
 This is an open access article under the Creative Commons Attribution-NonCommercial Licence. 

 © 2023 The Authors. Published by Institute of Social Sciences on behalf of Bursa Uludağ University
111 

International Journal of Social Inquiry 16(1), 2023, pp.111−129 
journal homepage: https://dergipark.org.tr/en/pub/ijsi

RESEARCH ARTICLE 

https://doi.org/10.37093/ijsi.1208343 

Independence of Regulatory Authority: Türkiye’s Radio and Television 

Supreme Council 

Özgün Akduran Erol *  Yunus Yiğit** 

Abstract 

Independent regulatory authorities are expected to act as apolitical agents to prevent market failures in the sector 

they regulate. However, according to political signal theory, regulatory authorities cannot escape the 

interventions and control of the political power. In addition, according to capture theory, regulation is designed 

and operated for the benefit of dominant capital groups in the sector. This article applies both theories to the 

case of Türkiye’s radio and TV sector. Based on our analysis we claim that the Turkish Radio and Television 

Supreme Council is a unique case of a supposedly independent authority being captured by both the political 

power and dominant capitalist groups in the sector, which are intertwined with this power, by limiting its 

administrative and financial autonomy. Our findings show that the close relations between capital groups and 

important political figures, which have been clear since the sector was first liberalized, have helped these groups 

gain a privileged position in Türkiye’s media sector. As a result, the main instrument that changed the media 

ownership structure was the interventions of the political power in line with the propositions of the ‟political 

signaling” theory. 

Keywords: regulation, independent administrative authority, radio television sector, capture theory, political 

signal theory 

JEL Codes: H0, H1, H10 

Cite this article: Akduran Erol, Ö., & Yiğit, Y. (2023). Independence of Regulatory Authority: Türkiye’s Radio and 

Television Supreme Council. International Journal of Social Inquiry, 16(1), 111−129. 

https://doi.org/10.37093/ijsi.1208343 

* Asst. Prof. Dr., Division of Public Finance, Faculty of Political Science, Istanbul University, Istanbul-Türkiye (Sorumlu Yazar).

E-mail: oakduran@istanbul.edu.tr, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4576-017X

** School of Social Science, The University of Queensland, Brisbane, Australia. 

E-mail: yunusyigitt@gmail.com, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5026-0183

Article Information 

First draft versions of this paper were presented at the ECPR General Conference, University of Innsbruck, Austria, August 22-26, 2022 

and at the 17th National Congress of Social Sciences, Ankara, Türkiye, February 1-3, 2023. 

Received 22 November 2022; Revised 29 May 2023; Accepted 12 June 2023; Available online 30 June 2023 

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
https://dergipark.org.tr/en/pub/ijsi
https://doi.org/10.37093/ijsi.1208343
https://doi.org/10.37093/ijsi.1208343
mailto:oakduran@istanbul.edu.tr
https://orcid.org/0000-0003-4576-017X
mailto:yunusyigit@gmail.com
https://orcid.org/0000-0001-5026-0183
https://orcid.org/0000-0003-4576-017X
https://orcid.org/0000-0001-5026-0183


Özgün Akduran Erol & Yunus Yiğit 

 

International Journal of Social Inquiry  

Volume 16, Issue 1, June 2023, pp. 111–129. 
112 

 

1. Introduction 

According to Article 133 of Türkiye’s 1982 Constitution, radio and television companies could 

only be established by the state. This state monopoly in Türkiye’s broadcasting sector 

continued until 1993, when Article 133 was amended to end it. In 1994, to regulate the newly 

liberalized sector, Law No. 3984 on the Establishment and Broadcasting of Radio and Television 

(hereafter Law No. 3984) came into force and the Radio and Television Supreme Council (RTÜK) 

was established. While undergoing many changes, Law No. 3984 remained in force until 2011. 

However, new legislation then became necessary for several reasons. The first was new 

broadcasting concepts as a result of technological advances. Second, the law had lost its 

integrity due to numerous amendments. Third, membership negotiations with the European 

Union showed that a radio and television market law was needed in accordance with the 

Union’s Audio-Visual Media Services Directive (2007/65/EC), which accelerated the drafting of 

a new law (Sümer & Adaklı, 2007). Hence, in 2011, Law No. 3984 was replaced by Law No. 6112. 

The new law stipulates that RTÜK is an impartial public legal entity with administrative and 

financial autonomy. 

One of the main advantages of independent regulatory authorities is that their 

depoliticization and agentification allows them to maintain market stability and prevent market 

failure. The formal institutional structuring of independent administrative authorities requires 

the delegation of power and controls from politicians to these institutions (Gilardi, 2002; 

Maggetti, 2007; Thatcher, 2002). These agencies are also ideal tools for responding to market 

needs by mitigating political uncertainty due to their expertise and technical knowledge 

(Maggetti, 2009). Only an independent authority, staffed by professionals and shielded from 

typical political influences, can maintain policy stability and continuity. It is also widely assumed 

that influencing a board or authority is more difficult than influencing a bureau chief or Cabinet 

secretary (Bernstein, 1955). 

On the other hand, various studies show that independent administrative authorities are 

subject to political meddling by the political power and also face pressure to respond to the 

interests of powerful capital groups in the sector they regulate. The interference and control of 

regulators by the political power is explained by the theory of political signals. This argues that 

despite their supposed legal independence, independent regulatory authorities actually 

operate differently. Competition authorities, parliament, courts, politicians and ministries 

related to the regulated sector can all intervene in the decisions and activities of independent 

administrative authorities (Böllhoff, 2005; Wynen et al., 2020). These interventions can involve 

weakening regulatory authority personnel’s sense of autonomy through frequent changes in 

the laws (Terman, 2014) and structural reforms (Kleizen et al., 2018; Wynen et al., 2020), or 

using administrative control and budget cuts on the independent regulatory authority to exert 

political control (Carpenter, 1996). Politicians and agency parent ministers can also signal 

through media announcements, reports, legislative discussions, direct interaction with officials 

(Wynen et al., 2020), and executive orders (Terman, 2014). Terman (2014) provided new insight 

into this issue by concentrating on the bureaucracy's reaction to political signals. He claimed 

that political signals determine how government organizations respond. As a result, agencies 

perform differently in the decision-making process, issuing licenses or conducting inspections 

of actors in the field they tasked with regulatory power. It should also be noted that political 

control can determine not only the action but also the inaction of an IRA. IRAs sometimes take 

no action or are very receptive to regulated actors in enforcing regulations (Makkai & 



Independence of Regulatory Authority: Türkiye’s Radio and Television Supreme Council 

 

International Journal of Social Inquiry  

Volume 16, Issue 1, June 2023, pp. 111–129. 
113 

 

Braithwaite 1992). In other words, depending on the signals they receive from politicians, 

agencies may reduce their stringency towards the regulated sector. Gordon and Hafer (2014) 

refer to this phenomenon as regulatory forbearance. 

However, the influence of political representatives on the operations of regulatory 

authorities is only one side of the coin. By granting former bureaucrats high-ranking posts in 

their companies or political parties, a revolving door may be created. When IRA employees 

consider careers in the regulated sector, they soften their attitudes and begin to connect with 

the industry's professionals (Makkai & Braithwaite, 1992). For instance, between 2001 and 2015, 

the percentage of US financial firms employing senior employees with regulatory expertise 

rose to 24% (Shive & Forster, 2016). What is also striking in the case of RTÜK is that 14% (7 in 

49) of those who served as RTÜK members between 1994 and 2022 started working in the 

media sector after their term of office ended.1   

Furthermore, regulatory authorities can be captured by capital groups that dominate the 

regulated sector (Carpenter, 2004; p. 627; 2014, p. 171; Laffont & Tirole, 1991, p. 1118; Stigler, 

1971, pp. 7–8; Viscusi, 1992, p. 275). Stigler (1971) was the first to claim that regulation is 

acquired by the relevant industry, and designed and operated for the sector’s benefit (Stigler, 

1971, p. 3). Studies of Türkiye’s media sector also invoke the idea of ‘capture’. However, these 

studies have focused on media freedom and the relationship between media and the political 

power rather than the ways actors in the regulated sector capture the regulatory authority and 

regulation practice. They have also emphasized that the political power has captured the media 

sector by interfering with the sector’s ownership structure. Accordingly, capture is considered 

as interfering with the freedom of reporting of institutions operating in the media sector 

(Coşkun, 2020); the political power’s control of the official advertising and announcements 

distributed to newspapers by the state-run Press Bulletin Authority (Basın İlan Kurumu - BİK) 

(Baykal & Coşkun, 2018; Yanatma, 2016, 2021); the concentration of media ownership in the 

hands of certain groups through government interventions (Adaklı, 2010, 2014); and Adalet ve 

Kalkınma Partisi-AKP’s2 (Justice and Development Party) re-organization of the media sector 

as a means of gaining political economic rent whereby media outlets that avoid upsetting the 

government are rewarded with state tenders (Corke et al., 2014; Finkel, 2015). According to 

Yeşil (2018), to capture the media sector, AKP has used both coercive (e.g., prosecuting media 

professionals, closing down media outlets, expropriating assets, and levying fines) and non-

coercive strategies (e.g., discretionary allocation to media organizations of state largesse 

through subsidies, tax breaks, advertising, and privatisation deals). However, in concentrating 

on media freedom in Türkiye and the relationship between the media and policy changes, 

studies in the literature (Adaklı, 2010; 2014; Baykal & Coşkun, 2018; Corke et al., 2014; Coşkun, 

2020; Finkel, 2015; Yanatma, 2016; Yeşil, 2018) overlook the regulatory authority’s role in the 

capture process. 

Based on capture theory and political signal theory, this study evaluates RTÜK’s 

independence by analyzing its financial resources, budgetary autonomy, and regulation of the 

sector’s ownership structure. A qualitative methodology was adopted by consulting 

documentary sources. The main sources of qualitative documentary data were RTÜK 

documents, including commercial communication income, advertising revenue, administrative 

sanctions, and its budget. These provide a comprehensive understanding of how political 

signals from the political authority can influence the sector’s ownership structure and 

                                                                   
1  Ali Baransel. TGRT TV; Fatih Karaca, Koza-İpek Group Media Headquarters; Aykut Zahid Akman, Kanal 7 Editör in Chief; Mehmet 

Doğan, Zaman; Tülay Çetingüleç, TGRT TV; Beşir Ayvaz, CNN Türk; Şaban Sevinç, Halk TV.  
2  The Justice and Development Party was founded in 2001 and has remained in power since 2002, winning five general elections. 



Özgün Akduran Erol & Yunus Yiğit 

 

International Journal of Social Inquiry  

Volume 16, Issue 1, June 2023, pp. 111–129. 
114 

 

determine to what extent RTÜK has not acted impartially. In addition, we present findings from 

a qualitative document analysis of media sector regulation legislation (constitutions, sector 

laws, decree laws, and documents from parliament’s Planning and Budgeting Committee), 

RTÜK’s official decisions from 1994 to 2021, newspaper reports from 1994 to 2021, and media 

interviews.  

This paper has two main sections. The first section discusses the ownership structure of 

Türkiye’s radio and television broadcasting services sector. It focuses first on RTÜK’s regulatory 

decisions to establish broadcasting service provider companies and the proportion of shares 

in these companies’ ownership structure. It then examines sector members’ investments in 

order to understand the relationship between political power and the sector’s capital groups. 

The second section explores RTÜK’s financial resources and budget to evaluate how 

independent it is. More specifically, its annual activity reports are used to prepare income and 

expenditure budget distribution tables. 

