
84

AKSARAY İLETİŞİM DERGİSİ
JOURNAL OF AKSARAY COMMUNICATION

Cilt 6, Sayı 2, Temmuz 2024 – Volume 6 Issue 2, July 2024
e-ISSN 2667-6168

http://dergipark.gov.tr/aid
Araştırma Makalesi / Research Article
DOI: 10.47771/aid.1491423
Kaynak gösterme / To cite this article: Alowaa, A. (2024). Representation of Türkiye in Yemeni Media: A 
Case Study of El-Mesira Channel and Aden Independent Channel. Aksaray İletişim Dergisi, 6(2), 84-105. 
doi:10.47771/aid.1491423

Gönderilme Tarihi/ Received: 28.05.2024
Kabul Tarihi/ Accepted: 11.07.2024
Yayın Tarihi/Published: 31.07.2024

Representation of Türkiye in Yemeni Media: A Case Study of El-Mesira Channel 
and Aden Independent Channel

Abubakr ALOWAA1

*
**
***
****

*****

Abstract

This study aims to examine the representation of Türkiye in news and news programs broadcast by 
private Yemeni television channels, focusing on discourse type, ideological frameworks employed in 
news coverage and the editorial policies followed by these channels. For this purpose, discourses from 
news and news programs published on the websites of El-Mesira, affiliated with Ansar Allah (Houthis) 
and Aden Independent Channel, aligned with the Southern Transitional Council, were analyzed using 
van Dijk’s Critical Discourse Analysis model for the period from July 1 to December 31, 2020.

The analysis revealed that Aden Independent Channel concentrated on Turkish-Qatari relations accusing 
both countries of providing financial and military support to the legitimate government forces, which 
the channel deemed affiliated with the Muslim Brotherhood (Al-Islah Party). The channel also asserted 
that the legitimate government was aligned with Türkiye and Iran, implementing Qatar’s agenda in 
Yemen. Simultaneously, the channel considered the forces of the Southern Transitional Council as the 
sole faction fighting against the legitimate government forces and Ansar Allah (Houthis), who aimed to 
thwart the council’s project of establishing an independent state in southern Yemen. On the other hand, 
El-Mesira reacted negatively to the presence of Turkish armed forces in Syria. Regarding the Yemeni 
crisis, the channel viewed Türkiye positively, particularly in light of Türkiye’s criticism of the negative 
role played by the United Arab Emirates in Yemen, which resulted in the deaths of thousands and the 
spread of famine among millions of Yemenis.

Keywords: Representation, Türkiye, Aden Independent Channel, El-Mesira Channel, Yemen.

1 Doktora Öğrencisi, Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo ve Televizyon Bölümü, pr.abubakr@gmail.
com, Orcid ID: 0000-0002-7918-0862
* Bu çalışma intihal tespit yazılımlarıyla taranmış intihal tespit edilmemiştir.
** Çalışma tek yazar tarafından yürütülmüştür.
*** Çalışma kapsamında herhangi bir kurum veya kişi ile çıkar çatışması bulunmamaktadır.
**** Bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması 
belirtilen kurallara uyulmuştur. 
***** Bu çalışma Abubakr Al-owaa´nın Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde yürütmekte olduğu 
doktora tezinden üretilmiştir.



Aksaray İletişim Dergisi

85

Yemen Medyasında Türkiye Temsili: El-Mesira Kanalı ve Bağımsız Aden Kanalı 
Örneği

Öz

Bu araştırma, Yemen’deki özel televizyon kanallarının yayınladığı haber ve haber programlarındaki 
Türkiye’nin söylem türü, haberlerde kullanılan ideoloji ve bu kanalların izlediği yayın politikası 
açısından nasıl temsil edildiğini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla Ansar Allah’ı (Husiler) 
destekleyen El-Mesira Kanalı ile Güney Geçiş Konseyi yanlısı Bağımsız Aden Kanalı’nın internet haber 
portallarında yayınlanan haber söylemleri ve haber programları 1 Temmuz - 31 Aralık 2020 tarihleri 
arasında van Dijk’in eleştirel söylem analizi modeli kullanılarak analiz edilmiştir. 

Haber metinlerinde kullanılan söylemlerde, Bağımsız Aden Kanalının, Müslüman Kardeşler’e (Al-Islah 
Partisi) ait olduğu düşünülen meşru hükümet güçlerine iki ülkeyi mali ve askeri destek sağlamakla 
suçlayarak Türkiye-Katar ilişkilerine odaklandığı ortaya çıkmıştır. Kanal ayrıca meşru hükümetin 
Türkiye ve İran ile ittifak içinde olduğunu ve Katar’ın Yemen’deki gündemine vurgu yapmaktadır. 
Kanal aynı zamanda Güney Geçiş Konseyi güçlerini, meşru hükümetin güçleriyle ve konseyin güney 
Yemen´de bağımsız bir devlet kurma projesini engellemeye çalışan Ansar Allah’ın (Husiler) güçleriyle 
savaşan tek taraf olarak sayılmıştır. El-Mesira kanalı ise Türk silahlı kuvvetlerinin Suriye’deki varlığını 
olumsuz karşıladığı sonucuna varılmıştır. Kanal’da, Yemen krizine ilişkin olarak Türkiye’nin Yemen’e 
yönelik olumlu bir duruş sergilediği görülmüştür. Türkiye’nin bu durumu, BAE’nin Yemen’de binlerce 
kişinin öldürülmesi ve milyonlarca Yemenlinin açlığa mahkûm edilmesiyle sonuçlanan olumsuz rolüne 
yönelik eleştirisiyle de ortaya çıkmıştır.

Anahtar Kelimeler: Temsil, Türkiye, Bağımsız Aden Kanalı, El-Mesira Kanalı, Yemen.

Introduction

Television is currently considered one of the primary sources for obtaining news and 
information across various aspects of life. The three fundamental functions of television 
are news transmission, education and entertainment. The importance of these functions 
varies based on the nature of the television channel and its adopted publishing policy. 
Throughout history, human beings have shown a consistent desire to be informed and 
acquire more knowledge. The purpose behind this endeavor is to increase awareness 
and gain information that aids in understanding past events and anticipating future 
developments (Aksu, 1992, p. 28). Undoubtedly, news in its variety attempts to provide 
information, data, ideas and different cultures. These contents contribute to increasing 
the audience’s knowledge of events and shaping their priorities accordingly from 
one context to another (Al-Moussawi, 2021, p. 135). Recognizing the pivotal role of 
television in disseminating news, nations have swiftly established satellite television 
channels to communicate news to their audiences and simultaneously, to introduce 
their news, culture and history to other nations. The importance of television channels 
lies in their comprehensive coverage of events. They also prepare reports from diverse 
sources and various regions which helps provide the audience with a comprehensive 
view of global developments.

Television does not provide its news services only through news bulletins and news 
programs. Every television program contains news elements, especially if daily events 
are discussed in the programs (Aksu, 1992, p. 45). The production of television news 



Abubakr ALOWAA

86

is not done easily; it requires human resources and material capabilities. The goal is 
to achieve integration and provide multiple and varied news bulletins in both form 
and content throughout the day. Naturally, these human and material resources vary 
from one channel to another (Al-Moussawi, 2021, p. 38). Simultaneously, the process 
of news selection is fundamentally subject to the media institution’s policy and the 
ideology it follows. Consequently, the institution’s policy determines the decision to 
broadcast news and its placement in the news bulletin. Some television channels also 
process news according to the opinions and orientations of their owners.

Due to the importance of television channels, the Yemeni government and various 
political entities have established television channels to broadcast news, reports and 
diverse programs. Yemeni government and private television channels not only limit 
their coverage to Yemen-related news but also address news from other Arab, Islamic 
and global countries. News related to Türkiye, whether political, economic, or military, 
is one of the topics covered by these channels, both in their news bulletins and on their 
online platforms. This study was conducted due to the scarcity of academic studies 
on the representation of Türkiye in Yemeni media. The aim is to obtain information 
on how El-Mesira Channel and Aden Independent Channel cover news related to 
Türkiye, whether political, economic, or military, using van Dijk’s critical discourse 
analysis model.

