
TRT dönemi öncesi Türk radyo tarihi

Röportaj: Prof. Dr. Serdar ÖZTÜRK 

RÖPORTAJ

Uygur KOCABAŞOĞLU

ISSN 2149-9446  |  Cilt 05  |  Sayı 09  |  Ocak  2020  | Radyo: Dün, Bugün, Yarın

 



TRTakademi: 1978 yılında yaptığınız TRT öncesi radyoyla ilgili çalışmanız, Şirket 
Telsizinden Devlet Radyosuna: TRT Öncesi Dönemde Radyonun Tarihsel Gelişimi 
ve Türk Siyasal Hayatı İçindeki Yeri başlığıyla 2010 yılında ikinci defa basıldı. (İlk 
basım 1980 yılında.) Merak ettiğimiz sorulardan birisi, 1964 yılında radyonun TRT 
ile devam eden serüvenini mercek altına alamayışınız, tez projenizdeki başlan-
gıçtaki kapsam ve sınırlılıklardan mı kaynaklandı? Sizden önce radyo tarihimizi 
inceleyen önünüzde bir çalışma yokken bu kapsamda verilerle karşılayacağınızı 
bekliyor muydunuz?

Uygur Koçabaşoğlu: “Radyonun TRT’de devam eden serüvenini mercek altına” 
alamayışım, esas itibarıyla iki nedene bağlanabilir: Birincisi, içinde yaşadığınız ve 
henüz pek yeni olan bir kurumun tarihini yazmaya kalkışmanın pek de doğru ve 
yerinde olmayışını düşünmüş olmamdan kaynaklanmış olabilir. Akademik hayata 
geçmeden önce, 1970 Ekim’i ile 1973 Ocak’ı arasında TRT Haber Merkezi’nde mu-
habir olarak çalıştım. TRT’nin ilk yıllarını kurumun içinden gözlemledim. TRT öncesi 
dönemde radyonun tarihsel gelişimini araştırma düşüncesi, büyük ölçüde bu de-
neyimden kaynaklandı. Çalışmanın kapsamanı TRT öncesiyle sınırlandırdım. Daha 
sonra da TRT bünyesindeki radyonun tarihini çalışmayı hiç düşünmedim. Yani “tüm 
bir radyo tarihini incelemek arzusuna” hiç kapılmadım. Bu arada SBF Basın ve Yayın 
Yüksek Okulundan SBF Türk Siyasal Hayatı Kürsüsü’ne transfer oldum. Aynı yıl 12 
Eylül faşist darbesi, ardından da YÖK geldi. Üniversiteden ayrıldım.

Tez hocam, yeni yitirdiğimiz değerli bilim adamı Profesör Mümtaz Soysal’dı. İlk 
araştırmalarımdan sonra söz konusu döneme ilişkin, özellikle arşiv anlamında, 
hemen hemen hiçbir şeyin var olmadığını görünce panik içinde hocama gittim. 
“Hocam, belge yok, arşiv yok, ben bunu nasıl yaparım?” diye ağlaşınca hoca, “Ya-
parsın, yapmalısın.” dedi ve şu örneği verdi: “Çırağan yangınında Meclis-i Mebu-
san’ın tutanakları yandı. Ama gazeteci Hakkı Tarık Us, süreli yayınları tarayarak 
Meclis görüşmelerini bir kitap içinde topladı. Bugün o dönemin Meclis görüşme-
lerine ilişkin ne biliyorsak o sayede öğrendik. Gazete tararsın, dönemin yaşayan 
tanıklarıyla görüşmeler yaparsın, ikincil kaynakları kullanırsın. Sen bu işten vaz-
geçme.” dedi.

Bir diğer anlatımla hazır veri yoktu ama, döneme ilişkin bir şeyler bulmak için 
yapılacak iş çoktu. Dört yıl boyunca 1925-1965 yıllarının gazetelerini taradım. O 
zamanlar asistanlara ders verdirilmediği ve sınav gözcülüğü dışında başka angar-
yalar da yüklenmediği için bu mümkündü. Bu arada eski yazıyı da öğrenmek ge-
rekiyordu. Dört yılı SBF, TBMM ve Milli Kütüphane gazete koleksiyonları arasında 
geçirdim. Orijinal belge olarak bulduğum en önemli kaynak, Ankara Ticaret Sicili 
Memurluğundaki 121 numaralı dosya oldu. Bu dosyada Telsiz Telefon Türk Anonim 

377TRT Dönemi Öncesi Türk Radyo Tarihi

Cilt 5 / Sayı 9 /Ocak 2020



378

Şirketi’ne ait “Şirket Sözleşmesi”, yayın hakkını şirkete devreden yayın izni, yani 
“İşletme Ruhsatnamesi”, ortakların adları ve sermaye payları gibi şeyler yer alıyor-
du.  (Yaklaşık 30 yıl sonra başka bir çalışma için bakmak istediğim bu 121 numaralı 
dosyayı Ankara Ticaret Sicili’nde bulamadığımı da geçerken belirteyim!)