2. Regulations regarding ownership structures in the media sector 

2.1 Proportion of Shares and Partnership Structure 

Following media liberalization in 1993, it was crucial to prevent monopolies from forming in 

the media industry. Therefore, Article 29 of RTÜK Law No. 3984 stipulated that nobody could 

own more than 20 percent of all shares in any media organization. However, this was amended 

in 2002 to base the capital share limit on annual audience share data. This allowed a real person, 

or a corporate or capital group to own up to a 50-percent share of any television firm with an 

average audience share above 20 percent (Law on the Establishment of Radio and Television 

Enterprises and Their Broadcasts, 2002). Then-President Ahmet Necdet Sezer quickly petitioned 

the Constitutional Court for an annulment and suspension of the law’s enforcement 

(Presidency, 2002). In 2004, the Constitutional Court nullified the law (Constitutional Court 

Decision, 2004). The court justified the annulment on the fact that the highest audience shares 

in Türkiye were only 14-16 percent, indicating that it would be very difficult in practice to reach 

the 20 percent share stipulated in the law. More simply, since no TV or radio company had ever 

achieved a 20-percent audience share, the anti-monopoly law effectively made no difference. 

Thus, the court asserted that most television and radio institutions would inevitably be owned 

by the same individuals or capital groups. Additionally, the 20-percent limit stopped the state 

from meeting its obligation under Article 167 of Türkiye’s Constitution to prevent 

monopolization and cartelization. 

In addition, the fact that the AKP came to power alone in the 2002 and 2007 general 

elections and that the President of the Republic in 2007 was a politician of AKP origin 

strengthened the government and paved the way for the presence of pro-government groups 

in the media sector. For example, Albayrak Group, one of the groups close to the government, 

established TVNET in 2005, Yeni Dünya Media Group established Ülke TV in 2006 and Sancak 

Group established 24 TV channels in 2007. On the other hand, the Koza İpek Group3, close to 

the Gülen movement, established Bugün TV in 2009 and bought Kanaltürk TV, owned by 

Tuncay Özkan, in 2008. Similarly, we observe that the capital factions that bought the media 

                                                                   
3  Koza İpek Group, which is associated with the Gülen movement, had a pro-government publishing stance prior to 2013. The 

relationship between the government and the Gülen community was strained after the December 17-25, 2013 actions against 

the political authority by members of the Gülen movement, which was structured primarily in the police, judiciary, and military. 



Independence of Regulatory Authority: Türkiye’s Radio and Television Supreme Council 

 

International Journal of Social Inquiry  

Volume 16, Issue 1, June 2023, pp. 111–129. 
115 

 

organizations seized by the Savings Deposit Insurance Fund4 (SDIF) were mostly media groups 

close to the government. An example of this is the purchase of the ATV channel, which was 

seized by SDIF in 2007, by the pro-government Çalık group in the same year. 

To open a parenthesis here, in 2007, when Çalık wanted to buy the ATV channel from the 

SDIF through a public tender, RTÜK's approval process took two months due to the objections 

of opposition Supreme Council members. The objections centered on Article 29 of the RTÜK 

Law. Law No. 3984 stipulates that financial institutions and organizations cannot establish 

private radio and television stations and that the same company can only own one radio and 

television station (Article 29). In this process, the AKP government tried to provide flexibility to 

the financial transactions required by the tender process by amending the law regulating the 

activities of RTÜK (Buğra & Savaşkan, 2014). Despite the dissenting votes of three members of 

the Supreme Council, RTÜK approved the application of Çalık Holding, the major shareholder 

of Turkuvaz Medya (Hürriyet, 2008), with a three-month deadline to remedy these 

contradictions. It seems that even when Çalık sold Turkuvaz Medya to Kalyon Group, which is 

also close to the ruling party, in 2013, he still did not rectify these contradictions. 

After Law No. 3984 was replaced by Law No. 6112 in 2011, the criteria for regulating 

monopolistic media ownership were redefined in terms of the commercial communication 

revenues of media service providers. Accordingly, Article 19 paragraph (d) states that a natural 

or legal person can be a partner in a maximum of four national terrestrial broadcasting licenses 

with media service providers. In addition, the annual total commercial communication revenues 

of media organizations cannot exceed 30 percent of the sector’s total commercial 

communication income. This, however, was insufficient to alter the pre-2010 monopolistic 

structure. According to the regulation5, real or legal persons whose total commercial 

communication income exceeds this rate must transfer their shares within a 90-day period 

specified by RTÜK to reduce their total commercial communication income below 30 percent. 

Regarding regulation cases in this area, RTÜK’s decision on Doğan Group stands out. Since 

Doğan Group’s share of Türkiye’s commercial communication revenue was 39 percent when 

the new law came into force, it had to sell one of its television channels, Star TV, to Doğuş 

Group, one of the nine largest media groups in Türkiye (see Table 1 below) (Ayan, 2019, p.73). 

Additionally, Law No. 6112 retains the provision from Law No. 3984 prohibiting political 

parties, associations, unions, professional organizations, cooperatives, foundations, local 

governments and their affiliates, business partnerships, and financial institutions and 

organizations from owning media service provider companies. However, with Law No. 6745 

(The Law on Supporting Investments on Project Basis and Amending Certain Laws and Decree 

Laws, 2016), introduced in 2016, this restriction was lifted for foundations. The first effect was 

the establishment of a new television channel in 2018 by Türkiye Religious Foundation6 (Türkiye 

Diyanet Vakfı), affiliated to the Presidency of Religious Affairs. 

                                                                   
4  The Savings Deposit Insurance Fund (SDIF) was established in 1983 within the Central Bank of Türkiye to protect the deposits 

of depositors. With deposit insurance, depositors know that their deposits will be paid to them even if the bank in which they 

have deposits goes bankrupt. With the establishment of the Banking Supervision and Regulatory Agency (BRSA) in 1999, the 

SDIF continued to operate under the BRSA. Especially after the 2001 crisis, many capital owners in the radio and TV sector 

experienced economic difficulties, especially in the banking sector and other sectors. While regulating the banking sector, the 

SDIF seized the radio and TV channels owned by these actors in return for their debts. In 2018, after the transition to the 

Presidential Government System, the SDIF was restructured as the Savings Deposit Insurance Fund Presidency under the 

presidency with a Presidential Circular. 
5  Law No. 6112 Law on the Establishment of Radio and Television Enterprises and Their Media Services, 2011, Article 19/1-d.  
6  For related news, see https://t24.com.tr/haber/diyanet-ozel-televizyon-kanali-kurdu,672856 



Özgün Akduran Erol & Yunus Yiğit 

 

International Journal of Social Inquiry  

Volume 16, Issue 1, June 2023, pp. 111–129. 
116 

 

Another feature of Türkiye’s liberalized radio and television market is the flow of 

international capital. Law No. 39847, the first law to which RTÜK was subject, limited the share 

of foreign capital in a private TV or radio company to 20 percent. Türkiye’s first foreign-owned 

television channel, CNN Türk, was founded in 1999 as a fifty-fifty joint venture between Doğan 

Media Group and Time Warner Group of the United States of America (USA) (Hürriyet, 1999). 

Because of the 20-percent ownership limit, CNN Türk located its headquarters outside Türkiye. 

CNN Türk was managed by two companies. One is Doğan Group-owned EKO TV Broadcasting 

A.Ş., established in accordance with the ownership structure determined by RTÜK; the other is 

an operating company established abroad to collect, and distribute the company’s revenues. 

RTÜK was informed that Eko TV was the owner of CNN Türk while Time Warner Group had a 

20-percent share. Thus, monetary transfers between the two companies could be carried out 

easily while reducing the portion of channel revenues to be paid to RTÜK (Kadıoğlu, 2001, pp. 

66–68). In 2002, the share of foreign capital increased to 25 percent while a new rule was 

introduced prohibiting foreigners from being partners in more than one media service 

provider.8  

In 2005, Doğan Group signed an agreement worth 150 million dollars to transfer 19.99 

percent of Doğan TV Radio Broadcasting Corporation’s shares to Deutsche Bank (Yeni Şafak, 

2005). Meanwhile, Doğan TV Radio Broadcasting Corporation had two national channels, Kanal 

D and CNN Türk, and 4 cable TV channels and 3 radio channels, including Dream TV Music 

Channel (Hürriyet, 2005). This share transfer, created an illegal situation as the foreign company 

became a partner in more than one TV and radio company. RTÜK therefore rejected the share 

transfer on the grounds that a foreign natural or legal person cannot become a partner in more 

than one radio and TV institution (Münir, 2005). In 2009, tax inspectors determined that the 

total foreign capital ratio in 28 media outlets belonging to Doğan Group was 32.48 percent 

and reported the situation to RTÜK (Haber3, 2009). The investigation also showed that Doğan 

Group had hidden its foreign partnership structure from RTÜK to avoid the provisions of the 

foreign capital regulations. RTÜK initially gave Doğan Group three months to correct this illegal 

situation (Cumhuriyet, 2009), but the three-month period was later extended indefinitely. The 

then-head of RTÜK declared that the share of foreign capital in many broadcasting companies 

was over 25 percent while applying the relevant law to Doğan Group, the largest group in the 

market, would cause chaos. In addition, the head of RTÜK stated that a draft law was being 

prepared to increase the maximum foreign ownership share to 50 percent, so no warning was 

necessary for Doğan Media Group to rectify the illegal situation (RTÜK, 2010). 

Indeed in 2011 this draft was approved and, Law No. 6112 was implemented, setting the 

upper limit of foreign capital share at 50 percent.9 As a result, other actors in the sector who 

had violated the previous law were not subject to any sanctions. With the new regulation, the 

number of foreign-capital broadcasting companies, increased to two.10 The new law also 

introduced the concept of “indirect partnership”11, allowing foreign capital to become a partner 

                                                                   
7  Law No. 3984 on the Establishment and Broadcasting of Radio and Television, Article 29, Official Gazette publication Date, 

20.04.1994 No. 21911.  
8  Amendment Law No. 4756 on the Law on Establishment and Broadcasting of Radio and Television, the Press Law, the Income 

Tax Law and the Corporate Tax Law, Article 13, Official Gazette Publication Date, 21.05.2002 No. 24761. 
9  Law No. 6112 on the Establishment of Radio and Television Enterprises, 2011, Article 19/1-f, Official Gazette Publication Date, 

03.03.2011, No. 27863. 
10  RTÜK Regulation on Implementation Procedures and Principles Regarding Partnerships with Multiple Media Service Providers, 

Article 6/2, Official Gazette Publication Date 16.11.2011, No. 28144. 
11  RTÜK Regulation on Implementation Procedures and Principles Regarding Partnerships with Multiple Media Service Providers, 

Article 4/1-b defines direct partnership as ‟A natural or legal person directly holding a share in a media service provider 

organization without any other legal person in between”. 



Independence of Regulatory Authority: Türkiye’s Radio and Television Supreme Council 

 

International Journal of Social Inquiry  

Volume 16, Issue 1, June 2023, pp. 111–129. 
117 

 

in up to four radio and TV companies through a legal entity in which it owned shares.12 Thus, 

the new law encouraged the participation of foreign capital in the sector. In addition, in the 

case of ‟indirect partnerships”, no explanation was made regarding the 50-percent share limit 

for foreigners, which left the field ambiguous. Thus, foreign investors could become indirect 

partners in numerous TV and radio companies. 

The main reason for changing the law regarding foreign share ownership was that many 

media actors already had foreign partnerships that were contrary to the legislation. RTÜK 

therefore refrained from opposing the actors by terminating these complex partnerships, which 

would have affected a large part of the sector. Instead of identifying these actors and applying 

sanctions, RTÜK waited for the contradictions to be eliminated through legal changes. Indeed, 

the 2010 report of the Presidency State Auditing Board on RTÜK stated that RTÜK had 

remained passive in sector regulation, especially between 2006 and 2008 (Cumhuriyet, 2010)13.  

Sümer and Adaklı (2007) state that, effective measures to prevent company groups or cartel-

like entities from gaining a dominant position in broadcasting were not taken, especially on 

issues like establishing broadcasting corporations and ownership share limits. By not 

performing this function, RTÜK was reduced to a censorship institution rather than one that 

regulates the sector and protects competition. Additionally, the law was not strong enough to 

force firms to truly comply (Sümer & Adaklı, 2007). 