1. The Concept of Representation

The definitions related to representation have varied according to the intellectual 
frameworks of researchers and the methodological approaches they adopt. These 
definitions have diversified along with the diversity of researchers, much like other 
concepts. In this context, numerous definitions attempt to specify, describe and 
establish the purposes of this concept. Regarding the word “representation,” it means 
“reflection with its distinct characteristics, making it a symbol, encoding.” The English 
origin of the word “representation” in the sense of encoding has been used since the 
fourteenth century (Williams, 2005, p. 323). Stuart Hall is considered to have conducted 
a more detailed study on representation. According to Hall (2017, p. 24), representation 
is the process of producing meaning through language. According to him, the Shorter 
English Dictionary provides two definitions for the concept of representation: Firstly 
to represent something, depict it, describe it, bring a copy of it to our minds or senses or 
revive it in the mind through imagination and secondly it comes to mean to represent, 
to symbolize, to intend, to create an example or to stand for something.

At the same time, Hall uses the concept of representation to refer to the process through 
which meaning is sent and created, i.e., the “signification” process. According to him, 
representation is not a process of encoding or reflecting things that exist in the physical 
world using forms, written signs, or verbal signs, instead, representation is a process 
that participates in this signification process by producing meaning and allowing the 
alteration of these meanings (Hall, 2017, pp. 27-28). According to Vieira and Runciman 
(2008, pp. 2-3), representation exists in the lives of all individuals, even if they are not 
aware of it. Our deep thoughts are formed by representations of the external world, the 
language we use consists of words that represent those ideas. In this context, language 
is the primary element in the process of representation. What is represented in our 
minds is verbally expressed using language and then conveyed to others.



Aksaray İletişim Dergisi

87

Therefore, representation serves as the connect between concepts and language, 
granting us the ability to express the real world of things, people, events or the 
imaginary world of fictional characters or events. Representation is also the process 
through which language is used to generate meanings for concepts in our minds (Hall, 
2014, pp. 89-90). However, at this stage, language does not function as a mirror during 
the production of meaning, as meaning is composed of different representational 
systems called languages. In this context, it can be said that meaning is created at the 
end of the production process (Boztepe, 2015, p. 222). This production process may 
involve symbols and forms with implicit or explicit ideological meanings aiming to 
influence the receiver and convey information to them.

In recent years, the world has witnessed significant progress in the production of 
signs, symbols and visual images, rapidly reaching a large number of recipients. In the 
context of technological advancements, representation has become a two-way process. 
The production process not only involves creating representation and conveying it 
to others but also includes receiving and interpreting representation. In this context, 
Hall suggests that representation creates meanings for phenomena on a conscious 
level through language. This does not only occur within the ontological structure of 
language but also forms through vision (Hall, 2017, pp. 25-28). In short, representation 
relies primarily on language because it is the fundamental element that contributes to 
the production of meanings. It also helps others express their thoughts. Various media 
use language components such as symbols and signs to convey ideas to the recipient 
about a person, topic or country.

2. Representation of Country in Television News

In general, the formats existing in the minds of editors influence the process of selection 
and presentation of news based on their news values. These formats help make the 
news more attractive and impactful to viewers. Therefore, it can be said that reality 
is reconstructed through the presentation and transmission of news on television, 
supported by video and images. As a result, a common perception is formed that the 
existing reality is transformed into a reality reflected on television (Karaduman, 2007, 
p. 47). On the other hand, ideology and the news policy followed by the television 
channel also influence the way news is presented and selected. 

Television channels reproduce ideologies through news discourses and convey them 
to viewers. News forms one of the fundamental discourses through which people learn 
about what is happening around them and in the world. These discourses, integrated 
with ideologies, influence people’s behaviors and thoughts (Göker and Keskin, 2015, 
p. 234). During times of war, television channels play a crucial role. According to 
various communication theories, media messages serve as ideologies. They are used 
as a medium by dominant powers to shape the political and social life of individuals 
(Şen, 2013, p. 164). Therefore, dominant powers tend to utilize television channels to 
serve their interests during times of war and diplomatic tensions between countries. 
Consequently, information that serves the interests of these powers is disseminated, 
whether by highlighting positive aspects, concealing negative ones or directing the 
broadcast of information that emphasizes the negative aspects of the represented state. 
As a result, individuals may develop negative perceptions towards other countries 
due to receiving information from these channels.



Abubakr ALOWAA

88

On the other hand, parties and countries that have issues with other nations attempt 
to propagate their propaganda through television channels. The aim is to gain societal 
support for their actions, whether in war or otherwise, and also to create a positive 
image about themselves in society (Önk, 2011, p. 3991). Therefore, media institutions 
produce ideas and representations through the information they publish. They 
attempt to implant this information in the minds of people and aim for them to coexist 
with this polarization (Kussainova, 2016, p. 18). In conclusion, the representation 
of a state in television news depends on several factors. Among the most important 
are the state’s system of governance, its history, cultural system, customs, traditions, 
economic status, political system, tourism resources and diplomatic relations with 
other countries. These factors collectively shape how a state is portrayed and perceived 
in the media. Consequently, the public forms either a negative or positive image of a 
specific country based on the news they receive from television channels, which relates 
to the aforementioned factors.

3. Overview of Yemen Television Channels

Television broadcasting in Aden began on September 11, 1964. The channel ranked tenth 
in terms of establishment among Arab channels (Al-Agbari, 2014, p. 202). Television 
broadcasting in San’a started under the name “San’a Television” in September 1975. 
After the declaration of the Yemen Republic in 1990, San’a Channel was renamed 
Channel One, while Aden Channel became Channel Two (Al-Shaberi, 2011, p. 55). 
The 1990s marked a significant turning point in Yemeni television. Following the 
unification of Yemen, the Radio and Television Authority established in the northern 
part of Yemen merged with the Public Corporation for Radio and Television in the 
south to form a new institution called the Yemen General Corporation for Radio and 
Television.

Yemen TV started satellite broadcasting on INTELSAT 59 with an analog system on 
the C-BAND in 1995. The channel’s transmission covered the Middle East, North 
America, Europe, Asia and a significant part of Africa. In 2000, the broadcast shifted to 
the ArabSat A2 satellite (Al-Agbari, 2014, p. 219). After 2000, all government channels 
began broadcasting on both Nilesat and ArabSat A2 satellites. The state monopolized 
television and radio broadcasting for an extended period. In 2007, the private sector 
initiated the establishment of television channels free from government restrictions. 
Al-Saeedah Channel became the first private channel to broadcast from the Egyptian 
capital, Cairo, in 2007, marking a significant shift in the television landscape.

On another note, the events of the Arab Spring in 2011 played a significant role in 
the media sector in Yemen. The government allowed private and partisan television 
channels to open media offices and broadcast live from within Yemen. These events 
also marked the beginning of the opening of several partisan and private channels. 
Simultaneously, this led to intense competition among them, especially since most 
of these channels are owned by political entities. The number of private and partisan 
satellite channels exceeded twenty. These channels differ in orientation and goals and 
are characterized by the diversity of their media content (Al-Tamimi, 2020, pp. 68-69). 
These channels work to convey the ideologies and ideas of the parties that own them 
to the audience. Here, we can say that these channels have become propaganda tools 
exploited by parties to tarnish the image of others or convey a negative image about 



Aksaray İletişim Dergisi

89

them. Examples of government channels include Sheba Channel, Yemen Channel and 
Al-Iman Channel. Examples of partisan channels include Suhail Channel (The Yemeni 
Congregation for Reform)”Al-Islah Party”, El-Mesira Channel (Ansar Allah/Houthis), 
Yemen Today Channel (The General People’s Congress party) and Aden Independent 
Channel (Southern Transitional Council).

4. The Methodology of the Study

4.1. Objective and Questions of the Study

This study aims to examine how Türkiye is represented in the news and programs 
broadcast by the El-Mesira and Aden Independent channels, focusing on discourse 
types, the ideologies employed in the news and programs and the editorial policies of 
these channels. Accordingly, the study’s research questions are as follows:

How is Türkiye represented in the news and programs broadcast by the El-Mesira and 
Aden Independent channels? The following are subsidiary questions stemming from 
this main question:

• What type of discourse is developed by the El-Mesira and Aden Independent 
channels, and what rhetorical elements do they use in constructing their 
ideologies?