Özet olarak birincil kaynaklar son derece sınırlı, ikincil kaynaklarsa âdeta büyük bir 
saman yığınıydı ve bunun içinde iğne aramak türünden bir uğraş gerektiriyordu.

TRTakademi: Çalışmanızda TRT öncesi radyo tarihimizi dönemleştiriyorsunuz. 
Bu dönemleştirmeye göre 1926-1936 arasında Telsiz Telefon Türk Anonim Şirketi 
radyo yayınlarını gerçekleştiriyor. İlk düzenli yayınlarımız 1927’de yapılmaya baş-
lıyor. 1936’dan 1964’e kadar Devlet Radyosu Dönemi var ve bu süreçte bazı tarih-
sel gelişmeler radyoculuğa damgasını vuruyor. Örneğin 1936-1940 arasını Geçiş 
Yılları, 1940-1946 arasını Savaş Dönemi, 1946-1960 arasını Çok Partili Dönem ve 
1960-1964 arasını 27 Mayıs Sonrası Dönem olarak adlandırıyorsunuz. Bulgula-
rınıza göre bu dönemlendirmede hangi etkenler daha belirleyici olmuştu sizce? 
Politik, ekonomik, askerî, sosyal? Bunu şundan merak ediyorum: Örneğin, tek bir 
tanımlamayla “Devlet Radyosu” denirken dönemler arasında radyo yayıncılığı 
açısından çok mu farklılıklar oldu ki böyle bir dönemleştirme ihtiyacı duydunuz?

Uygur Koçabaşoğlu: Radyo tarihini dönemlendirmede doğal olarak iki etken be-
lirleyici oldu. “Özel” bir şirketin yönetimindeki radyoyla doğrudan “Devlet”in yö-
netimindeki radyoyu iki ayrı ana başlık altında incelemek makul görünüyordu. 
Devletin yönetimindeki radyonun ise tek parti dönemi, çok partili siyasi hayat ve 
27 Mayıs 1960 askerî müdahalesi sonrası 1961 Anayasası çerçevesinde başlıca 
üç evreye ayrılması uygun gibi görünüyordu. Tırnak içine aldığım Özel ve Devlet 
kavramlarını, kuşkusuz açmak gerekir. Bunu bir başka sorunuz olursa cevaplarken 
yapmayı umuyorum. İki ana dönem ve devletin yönetimindeki üç alt dönemde 
kuşkusuz bazı farklılıklar oldu. Ama bu farklılıklar gerek teknik kapasite gerek-
se programcılık açısından “çağdaş” dünya radyoculuğuyla karşılaştırıldığında bir 
hayli yetersiz görünüyordu. Radyo yayıncılığının başarılı olması için verici kapasi-
tesi, radyo alıcılarının nitelik ve niceliği ve de programların düzeyi önemlidir. Üç 
ayaklı bir sehpaya benzetebileceğimiz bu durumda ayaklardan birisi kısa kaldı mı 
radyo yayınlarının başarılı olması zordur. Şu kadarını söyleyebilirim ki incelenen 
1927-1964 yıllarında bu ayaklar hiçbir zaman birbirine denk olamadı.

TRTakademi: Biraz geriye gidersek radyo yayıncılığına başlamamızın ana etken-
leri sizce nelerdi? Burada kitabınızdan edindiğim ilginç bulgulardan birisi Türki-
ye’de de tıpkı Amerika ve Avrupa’da olduğu gibi düzenli radyo yayıncılığından 
önce amatör yayıncılığın olduğu bilgisine erişiyoruz.