Another area where RTÜK has been pacified by the political power is permissions and 

frequency allocations. After the 2016 coup attempt, the political power's decision to close down 

channels under RTÜK's jurisdiction is an example of this. In 2016, 86 radio and television 

channels belonging to the Gülen sect were closed down by emergency decrees14.  

In 2017, following the Decree Law no 687; the licenses and the frequencies of seized radio 

and TV channels were transferred to pro-government media groups by RTÜK. In the Decree 

Law no.687, the term "revive" was used for the transfer and registration of these channels to 

their new owners. Additionally, the same Decree Law stated that following the completion of 

the necessary information and documents, the transfer would take place without the need for 

any further action. This has undermined transparency. In the following process, 35 frequencies 

belonging to these broadcasting organizations were put up for sale by the SDIF. Later in 2017, 

Samanyolu TV, Burç FM, Kanaltürk, Kanaltürk Radio, Radio Mehtap, Radio Cihan were bought 

by Turkuvaz Media, owned by the Kalyon Group, which is close to the government, without a 

tender by the SDIF (Tartanoğlu, 2017). Although it was determined that the 11 frequencies 

purchased by Turkuvaz Medya after this sale overlapped with frequencies previously owned by 

Turkuvaz Medya, which constituted a violation of the legislation, no action was taken by RTÜK. 

However, in 2019, the deputy head of the Permissions and Allocations Department was 

dismissed the next day, along with another bureaucrat who served as deputy head of the same 

department, for attempting to send a warning to Turkuvaz (Bulut, 2019). 

                                                                   
12  RTÜK Regulation on Implementation Procedures and Principles Regarding Partnerships with Multiple Media Service Providers, 

Article 6/3, Official Gazette Publication Date 16.11.2011, No.28144. 
13  On 15.07.2018, with the Presidential Decree published in the Official Gazette (Presidency, 2018), the State Auditing Board was 

affiliated to the Presidency and its reports were made inaccessible. Paragraph (1) of Article 18 of the aforementioned decree 

on the "degree of confidentiality of reports" states that "it is decided by the board whether the reports will be published or 

not". 
14  Decree Laws 668, 675 and 677. 



Özgün Akduran Erol & Yunus Yiğit 

 

International Journal of Social Inquiry  

Volume 16, Issue 1, June 2023, pp. 111–129. 
118 

 

2.2 Expansion of Media Capital in Other Sectors and Public Procurements 

The leading media companies in Türkiye’s radio and TV market also have investments in other 

sectors, as shown in Table 1. Between 1994 and 2011, when Law 6112 was enacted, media 

owners mostly invested in banking, construction, energy, manufacturing and industry, 

communication, and tourism. Notably, the top two sectors, communications and energy, were 

liberalized after 2000. 
 

Table 1 

Leading Media Group’s Investments in other Sectors in 1994-2011 and 2018-2021 

1994-2011 

B
a
n

k
in

g
 

L
e
a
si

n
g

 a
n

d
 i
n

su
ra

n
c
e
 

M
a
rk

e
ti

n
g

, 
c
o

m
m

e
rc

e
 

C
o

n
st

ru
c
ti

o
n

 

C
e
m

e
n

t 

R
e
a
l 
e
st

a
te

 o
p

e
ra

ti
o

n
s 

C
o

m
m

u
n

ic
a
ti

o
n

s,
 D

ig
it

a
l 

M
a
n

u
fa

ct
u

ri
n

g
, 
in

d
u

st
ry

 

T
ra

d
e
 

E
d

u
c
a
ti

o
n

 

H
e
a
lt

h
c
a
re

 

E
n

e
rg

y
, 
e
le

c
tr

ic
it

y 

T
o

u
ri

sm
 

A
u

to
m

o
ti

v
e
 

S
te

e
l 

F
o

o
d

 a
n

d
 b

e
v
e
ra

g
e
 

L
o

tt
e
ry

 

P
o

rt
 m

a
n

a
g

e
m

e
n

t 

T
ra

n
sp

o
rt

a
ti

o
n

 a
n

d
 

se
rv

ic
e
 

M
in

in
g

 

M
a
ri

ti
m

e
 S

e
c
to

r 

Rumeli Holding x    x  x     x          

İhlas Holding x  x x  x x x x x x  x   x    x  

Doğan Holding x       x    x x x        

Avrupa Holding x x                    

Dinç Bilgin- Media Holding x              x       

Doğuş Holding x   x  x      x x x  x      

Samanyolu Group                      

Beyaz Holding    x    x  x            

Çukurova Holding x  x x   x x    x       x   

Çalık Holding x   x   x x    x        x  

Frequency 7 1 2 4 1 2 3 4 1 2 1 4 3 2 1 2 0 0 1 1 0 

2018-2021 

B
a
n

k
in

g
 

L
e
a
si

n
g

 a
n

d
 i
n

su
ra

n
c
e
 

M
a
rk

e
ti

n
g

, 
c
o

m
m

e
rc

e
 

C
o

n
st

ru
c
ti

o
n

 

C
e
m

e
n

t 

R
e
a
l 
e
st

a
te

 o
p

e
ra

ti
o

n
s 

C
o

m
m

u
n

ic
a
ti

o
n

s,
 D

ig
it

a
l 

M
a
n

u
fa

ct
u

ri
n

g
, 
in

d
u

st
ry

 

T
ra

d
e
 

E
d

u
c
a
ti

o
n

 

H
e
a
lt

h
c
a
re

 

E
n

e
rg

y
, 
e
le

c
tr

ic
it

y 

T
o

u
ri

sm
 

A
u

to
m

o
ti

v
e
 

S
te

e
l 

F
o

o
d

 a
n

d
 b

e
v
e
ra

g
e
 

L
o

tt
e
ry

 

P
o

rt
 m

a
n

a
g

e
m

e
n

t 

T
ra

n
sp

o
rt

a
ti

o
n

 a
n

d
 

se
rv

ic
e
 

M
in

in
g

 

M
a
ri

ti
m

e
 S

e
c
to

r 

Doğuş Holding x   x  x      x x x  x      

Kalyon Group    x  x      x          

Yeşildağ Group    x   x      x   x  x    

Demirören Group   x x  x x x  x   x    x x    

Beyaz Holding   x          x         

Acun Media   x    x x  x x           

Ciner Holding  x x     x    x x     x x x x 

Frequency 1 1 4 4 0 3 3 3 0 2 1 3 5 1 0 2 1 3 1 1 1 

Source: Table compiled by the authors based on data retrieved from the Media Ownership Monitor website, holding companies’ official  
websites, and press reports. 

 

After 2018, when there were major changes in media ownership structure, media companies 

primarily also invested in tourism, construction, marketing, port management, real estate 

operations, energy, and manufacturing. Strikingly, these sectors included privatized public 

enterprises (port management, electricity) or state-subsidized sectors defined as priority areas 

for government incentives (tourism, energy), or sectors developed through state tenders 

(construction). According to Article 29 of Law No. 3984, those owning more than 10 percent of 



Independence of Regulatory Authority: Türkiye’s Radio and Television Supreme Council 

 

International Journal of Social Inquiry  

Volume 16, Issue 1, June 2023, pp. 111–129. 
119 

 

a particular private radio and television establishment cannot accept any business from the 

state or other public legal entity.15 This article aimed to prevent the shareholders of media 

establishments adopting a broadcasting policy to please the government to win state tenders. 

The amendment of 2002, however, completely removed this article.16 Since then, media 

company owners have faced no restrictions in bidding for state tenders. The most effective 

factor behind this amendment had been lobbying by media capital groups led by Doğan Group 

(Adaklı, 2014, p. 20; Özkök, 2002).  

Following this development, significant state tenders were awarded to prominent 

participants in the media sector. Given the strength of their connections with political power, 

it is not surprising that Türkiye’s media conglomerates have made some of their largest 

investments in state tenders and privatized public institutions. During the 1980s neoliberal 

economic policies prioritized privatization, and the program accelerated further during the 

2000s. Between 1986 and 2003, the state earned 8.23 billion dollars from privatizations. 

However, this increased almost eight times to 62.13 billion dollars under the AKP government’s 

privatization program between 2004 and 2020 (Özelleştirme İdaresi Başkanlığı, 2021). 

Meanwhile, the Public Procurement Law17 was enacted in 2002 to make public procurement 

more transparent, limit arbitrary government interventions, and open tenders to international 

competition (Buğra & Savaşkan, 2014, p.78). However, this law was amended 113 times 

between 2003 and 2014 (Oda TV, 2014), and 191 times in total by 2020 (Kaya, 2020). This drew 

the criticism that laws were being changed to benefit particular groups First, for example, the 

law largely excluded municipal companies established by local governments in accordance 

with the Commercial Code and state economic enterprises. Then, sectors with natural 

monopolies, such as transportation, energy, water, and communications, were excluded from 

the Public Procurement Law’s legal restrictions and state banks were exempted while 

undergoing privatization. Second, amendments eliminated the Public Procurement Authority 

from probe any state tender ex officio based on media reports. Instead, an investigation could 

not be opened unless one of the companies participating in the tender registered a complaint. 

Additionally, to deter such complaints, complainants faced higher filing charges. Third, the 

Public Procurement Authority’s steering committee structure was altered in 2011 to eliminate 

private sector representatives, who had previously been involved in decision-making. By 

limiting decision-making to government-appointed bureaucrats, this amendment effectively 

ended the institution’s autonomy (Buğra & Savaşkan, 2014, pp. 78–81). 

Fourth, a provisional article was added in 2005 to the Petroleum Market Law of 2002, which 

abolished the obligation for natural gas and petroleum related projects to be subject to the 

Public Procurement Law (Münir, 2008). In addition, most of the tenders are realised based on 

the Article 21/b of Public Procurement Law No. 473418. Under this article, the tender 

commission selects a company from among the tenderers rather than announcing an open 

tender. Article 21/b enables the commission to conduct the tender using the negotiated 

tendering in unusual or emergency circumstances (Cumhuriyet, 2021; T24, 2020a; Yılmaz, 

2019). The tender amount is then determined by bargaining between the public agency that 

                                                                   
15  Law No. 3984 on the Establishment and Broadcasting of Radio and Television, Article 29, Official Gazette publication Date, 

20.04.1994 No. 21911.  
16  Amendment Law No. 4756 on the Establishment and Broadcasting of Radio and Television, the Press Law, the Income Tax Law 

and the Corporate Tax Law, Article 13, Official Gazette Publication Date, 21.05.2002 No. 24761. 
17  Law No. 4734 on the Public Procurement, Official Gazette Publication Date, 22.01.2002, No. 24648. 
18  Law No. 4734 on Public Procurement, Article 21/b: “Tenders can be made by bargaining in the following cases: b) Sudden and 

unexpected events, such as natural disasters, epidemics, danger of loss of life or property, or that are peculiar in terms of  

construction technique or the necessity of making the tender urgently in cases determined by the administration in terms of 

ensuring the security of the property or in the event of unforeseen events by the administration¨. 



Özgün Akduran Erol & Yunus Yiğit 

 

International Journal of Social Inquiry  

Volume 16, Issue 1, June 2023, pp. 111–129. 
120 

 

made the offer and the selected firm, thereby reducing transparency and eliminating 

competition. 

In sum, Türkiye’s leading conglomerates in the media sector also have investments in other 

sectors that have been either liberalized or organized through public tenders. Having good 

relationships with political power and adopting a broadcasting policy to please it, has enabled 

these media groups to make profitable investments through public tenders and liberalized 

sectors. Furthermore, by establishing close political and kinship relations with capitalist 

fractions, Türkiye’s political power has acted almost like a member of the sector and captured 

the regulatory authority by interfering in its operations to benefit these interest groups. 