• Does the ideological structure of the El-Mesira and Aden Independent channels 
impact the neutrality of these channels?

• How does the ideological structure of the El-Mesira and Aden Independent 
channels influence the perspectives of news editors in these channels?

• What is the impact of the editorial policies of the El-Mesira and Aden Independent 
channels on the editing of news related to Türkiye?

4.2. The Method of the Study

The discourse analysis method, considered one of the qualitative research methods, 
was used in this study. It is widely employed by researchers in media studies, 
especially for analyzing media texts such as news and programs. The study utilized 
the critical discourse analysis model developed by van Dijk, considering it an extension 
of discourse analysis and the most suitable model for analyzing the content of news 
and programs in the practical part of the study. This model was chosen for its ability to 
reveal the structure of news and the ideology embedded in news texts and programs.

Van Dijk’s model of critical discourse analysis consists of two parts: the macrostructure 
and the microstructure. The analysis of the macrostructure focuses on news headlines, 
introductions, main event presentations, background information, news context, 
sources and images. The microstructure, on the other hand, focuses on sentences, 
words and the rhetoric of news (Devran, 2010, pp. 64-65). The microstructure aims to 
uncover causal, functional and referential relationships within the news text. It also 
seeks to reveal eyewitness statements, particularly because the discourse and linguistic 
structures of news texts often contain ideologies.



Abubakr ALOWAA

90

When considering news texts as a form of discourse, a methodical analysis of 
structural characteristics alone is insufficient to reveal the true meaning of the news 
text and the implicit messages it contains. This is especially true since news texts are 
primarily connected to the social, political, cultural, and military contexts that shape 
them. Additionally, not all research questions can be answered through the analysis 
of structural features alone. Therefore, it is essential to examine other elements of the 
text, such as the first sentence following the introduction, the conclusion of the news 
and the context of the news as well.

4.3. Population and Sample of the Study

The sample used in this study was a purposive sample chosen to achieve the research 
objectives and answer its questions. Purposive sampling is typically employed to 
select cases rich in information related to the phenomenon of interest. In this type 
of sampling, the researcher identifies a sample group from the population using 
specific criteria and then selects a small subset believed to significantly contribute to 
the research (Palinkas et al., 2013, p. 533). In this study, news discourses related to 
Türkiye that were published on El-Mesira Channel and Aden Independent Channel 
were analyzed. A total of 286 news items related to Türkiye were collected from these 
channels during the six-month period from July 1 to December 31, 2020. Specifically, 
there were 211 news items from El-Mesira Channel and 75 from Aden Independent 
Channel.

From these news and programs, 6 were selected from Aden Independent Channel 
and 8 from El-Mesira Channel using purposive sampling. The news and programs 
related to Türkiye published by Aden Independent Channel were accessed through 
its YouTube channel due to the unavailability of complete news and programs on its 
official website. News from El-Mesira Channel were obtained from its official website.

4.4. The Limitations of the Study

Subject Limitations: The researcher focused this study on examining how Türkiye 
is represented in the news and programs broadcast by private Yemeni media outlets. 
The study analyzed the ideologies present in the news, discourse types, and editorial 
policies of these outlets. 

Spatial Limitations: This study focused exclusively on two private television channels 
in Yemen: El-Mesira Channel and Aden Independent Channel.

Temporal Limitations: This study analyzed news discourse and programs related to 
Türkiye published on El-Mesira Channel and Aden Independent Channel during the 
period from July 1 to December 31, 2020. This time frame was selected due to the 
heightened conflict between Yemeni parties during this period, involving the legitimate 
government forces and Ansar Allah (Houthis) forces on one side, and the legitimate 
government forces and Southern Transitional Council forces on the other. Türkiye 
is considered an international supporter of the internationally recognized legitimate 
government and advocates for resolving the Yemeni crisis through dialogue rather 
than military intervention.



Aksaray İletişim Dergisi

91

5. The Results of the Study

5.1. Representation of Türkiye in Aden Independent Channel’s Discourses

Aden Independent Channel (AIC) was launched on October 14, 2019, on the ArabSat 
satellite. The channel conducted a trial broadcast for several months before officially 
launching its programs (Al-Tamimi, 2020, p. 68). The channel is affiliated with the 
Southern Transitional Council and is overseen by the National Southern Media 
Authority. It was established with the goal of conveying all news related to the Southern 
Transitional Council and events in the city of Aden (Marefa, n.d.). In this part of the 
study, various topics related to Türkiye were analyzed as they appeared in the news 
bulletins of Aden Independent Channel, which airs daily at 9:00 PM. Additionally, the 
study examined topics covered in the talk show “Zoom Siyasi” (Political Zoom) based 
on the following categories.

5.1.1. Turkish-Qatari Relations and Their Implications on the Yemen Crisis

“Türkiye and Qatar Obstruct the Riyadh Agreement by Supporting the Terrorist Muslim 
Brotherhood Party” (Aden Independent Channel, July 31, 2020).

Aden Independent Channel highlighted in the main headline of the news report 
the parties hindering the implementation of the Riyadh Agreement. The Riyadh 
Agreement, signed between the legitimate government and the Southern Transitional 
Council on November 5, 2019, is considered one of the most important agreements 
as it is expected to contribute to halting military confrontations between the parties. 
Therefore, mentioning Qatar and Türkiye in the main headline as countries obstructing 
the agreement will create a negative perception about both countries. On the other hand, 
the channel specifically addressed the term “terrorist Muslim Brotherhood,” referring 
to the Al-Islah Party, which is one of the participants in the legitimate government. 
Using this expression will create a negative image of Qatar and Türkiye, as it implies 
that these countries support a party described as terrorist. At the same time, the 
channel reinforced the negative perspective with the word “obstruct,” which means 
hindering the agreement’s implementation. The channel aimes to influence viewers 
and persuade them that the Al-Islah Party is implementing the agenda of Qatar and 
Türkiye. In this way, the news report was presented in line with the channel’s editorial 
policy. Regarding the photos, the channel used photos showing persons affiliated with 
the Al-Islah Party and the parties that signed the Riyadh Agreement. The goal of doing 
so is to convince viewers of the information presented in the report.

“Despite the attempts by the terrorist Muslim Brotherhood militias to sabotage the Riyadh 
Agreement, the mechanism for expediting this agreement announced by the Kingdom of Saudi 
Arabia last Wednesday has broken the axis of evil, including Iran, Türkiye, Qatar and their 
tools” (Aden Independent Channel, July 31, 2020).

Aden Independent Channel reinforced its ruling on the Muslim Brotherhood with 
a sentence that supported the headline in the introduction to the news report. The 
channel described the soldiers of the legitimate government near the cities of Abyan 
and Aden as “terrorist Brotherhood militias.” Using this description for official soldiers 
reveals the channel’s ideology and their negative view of government forces. This is 



Abubakr ALOWAA

92

because these forces pose an obstacle to the Southern Transitional Council’s project 
to divide Yemen into two states. The channel aims, through the use of these terms, to 
emphasize the negative perception it seeks to establish in its news content, especially 
when describing the soldiers of the legitimate government as “militias.” The channel’s 
use of the term “militias” aims to imply that the soldiers of the legitimate government 
are irregular, unlike the professional soldiers of regular armies engaged in combat 
operations. On another note, the report’s introduction presented the situation of the 
Riyadh Agreement and the main event. As in the headline, the report critically referred 
to the positions of Türkiye, Qatar and Iran regarding the agreement. The report’s 
introduction emphasized that the signing of the agreement thwarted these countries’ 
efforts to undermine it. The channel’s use of the expression “Axis of Evil” creates a 
negative image of Qatar, Türkiye and Iran for the viewers.