Cilt 5 / Sayı 9 / Ocak 2020

Uygur KOCABAŞOĞLU



Uygur Koçabaşoğlu: Türkiye’de radyo yayınlarına başlanması dünya ölçeğindeki 
gelişmeye bakınca oldukça erken bir hamledir. Düzenli ve programlı radyo yayın-
larının ABD’de 1920, İngiltere’de 1922’de başladığı hatırlanırsa 1927 yılında böyle 
bir girişimde bulunulması dikkat çekicidir.  Hele matbaanın, gazetenin, sinemanın 
ve televizyonun Türkiye’ye bir hayli geç gelişi dikkate alındığında bu erken hamle 
daha görünür hâle gelir. Ama bu gelişme oralardakinden farklı olarak teknolo-
jideki gelişmeler ve ona dayalı oldukça yaygın bir amatör radyoculuğun ürünü 
değildir. Belki ben kitapta meramımı iyi anlatamamış olabilirim. Bizde amatör 
radyoculuk daha ziyade bir alıcı yapmak ve çeşitli istasyonları dinlemek şeklinde 
anlaşılmış ve uygulanmıştır ve çok sınırlıdır. İstanbul’daki Yüksek Muallim Mekte-
bi gibi bazı kurumlarda da bazı radyo yayın deneyimlerinin yapıldığını biliyoruz. 
Ancak bunlar Amerika ve Avrupa’dakiler gibi amatör uğraşlar olarak değerlendi-
rilemez. Ayrıca bu durum doğaldır. Zira telsiz telefon ya da radyo, Türkiye toplu-
munun yapısı içinden ve o toplumun dinamiklerine bağlı olarak ortaya çıkmış bir 
teknoloji ürünü değildi. Bir teknik aygıt olarak alıcısıyla, vericisiyle radyoyu ürete-
cek bir sanayi de yoktu. Bir iletişim aracı olarak da radyoya gereksinme duyacak 
örgütlenme, ticaret, ulaştırma vb. toplumsal kurumlar henüz gelişmemişti. Yani 
gerek bir teknoloji ürünü gerekse bir iletişim aracı olarak radyo Türk toplumuna 
“ithal” edilmişti. Verici kurmak ve yayın yapmak tekeli devletin elindeydi. Devlet 
bu tekeli kıskançlıkla korumuştur. Telsiz vericisi kurmak âdeta casusluk faaliyetiyle 
eş anlamlı sayılmıştır. İzinsiz alıcı kullanmayı bile yaptırımlara bağlayan 1937 ta-
rihli Telsiz Kanunu, 1983 tarihli yeni Telsiz Kanunu’yla yürürlükten kaldırılınca bu 
yapı değişecektir.

 “Radyo yayıncılığına başlamamızın ana etkenleri sizce nelerdir?” sorusunun 
cevabı daha karmaşık ve çeşitlidir. Bu ana etkenlerin satır başları hâlinde şöyle 
sıralanabileceğini düşünüyorum:

 •Devlet açısından yeni yeni gelişmekte olan bu iletişim aracına bir ân 
önce sahip çıkmak. İçeriye ve dışarıya karşı güçlü bir propaganda ve telkin aracına 
kavuşmak.

 •Kurucular açısından (İş Bankası, Anadolu Ajansı ve üç gerçek kişi) bu 
alanda öncülük yapmak, topluma katkıda bulunmak ve para kazanmak.

 •Aydınlar açısından “tenvir ve terbiye” aracı olarak gördükleri bu olanak-
tan yararlanarak toplumu “dönüştürmek”.

 •Dinleyiciler açısından ise eğlenmek, hoşça zaman geçirmek.

Gerek şirket döneminde (1927-1936) gerekse devletin bizzat yayıncılığa soyun-

Cilt 5 / Sayı 9 / Ocak 2020

TRT Dönemi Öncesi Türk Radyo Tarihi 379



Cilt 5 / Sayı 9 / Ocak 2020

380

masından sonra (1936-1964) yukarıda sıralanan hedeflere ne ölçüde ulaşılabil-
diği ayrıca incelenmelidir. Yukarıda sözünü ettiğimiz üç ayaklı sehpanın ayakları 
hiçbir zaman birbirine denk olmadığı için bu hedeflere ulaşmakta ciddi sıkıntılar 
yaşanmıştır. Bununla birlikte kimi dönemlerde, söz gelimi 1938-1945 ve 1961-
1964 yıllarında kimi atılımların olduğu söylenebilir. Bunların da kendine özgü ko-
şulları ve sorunları vardı.

TRTakademi: 10 yıl süreyle radyo tekelini elinde bulunduran TTTAŞ yerine niçin 
devlet, devlet radyoculuğuyla yayın hayatına başlamıyor? Bu da ilginç verilerden 
birisi. Çünkü devrim yapmış yeni bir Cumhuriyet var, toplumu dönüştürmek, yeni 
fikirleri aktarmak vs. amaçlar için radyoyu yukarıdan yönlendirmesi daha akla 
yatkın değil miydi?