3. Financial Resources and Budget 

Undoubtedly, a key indicator of a regulatory agency’s independence is its ability to manage its 

finances independently. When RTÜK was established in 1994, the law stipulated that RTUK’s 

revenues come from a five-percent deduction from the annual gross advertising revenues of 

radio and television companies, publication permit and license fees. In addition, funds can be 

appropriated when necessary, from the budget of the Turkish Grand National Assembly.19 

Following an amendment in 2002, administrative fines were added to its revenues while 

revenues gathered from private radio and TV companies’ broadcasting permits and licence 

fees were transferred to the Treasury.20 In addition, unspent funds from RTÜK’s annual budget 

were transferred to a public bank account on behalf of the Ministry of Culture to protect and 

restore Turkish cultural and natural assets in the country and abroad.  

In 2005, however, a new regulation was introduced to transfer unspent RTUK funds from 

RTUK’s annual budget to the account of the Central Accounting Office of the Ministry of 

Finance and registered as revenue for the central state budget. Concerning the appropriation 

issued to the Ministry of Culture, further appropriations were defined as equal to or greater 

than the amount reported in the previous year's budget.21 These changes demonstrate the 

erosion of RTÜK’s authority to make decisions about its own revenues and budget surplus.  

In addition, a new law stipulated the transfer of their revenues from various autonomous 

administrative authorities accumulated until the end of June 2005 to the Ministry of Finance’s 

account. These authorities included the Istanbul Stock Exchange, RTUK, the Competition 

Authority, Capital Markets Board, Banking Regulation and Supervision Agency, 

Telecommunication Authority, Energy Market Regulatory Authority, Public Procurement 

Authority, and Tobacco and Alcohol Market Regulatory Authority.22 Furthermore, the cash 

surpluses accumulated until 31.12.2005 in the coffers of the aforementioned institutions would 

be deducted and transferred to the account of the Ministry of Finance according to the 

principles set forth in the same decree law. The political power’s intervention did not end there. 

Indeed, through an amendment to the Public Financial Management and Control Law in 2005, 

the quarterly income surpluses of regulatory and supervisory institutions were transferred to 

                                                                   
19  Law No. 3984 on the Establishment and Broadcasting of Radio and Television, Article 12, Official Gazette publication Date, 

20.04.1994 No. 21911. 
20  Amendment Law No. 4756 on the Establishment and Broadcasting of Radio and Television, the Press Law, the Income Tax Law 

and the Corporate Tax Law, Article 12, Official Gazette Publication Date, 21.05.2002 No. 24761. 
21  Law No. 5217 on Special Income and Special Appropriations and some Amendments on other Law and Decrees, Article 8, 

Official Gazette Publication Date, 23.07.2004, No. 25531. 
22  Law No. 5398 on Making Amendments to the Law on Regulating Privatization Practices and Some other Laws and Decrees. 

Provisional Article 2. Date, 3.07.2005.  



Independence of Regulatory Authority: Türkiye’s Radio and Television Supreme Council 

 

International Journal of Social Inquiry  

Volume 16, Issue 1, June 2023, pp. 111–129. 
121 

 

the general budget.23 These changes demonstrate that the political power had control over the 

budgets and financial autonomy of many supposedly independent administrative authorities, 

not only RTÜK.  

Article 41 of the new RTÜK Law No. 6112, enacted in 2011, reorganized RTÜK’s financial 

resources and budget. Thereafter, RTUK’s revenues were defined as broadcasting licence fees, 

annual frequency usage fees, broadcast transmission authorization fees, 3 percent deduction 

taken from monthly gross commercial communication revenues24 excluding programme 

sponsorship revenues, and, if required, Treasury aid from the parliament’s budget. An 

important innovation was to determine media service providers separetaly from infrastructure 

operators that deliver broadcasts to the audience, platform operators, etc. by RTÜK. Under this 

two-dimensional approach to licensing procedures, broadcast licenses were granted to media 

service providers whereas broadcast transmission authorization were granted to infrastructure 

operators and platform operators. A revenue creater effect of this development would be 

expected if only new law enforcements did not squeeze the RTUK’s financial resources. 
 

Table 2 

RTÜK’s Share of Commercial Communications Income, Millions of TL (2010-2020) 

Years 
Commercial communication 

income declared to RTÜK 

Expected RTÜK share,   

%5 before 2011,  

%3 until 2016,   

%1,5 after 2016 

Realized RTÜK share of 

commercial income ** 
% change by year 

2010 1,895,701,726,29 94,785,086,31 89,603,485,80 100 

2011 2,460,206,657,78 73,806,199,73 61,303,875,17 –32 

2012 2,669,785,671,11 80,093,570,13 66,979,572,31 9 

2013 3,168,158,347,59 95,044,750,43 89,786,488,36 34 

2014 3,172,582,866.57 95,177,485.99 85,654,474.29 –5 

2015 3,344,686,444.08 100,340,593.32 94,400,928.42 10 

2016 3.697.398.845.80 110,921,965.37 101,847,910.58 8 

2017 3,870,700,722.88 58,060,510.84 54,588,721.39 –46 

2018 3,808,772,166.43 57,131,582.50 54,225,865.20 –1 

2019 4,022,038,159.76 60,330,572.40 50,651,793.67 –7 

2020 4,955,412,064.37 74,331,180.97 53,404,868.82 5 

Source:  Data for 2010 and 2019 were retrieved from RTÜK Department of Administrative and Financial Affairs; data for 2011 and 

2012 were retrieved from RTÜK 2012 Activity Report (RTÜK, 2013); data for the other years were retrieved from RTÜK official 

announcements. 

 

Indeed, due to demands from media companies, Law No. 6112 reduced RTÜK’s share of 

commercial communication revenues from five percent under Law No. 398425 to three percent 

under Law No. 611226. It was further reduced to 1.5 percent in 2016, under another amendment 

in law No. 6112.27 Given the fact that this change came in the immediate aftermath of the 2016 

coup attempt, this decision can be considered as a "gesture" proposed by the President in 

response to the national media's defense of democracy during the coup attempt. As a 

consequent, as Table 2 shows, RTÜK has lost revenues since 2016 (Table 2). For example, its 

share of commercial communications revenues declined by 32 percent in 2011 and 46 percent 

                                                                   
23  Law No. 5018 on Public Fiscal Administration and Control, Article 78, Amended second paragraph: 22/12/2005-5436/10 art. 
24  Law No. 6112 includes advertising, program support, tele-shopping, product placement, self-promotion, and new advertising 

techniques within the scope of commercial communications. 
25  Law No. 3984 on the Establishment and Broadcasting of Radio and Television, Article 29, Official Gazette publication Date, 

20.04.1994 No. 21911. 
26  Law No. 6112 on the Establishment of Radio and Television Enterprises, Article 41/1-ç, Official Gazette Publication Date, 

03.03.2011, No. 27863.   
27  The phrase “three percent” in Article 41/1-ç of Law No. 6112 was changed to “one and a half percent”. The amendment entered 

into force on September 7, 2016. 



Özgün Akduran Erol & Yunus Yiğit 

 

International Journal of Social Inquiry  

Volume 16, Issue 1, June 2023, pp. 111–129. 
122 

 

in 2016. In short, RTÜK’s financial autonomy has been damaged and its revenues have 

decreased due to the demands of leading media groups and the interests of the political power. 

RTÜK Law No. 6112 also requires media service providers to declare their gross commercial 

communications revenues to RTÜK on a monthly basis.28 The accuracy of these statements 

must be confirmed by financial audits carried out by the Ministry of Finance. However, the law 

gives no clear information about the frequency of these inspections. According to Article 9, 

Paragraph (1) of RTÜK’s Regulation29, inspections of relevant media service providers are only 

carried out if RTÜK’s Supreme Council requests it from the Ministry of Finance. In practice, 

RTÜK sends suspicious revenue declarations to the Ministry of Finance in three separate lists 

each year for further auditing. The first list includes organizations with net sales revenue in their 

annual balance sheet approved by the Ministry of Finance, although they have declared their 

commercial communications income to RTÜK as ‘zero’. The second list includes organizations 

that have not declared any revenue from commercial communications to RTÜK. The third list 

includes organizations that declared extremely small commercial communications revenues 

despite paying significant administrative fines to RTÜK. To ensure the regulating process is 

transparent, the Ministry of Finance’s audit reports should be made public. However, there is 

no evidence that this has ever happened. 

The distribution of advertising income in the media service provider industry changed 

radically after Law No. 6112. In 2001, prior to the law, the following companies took over 80 

percent of advertising income: Doğan Group (39 percent), Media Holding-Bilgin (19 percent), 

Çukurova Group-Karamehmet (9 percent), Rumeli Holding-Uzan (6 percent), İhlas (5 percent), 

Doğuş Group (3 percent), and Aksoy Group (2 percent) (Münir, 2001).  

In 2010, Doğan Media again took the biggest share (36 percent), followed by Çalık Group 

(19 percent), the new owner of ATV, replacing Medya Holding- Bilgin, which had withdrawn 

from the sector, Çukurova Group-Karamehmet (12 percent), Doğuş Group (8 percent), and 

Ciner Group (2 percent). Thus, five media groups now took 77 percent of advertising revenue 

(Sözeri & Güney, 2011) while Avrupa Holding-Aksoy, Rumeli Holding-Uzan, Medya Holding-

Bilgin, and İhlas Holding had left the sector30.  

According to the one sector report ever issued by RTÜK, many countries were unable to 

prevent horizontal, vertical, and cross-concentration trends in the media sector (RTÜK, 2014b). 

Nevertheless, the report denied that Türkiye faced the same situation. 

Although the report did not present the total commercial communications revenue for each 

company and its affiliated TV companies, it listed the ten television broadcasting companies 

with the highest commercial communications revenues and their percentage share of the 

sector’s total commercial communications revenues between 2004 and 2013. The leading 

media groups until 2013 were Doğan Group, Doğuş Group, Turkuvaz Media Group, Çukurova 

Group-Karamehmet and the global media giant News Corporation owned by Murdoch (RTÜK, 

2014b). 

                                                                   
28  Law No. 6112 on the Establishment of Radio and Television Enterprises, Article 41, Official Gazette Publication Date, 03.03.2011, 

No. 27863. 
29  By-law No. 28037 on the Procedures and Principles Regarding the Audit of Commercial Communication Revenues Obtained 

by Media Service Provider Organizations and the Declaration and Payment of the Supreme Council Shares to be Taken from 

These Revenues, dated 26.08.2011. See: 

https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf?mevzuatNo=15228&mevzuatTur=KurumVeKurulusYonetmeligi&mevzuatTertip

=5 
30  Avrupa Holding-Aksoy in 1999, Rumeli Holding-Uzan in 2004, Medya Holding-Bilgin in 2002, and İhlas Holding in 2007 left the 

TV sector. 



Independence of Regulatory Authority: Türkiye’s Radio and Television Supreme Council 

 

International Journal of Social Inquiry  

Volume 16, Issue 1, June 2023, pp. 111–129. 
123 

 

Citing the concerns of media service providers that advertising revenues are trade secrets 

so public disclosure would harm competition, RTÜK published no further detailed information 

on their ownership structure or the distribution of commercial communication revenues. 

Nevertheless, the 2014 report denied that these companies had violated Law No 6112 between 

2011 and 2014. That is, no real or legal person had exceeded the legal limit of earning over 30 

percent of the sector’s total annual commercial communications revenue (RTÜK, 2014b).   

Table 3 shows that RTÜK’s main source of income, its deductions from commercial 

communications earnings, has decreased significantly in 2011 and 2016 because of the 

intervention of the political power decreasing the percent share of RTÜK deducted from 

commercial income of the media companies. RTÜK’s license fee revenues have also fallen, 

especially since 2015, because of the 2014 amendment allowing media companies – at their 

insistence – to pay their license fees in 10-year installments (RTÜK, 2016)31. Although RTÜK’s 

licensing income has benefited from the growth in applications for internet broadcasting 

licenses, it remains below the levels of the early 2010s. Due to this continuous overall decline 

in RTÜK’s income, its budget could only cover personnel and current expenses in 2018. 

Consequently, RTÜK became unable to transfer any revenue to the Ministry of Finance, and 

instead began receiving treasury help in 2019 (RTÜK, 2020). 