“The acceleration of the Riyadh Agreement, which comes as a continuation of Saudi Arabia’s 
efforts to achieve security, stability, and support the Southern Transitional Council in the Arab 
coalition’s endeavors, has caused a significant shock to the Yemeni Muslim Brotherhood. This 
development led them to resort to revisiting their tactics to undermine it once again. Since the 
signing of the Riyadh Agreement on November 5th last year, the Brotherhood elements have 
spared no means in their attempts to sabotage the agreement in service of the Houthi project. 
In contrast to a series of online campaigns, military escalation and the attempt to invade the 
capital Aden have been among the most prominent roles played by the Qatar and Türkiye axis.” 
(Aden Independent Channel, July 31, 2020). 

The Aden Independent Channel attempted, in the first sentence of the news report, to 
create a negative perception. This is manifested in accusing the Muslim Brotherhood 
(Al-Islah Party) of seeking to sabotage the Riyadh Agreement. The report pointed out 
that the Muslim Brotherhood attempted to enter the city of Aden and escalate militarily 
with the aim of undermining the agreement. This information presents a negative 
image of the legitimate government forces. On the other hand, it is noteworthy that 
the report mentioned the date of the signing of the agreement, serving as a reference 
to the context of the event. The purpose is to inform the readers and viewers about 
the political background of the event which involved armed clashes between the 
Southern Transitional Council forces and the legitimate government forces, leading to 
the signing of this agreement. At the same time, the correspondent explained the news 
by providing information about the positions of the parties involved in the agreement, 
such as Saudi Arabia and the Arab coalition countries. Additionally, the repetition of 
mentioning Türkiye and Qatar in the first sentence of the report confirms the negative 
image the channel is trying to shape about these two countries. These details also 
reflect the editorial policy and ideology of the channel.

“According to the expectations of observers and political analysts, the interests of the Muslim 
Brotherhood are expected to come to an end with the implementation of the Riyadh Agreement, 
which has become a tangible reality today and is deemed necessary. Political analysts also 
noted that there are officials affiliated with the Yemen Muslim Brotherhood project who have 
turned into warlords and are unwilling to relinquish their positions....” (Aden Independent 
Channel, July 31, 2020).

The report also indicated that the implementation of the Riyadh Agreement will pose 
challenges for the Muslim Brotherhood (Al-Islah Party). The channel interpreted this 



Aksaray İletişim Dergisi

93

information through statements from political analysts. Additionally, the channel 
conducted a comparison using the ‘us versus them’ approach, describing the Al-
Islah Party as engaging in unlawful activities and being rebels, while portraying 
the Southern Transitional Council as seeking peace. On the other hand, the phrase 
‘warlords’ forms a negative image of the soldiers of the legitimate government, which 
the channel consistently asserts belong to the Muslim Brotherhood (Al-Islah Party). It 
is also noteworthy that the channel presented an image of Vice President Ali Mohsen 
Al-Ahmar when providing information about ‘officials affiliated with the Yemeni 
Muslim Brotherhood project.’ This can be seen as a negative portrayal of the vice 
president, especially when the report mentioned that they are ‘warlords’ seeking ‘the 
seat of power’.

“The Transitional Council was negotiating for a real partnership in decision-making, and the 
management of political, military and economic files during this stage. This by no means implies 
that the Transitional Council has abandoned the goals and strategic principles it declared upon 
its establishment...” (Aden Independent Channel, July 31, 2020).

The Aden Independent Channel seeks to shape a positive image of the United Arab 
Emirates by showcasing photos of protesters raising the UAE flag. Conversely, the 
channel aims to create a negative image of Türkiye and Qatar by emphasizing their 
support for the Muslim Brotherhood (Al-Islah Party). The channel also addressed the 
project of establishing a state that the Southern Transitional Council seeks to establish 
in southern Yemen. Here, the channel wanted to convey a message to supporters of 
the Southern Transitional Council that it cannot abandon its strategic goal. The report 
also exhibits coherence within the text by mentioning functional, causal and referential 
relationships. The functional relationship is that the goal of the Transitional Council 
is to establish a state in southern Yemen. The causal relationship is that the reason 
for signing the Riyadh Agreement is the military confrontations between the forces 
of the Southern Transitional Council and the forces of the legitimate government. 
Regarding the referential relationship, it involves using statements from the head of 
the Southern Transitional Council and political analysts as references for the report. 
Clear expressions, understandable words, and active verbs were used in the report.

In conclusion, this news text was analyzed using van Dijk’s critical discourse analysis 
model. In this context, the Aden Independent Channel worked to create a negative 
stereotype of Qatar and Türkiye. This image was primarily constructed by accusing 
these two countries of obstructing the implementation of the Riyadh Agreement 
through their support of the legitimate government forces. Here, the channel aimed 
to establish a distinct identity for the Southern Transitional Council forces by 
portraying them as defenders of southern Yemen. News plays an important role in 
reconstructing identity, and the reality created in the news affects the audience. Thus, 
in the macrostructure, the news headline formed the basis of the first sentence in 
addition to the other sentences followed. In the microstructure, clear words and active 
verbs were used. In the news that relied on the attempts of the legitimate government 
forces to thwart the Riyadh Agreement, Qatar and Türkiye were presented in a biased 
manner. Especially since Türkiye seeks to resolve the Yemeni crisis through dialogue, 
not military confrontations. Türkiye is considered a regional state that can act as a 
mediator between the conflicting parties. On the other hand, Türkiye works to support 
the legitimate government in international forums, such as the United Nations and 



Abubakr ALOWAA

94

relief organizations, not by sending weapons to the legitimate government forces.

5.1.2. The Relationship Between the Legitimate Government of Yemen and the 
Government of Türkiye

“The Yemen Interim Government: Between Opposition to Qatar and Implementation of Its 
Agenda” (Aden Independent Channel, July 22, 2020).

The Aden Independent Channel highlighted in the main headline of the report the 
Southern Transitional Council’s stance regarding the actions of the legitimate Yemeni 
government towards Qatar. Qatar is facing an extensive boycott by the UAE, Saudi 
Arabia and Egypt. Despite the report’s title in the Political Zoom program not 
explicitly mentioning Türkiye, other sentences focused heavily on Türkiye. Therefore, 
the inclusion of Qatar in the main headline created a strong and credible perception of 
the news, as Türkiye is considered one of the key countries that stood by Qatar during 
the Arab and Gulf boycott. The channel also used the expression “Opposition to Qatar, 
and Implementation of Its Agenda” in the headline, revealing that the legitimate 
government is both implementing Qatar’s agenda on one hand and opposing it on 
the other. The phrase “Implementation of Its Agenda” creates a negative perception of 
the Yemeni government. This implies that the government supported by Saudi Arabia 
and the United Arab Emirates is engaged in an unlawful act by implementing Qatar’s 
agenda, which is subject to a boycott by both countries. The negative image of the 
Yemeni government is further emphasized by the term “interim,” indicating that the 
Southern Transitional Council does not recognize the current government because it 
is not participating in it. The channel aimed to influence the viewers by using effective 
sentences that criticize the legitimate government, following its editorial policy. In this 
way, the news was presented in a manner that resonates with the channel’s audience 
and the editorial policy it follows.

“The divisions within the interim Yemeni government have escalated. One faction has aligned 
itself with what is now described as the ‘axis of evil,’ including Qatar, Türkiye and Iran, while 
another faction is led by the Yemeni government’s president, who claims alignment with the 
Arab coalition project, as reported in the media. This division has caused significant confusion 
and hindered all efforts aimed at liberating northern Yemen from the control of the Houthi 
rebels....” (Aden Independent Channel, July 22, 2020).

The sentence cited by the Aden Independent Channel in the report’s introduction 
supports the channel’s assertion regarding the Yemeni government in the main 
headline. According to the report, members of the Yemeni government are aligning 
with what the report labels as the “axis of evil,” namely Türkiye, Qatar and Iran. 
Conversely, other ministers, under the leadership of the Prime Minister, align with 
the Arab coalition. Through the term “axis of evil,” the channel aims to emphasize the 
negative image it seeks to portray of Türkiye, Qatar and Iran. Once again, the channel 
critiques the government’s policies using expressions that align with its editorial 
policy. The use of the word “division” has contributed to creating a negative image of 
the Yemeni government because it has hindered efforts to liberate “Northern Yemen” 
from the Houthi rebels. The channel’s use of “Northern Yemen” is perceived negatively 
as it suggests Yemen is divided into North and South. By highlighting this division, 
the channel aims to underscore the Southern Transitional Council’s opposition to 



Aksaray İletişim Dergisi

95

Qatari and Turkish expansionist plans, as the Council seeks to establish a state in South 
Yemen. Additionally, the report included photos of Iranian President Hassan Rouhani, 
Turkish President Recep Tayyip Erdogan, Qatari Amir Tamim Al Thani, Yemeni Prime 
Minister Maeen Abdul Malik, and several members of the Yemeni government. The 
purpose of displaying these photos is to enhance the credibility and persuasiveness of 
the information presented in the report.