Uygur Koçabaşoğlu: Bunun ekonomik, toplumsal, kültürel, birçok nedeni vardır. 
Bir kere, özel bir şirket eliyle radyo yayınlarına başlamak, dönemin ekonomi pra-
tiğine uygundur. Zira özel girişimi devlet eliyle zengin etme, daha doğrusu çeşitli 
alanlarda özel girişim yaratmanın önemli bir yolu, devletin tekeller yaratması ve 
bu tekellerin özel şirketlere devredilmesidir. Nitekim devletin PTT’nin tüm ola-
naklarını TTTAŞ’ın emrine vermesi ve şirket bunalımlara düştükçe yardım elini 
uzatması, bu pratiğin bir sonucudur. Kaldı ki devletin mali olanakları son derece 
sınırlıdır. Devlet bütçesi güçsüzdür ve düzenli açık vermektedir. 1926-1929 yılları 
arasında devletin bütçeden yapabildiği en önemli yatırım kalemi demiryollarına 
yapılan harcamalardır. Kapitalist yoldan kalkınmayı başarmak umuduyla kurulan 
İş Bankası tekel niteliğinde pek çok girişimin sahibidir. Şekerden dokumaya, ke-
restecilikten sigortacılığa uzanan ekonomik faaliyetleri arasına “radyoculuğu” da 
almış olması şaşılacak bir şey değildir. Ayrıca şirket sermayesinin iki büyük pay-
daşı İş Bankası (%40) ve Anadolu Ajansı (%30) devlete uzak kurumlar da değildir. 
TTTAŞ’ın imtiyaz süresinin 26 yıl olmasına rağmen, radyo yayınları yapma izni 10 
yıl süreyle verilmiştir ve bu süre dolunca yenilenmemiştir. Çünkü 1932 yılından 
başlayarak müdahaleci/devletçi bir kalkınma modeline geçilecek ve radyoyu doğ-
rudan devletin eline alma girişimleri de ruhsat süresinin tamamlanmasına üç yıl 
kalmasına rağmen 1933 yılında başlayacak ve 1936 yılında da yayın yapma izni 
uzatılmayacaktır.

İkinci bir neden devletin bu yeni alanda ne birikime ne personele ne de uygun bir 
örgütlenmeye sahip olmasıdır. PTT kendi sorunlarıyla boğuşmaktadır. PTT, 1936-
1940 yılları arasında radyo yayınlarından fiilen sorumlu tutulmuş olsa da bu işin 
üstesinden gelebildiği söylenemez. Öte yandan o günkü adıyla Matbuat Umum 
Müdürlüğü münhasıran basınla uğraşmaktadır. Ancak 1940 yılında örgütün yeni-
den yapılanmasıyla radyo yayıncılığının sorumluluğunu üstlenecektir. Daha sonra 

Uygur KOCABAŞOĞLU



Cilt 5 / Sayı 9 / Ocak 2020

381

1943 ve 1949’da yeni düzenlemeler yapılarak radyo 1943’te Basın ve Yayın Umum 
Müdürlüğü, 1949’da da Basın Yayın ve Turizm Genel Müdürlüğüne bağlanmıştır.

Üçüncü bir neden de siyasal iktidarca bu bilinmeyen yeni alanda başlangıçta özel 
ama devletin kontrolündeki bir şirket eliyle bir deneyim yaşanmasının uygun 
görülmüş olmasıdır. Dolayısıyla “devrim yapmış yeni bir cumhuriyetin toplumu 
dönüştürmek için, yeni fikirleri aktarmak için radyoyu yukarıdan yönlendirmesi” 
belki akla daha yakındı ama uygulanabilir değildi. Yine de 1938 yılında 150 KW 
gücünde Etimesgut’taki yeni vericinin ve modern Ankara Radyosu’nun devreye 
girmesiyle, özellikle de 1940 yılında Ankara Radyosu’nun yeni bir örgütsel yapıya 
kavuşturulmasıyla bu yolda ciddi girişimler olduğu söylenebilir.

TRTakademi: 1927-1936 döneminde radyo yayıncılığının ana zorlukları nelerdi? 
Bu dönemde müzik yayınlarına daha çok bağımlı kalınması ve müzik yayınlarına 
yönelik eleştiriler, içerik üretme zorluğundan mı yoksa bir tercihten mi kaynaklan-
dı? Bu şu açıdan önemli: Eğer yeni bir devlet kurmuşsan, daha eğitici ve öğretici 
programlarla aynen 1932’de kurulan Halkevleri gibi topluma yeni fikirler aktar-
mak imkânı varken niçin müzik yayınlarında ve özelde Batı müziğinde bu kadar 
ısrar edildi?