Regarding expenditure, Table 4 shows that personnel expenditure was the largest category, 

followed by current transfers. Apart from staff food and clothing support, and staff refectory 

service expenses, current transfers mostly comprised income surplus transferred to the Ministry 

of Finance32 and the 15-percent share of RTÜK’s commercial communication revenues,33 

transferred to the Social Assistance and Solidarity Encouragement Fund.34 By 2019, together 

with the decline in commercial communications and licensing fee revenues, the rise in 

personnel expenditure, state premium spending, goods and services purchases, and capital 

expenditure were other factors that forced RTÜK to accept treasury support for the first time. 

As Table 4 shows, current transfers decreased significantly after 2017. In short, the combination 

of declining licensing fee and commercial communications income reduced RTÜK’s transfers 

to the Ministry of Finance and the Solidarity Encouragement Fund. 

One of RTÜK’s regulatory activities is administrative sanctions, including fines, suspension 

of broadcasting rights, removal of programs from the broadcast catalogue, prohibition of 

penalized program presenters and producers from making programs during a broadcasting 

ban, suspension of the media service provider’s broadcasting rights, and license cancellations35. 

Under Law No. 3984, RTÜK’s revenue from sanctions were collected by the Ministry of Finance 

and registered as revenue for the central state budget whereas RTÜK retained it under Law No. 

4756. A few years later, however, Misdemeanor Law No. 5236 stipulated that the administrative 

sanction revenues of all independent regulatory institutions should be collected by the Ministry 

of Finance and counted in the central state budget.36   

                                                                   
31  Law No. 6552 on Amending the Labor Law and Some Laws and Decisions and Restructuring Some Receivables, Article 135, 

Dated 10.09.2014. 
32  Law No. 5018 on Public Fiscal Administration And Control, Article 78: “The revenue surplus of the regulatory and supervisory 

agencies shall be transferred quarterly to the general budget until the fifteenth of the month following each quarter”, Official 

Gazette Publication Date, 24.12.2003, No. 25326.  
33  Law No. 3294, paragraph (f) (Amended: 6/7/1999-4397/7) 
34  One of the extra-budgetary funds within the financial organization of the Republic of Türkiye. 
35  Law No. 6112 on the Establishment of Radio and Television Enterprises, 2011, Article 32, paragraphs (a), (b), (d), (g), (n), (s) and 

(ş). Official Gazette Publication Date, 03.03.2011, No. 27863.  
36  Law No. 5236 on Misdemeanor, Article 17, Paragf. (3), Official Gazette Publication Date: 31.03.2005, No. 25772.  



Özgün Akduran Erol & Yunus Yiğit 

 

International Journal of Social Inquiry  

Volume 16, Issue 1, June 2023, pp. 111–129. 
124 

 

 
T

a
b

le
 3

 

D
is

tr
ib

u
ti

o
n

 o
f 

R
T
Ü

K
 R

e
v
e
n

u
e
s 

(T
L)

, 
2
0
1
0

-2
0
2
0
 

T
o

ta
l 

9
0

,8
3
9

,3
4
6

.4
0
 

1
6

8
,8

2
9

,0
3
3

.5
2
 

1
3

1
,3

9
4

,0
9
4

.1
8
 

1
5

8
,8

4
3

,9
2
5

.6
5
 

1
4

2
,1

4
1

,1
8
2

.8
4
 

1
4

4
,7

0
1

,6
4
6

.0
7
 

1
5

9
,2

6
1

,8
1
8

.3
3
 

1
0

6
,7

8
4

,6
9
3

.1
5
 

1
0

4
,5

8
6

,2
4
9

.2
2
 

1
5

4
,2

0
9

,9
8
6

.0
1
 

1
7

9
,8

4
5

,2
6
1

.5
9
 

S
o
u

rc
e
: 
R

T
Ü

K
 A

n
n

u
a
l 
A

ct
iv

it
y 

R
e
p

o
rt

s 
(R

T
Ü

K
, 
2
0
1
2
; 
2
0
1
3
; 
2
0
1
4
a
; 
2
0
1
5
; 
2
0
1
6
; 
2
0
1
7
; 
2
0
1
8
; 
2
0
1
9
; 
2
0
2
0
; 
2
0
2
1
),
 B

u
d

g
e
t 

R
e
v
e
n

u
e
 T

a
b

le
s 

* 
2
0
1
0
 d

a
ta

 r
e
tr

ie
v
e
d

 f
ro

m
 2

0
1
0
 C

e
n

tr
a
l 
G

o
v
e
rn

m
e
n

t 
Fi

n
a
l 
A

cc
o

u
n
ts

 B
il
l 
 

**
 2

0
1
4
 c

o
m

m
e
rc

ia
l 
co

m
m

u
n

ic
a
ti

o
n

 r
e
v
e
n

u
e
 d

a
ta

 r
e
tr

ie
v
e
d

 f
ro

m
 R

T
Ü

K
 2

0
1
4
 A

ct
iv

it
y
 R

e
p

o
rt

 (
9
 m

o
n

th
s)

 

T
a
b

le
 4

 

D
is

tr
ib

u
ti

o
n

 o
f 

R
T
Ü

K
’s

 E
xp

e
n

d
it

u
re

 B
u

d
g
e
t 

(T
L)

, 
2
0
1
1

-2
0
2
0
 

            

T
re

a
su

ry
 

a
id

 n
.a

. 

0
.0

0
 

0
.0

0
 

0
.0

0
 

0
.0

0
 

0
.0

0
 

0
.0

0
 

0
.0

0
 

0
.0

0
 

4
0

,0
0
0

,0
0
0

.0
0
 

5
0

,0
0
0

,0
0
0

.0
0
 

            

O
th

e
r 

re
v
e
n

u
e
s 

n
.a

. 

0
.0

0
 

0
.0

0
 

0
.0

0
 

2
8

8
,9

1
8

.8
5
 

4
7

9
,2

2
4

.8
4
 

7
,6

5
1

,6
9
9

.7
8
 

4
,1

7
0

,1
4
3

.0
5
 

5
7

7
,5

0
5

.6
9
 

8
3

9
,8

6
4

.7
0
 

1
,9

6
1

,6
1
4

.1
3
 

            

B
ro

a
d

c
a
st

 

tr
a
n

sm
is

si
o

n
 

a
u

th
o

ri
za

ti
o

n
 

fe
e
s 

n
.a

. 

0
.0

0
 

1
,7

9
1

,1
5
8

.1
0
 

3
,2

2
7

,3
7
0

.8
1
 

3
,8

3
3

,0
6
1

.9
5
 

5
,3

7
5

,7
0
9

.9
6
 

4
,9

3
8

,1
4
3

.3
3
 

4
,8

2
6

,8
5
6

.2
9
 

5
,5

3
9

,4
1
6

.1
4
 

6
,2

1
9

,2
3
7

.3
5
 

9
,7

6
1

,1
4
2

.8
0
 

            

F
re

q
u

e
n

c
y
 

a
n

n
u

a
l 
u

sa
g

e
 

fe
e
s 

n
.a

. 

2
6

,6
9
8

,3
9
2

.8
2
 

3
3

,7
3
7

,1
4
2

.9
0
 

3
2

,8
0
5

,8
0
2

.2
8
 

2
6

,3
5
9

,5
6
4

.2
0
 

3
5

,6
2
4

,3
4
6

.8
8
 

3
6

,1
5
7

,6
8
8

.8
4
 

3
2

,7
4
8

,4
6
2

.0
5
 

3
7

,9
1
9

,1
0
3

.6
0
 

4
6

,0
2
8

,1
6
3

.1
2
 

5
4

,8
9
8

,4
2
7

.1
7
 

T
o

ta
l 

E
xp

e
n

d
it

u
re

 

1
0

0
,7

1
2

,0
3
8

.6
7
 

1
4

2
,0

1
0

,1
2
0

.3
2
 

1
5

0
,7

4
0

,3
6
6

.7
0
 

1
3

8
,3

0
2

,1
1
1

.8
7
 

1
4

8
,8

5
8

,2
4
6

.7
4
 

1
6

1
,6

5
8

,0
3
8

.4
2
 

1
2

2
,0

4
3

,4
0
6

.4
4
 

1
0

0
,6

6
4

,6
1
5

.4
5
 

1
3

9
,1

9
4

,7
7
2

.1
7
 

1
8

1
,1

8
4

,1
8
6

.4
9
 

S
o
u

rc
e
: 
R

T
Ü

K
 A

n
n

u
a
l 
A

ct
iv

it
y 

R
e
p

o
rt

s,
 B

u
d

g
e
t 

E
xp

e
n

d
it

u
re

s 
T
a
b

le
s,

 2
0
1
1

-2
0
2
0
 (

R
T
Ü

K
, 
2
0
1
2
; 
2
0
1
3
; 
2
0
1
4
a
; 
2
0
1
5
; 
2
0
1
6
; 
2
0
1
7
; 
2
0
1
8
; 
2
0
1
9
; 

2
0
2
0
; 
2
0
2
1
).
 

L
ic

e
n

c
e
 

fe
e
s 

n
.a

. 

1
2

,6
9
4

,0
9
4

.5
0
 

2
4

,0
3
8

,1
2
3

.9
9
 

2
6

,8
8
3

,2
3
9

.5
0
 

1
5

,2
2
3

,0
9
8

.7
3
 

5
,2

3
6

,7
6
9

.3
3
 

4
,4

1
7

,0
9
5

.5
7
 

7
,0

8
4

,7
1
2

.1
3
 

3
,6

6
1

,1
3
0

.3
7
 

6
,3

0
8

,9
4
3

.5
0
 

7
,3

5
7

,1
0
3

.4
4
 

C
a
p

it
a
l 

E
xp

e
n

d
it

u
re

 

3
,6

6
2

,7
7
4

.4
3
 

3
0

5
,7

8
0

.6
3
 

1
9

3
,2

1
0

.1
8
 

6
9

1
,8

6
9

.6
6
 

4
,7

9
3

,9
6
7

.2
4
 

5
7

2
,7

6
2

.2
0
 

2
,5

7
8

,7
2
9

.3
7
 

6
,0

1
5

,2
2
5

.5
9
 

1
1

,0
6
9

,7
3
6

.1
5
 

2
6

,0
4
4

,1
3
4

.1
3
 

R
e
v
e
n

u
e
s 

fr
o

m
 

sa
le

s 
o

f 
p

ri
n

te
d

 

d
o

c
u

m
e
n

ts
, 

c
o

n
tr

a
ct

s,
 c

d
s,

 

c
a
ss

e
tt

e
s n
.a

. 

2
,9

7
7

,4
8
2

.5
7
 

5
5

7
,7

7
2

.9
1
 

4
9

2
,5

5
4

.4
1
 

1
0

0
,5

2
7

.2
5
 

2
6

,3
2
4

.4
0
 

3
0

,2
5
1

.5
0
 

6
2

,9
6
6

.2
2
 

8
5

,9
9
5

.6
4
 

3
3

,0
0
6

.2
5
 

1
7

,1
4
2

.3
3
 

C
u

rr
e
n

t 
 

T
ra

n
sf

e
rs

 

5
2

,8
5
9

,7
8
4

.9
3
 

9
2

,1
1
2

,1
2
7

.7
8
 

9
6

,8
8
0

,4
2
5

.7
1
 

9
3

,4
6
6

,4
0
8

.4
8
 

8
0

,1
6
1

,4
5
2

.8
9
 

9
1

,1
5
8

,1
5
1

.5
3
 

2
8

,1
6
1

,2
5
2

.2
0
 

1
0

,7
9
4

,7
8
6

.0
8
 

1
2

,7
7
9

,6
9
9

.1
8
 

2
6

,9
2
8

,1
8
3

.1
4
 

S
h

a
re

 o
f 

la
te

 f
e
e
 

re
v
e
n

u
e
s n
.a

. 