“From Cairo, the head of the interim Yemeni government, Maeen Abdul Malik, flirts with 
Egypt, a country he is visiting with a stance against Qatar. Qatar is considered a staunch 
opponent by one of the poles of the boycotting countries, resulting from Doha’s hostile stances 
towards several Arab states. However, his deputy interior minister and other members of 
his government are working on the ground in Shabwa, Al-Mahra, and Wadi Hadramout to 
implement the agendas of Doha, Ankara, and Tehran” (Aden Independent Channel, July 
22, 2020).

The Aden Independent Channel described the Prime Minister in the first sentence of 
the report as dishonest in his stance towards Qatar. This description created a strongly 
negative perception of the Prime Minister. The use of the term “flirts” in the report 
aims to indicate that the head of the government intended, during his visit to Egypt, to 
convey a message to the UAE and Saudi Arabia that he stands against Türkiye and Qatar 
as well. Additionally, the channel accused the Deputy Prime Minister, the Minister of 
Interior and some government members of forming terrorist groups affiliated with 
Qatar, Türkiye and Iran, thereby shaping a negative image of these countries and the 
Minister of Interior. Furthermore, the repeated mention of these countries aims to 
convince viewers that these nations are hostile to the Southern Transitional Council 
and the Arab coalition. On another note, the report begins by addressing the state of 
Qatari-Gulf relations and the Yemeni government’s stance on the Qatar blockade in its 
opening sentence. The report also highlights the main event: the Yemeni government 
aligning itself with Qatar, Türkiye and Iran. The conclusion drawn from the report is 
that the channel’s policy stands against the current government because the Southern 
Transitional Council is not involved. The background and context of the event lie in 
the Qatar blockade and the Riyadh Agreement. Simultaneously, the report explains 
the news to viewers by repeatedly mentioning the names of the active parties, such 
as Prime Minister Maeen Abdul Malik and the Minister of Interior. The way in which 
the report handles the names of the active parties is highly deliberate, reflecting the 
channel’s ideology. Additionally, highlighting these two names increases the credibility 
and persuasiveness of the information in the report. Therefore, the negative image of 
the government and emphasizing its alignment with Türkiye and Qatar reflects the 
channel’s editorial policy and ideology.

“Qatar, which Maeen Abdul Malik claims supports the Houthi militias, is the same Qatar that 
supports officials in his government. These officials have come to possess terrorist militias no 
less extreme than the Houthi militias...” (Aden Independent Channel, July 22, 2020).

The Aden Independent Channel once again mentioned Prime Minister Maeen Abdul 
Malik’s stance towards Qatar, asserting that it supports the Houthi militias. However, 
the report also indicated that there are government members receiving support 
from Türkiye and Qatar, who possess ‘terrorist militias.’ The channel intended to 
convey a message that the Yemeni government would face difficulties in its political 



Abubakr ALOWAA

96

relationships, especially since its headquarters are in Aden, controlled by forces of the 
Southern Transitional Council. The channel emphasized this by stating “will not last,” 
suggesting that the Southern Transitional Council seeks to establish a new government 
with half of its members. Furthermore, the use of the term ‘terrorist militias’ reinforces 
the negative portrayal the channel conveys about Qatar and Türkiye.

The report also employs clear expressions and active verbs. Simultaneously, there is 
coherence within the text through functional, causal and referential relationships. The 
functional relationship lies in the fact that the Southern Transitional Council seeks to 
form a government hostile to Qatar and Türkiye while aligning with the UAE and 
Saudi Arabia. The causal relationship indicates that Qatar’s withdrawal from the Saudi 
Arabia-led Arab coalition against the Houthis heightened tensions between Qatar and 
the coalition countries. This withdrawal is reflected in the media content broadcast by 
the channel, which aims to disseminate content against Qatar and in support of Saudi 
Arabia and the UAE. The channel relies on authoritative sources, primarily members 
of the Yemeni government.

In this analysis, rather than simplifying the information, a wide range of details about 
the report’s subject was provided. The report elaborated that the legitimate government 
receives support from Qatar and Türkiye. It also emphasized the presence of ministers 
in the government allegedly associated with ‘terrorist militias.’ The macrostructure 
highlighted the report’s title as its central element. The microstructure clarified causal, 
functional, and referential relationships, as well as sentence construction. It can be 
observed that the report’s information reflects a biased perspective based on negative 
stereotypes, indicating that the Aden Independent Channel holds a critical stance 
towards Qatar and Türkiye. Despite concrete evidence from the situation in Yemen, the 
report did not feature statements from the individuals responsible for the information 
cited, revealing the channel’s ideological position towards Qatar and Türkiye. Here, 
it appears that the channel seeks to form a distinct identity that asserts that what the 
Southern Transitional Council is doing is correct.

5.1.3. The Rhetorical Devices Used in News

The Aden Independent Channel, affiliated with the Southern Transitional Council, 
employed several rhetorical devices in its presentation of news related to Türkiye. 
Prominent among these devices are analogy, interrogation, comparison, expressions 
of concern, appeals to intimidation, repetition and reliance on sources. 

For example, the following quotation uses questions. The program host employs these 
questions as an introduction to the report, aiming to capture viewers’ attention and 
provide information about the topics to be discussed in the political program (Political 
Zoom): “How does the re-sending of mercenaries to Libya bring to mind the role of the terrorist 
Muslim Brotherhood in sending fighters to Afghanistan, known as the Arab Brotherhood? What 
was the cost of sending these mercenaries obtaining smuggled weapons from the Turkish base 
in Somalia?” (Aden Independent Channel, July 6, 2020). At the same time, the channel 
uses repetition as a rhetorical device to persuade and remind viewers of those playing 
a negative role in the southern regions. For example, the channel frequently repeats 
the expression “coalition of evil” in most of its news reports and in the Political Zoom 
program. By this expression, Türkiye, Qatar and Iran are meant: “For years, the coalition 
of evil led by Doha, including Ankara and Tehran, believed that it could achieve what the Houthi 



Aksaray İletişim Dergisi

97

rebels failed to accomplish during their war on the South in 2015...” (Aden Independent 
Channel, August 19, 2020).

In the news reports, there is also a clear reliance on sources, aiming to persuade viewers 
that the information presented is obtained from reliable sources. For example, the 
channel cites an American report published by Al-Jaminar newspaper: “An American 
report, published by Al-Jaminar newspaper, revealed that the Turkish regime seeks to exploit the 
current situation in the south to make it a new front in the proxy wars it is waging...” (Aden 
Independent Channel, July 13, 2020). The channel also employs rhetorical devices of 
appealing to concern and intimidation as a means to warn viewers of potential dangers. 
For example, in the following quote, the channel uses both concern and intimidation: 
“Sixty violations committed by militias affiliated with the Muslim Brotherhood, funded by 
Qatar and Türkiye, against the ceasefire called for by the Saudi Arabia-led Arab coalition in the 
coastal town of Shakra in Abyan governorate over the past four days...” (Aden Independent 
Channel, July 3, 2020).

5.2. Representation of Türkiye in El-Mesira Channel Discourses

The first experimental satellite broadcast of El-Mesira Channel began in March 2012 
on the Nilesat satellite (Al-Tamimi, 2020: p. 64). According to the channel’s website, its 
primary focus is advocating for the causes of the oppressed, with a strong emphasis on 
the Palestinian issue. Additionally, the channel aims to counteract media manipulation 
by imperialist powers and expose their conspiracies through professional, credible 
and creative methods (El-Mesira, 2012). El-Mesira Channel broadcasts a variety of 
content including news, cultural, political and religious programs, as well as series. 
Additionally, the channel has correspondents in several countries worldwide.