Uygur Koçabaşoğlu: 1927-1936 döneminde radyo yayıncılığın zorlukları pek çok-
tu; saymakla bitmez. Saymaya çalışalım: PTT’nin sağladığı 5/7 KW gücünde veri-
cilerle Ankara ve İstanbul’daki Büyük Postanelerin birer odasından yayın yapacak-
sınız. Sesiniz Ankara ve İstanbul’un il sınırlarını yalnızca bazı iyi hava koşullarında 
nadiren aşacak. Ses kalitesini artırmak için mikrofonun üzerine ipekli bayan çora-
bı asacaksınız. Bir dönem yayın yaptığınız Ankara Palas’ın mutfağına bitişik odada 
çatal bıçak sesleri mikrofona yansıyacak. Durum buydu.

Şirket dönemin ilk yıllarında radyo alıcıları sayıca çok az ve pek pahalı. 1931 yılına 
kadar ülkede mevcudu bilinen toplam alıcı sayısının yıllar itibarıyla 1.000-2.000 
arasında değiştiği görülüyor. Kaçak kullanımlar dikkate alınırsa bu sayıların biraz 
daha fazla olduğu söylenebilir. 1931 yılından itibaren radyo alıcı sayılarının dü-
zenli olarak arttığı, fiyatlarının nispeten ucuzladığı görülüyor. Yine de 1935 yılı 
itibarıyla alıcıların %53’ünün bulunduğu İstanbul’da bu alıcıların %9’u yabancı uy-
rukluların, %30-40’lık bir kesimi gayrimüslimlerin elindeydi. Adreslerin dağılımın-
dan alıcı sahiplerinin büyük bir kesiminin varlıklı sınıfların oturduğu semtlerde 
yaşadığını görüyoruz. Bir radyo alıcısının ortalama 150 TL olduğu 1937 yılında 
bir işçinin ortalama günlük ücretinin 1 lira 24 kuruş, aylık ücretinin ise 32 lira 24 
kuruş olduğunu hatırlayalım. 

Radyo programcılığı diye bir şey bilmiyorsunuz. El yordamıyla öğreneceksiniz. On 

TRT Dönemi Öncesi Türk Radyo Tarihi



Cilt 5 / Sayı 9 / Ocak 2020

382

yıl boyunca Ankara Radyosu’nda ortalama 2,5 saati, İstanbul Radyosu’nda yak-
laşık 4 saati aşmayan yayın süresini nasıl dolduracaksınız. Gelsin müzik yayınları. 
Önceleri bir iki saz eşliğinde Türk müziği, “Müzik Devrimi”nden sonra Batı müziği. 
Niçin müzik yayınlarında bu kadar ısrar edildi sorusunun cevabı karmaşıktır, ama 
yayın süresini doldurmanın en kolay ve ucuz yolunun müzik yayınları olması, bu 
nedenler içinde önemli bir yer tutmaktadır. Ancak 1940 yılından sonra radyonun 
nitelikli Batı müziği yayınlarıyla Türkiye’de çok sesli müziğin, senfonik müziğin ka-
bul edilip yaygınlaşmasında önemli görevler yaptığı da unutulmamalıdır. 

Söz yayınları içinde haber programları Anadolu Ajansı’nın geçtiği haberlerden 
ibaret. “Ajansı dinleyelim”, “Ajans haberleri başlıyor” klişesi, yaşı biraz ileri olanlar 
için belki bugün bile hâlâ geçerlidir. Eğitici, aydınlatıcı, çeşitli toplum kesimlerine 
yönelik diğer söz yayınları son derece sınırlı ama daha da önemlisi âdeta üniversi-
tede konferans verir gibi ağdalı bir dil, uzun ve bıktırıcı formatlarda sunuluyordu. 
Bu programları, sunanlar ve onların yakınları dışında pek az kişinin dinlediğini 
söylemek büyük bir abartma sayılmamalıdır. Cızırtıdan, parazitten anlaşılabilirlik-
lerinin çok düşük olması da cabası. 

1932’deki Halkevleri girişimi, devletin yeni bir ekonomik ve toplumsal (kültürel) 
kalkınma stratejisi arayışının sonucuydu. 1926 yılında böyle bir vizyonun günde-
me gelmesi düşünülemezdi. Ama yaklaşık on yıl sonunda en azından radyo işinin 
özel şirket eliyle sürdürülemeyeceğinin farkına varılmış oldu.

TRTakademi: 1936’da devletin radyo üzerinde doğrudan tekel kurmasının, devlet 
radyoculuğu  döneminin başlamasının ana nedenleri nelerdi? Bir de bununla bağ-
lantılı olarak merak ettiğimiz bir başka soru: Örneğin dönemleştirme yaparken niçin 
“Devlet Radyosu” kavramı yerine “Kamu Radyosu” ifadesini kullanmadınız? Burada 
devletin her boyutuyla denetlediği bir yayıncılık anlayışından mı söz ediyoruz?