3
,1

7
6

,9
6
8

.9
7
 

2
,6

9
7

,7
1
2

.1
2
 

4
,3

3
4

,7
0
0

.1
9
 

8
,9

1
6

,4
5
0

.3
7
 

1
,7

9
2

,7
1
4

.6
2
 

2
,2

4
6

,5
2
6

.4
1
 

2
,2

3
1

,2
3
5

.9
9
 

3
7

9
,8

9
0

.5
9
 

2
,5

0
2

,2
7
0

.3
7
 

2
,4

4
4

,9
3
3

.5
8
 

P
u

rc
h

a
se

s 
o

f 

G
o

o
d

s 
a
n

d
 

S
e
rv

ic
e
s 

1
3

,5
9
3

,2
1
4

.6
5
 

1
3

,9
0
7

,2
1
9

.9
2
 

1
4

,8
9
4

,7
9
5

.7
3
 

1
2

,3
5
1

,1
9
9

.0
8
 

2
1

,9
3
6

,6
0
3

.8
3
 

2
2

,4
6
5

,4
2
2

.5
2
 

4
2

,5
4
8

,5
2
8

.1
9
 

1
6

,8
4
4

,5
7
9

.8
9
 

2
8

,1
9
9

,2
5
1

.4
3
 

2
5

,6
4
2

,1
8
9

.5
0
 

In
te

re
st

 

re
v
e
n

u
e
s 

n
.a

. 

6
7

4
,3

4
4

.3
2
 

1
,5

9
2

,6
1
1

.8
5
 

1
,3

1
3

,7
7
0

.1
0
 

1
,7

6
5

,0
8
7

.2
0
 

1
,7

6
5

,6
2
7

.6
2
 

1
,9

7
2

,5
0
2

.3
2
 

1
,0

7
1

,5
9
6

.0
3
 

2
,1

9
7

,3
4
1

.9
9
 

1
,6

2
6

,7
0
7

.0
5
 

2
9

.3
2
 

S
ta

te
 P

re
m

iu
m

s 

to
 S

o
c
ia

l 
S
e
c
u

ri
ty

 

In
st

it
u

ti
o

n
s 

3
,9

8
8

,3
5
1

.2
2
 

4
,2

7
5

,6
2
1

.5
5
 

4
,3

4
7

,6
6
1

.5
4
 

3
,9

6
6

,8
9
8

.3
0
 

5
,7

5
6

,0
5
5

.2
1
 

5
,9

7
6

,4
3
4

.4
8
 

5
,9

6
8

,7
5
4

.1
9
 

8
,3

0
2

,2
1
6

.0
2
 

1
0

,5
8
3

,1
7
8

.9
0
 

1
2

,1
9
5

,9
9
0

.5
4
 

S
h

a
re

 o
f 

a
u

d
io

v
is

u
a
l 

c
o

m
m

e
rc

ia
l 

c
o

m
m

u
n

ic
a
ti

o
n

s 

re
v
e
n

u
e
s 

8
9

,6
0
3

,4
8
5

.8
0
 

6
1

,3
0
3

,8
7
5

.1
7
 

6
6

,9
7
9

,5
7
2

.3
1
 

8
9

,7
8
6

,4
8
8

.3
6
 

8
5

,6
5
4

,4
7
4

.2
9
 

9
4

,4
0
0

,9
2
8

.4
2
 

1
0

1
,8

4
7

,9
1
0

.5
8
 

5
4

,5
8
8

,7
2
1

.3
9
 

5
4

,2
2
5

,8
6
5

.2
0
 

5
0

,6
5
1

,7
9
3

.6
7
 

5
3

,4
0
4

,8
6
8

.8
2
 

P
e
rs

o
n

n
e
l 

E
xp

e
n

d
it

u
re

 

2
6

,6
0
7

,9
1
3

.4
4
 

3
1

,4
0
9

,3
7
0

.4
4
 

3
4

,4
2
4

,2
7
3

.5
4
 

2
7

,8
2
5

,7
3
6

.3
5
 

3
6

,2
1
0

,1
6
7

.5
7
 

4
1

,4
8
5

,2
6
7

.6
9
 

4
2

,7
8
6

,1
4
2

.4
9
 

5
8

,7
0
7

,8
0
7

.8
7
 

7
6

,5
6
2

,9
0
6

.5
1
 

9
0

,3
7
3

,6
8
9

.1
8
 

Y
e
a
rs

 

2
0

1
0
* 

2
0

1
1
 

2
0

1
2
 

2
0

1
3
 

2
0

1
4
**

 

2
0

1
5
 

2
0

1
6
 

2
0

1
7
 

2
0

1
8
 

2
0

1
9
 

2
0

2
0
 

Y
e
a
rs

 

2
0

1
1
 

2
0

1
2
 

2
0

1
3
 

2
0

1
4
 

2
0

1
5
 

2
0

1
6
 

2
0

1
7
 

2
0

1
8
 

2
0

1
9
 

2
0

2
0
 

  



Independence of Regulatory Authority: Türkiye’s Radio and Television Supreme Council 

 

International Journal of Social Inquiry  

Volume 16, Issue 1, June 2023, pp. 111–129. 
125 

 

Thus, although RTÜK can generate income through its activities, its financial autonomy is 

weakened because it must transfer income items like sanctions revenues directly to the 

treasury. Table 5 compares RTÜK’s fines issued with the amounts collected by the Ministry of 

Finance. It shows that RTÜK could not collect the administrative sanctions in the amounts they 

accrue. Thus, even in 2016 and 2017, when RTÜK’s income from fines was quite high, the 

amount it actually collected was less than half of the total fines imposed. 

 

Table 5 

RTÜK Administrative Sanctions (TL), 2013-2020 

Years Accrued administrative sanctions Collected administrative sanctions 

2013 50,983,100.00 5,088,473.59 

2014 28,461,280.00 7,093,218.75 

2015 25,172,119.00 9,538,198.92 

2016 41,195,077.50 19,200,200.40 

2017 45,617,800.34 21,436,017.33 

2018 37,723,105.40 14,232,073.05 

2019 27,568,951.90 2,931,928.90 

2020 59,382,126.90 9,154,546.08 

Source: RTÜK Activity Reports, 2013-2020. 

 

Another issue is that the penalties imposed by RTÜK appear to be politicized and arbitrary 

in terms of their content, level, and targeted institutions. More specifically, opposition TV 

channels receive the most severe sanctions, including suspension of broadcasting and heavy 

fines. For example, following the Gezi Park protests in 2013, heavy fines were imposed on  TV, 

Halk TV, and Cem TV37 for broadcasts allegedly ‟inciting the people to violence” (T24, 2013). 

Similarly, KRT, Fox TV, Haber Türk, Halk TV, and TELE 1 were fined for not complying with RTÜK’s 

order not to show any fires when many wildfires broke out during the summer of 2021 (BIA 

News Desk, 2021). Thus, three opposition channels, Halk TV, Tele1, and Fox TV, received the 

most administrative fines between 2017 and 2020 whereas government-supporting channels 

received the fewest penalties, namely ATV and A Haber, owned by Turkuvaz Group, TRT 1, the 

state channel, and Star TV, owned by Doğuş Group (T24, 2020b). 

4. Conclusion  

The administrative and financial independence of regulatory institutions established to 

regulate privatized sectors by taking them out of the control and influence of the public 

authority and political power has been an important topic for public administration and public 

finance scholars. In this article, we examined the decision processes affecting the ownership 

structure in Türkiye’s radio and TV media sector and the financial independence of its regulator, 

RTÜK. The findings and discussion presented here supported our thesis that RTÜK has faced 

both political interference from the political power and pressure to satisfy the needs of leading 

capital groups in the sector it regulates. Consequently, the various market share limits, 

                                                                   
37  See Decisions numbered 96 (Halk TV); 97 (Ulusal 1 TV); 98 (CEM TV); 99 (EM TV) taken at RTÜK's meeting dated 11.06.2013 and 

numbered 2013/36. https://www.rtuk.gov.tr/ust-kurul-kararlari. 

https://www.rtuk.gov.tr/ust-kurul-kararlari


Özgün Akduran Erol & Yunus Yiğit 

 

International Journal of Social Inquiry  

Volume 16, Issue 1, June 2023, pp. 111–129. 
126 

 

measures, and regulations regarding partnerships have been unable to prevent concentration 

in the sector. 

As of 2021, the sector is dominated by six large capital groups, five domestic (Demirören 

Group, Kalyon Group, Doğuş Holding, Acun Medya, and Ciner Group) and one international 

(News Corporation). These major players all belong to larger conglomerates operating in other 

sectors and receiving public tenders from the government to varying degrees. Here, a reward 

mechanism appears to operate whereby broadcasting groups that operate in line with the 

views of the political power benefit more from these tenders.  

Regarding RTÜK’s financial resources and budget, its percentage share of the sector’s 

commercial communications income, which is one of its most important income items, has 

been reduced by the interventions of the political power while license fees are now paid in 

installments as demanded by sector groups. This has rapidly reduced RTÜK annual income. In 

addition, RTÜK’s budgetary autonomy to determine its revenues has been damaged through 

legal amendments that force the transfer of budget surpluses and administrative sanction 

revenues to the central state budget.  

As a result, RTÜK has functioned as a passive and operational tool in the design of the 

ownership structure of the sector due to the frequent legislative changes made by the political 

power. In other words, the main instrument that changed the media ownership structure was 

the interventions of the political power in line with the propositions of the "political signaling" 

theory. In the case of RTÜK in Türkiye, as mentioned above, groups such as Demirören Group 

and Kalyon Group, which dominate the sector, entered the sector under the patronage and 

supervision of the political power, and in a way, the power and media capital became 

intertwined. Again, in terms of budgetary autonomy, frequent legislative amendments have 

undermined RTÜK's autonomy in terms of both its sources of revenue and how it uses these 

revenues. Based on all these findings, the theory of capture is insufficient to explain media 

regulation in Türkiye. 

 

ACKNOWLEDGEMENT 

— 

FUNDING 

No financial support was received from any person or institution for the study. 

ETHICS 

The authors declare that this article complies with the ethical standards and rules. 

AUTHOR CONTRIBUTION 

Özgün Akduran Erol       l Design; Drafting; Data collection/analysis; Interpretation of data/findings; Supervising; 

Critical review; Final approval and accountability. Contribution rate 60%  

Yunus Yiğit       l Concept/idea; Literature review; Drafting; Data collection/analysis; Final approval and 

accountability. Contribution rate 40% 

CONFLICT OF INTEREST 

The authors declare no conflict of interest. 

References 

Adaklı, G. (2010). Neoliberalizm ve medya: Dünyada ve Türkiye’de medya endüstrisinin dönüşümü [Neoliberalism and 

media: The transformation of media industries in the World and Turkey]. Mülkiye, 34(269), 67–84.  

Adaklı, G. (2014). Medya sermayesi ve ultra-çapraz bütünleşmeler. [Media capital and ultracross media ownership]. 

Perspectives: Siyasi analiz ve yorum içinde (ss. 18–23). Heinrich Böll Stiftung(8). 

Ayan, V. M. (2019). AKP devrinde medya âlemi. [Media World in the AKP Era]. Yordam Kitap.  

https://orcid.org/0000-0001-5026-0183
https://orcid.org/0000-0003-4576-017X


Independence of Regulatory Authority: Türkiye’s Radio and Television Supreme Council 

 

International Journal of Social Inquiry  

Volume 16, Issue 1, June 2023, pp. 111–129. 
127 

 

Baykal, K. C., & Coşkun, S. (2018). Türkiye’de radyo ve televizyon yayıncılığında reklam yayınlarını düzenleyen ilkelerin 

ihlâli. [The Violations of the Regulations of Advertisement Codes in Turkey]. Electronic Turkish Studies, 13(10), 127–

144. 