5.2.1. The Syrian Crisis and Image of Türkiye

“Syrian President: The War against Terrorism is Not Over” (El-Mesira, October 8, 2020).

El-Mesira Channel prominently featured Syria’s reaction in its main headline by 
directly quoting the Syrian President’s statement without additional commentary. 
This approach not only provided a powerful representation of the news but also 
added credibility, especially when addressing sensitive issues such as terrorism. 
By emphasizing the engagement of presidents on significant matters like terrorism, 
the channel implied that the reaction’s magnitude is significant and should not be 
dismissed lightly. It is notable that the channel specifically highlighted the expression 
“war against terrorism,” used by the Syrian President to describe negative actions 
carried out by groups supported by Türkiye and the United States. However, the 
main headline did not directly mention the entities supporting terrorism in Syria. This 
approach aims to prompt readers to explore the news in greater detail and to draw 
attention to the discussed topic. This method aligns with the editorial policy of the 
channel and caters to its readers and viewers.

“Syrian President Bashar Al-Assad affirmed that the war against ‘terrorism’ is not over as long 
as there are ‘terrorists’ occupying certain areas in Syria. Moreover, they continue to commit 
various crimes and assassinations...” (El-Mesira, October 8, 2020).



Abubakr ALOWAA

98

El-Mesira channel reinforced the sentence that appeared in the news headline with 
another sentence supporting the main title in the introduction of the news. The 
information directly pointed to Syrian President Bashar Al-Assad, while the headline 
only mentioned “the Syrian president” without specifying the name. Consequently, 
mentioning the name of the Syrian President encouraged readers to read the news to 
the end and added credibility to the news. At the same time, placing the expressions 
“terrorists” and “terrorism” within quotation marks aimed to emphasize a more 
negative view of the entities supporting terrorism. The channel informed the readers 
about the current situation in Syria, characterized by the occupation of certain areas by 
groups referred to as ‘terrorists’ who are committing various crimes. Similarly, in the 
headline, the Syrian President criticized the policies implemented by these ‘terrorists’ 
in Syria, leading to significant difficulties for the citizens. Bashar Al-Assad’s mention 
of terms such as ‘crimes’ and ‘assassinations’ creates a negative image of the groups 
carrying out these actions. Additionally, the channel used a photo of President Bashar 
Al-Assad alongside the main headline, contributing to a better understanding and 
interpretation of the news.

“In an interview with the ‘Rossiya Segodnya’ news agency, President Al-Assad emphasized 
that the American and Turkish presence on Syrian territory is an occupation. This occupation 
must be ended by removing the pretext used for this occupation, which is the terrorists. If the 
Americans and Turks do not leave, the natural course of action should be popular resistance. 
President Al-Assad clarified that Erdogan’s regime supported terrorists in Syria and Libya. It 
is the instigator and primary catalyst for the conflict in Nagorno-Karabakh between Azerbaijan 
and Armenia. This is a dangerous behavior” (El-Mesira, October 8, 2020).

In the opening sentence of the news, President Al-Assad aimed to create a negative 
perception by emphasizing the presence of Turkish and American forces in 
Syria, labeling them as ‘occupation’ forces. The correspondent quoted Al-Assad’s 
statements criticizing Türkiye and the U.S., citing his remarks made to a Russian 
news agency. Additionally, Al-Assad’s characterization of Turkish and American 
forces as ‘occupation’ portrayed a negative image of both countries. Furthermore, the 
channel conveyed President Al-Assad’s assertion that Syrians would resist Turkish 
and American forces if they did not leave Syrian territories. The channel aimed to 
demonstrate that Syrian forces, under Al-Assad’s leadership, possess the necessary 
capabilities to expel these forces. The first sentence of the news presented the main 
event, illustrating the current situation in Syria. The news context provided details on 
the political background, emphasizing that Turkish and American forces intervened 
in Syria to eliminate terrorists. The result mentioned in the news was that Turkish and 
American forces used the pretext of combating terrorism to “occupy” Syria. In addition, 
in the first sentence of the news, Al-Assad pointed out that the “Erdogan regime” 
supports terrorism in Syria, Libya, and Nagorno-Karabakh, which created a negative 
image of Türkiye. Mentioning the names of active entities in the news, namely the 
Turkish regime and the Syrian president, along with the U.S., was highly effective and 
aligned with the channel’s editorial and ideological policy. Furthermore, highlighting 
the names of the Syrian and Turkish presidents enhanced the persuasiveness and 
credibility of the news.

“He stated that Türkiye used these terrorists coming from various countries in Syria, 
employing the same method in Libya. They used Syrian terrorists in Libya, possibly in addition 



Aksaray İletişim Dergisi

99

to individuals of other nationalities. Therefore, it is obvious and highly likely that they are 
using the same method in Nagorno-Karabakh” (El-Mesira, October 8, 2020).

El-Mesira Channel discussed Türkiye’s recruitment of “terrorists” in Libya, Syria and 
Nagorno-Karabakh. The channel highlighted the term “Syrian terrorists” to underscore 
Türkiye’s alleged deployment of Syrians to combat in Libya. The channel aimed to 
convey a message that Türkiye plays a negative role in Libya, Syria and Azerbaijan 
by emphasizing President Al-Assad’s statement about its recruitment of “terrorists” 
in several countries. The news was explained through Al-Assad’s statements and the 
Russian news agency (Rossiya Segodnya). Clear expressions  and active verbs were also 
used in the news, with cohesion in the text through functional, causal and referential 
relationships. The functional relationship lies in the Syrian army’s resistance if these 
forces do not leave Syria, while the causal relationship suggests that the reason for 
Syria’s instability is the presence of American and Turkish forces. The referential 
relationship is manifested in the channel relying on the Russian news agency and 
President Al-Assad as reliable sources for the news.

As a result of the analysis, it can be said that information was omitted from the headline, 
and a phrase aimed at attracting readers was chosen. An event containing a stereotype 
was reported, including negative generalizations attributed to Syrian President Bashar 
Al-Assad’s remarks about terrorism. This reflects an ideological approach, revealing 
the orientation of the El-Mesira Channel. It is noticeable that the channel is attempting 
to create a distinct identity aligned with the pro-Syrian regime channels. Notably, the 
news allegations were made to criticize the negative behaviors of Türkiye and America 
in Syria. Despite Türkiye’s positive efforts such as hosting Syrian refugees and calls 
for dialogue, the channel portrayed negative stereotypes about it. According to the 
macrostructure, the title summarized the information that the news would cover. The 
microstructure explained the news more clearly, whether through words and verbs or 
by using causal, functional and referential relationships.

5.2.2. Türkiye Position on the Yemen Crisis

“Türkiye Accuses the UAE of Threatening Peace, Citing the Killing and Starvation of Millions 
in Yemen” (El-Mesira, July 3, 2020).

El-Mesira Channel used photos of the UAE President, Mohammed bin Zayed, and 
the Turkish President, Recep Tayyip Erdogan, to enhance credibility and attract 
attention. The use of photos of prominent figures such as ministers, presidents and 
scholars contributes to encouraging readers to continue reading the news until the 
end. The headline focused on the main event, specifically Türkiye accusing the UAE 
of threatening peace and causing starvation among millions in Yemen. The channel 
conveyed Türkiye’s reaction to the negative role played by the UAE in the Middle East. 
However, the headline did not mention the specific Turkish official who expressed 
their position on the UAE’s negative actions, particularly in Yemen. Mentioning 
Türkiye in the main headline thus provided credibility and a strong perspective for 
the news. The channel particularly highlighted negative expressions about the UAE in 
the headline. For example, the phrase “threatening peace” creates a negative portrayal 
suggesting that the UAE supports armed groups in certain countries that pose a threat 
to peace and international security. Innocent civilians are often the victims of hostile 



Abubakr ALOWAA

100

actions carried out by these groups. The negative image was further emphasized 
by the phrase “ killing and starvation of millions in Yemen,” indicating the military 
operations conducted by the Saudi-led Arab coalition against Ansar Allah (Houthis), 
which have led to the deaths of hundreds of innocent civilians. This presentation of the 
news aligns with the editorial policy of the channel and its readers.