Uygur Koçabaşoğlu: 1936’da devletin radyo üzerinde tekel kurmasının, devlet 
radyoculuğu döneminin başlamasının ana nedenleri de çeşitlidir. Bunların bir kıs-
mı yukarıda söylenenlerden anlaşılabilir. Ama bunların dışında başka belirleyiciler 
de vardı. 1929 büyük dünya bunalımı ve onu izleyen yıllarda başta Avrupa olmak 
üzere dünya yeni bir büyük savaşa doğru eğik bir düzleme girmişti. Sovyet dene-
yimi bir yana pek çok Avrupa ülkesi radyo işini doğrudan devletin eline almaya 
başlamıştı. 1930 sonrasında İtalya’da Mussolini, Almanya’da Hitler’in radyoyu 
kullanışının otoriter bir rejime sahip Türkiye’de yankı bulmaması düşünülemez-
di. Kaldı ki 1932’de itibaren Türkiye müdahaleci/devletçi bir arayışa girmiş, dev-
let-parti özdeşliğiyle rejime yeni bir yapı kazandırmıştı. Bu süreç içinde radyonun 
doğrudan devlet eline alınması doğaldı. CHP’nin 4. Büyük Kurultayı’nın onayladığı 

Uygur KOCABAŞOĞLU



Cilt 5 / Sayı 9 / Ocak 2020

383

parti programı “Parti, radyoyu milletin kültür ve politika terbiyesi için en değerli 
vasıtalardan sayar. Kuvvetli verici istasyonları kuracağız. Alıcı makinelerinin kolay 
ve ucuz tedarikini temin edeceğiz.” deniyordu. Mustafa Kemal Atatürk de aynı yıl 
Meclis’i açış konuşmasında “Ulusal kültür için pek lüzumlu olduğu gibi, arsıulusal 
ilgiler bakımından da yüksek değeri olan radyo işine önem vermeniz çok yerinde 
olur.” uyarısında bulunuyordu. 

Ayrıca, Cumhuriyet yönetimi giriştiği ekonomik hamlelerin yanı sıra, Türk Dilini ve 
Tarihini Araştırma Cemiyetleri, Halkevleri gibi kültürel alanlarda da birtakım atı-
lımlara girişti. Radyonun bu yolda yararlanılabilir bir araç olacağı beklentisi güç-
lendi. Devlet ideolojik aygıtı radyoyu artık vekâleten değil, asaleten yönetecekti. 
Bu konudaki kararın 1930’ların başında verildiği anlaşılıyor.

Dönemlendirme yaparken devlet radyoculuğu kavramının kullanılması sanırım 
yerindeydi. Zira o yıllarda, bugün bizim anladığımız anlamda “kamu radyoculuğu” 
kavramı henüz yerleşmemişti. O yıllarda bu kavramın BBC için bile kullanılmasının 
erken olduğunu düşünüyorum. “Kamu radyoculuğu” kavramı 1961 Anayasası’nın 
121’inci maddesinde ifadesini bulan “Radyo ve televizyon istasyonlarının idaresi 
özerk kamu tüzel kişiliği hâlinde kanunla düzenlenir… yayınlar tarafsızlık esasına 
göre yapılır.” hükmüyle gündeme gelecektir. Gelmesine gelecektir ama ne kadar 
uygulanacaktır? TRT Yasası’nın hazırlanıp yürürlüğe girmesine kadar geçen ara 
dönemde (1961-1964) “devletin her boyutuyla denetlediği bir yayıncılık anlayışı-
nın” geçerli olduğu gözlemi doğrudur. Üstelik soğuk savaş rüzgârlarının güçlü es-
tiği, anti-komünizm seslerinin yükseldiği o yıllarda yalnızca devlet değil, Amerikan 
Haberler Merkezi (USIS) gibi devlet dışı kurumların da radyo yayınlarında bir hayli 
etkili olduğu gözlenmektedir. 