Bernstein, M. H. (1955). Independence, responsibility, and the public interest. In Regulating business by independent 

commission (pp. 126–163). Princeton University Press. http://www.jstor.org/stable/j.ctt183pzkt.9 

BIA News Desk. (2021, August 12). RTÜK first ‘threatened’ then ‘fined’ broadcasters over coverage of fires. Bianet. 

https://bianet.org/english/politics/248620-rtuk-first-threatened-then-fined-broadcasters-over-coverage-of-fires 

Böllhoff, D. (2005). Developments in regulatory regimes: comparison of telecommunications, energy and rail. In D. Coen 

& A. Héritier (Eds.), Refining regulatory regimes: Utilities in Europe (pp. 15–52). Elgaronline. 

https://doi.org/10.4337/9781845428006.00010  

Bulut, B. (2019, December 15). RTÜK Daire Başkanvekili yandaşa uyarı yazısı yazınca görevden alındı. [RTÜK Deputy 

Head of Department dismissed after writing a warning letter to partisans]. Evrensel. 

https://www.evrensel.net/haber/371009/rtuk-daire-baskanvekili-yandasa-uyari-yazisi-yazinca-gorevden-alindi 

Buğra, A., & Savaşkan, O. (2014). New capitalism in Turkey: The relationship between politics, religion and business. 

Edward Elgar.  

Carpenter, D. P. (1996). Adaptive signal processing, hierarchy, and budgetary control in federal regulation. American 

Political Science Review, 90(2), 283–302. https://doi.org/10.2307/2082885 

Carpenter, D. P. (2004). Protection without capture: Product approval by a politically responsive, learning regulator. 

American Political Science Review, 98(4), 613–631. http://www.jstor.org/stable/4145328  

Carpenter, D. P. (2014). Corrosive capture? The dueling forces of autonomy and industry influence in FDA pharmaceutical 

regulation. In D. Carpenter & D. A. Moss (Eds.), Preventing regulatory capture: Special interest influence and how to 

limit it (pp. 152–172). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139565875.011  

Constitutional Court Decision, Date of Decision: 21.09.2004 Base No. 2002/100 Decision No. 2004/109 Official Gazette 

Publication Date: 04.08.2006 No. 26249. 

Corke, S., Finkel, A., Kramer, D. J., Robbins, C. A., & Schenkkan, N. (2014). Democracy in crisis: Corruption, media, and 

power in Turkey [A Freedom House Special Report]. F. House. 

Coşkun, G. B. (2020). Media capture strategies in new authoritarian states: the case of Turkey. Publizistik, 65(4), 637–

654. 

Cumhuriyet. (2009, October 20). RTÜK, Doğan Grubu'na 3 ay süre verdi [RTÜK gave a 3-month deadline to Doğan Group]. 

Cumhuriyet. https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/rtuk-dogan-grubuna-3-ay-sure-verdi-93900 

Cumhuriyet. (2010, March 22). 2006-2008 yıllarında RTÜK'te neler oldu? [What happened at RTÜK between 2006-

2008?]. Cumhuriyet. https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/2006-2008-yillarinda-rtukte-neler-oldu-129342 

Cumhuriyet. (2021, January 27). 1.1 milyar TL’lik hastane ihalesi Kalyon’a verildi [The hospital tender worth 1.1 billion 

TL was awarded to Kalyon]. Cumhuriyet. https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/11-milyar-tllik-hastane-ihalesi-

kalyona-verildi-1809172 

Finkel, A. (2015). Captured news media: The case of Turkey. Center for International Media Assistance. National 

Endowment for Democracy. https://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2015/10/CIMA-Captured-News-

Media_The-Case-of-Turkey.pdf  

Gilardi, F. (2002). Policy credibility and delegation to independent regulatory agencies: A comparative empirical analysis. 

Journal of European Public Policy, 9(6), 873–893. https://doi.org/10.1080/1350176022000046409  

Gordon, S. C., & Hafer, C. (2014). Conditional forbearance as an alternative to capture: Evidence from coal mine safety 

regulation. In D. Carpenter & D. A. Moss (Eds.), Preventing regulatory capture: Special interest influence and how to 

limit it (pp. 208–238). Cambridge University Press. 

Haber3. (2009, October 19). Doğan TV için RTÜK'e şok rapor [Shocking report submitted to RTÜK regarding Doğan TV]. 

Haber3. https://www.haber3.com/medya/dogan-tv-icin-rtuke-sok-rapor-haberi-474382 

Hürriyet. (1999, October 11). CNN-Türk bugün yayına başlıyor. [CNN-Türk starts broadcasting today]. Hürriyet. 

https://www.hurriyet.com.tr/gundem/cnn-turk-bugun-yayina-basliyor-39106841 

Hürriyet. (2005, June 02). Deutsche Bank, 150 milyon dolara Doğan TV’ye ortak. [Deutsche Bank becomes a partner in 

Doğan TV for 150 million dollars.] Hürriyet. https://bigpara.hurriyet.com.tr/haberler/genel-haberler/deutsche-bank-

150-milyon-dolara-dogan-tv-ye-ortak_ID523320 

Hürriyet. (2008, February 08). RTÜK ATV'nin satışına CHP'siz vize verdi [RTÜK gives 'visa without CHP' to ATV sale.] 

Hürriyet. https://www.hurriyet.com.tr/gundem/rtuk-atv-nin-satisina-chp-siz-vize-verdi-8190314  

Kadıoğlu, Z. K. (2001). Küresel medya sermayesinin hareketliliği ve Türk medyasına etkileri [Global media capital and 

it's effects on the Turkish media] (Publication No. 106633) [Master thesis, Marmara University]. The Council of Higher 

Education Presidency Thesis Center. 

Kaya, B. (2020, October 13). İhale Kanunu 191. kez değişiyor [The Public Procurement Law is being amended for the 

191st time.] Sözcü. https://www.sozcu.com.tr/2020/ekonomi/ihale-kanunu-191-kez-degisiyor-

6078261/?utm_source=dahafazla_haber&utm_medium=free&utm_campaign=dahafazlahaber 

http://www.jstor.org/stable/j.ctt183pzkt.9
https://bianet.org/english/politics/248620-rtuk-first-threatened-then-fined-broadcasters-over-coverage-of-fires
https://doi.org/10.4337/9781845428006.00010
https://www.evrensel.net/haber/371009/rtuk-daire-baskanvekili-yandasa-uyari-yazisi-yazinca-gorevden-alindi
https://doi.org/10.2307/2082885
http://www.jstor.org/stable/4145328
https://doi.org/10.1017/CBO9781139565875.011
https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/rtuk-dogan-grubuna-3-ay-sure-verdi-93900
https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/2006-2008-yillarinda-rtukte-neler-oldu-129342
https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/11-milyar-tllik-hastane-ihalesi-kalyona-verildi-1809172
https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/11-milyar-tllik-hastane-ihalesi-kalyona-verildi-1809172
https://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2015/10/CIMA-Captured-News-Media_The-Case-of-Turkey.pdf
https://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2015/10/CIMA-Captured-News-Media_The-Case-of-Turkey.pdf
https://doi.org/10.1080/1350176022000046409
https://www.haber3.com/medya/dogan-tv-icin-rtuke-sok-rapor-haberi-474382
https://www.hurriyet.com.tr/gundem/cnn-turk-bugun-yayina-basliyor-39106841
https://bigpara.hurriyet.com.tr/haberler/genel-haberler/deutsche-bank-150-milyon-dolara-dogan-tv-ye-ortak_ID523320/
https://bigpara.hurriyet.com.tr/haberler/genel-haberler/deutsche-bank-150-milyon-dolara-dogan-tv-ye-ortak_ID523320/
https://www.hurriyet.com.tr/gundem/rtuk-atv-nin-satisina-chp-siz-vize-verdi-8190314
https://www.sozcu.com.tr/2020/ekonomi/ihale-kanunu-191-kez-degisiyor-6078261/?utm_source=dahafazla_haber&utm_medium=free&utm_campaign=dahafazlahaber
https://www.sozcu.com.tr/2020/ekonomi/ihale-kanunu-191-kez-degisiyor-6078261/?utm_source=dahafazla_haber&utm_medium=free&utm_campaign=dahafazlahaber


Özgün Akduran Erol & Yunus Yiğit 

 

International Journal of Social Inquiry  

Volume 16, Issue 1, June 2023, pp. 111–129. 
128 

 

Kleizen, B., Verhoest, K., & Wynen, J. (2018). Structural reform histories and perceptions of organizational autonomy: Do 

senior managers perceive less strategic policy autonomy when faced with frequent and intense restructuring? Public 

Administration, 96(2), 349-367. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/padm.12399 

Laffont, J.-J., & Tirole, J. (1991). The politics of government decision-making: A theory of regulatory capture. The Quarterly 

Journal of Economics, 106(4), 1089-1127. https://doi.org/10.2307/2937958 

Maggetti, M. (2007). De facto independence after delegation: A fuzzy-set analysis. Regulation & Governance, 1(4), 271-

294. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/j.1748-5991.2007.00023.x  

Maggetti, M. (2009). The role of independent regulatory agencies in policy-making: a comparative analysis. Journal of 

European Public Policy, 16(3), 450-470.  

Makkai, T., & Braithwaite, J. (1992). In and out of the revolving door: making sense of regulatory capture. Journal of Public 

Policy, 12(1), 61-78. https://doi.org/10.1017/S0143814X00005006  

Münir, M. (2001, January 17). Doğan Grubu ilk sırada. [Doğan Grup ranks first.] NTV News. 

http://arsiv.ntv.com.tr/news/130566.asp?cp1=1#BODY 

Münir, M. (2005, June 24). Doğan, Deutsche Bank işi için yargıya gidiyor. [Doğan is taking the matter with Deutsche Bank 

to court.] Vatan. https://www.gazetevatan.com/yazarlar/metin-munir/dogan-deutsche-bank-isi-icin-yargiya-gidiyor-

55871 

Münir, M. (2008, May 23). AKP neden Kamu İhale Yasası’nı elli defa değiştirdi? (2) [Why has AKP changed the Public 

Procurement Law fifty times? (2)]. Milliyet. https://www.milliyet.com.tr/yazarlar/metin-munir/akp-neden-kamu-ihale-

yasasi-ni-elli-defa-degistirdi-2-758221 

Oda TV. (2014, August 24). Kanun 11 yılda 113 kez değiştirildi. [The law has been amended 113 times in 11 years.] Oda 

TV. https://odatv4.com/kanun-11-yilda-113-kez-degistirildi--2408141200.html 

Özelleştirme İdaresi Başkanlığı. (2021). Faaliyet Raporu 2020 [Activitiy Report 2020]. Hazine ve Maliye Bakanlığı. 

[Ministry of Treasury and Finance of Türkiye]. https://ms.hmb.gov.tr/uploads/sites/6/2021/03/2020-Faaliyet-

Raporu-04.03.2021-14.29.pdf  

Özkök, E. (2002, April 23). Neden susma hakkımızı kullanıyoruz? [Why do we exercise our right to remain silent?]. Hürriyet. 

https://www.hurriyet.com.tr/neden-susma-hakkimizi-kullaniyoruz-67156 

Presidency. (2002). 4756 sayılı "Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanun, Basın Kanunu, Gelir 

Vergisi Kanunu ile Kurumlar Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun"un kimi maddelerinin iptali ve 

yürürlüğünün durdurulması istemi. [Request for the annulment of certain articles of Law No. 4756 on "the 

Establishment of Radio and Television Enterprises and Their Broadcasts, Press Law, Amendments to the Income Tax 

Law and Corporate Tax Law, and Suspension of Its Enforcement]. https://www.tccb.gov.tr/basin-aciklamalari-ahmet-

necdet-sezer/1720/5184/4756-sayili-radyo-ve-televizyonlarin-kurulus-ve-yayinlari-hakkinda-kanun-basin-kanunu-

gelir-vergisi  

Presidency. (2018). Presidential Decree on the State Supervisory Board, 15.07.2018, No. 5, 30479. 

https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/07/20180715-2.pdf  

RTÜK. (2010). 05.04.2010 Yeni RTÜK Yasasıyla Kitlesel Yayınlardan Kişisel Yayınlara, Yayıncılıkta Yeni Mevsim: İsteğe 

Bağlı Yayınlar Başlıyor [With the new RTÜK Law, a new season begins in broadcasting: from Mass Broadcasts to 

Personal Broadcasts, Optional Broadcasting is starting]. https://www.rtuk.gov.tr/05-04-2010-yeni-rtuk-yasasiyla-

kitlesel-yayinlardan-kisisel-yayinlara-yayincilikta-yeni-mevsim-istege-bagli-yayinlar-basliyor/3320 

RTÜK. (2012). Radyo ve Televizyon Üst Kurulu 2011 Yılı Faaliyet Raporu. [2011 Annual Activity Report of the Radio and 

Television Supreme Council] 

RTÜK. (2013). Radyo ve Televizyon Üst Kurulu 2012 Yılı Faaliyet Raporu. [2012 Annual Activity Report of the Radio and 

Television Supreme Council] 

RTÜK. (2014a). Radyo ve Televizyon Üst Kurulu 2013 Yılı Faaliyet Raporu. [2013 Annual Activity Report of the Radio and 

Television Supreme Council] 

RTÜK. (2014b). Radyo TV Yayıncılığı Sektör Raporu [Radio and Television Broadcasting Industry Report]. RTÜK Strateji 

Geliştirme Dairesi Başkanlığı. [Presidency of the RTÜK Strategy Development Department].  