“Türkiye accused the United Arab Emirates of threatening peace of regional, as well as 
international security in various countries and regions in the Middle East and North Africa. The 
International Security Council was called upon to remind the Gulf country of its responsibility 
to adhere to international and humanitarian law” (El-Mesira, July 3, 2020).

El-Mesira Channel worked to reinforce a negative perception of the United Arab 
Emirates by incorporating statements that supported the main headline in the 
introduction of the news. The introduction addressed the challenging situations 
experienced by several countries in North Africa and the Middle East due to negative 
Emirati policies. The channel repeatedly used the phrase “threatening peace of 
regional, as well as international security “ to emphasize that the negative perception 
of the UAE is increasing. This is particularly significant given its stance on the events 
in Egypt during President Morsi’s tenure and its support for Khalifa Haftar’s forces in 
Libya. The news resulted in Türkiye urging the International Security Council to press 
the UAE to adhere to international and humanitarian law. As in the headline, the news 
introduction critically highlighted the UAE’s negative policies in the Middle East and 
North Africa. The repeated use of the phrase “Middle East and North Africa” helped 
frame and contextualize the news, revealing the editors’ perspective of the channel 
toward the UAE.

“According to Anadolu Agency, the Turkish Permanent Representative to the United Nations, 
Feridun Sinirlioğlu, stated that the UAE has pursued ‘subversive’ policies to suppress 
democratic movements in the region and seek control over them. In a letter sent to the United 
Nations Security Council and Secretary-General Antonio Guterres, Sinirlioğlu added that the 
UAE has caused the death and injury of a large number of individuals in Yemen, using the 
weapon of ‘starving millions.’ He continued, ‘What the UAE is doing in Yemen constitutes 
a war crime. The United Nations and other international organizations have documented the 
UAE’s sending of mercenaries to Yemen, using child soldiers and funding terrorist groups......” 
(El-Mesira, July 3, 2020).

The statements of Türkiye’s permanent representative to the United Nations, 
Feridun Sinirlioğlu, have contributed to creating a strong negative perception of the 
UAE, accusing it of pursuing “subversive” policies in the region. Sinirlioğlu based 
his accusations on the premise that the UAE suppresses democratic movements in 
Arab countries. This testimony conveys a message to readers that the UAE supported 
counter-revolutions against the Arab Spring. The channel placed the word “subversive” 
in quotation marks to emphasize the negative image that has been formed about the 
UAE. The term “subversive” implies that the UAE deliberately obstructed the course of 
change in some Arab countries by supporting opposition forces against this path. The 
news context also referred to events in some Arab countries in 2011, interpreting the 
information provided by Sinirlioğlu and relying on Anadolu Agency as a news source. 
The reporter quoted Sinirlioğlu’s statements against the UAE, citing information 
confirming its war crimes in Yemen and the deliberate starvation of millions of people.



Aksaray İletişim Dergisi

101

The UAE is also accused of sending mercenaries to fight in Yemen and recruiting 
children for combat. Simultaneously, the negative image is reinforced by mentioning 
information that suggests the UAE funds terrorist groups linked to Al-Qaeda. 
Furthermore, Feridun Sinirlioğlu’s characterization of the UAE as using the weapon of 
“starving millions” reinforces the negative perception of the UAE in the eyes of Türkiye 
and the international community. The context also pointed out that the UAE, along 
with Saudi Arabia, has been blockading Yemen’s airports and ports since 2015, causing 
a food crisis in the country. On another note, Türkiye’s permanent representative’s call 
for holding the UAE accountable creates a positive image of Türkiye among Yemenis 
and Arabs. The channel’s classification of the UAE as engaging in negative actions in 
Yemen reflects its editorial policy and ideology.

“The Turkish permanent representative to the United Nations pointed out that the UAE 
imposed an illegal blockade on Qatar in 2017 and contributed to exacerbating the state of 
political instability in Somalia” (El-Mesira, July 3, 2020).

El-Mesira Channel also highlighted the historical context of events by providing 
information about the blockade of Qatar and the instability in Somalia. Consequently, 
a negative image of the UAE was formed due to its role in the blockade of Qatar and the 
political chaos in Somalia. The channel aimed to convey the message that the UAE would 
face difficulties in its political relations with Türkiye in the future. Clear expressions 
and active verbs were used throughout the news. There is coherence within the text 
through the presence of functional, causal and referential relationships. The functional 
relationship is that Türkiye stands by the countries negatively affected by the UAE. The 
causal relationship is that Türkiye sent a message to the UN Secretary-General because 
of the UAE’s negative actions in several Arab countries. The referential relationship is 
reflected in the channel’s reliance on Anadolu Agency as a reliable source for the news.

As a result, an introduction to the main idea in the news was provided by summarizing 
the topic in the headline. The persuasive strength of the news was reflected in the 
quotes from the Turkish Permanent Representative to the United Nations Feridun 
Sinirlioğlu, which also enhanced the rhetoric of the news. The entire news piece was 
organized around the statements of the Turkish Permanent Representative to the 
United Nations. These statements reflected the ideological stance of both the reporter 
and El-Mesira Channel towards the UAE. According to the news, the negative actions 
of the UAE have led to the deaths of thousands and the starvation of millions in 
Yemen. It can be said that these statements will create a negative stereotype about the 
UAE among Yemenis. El-Mesira Channel, through this news, aimed to form a distinct 
identity expressing Yemenis’ negative views towards the UAE. On the other hand, the 
news contributes to forming a positive image of Türkiye among the readers. Türkiye 
is one of the countries that has called for resolving the Yemeni crisis through dialogue 
since the beginning of the Arab coalition operations in Yemen, in which the UAE has 
participated since 2015. In the macrostructure, the headline summarized the content 
of the news. The microstructure helps convince the reader by using clear words and 
causal, functional and referential relationships.



Abubakr ALOWAA

102

5.2.3. The Rhetorical Devices Used in News

El-Mesira Channel has employed various rhetorical devices in its news content related 
to Türkiye. These rhetorical devices appear to be specifically organized to shape both 
positive and negative images of Türkiye. Most of the news content related to Türkiye 
on El-Mesira Channel seems to be geared towards creating a positive image, unlike 
what was observed in our analysis of previous topics. The channel has used rhetorical 
devices such as satire, numerical information, comparison, sympathy, representation 
and contradiction.

For example, the following quote cites the use of satire to describe French President 
Emmanuel Macron: “Erdogan told reporters as he left Hagia Sophia in Istanbul after Friday 
prayers that ‘Macron is a disaster for France, and under Macron’s presidency, France is going 
through a very dangerous period...’” (El-Mesira, December 4, 2020). Simultaneously, the 
channel used sympathy as a rhetorical device to create a negative image of Türkiye. 
For instance, the following quote illustrates the use of sympathy: “Sources indicated 
that the Turkish occupation deliberately loots crops in the northern countryside of Hasakah by 
seizing lands and preventing farmers from entering, leading to poverty and hunger among the 
region’s residents. This has forced them to leave their villages and accommodate the families 
of occupation mercenaries instead” (El-Mesira, December 27, 2020). Representation is 
considered one of the most frequently used rhetorical devices in news. For example, 
the following quote uses representation to describe forces supported by Türkiye as 
“terrorists”: “Sources revealed that these repeated attacks on the town and surrounding 
villages, by areas where terrorists supported by Türkiye are spread, disrupt the public life of 
civilians residing in the area...” (El-Mesira, October 21, 2020).

Numbers are also one of the rhetorical devices used in El-Mesira’s news contents. For 
example, the following quote uses numbers to persuade the reader of the importance 
of boycotting French goods: “According to data from the ITC Trade website, France’s 
exports to Türkiye amounted to about $6.655 billion in 2019...” (El-Mesira, October 26, 
2020). On the other hand, contradiction is another rhetorical device employed by El-
Mesira Channel in its news content. For example, the following quote illustrates the 
use of contradiction: “The Turkish Ministry of Defense announced that Turkish F-16 fighters 
conducted joint military exercises with the ‘Euro Fighter Typhoon’ of the British Royal Air 
Force” (El-Mesira, November 18, 2020). Furthermore, the channel uses comparison as 
a rhetorical device to convince readers of the information in the news: “The Turkish 
president denounced American sanctions targeting Turkish defense industry efforts, noting 
that such sanctions have not been applied to any NATO country other than Türkiye...” (El-
Mesira, December 16, 2020). These rhetorical devices effectively engage readers and 
encourage them to read the news in its entirety.