TRTakademi: İlginç noktalardan birisi, radyo yayıncılığına yönelik değişik kesim-
lerden her daim eleştirilerin değişik boyutlarıyla devam ettiği. Bu bazen müzik 
yayınlarında, bazen söz yayınlarında, bazen siyasi haberlerde vs. oluyor, ama ni-
hayetinde her kesimi memnun eden bir yayıncılık gerçekleşmiyor. Bu bir açıdan 
doğal, ama madem “Devlet Radyosu” kavramı altında yayıncılık yapılıyor, dev-
letin değişik kesimlerin çıkarlarına dikkat eden daha nötr bir yayıncılığı niçin ya-
pamadığı ya da yapmadığı sorusu da ister istemez insanın aklına geliyor. Burada 
belki bir parantez açmak gerekirse Cem Eroğul, Devlet Nedir? kitabında devletin 
üç boyutu olduğunu söylemişti: Kendisi için vardır, herkes için vardır, belli sınıflar 
için vardır. Sizin bulgularınız Devlet Radyosu Döneminde eleştirilerin hangi yörün-
gelerde toplandığını gösteriyor ve bununla bağlantılı bir başka soru: Acaba radyo 
bu eleştirilere yanıt verecek düzenlemelere girişmiş, çevreye göre kendisine yeni 
bir biçim veren arayışlara girmiş miydi?

TRT Dönemi Öncesi Türk Radyo Tarihi



Cilt 5 / Sayı 9 / Ocak 2020

384

Uygur Koçabaşoğlu: Gerek şirket gerekse Devlet Radyosu Döneminde “değişik 
kesimlerden her daim eleştiriler” geldiği; “her kesimi memnun eden bir yayın-
cılığın gerçekleşmediği” gözlemi yerindedir. Devletin sınıfsal bir yapısının oldu-
ğu, iktidarda bulunan sınıf ya da sınıfların kendi öz çıkarlarını gözeterek devlet 
gemisini yürüttüğü hatırlanmalıdır. Bununla birlikte “çağdaş” bir devletin değişik 
toplumsal sınıfların ya da kesimlerin çıkarlarını olabildiğince gözeterek bir denge 
arayışı içinde olduğu ileri sürülebilir, ama bunun uygulamada gerçekleştiği de pek 
görülmez. Kaldı ki Türkiye’de “çağdaş” bir devlet ne o zaman ne de daha sonra var 
olmamıştır. Çağdaş bir devlete evrimleşmenin özlemini ifade eden 1961 Anayasa-
sı birtakım dengeler kurarak kurumlar ve kurallar geliştirerek bu yönde bir iradeyi 
ifade etmiş olsa da ömrü buna yetmemiştir. Zira yalnızca anayasalar ve yasalarla 
devletler “çağdaş”laşamıyor.  

Devlet Radyosu Döneminde değişik yörüngelerden eleştiriler oldu. Halkın, aydın-
ların, bürokrasinin, çok partili hayata geçildikten sonra da siyasi partilerin eleşti-
rileri ya da beklentileri farklı farklıydı. Ancak, bunların ortak paydası radyo yayın-
larının yetersizliğiydi. Kısa süreli ara dönemler dışında bu yetersizlik hiçbir zaman 
aşılamadı. Örneğin, Ankara’da yeni verici ve radyoevinin faaliyete geçmesinden 
ve radyonun yönetiminin 1940 yılında doğrudan Matbuat Umum Müdürlüğüne 
bağlanmasından sonra söz ve müzik yayınlarında ciddi bir iyileşme görülür. Aynı 
şekilde İstanbul’da yeni verici ve radyoevinin 1949 yılında hizmete girmesiyle İs-
tanbul Radyosu’nun yayınları, her ne kadar geniş bir alana ulaşmasa da bir hayli 
nitelikli bir hâl aldı. Ama bunlar uzun sürmedi. Radyo gibi bir iletişim aracının 
bürokrasinin klasik katı kurallarıyla yönetilemeyeceği anlaşılamadı. Ankara Rad-
yosu’nun pek çok değişikliğe ve iyileşmeye imza atan müdürü Vedat Nedim Tör 
kısa sürede ayrılmak zorunda bırakıldı. Aynı şekilde 1946’da çok partili siyasi ha-
yata geçilmesinden sonra yapılan değişiklerle iktidar dışındaki siyasi partilere de 
radyoda söz hakkı tanındı. Ama çok geçmeden radyo, iktidar partisinin borazanı 
hâline getirildi; “Vatan Cephesi” yayınları gibi uygulamalarla güçlü bir şekilde ikti-
darda bulunan Demokrat Parti’nin elinde radyo, geri tepen bir silah oluverdi. Üs-
telik radyolar, 1960 yılına gelindiğinde mali, örgütsel ve yayıncılık açısından tam 
bir çöküş içindeydi. Radyo alıcılarının ciddi olarak artmasına rağmen vericilerin 
kapsama alanı daralmıştı. 1938’den sonra bu alanda tek bir çivi çakılmadı. Ve bü-
tün bunlar devletin radyodan elde ettiği gelirin 1947 yılında 1.700.000’den 1960 
yılında 13.000.000’a yükselmesine rağmen oldu. Başka bir anlatımla, devlet rad-
yodan elde ettiği gelirin 1/3’ünden fazlasını radyo için harcayamadı. Yapılan ye-
gâne iş İzmir’de 0.4 KW gücünde küçük bir vericiyle Orta Avrupa’ya, Balkanlar’a, 
Yakın Doğu’ya ve nihayet Batı Avrupa, Amerika, Uzak Doğu ve Avustralya’ya yayın 