RTÜK. (2015). Radyo ve Televizyon Üst Kurulu 2014 Yılı Faaliyet Raporu. [2014 Annual Activity Report of the Radio and 

Television Supreme Council] 

RTÜK. (2016). Radyo Televizyon Üst Kurulu 2015 Yılı Faaliyet Raporu. [2015Annual Activity Report of the Radio and 

Television Supreme Council] 

RTÜK. (2017). Radyo ve Televizyon Üst Kurulu 2016 Yılı Faaliyet Raporu. [2016 Annual Activity Report of the Radio and 

Television Supreme Council] 

RTÜK. (2018). Radyo ve Televizyon Üst Kurulu 2017 Yılı Faaliyet Raporu. [2017 Annual Activity Report of the Radio and 

Television Supreme Council] 

RTÜK. (2019). Radyo ve Televizyon Üst Kurulu 2018 Yılı Faaliyet Raporu. [2018 Annual Activity Report of the Radio and 

Television Supreme Council] 

RTÜK. (2020). Radyo Televiyon Üst Kurulu 2019 Faaliyet Raporu. [2019 Annual Activity Report of the Radio and 

Television Supreme Council] 

https://doi.org/https:/doi.org/10.1111/padm.12399
https://doi.org/10.2307/2937958
https://doi.org/https:/doi.org/10.1111/j.1748-5991.2007.00023.x
https://doi.org/10.1017/S0143814X00005006
http://arsiv.ntv.com.tr/news/130566.asp?cp1=1#BODY
https://www.gazetevatan.com/yazarlar/metin-munir/dogan-deutsche-bank-isi-icin-yargiya-gidiyor-55871
https://www.gazetevatan.com/yazarlar/metin-munir/dogan-deutsche-bank-isi-icin-yargiya-gidiyor-55871
https://www.milliyet.com.tr/yazarlar/metin-munir/akp-neden-kamu-ihale-yasasi-ni-elli-defa-degistirdi-2-758221
https://www.milliyet.com.tr/yazarlar/metin-munir/akp-neden-kamu-ihale-yasasi-ni-elli-defa-degistirdi-2-758221
https://odatv4.com/kanun-11-yilda-113-kez-degistirildi--2408141200.html
https://ms.hmb.gov.tr/uploads/sites/6/2021/03/2020-Faaliyet-Raporu-04.03.2021-14.29.pdf
https://ms.hmb.gov.tr/uploads/sites/6/2021/03/2020-Faaliyet-Raporu-04.03.2021-14.29.pdf
https://www.hurriyet.com.tr/neden-susma-hakkimizi-kullaniyoruz-67156
https://www.tccb.gov.tr/basin-aciklamalari-ahmet-necdet-sezer/1720/5184/4756-sayili-radyo-ve-televizyonlarin-kurulus-ve-yayinlari-hakkinda-kanun-basin-kanunu-gelir-vergisi
https://www.tccb.gov.tr/basin-aciklamalari-ahmet-necdet-sezer/1720/5184/4756-sayili-radyo-ve-televizyonlarin-kurulus-ve-yayinlari-hakkinda-kanun-basin-kanunu-gelir-vergisi
https://www.tccb.gov.tr/basin-aciklamalari-ahmet-necdet-sezer/1720/5184/4756-sayili-radyo-ve-televizyonlarin-kurulus-ve-yayinlari-hakkinda-kanun-basin-kanunu-gelir-vergisi
https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/07/20180715-2.pdf
https://www.rtuk.gov.tr/05-04-2010-yeni-rtuk-yasasiyla-kitlesel-yayinlardan-kisisel-yayinlara-yayincilikta-yeni-mevsim-istege-bagli-yayinlar-basliyor/3320
https://www.rtuk.gov.tr/05-04-2010-yeni-rtuk-yasasiyla-kitlesel-yayinlardan-kisisel-yayinlara-yayincilikta-yeni-mevsim-istege-bagli-yayinlar-basliyor/3320


Independence of Regulatory Authority: Türkiye’s Radio and Television Supreme Council 

 

International Journal of Social Inquiry  

Volume 16, Issue 1, June 2023, pp. 111–129. 
129 

 

RTÜK. (2021). Radyo ve Televizyon Üst Kurulu 2020 Yılı Faaliyet Raporu. [2020 Annual Activity Report of the Radio and 

Television Supreme Council] 

Shive, S. A., & Forster, M. M. (2016). The revolving door for financial regulators. Review of Finance, 21(4), 1445-1484. 

https://doi.org/10.1093/rof/rfw035  

Stigler, G. J. (1971). The theory of economic regulation. The Bell Journal of Economics and Management Science, 2(1), 

3–21. https://doi.org/10.2307/3003160 

Sözeri, C., & Güney, Z. (2011). Türkiye’de medyanın ekonomi politiği: Sektör analizi. [Political economy of the media in 

Türkiye: Sector analysis]. TESEV. https://www.tesev.org.tr/tr/research/turkiyede-medyanin-ekonomi-politigi-sektor-

analizi 

Sümer, B., & Adaklı, G. (2007). Evaluation Report on the Law No. 6112 on the Establishment and Broadcasting Services 

of Radio and Television. İletişim: Araştırmaları, 5(2), 18.  

Tartanoğlu, S. (2017, May 03). OHAL havuzu büyüttü... Cemaat medyası yandaşa gitti. [SoE enlarged the pool... 

Community media went to partisans]. Cumhuriyet. https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/ohal-havuzu-buyuttu-

cemaat-medyasi-yandasa-gitti-733298  

T24. (2013, June 12). RTÜK’ten Halk TV ve Ulusal Kanal’a Gezi cezası. [RTÜK fines Halk TV and Ulusal Kanal for Gezi.] 

T24. https://t24.com.tr/haber/rtukten-halk-tv-ve-ulusal-kanala-gezi-cezasi,231874 

T24. (2020a, June 18). Hangi medya patronu, hangi ihaleleri aldı? [Which media bosses received which tenders?]. T24. 

https://t24.com.tr/haber/hangi-medya-patronu-hangi-ihaleleri-aldi,885014 

T24. (2020b, July 09). RTÜK tarafından en çok ceza alan kanallar Halk TV, FOX TV ve Tele1 oldu [Halk TV, FOX TV and 

Tele1 were the most penalized channels by RTÜK]. T24. https://t24.com.tr/haber/rtuk-tarafindan-en-cok-ceza-alan-

kanallar-halk-tv-fox-tv-ve-tele-1-oldu,889630 

Terman, J. (2014). Evaluating political signals: The nature of bureaucratic response in minority preference purchasing. 

The American Review of Public Administration, 44(5), 522-549. https://doi.org/10.1177/0275074012471890 

Thatcher, M. (2002). Regulation after delegation: Independent regulatory agencies in Europe. Journal of European Public 

Policy, 9(6), 954–972. 

The Law on Supporting Investments on Project Basis and Amending Certain Laws and Decree Laws, 6745. (2016). 

https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/09/20160907-1.htm 

The Law on the Establishment of Radio and Television Enterprises and Their Broadcasts, 4756. (2002). 

https://www.resmigazete.gov.tr/Eskiler/2002/05/20020521.htm#1 

The Law on the Establishment of Radio and Television Enterprises and Their Media Services, 6112. (2011). 

https://www.rtuk.gov.tr/audiovisual-media-law-/4046/en 

Viscusi, W. K. (1992). Fatal tradeoffs: Public and private responsibilities for risk. Oxford University Press. 

Wynen, J., Kleizen, B., Verhoest, K., Lægreid, P., & Rolland, V. (2020). Keeping a watchful eye in times of turmoil? How 

repeated structural reform leads to more attention to political signals. Public Administration, 98(3), 570–590. 

https://doi.org/https://doi.org/10.1111/padm.12653 

Yanatma, S. (2016). Media capture and advertising in Turkey: the impact of the state on the news. Reuters Institute for 

the Study of Journalism Fellowship Paper, University of Oxford. https://turkey.mom-

rsf.org/uploads/tx_lfrogmom/documents/2-101_import.pdf   

Yeni Şafak. (2005, June 06). Deutsche Bank-Doğan Tv ortaklığı kafaları karıştırdı. Yeni Şafak. 

https://www.yenisafak.com/gundem/deutsche-bank-dogan-tv-ortakligi-kafalari-karistirdi-2688466 

Yeşil, B. (2018). Authoritarian turn or continuity? Governance of media through capture and discipline in the AKP era. 

South European Society and Politics, 23(2), 239–257. 

Yılmaz, R. (2019, November 04). Pazarlık bahane ‘21/b’ şahane [Bargaining is an excuse, '21/b' is great]. Cumhuriyet. 

https://www.cumhuriyet.com.tr/yazarlar/olaylar-ve-gorusler/pazarlik-bahane-21b-sahane-1700004 

https://doi.org/10.1093/rof/rfw035
https://doi.org/10.2307/3003160
https://www.tesev.org.tr/tr/research/turkiyede-medyanin-ekonomi-politigi-sektor-analizi/
https://www.tesev.org.tr/tr/research/turkiyede-medyanin-ekonomi-politigi-sektor-analizi/
https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/ohal-havuzu-buyuttu-cemaat-medyasi-yandasa-gitti-733298
https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/ohal-havuzu-buyuttu-cemaat-medyasi-yandasa-gitti-733298
https://t24.com.tr/haber/rtukten-halk-tv-ve-ulusal-kanala-gezi-cezasi,231874
https://t24.com.tr/haber/hangi-medya-patronu-hangi-ihaleleri-aldi,885014
https://t24.com.tr/haber/rtuk-tarafindan-en-cok-ceza-alan-kanallar-halk-tv-fox-tv-ve-tele-1-oldu,889630
https://t24.com.tr/haber/rtuk-tarafindan-en-cok-ceza-alan-kanallar-halk-tv-fox-tv-ve-tele-1-oldu,889630
https://doi.org/10.1177/0275074012471890
https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/09/20160907-1.htm
https://www.resmigazete.gov.tr/Eskiler/2002/05/20020521.htm#1
https://www.rtuk.gov.tr/audiovisual-media-law-/4046/en
https://doi.org/https:/doi.org/10.1111/padm.12653
https://turkey.mom-rsf.org/uploads/tx_lfrogmom/documents/2-101_import.pdf
https://turkey.mom-rsf.org/uploads/tx_lfrogmom/documents/2-101_import.pdf
https://www.yenisafak.com/gundem/deutsche-bank-dogan-tv-ortakligi-kafalari-karistirdi-2688466
https://www.cumhuriyet.com.tr/yazarlar/olaylar-ve-gorusler/pazarlik-bahane-21b-sahane-1700004