Conclusion and Discussion

Before 1990, Yemen consisted of two states: the Yemen Arab Republic and the People’s 
Democratic Republic of Yemen. The forces affiliated with the Southern Transitional 
Council aim to protect the project of southern Yemen’s secession from the north. Any 
moves by the legitimate government’s army against the Southern Transitional Council 
forces are considered a significant mistake. The channel has worked to shape a hate 
speech narrative in its media texts against the forces of the legitimate government 



Aksaray İletişim Dergisi

103

by accusing them of loyalty to what it terms the axis of evil, which includes Qatar, 
Türkiye and Iran.

The channel also focused specifically on Turkish-Qatari relations. However, the focus 
is not on reviewing the development and importance of these relations, but rather 
on portraying Qatar and Türkiye as financial and military supporters of the Muslim 
Brotherhood forces (Al-Islah Party). This support is seen as an effort to prevent the 
implementation of the Riyadh Agreement signed in November 2019 between the 
government forces and the Southern Transitional Council. These accusations against 
Qatar and Türkiye align with the channel’s ideology and broadcast policy, which 
involve branding the Muslim Brotherhood (Al-Islah Party) as a terrorist group and 
considering Qatar and Türkiye as its supporters. The channel has also accused the 
Yemeni government of implementing Qatar’s agenda and aligning with Türkiye and 
Iran.

On the other hand, El-Mesira Channel, affiliated with Ansar Allah (Houthis), has 
focused extensively on international news related to Türkiye rather than highlighting 
Türkiye’s role in the ongoing war in Yemen. The channel conveyed the negative role 
of Türkiye in Syria by quoting Syrian President Bashar Al-Assad, who referred to 
Turkish and American forces in Syria as “occupying forces.” This description reveals 
the channel’s ideology, aligning with the ideology and editorial policy of media outlets 
supporting the Syrian regime. Regarding the Yemeni crisis, the channel highlighted 
the positive role played by Türkiye at the United Nations. This is reflected in the 
Turkish representative at the UN Feridun Sinirlioğlu accusing the UAE of threatening 
international peace and causing the deaths and starvation of millions in Yemen. This 
news aligns with the channel’s ideology and editorial policy. It was noted that the 
channel focuses most of its news on the negative role of the Arab coalition led by Saudi 
Arabia and the UAE in Yemen.

In conclusion, Türkiye-Yemen relations date back to the era of the Ottoman Empire. 
These relations did not cease with the Ottomans’ exit from Yemen in 1918 but have 
persisted to this day across various fields. It can be argued that the discourse of Aden 
Independent Channel and El-Mesira Channel regarding Türkiye does not stem from 
weakened relations between Yemen and Türkiye but rather from the war that Yemen 
has been experiencing since 2015. The war has contributed to the fragmentation of 
Yemen and the emergence of Yemeni groups and forces supported by external parties 
that do not maintain favorable relations with Türkiye. Therefore, Türkiye needs to find 
a way to change the stereotypical image adopted by El-Mesira and Aden Independent 
Channel against it. Additionally, Aden Independent Channel and El-Mesira Channel 
need to refrain from habitually portraying events negatively so as not to impact the 
opinions of the Yemeni people, who share strong cultural and historical relations with 
the Turkish people.



Abubakr ALOWAA

104

References
Aden Independent Channel. (2020, July 1- December 31). Topics Related to Türkiye. 

Retrieved from https://www.youtube.com/@AICHDTV (Trans, Original work 
published in Arabic, 2020). 

Aksu, H. (1992).  Ülkemizde Televizyon Haberciliği ve Haber Programlar. İstanbul: 
İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans 
Tezi.

Al-Shaberi, M. (2011).The Dependence of the Public on Yemen T.V Satellite Channel 
Coverage of the Crises: Houthis War as an Example. . Amman: Middle East 
University Faculty of Communication Unpublished master’s thesis. (Trans, 
Original work published in Arabic, 2011).

Al-Tamimi, A. (2020). Yemeni Satellite Channels and Their Role in News Coverage of 
the Current Crisis: an Exploratory Study. Istanbul: Arab Foundation for Strategic 
Studies. ( Trans, Original work published in Arabic, 2020).

Boztepe, V. (2015). Bir Sosyal Dışlanma Biçimi Olarak Yoksulluğun Türkiye’deki 
Televizyon Haberlerine Yansımaları. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal 
Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi.

Devran, Y. (2010). Haber, Söylem, İdeoloji. İstanbul: Başlık Yayın Grubu.
Al-Agbari, S. (2014). Introduction to Yemeni Media. San’a: University Book House.              

(Trans, Original work published in Arabic, 2014).
El-Mesira. (2012). Who are we?. Retrieved from https://www.masirahtv.net/live.php  

(Trans, Original work published in Arabic, 2012). 
El-Mesira. (2020, July 1- December 31). Topics Related to Türkiye. Retrieved from 

https://www.masirahtv.net/allfastnews.php  (Trans, Original work published in 
Arabic, 2020). 

Al-Moussawi, H. (2021). Advanced Rules for Editing Radio and Television News. 
Baghdad: Dar Amjad for Publishing and Distribution. (Trans, Original work 
published in Arabic, 2021).

Göker, G ve Keskin, S. (2015). Haber Medyası ve Mülteciler: Suriyeli Mültecilerin Türk 
Yazılı Basınındaki Temsili. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 41, 229-256.

Hall, S. (2014). İdeoloji ve İletişim Kuramı. S.  İrvan içinde, Medya Kültür Siyaset (s. 
79-96.). (A. Gürata, Çev.). Ankara: Pharmakon Yayınevi.

Hall, S. (2017). Temsil İşi. S. Hall içinde, Temsil: Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma 
Uygulamaları (s. 23-84.). (İ. Dündar, Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık. 

Karaduman, S. (2007). Medyatik Gerçeklikte Kimlik Temsilleri: Televizyon Haberlerinin 
Aktörleri Üzerine Düşünceler. Selçuk İletişim Dergisi, 4(4), 45-56.

Kussainova, M. (2016). Basında Ülke Temsillerinin Mukayeseli Bir Çalışması: Türk 
Basınında Kazakistan, Kazak Basınında Türkiye Temsilinin İçerik  Açısından 
Karşılaştırılması: (2012-2014 Yıllar Aralığında Kazakistan-Türkiye Gazeteleri 
Egemen Kazakistan, Aykın, Yeni Şafak, Hürriyet Örneğinde). Ankara: Gazi 
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.

Marefa. (n.d). Aden Independent. Retrieved July 22, 2023,from https://www.marefa.



Aksaray İletişim Dergisi

105

org/%D8%B9%D8%AF%D9%86_%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D8%AA 
%D9%82%D9%84%D8%A9 (Trans, Original work published in Arabic).

Önk, Ü. Y. (2011). Televizyonda Savaş Haberleri Üzerine bir Karşılaştırma 2003 Irak ve 
2011 Suriye Olayları. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 6 (24), 3990-4006.

Palinkas, L. A., Horwitz, S. M., Green, C. A., Wisdom, J. P., Duan, N., & Hoagwood, 
K. (2013). Purposeful Sampling for Qualitative Data Collection and Analysis in 
Mixed Method Implementation Research. Administration and Policy in Mental 
Health and Mental Health Services Research, 42 (5), 533–544.

Şen, A. F. (2013). Medyanın Savaş Söylemleri: Barış Gazeteciliği Perspektifinden 
Anaakım ve Alternatif Haber Medyasında Suriye Sorunu. Selçuk İletişim Dergisi, 
8 (1), 164-175.

Vieira, M and Runciman, D. (2008). Representation. Cambridge: Polity Press.
Williams, R. (2005). Anahtar Sözcükler. (S. Kılıç, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.