Uygur KOCABAŞOĞLU



Cilt 5 / Sayı 9 / Ocak 2020

385

yapacak biri 20 diğeri 100 KW gücünde iki kısa dalga vericinin kurulması oldu. 
Bunu nasıl açıklamalı diye soracak olursanız, cevabım emperyalizmin yedeğine 
giren bir ülkede bunun böyle olacağıdır.

TRTakademi: Her ne kadar Devlet Radyosu Dönemi altında olsa bile Türkiye’de 
1946’da Çok Partili Döneme yavaş yavaş geçildiğini ve 1950’de Demokrat Par-
ti’nin resmen iktidara gelerek muhalefetin ve iktidarın çok partili düzlemde etkin 
yürütüldüğü yıllara tanık oluyoruz. Çok Partili Dönem olduğuna göre, radyonun 
da toplumun değişik çıkarlarına daha fazla seslenen daha çoğulcu bir radyo ol-
ması gerekmez miydi? Belki bununla ilintili olarak merak ettiğim bir diğer husus, 
çok partili hayatla birlikte özel radyoların, tecimsel radyoların yayıncılığa başla-
yabileceğinin akla gelebileceği. Bulgularınıza ve yorumlarınıza göre daha çoğulcu 
bir radyoya bu dönemde geçilmiş miydi, geçilmediyse sizce nedenleri nelerdir? 
Özel radyo konusunda bu dönemde teşebbüsler oldu mu?

Uygur Koçabaşoğlu: Çok partili siyasal hayata geçilince eğer o partiler toplumun 
değişik çıkarlarına hizmet etmiş olsa söylediğiniz belki olabilirdi. Ama Türkiye’de 
1946’dan sonra öyle bir şey olmadı ki. Çok partili hayata geçilince “çoğulcu” bir 
topluma geçilmiş olmuyordu ki. Sermaye ve toprak sahibi sınıflarla zaman zaman 
sürtüşse de temelde onların politikalarını “vekâleten” yürüten bir siyasi iktida-
rın (CHP) yerine onların politikalarını “asaleten” yürüten bir siyasi iktidar (DP) 
iş başına geldi. CHP iktidarının emperyalizmle başlattığı ikircikli ilişkilerin yerini 
daha sıkı, daha teslimiyetçi ilişkiler aldı. Böyle bir ortamda “çoğulcu” bir radyocu-
luk nasıl inşa edilebilirdi. Ticari radyoculuğun başlaması akla gelebilse bile, yeni 
iktidarın radyo yayınları üzerindeki tekeli kaldırmasının ve tecimsel radyoculuğa 
olanak tanımasının ne nesnel ne de öznel koşullarının mevcut olmadığı unutul-
mamalıdır. 1937 tarihli Telsiz Kanunu’nun ancak 1983 yılında, 46 yıl sonra, değişti-
rildiği hatırlanmalıdır. Kendi elindeki imkânları rasyonel bir şekilde kullanamayan, 
radyoyu âdeta bindiği dalı kesercesine kullanan bir siyasi iktidardan “çoğulcu” 
bir radyo rejimine olanak tanıması beklenemezdi. Kaldı ki tecimsel radyoculuğa 
olanak tanınmasının per se “çoğulcu” bir radyo rejimini sağlayıp sağlamayacağı 
da 1983’ten bu yana geçirilen deneyimler ve kitle iletişim sisteminin bugün içinde 
bulunduğu durumdan anlaşılıyor.

TRTakademi: 27 Mayıs Askerî Darbesi ile birlikte mevcut politik durumun radyoya 
da yansıdığını görüyoruz. İlginç bir şekilde siyasi gelişmelerde sanki en kırılgan ve 
en etkilenen kurumlar arasında kitle iletişim medyası başta geliyor. 1964’te TRT 
Radyosu dönemine kadar, 1960’lı yıllarda radyo yayıncılığında değişen unsurlar 
var mı? Bunu şunun için özellikle soruyorum, Cumhuriyet’in ilk yıllarında radyo 
yayıncılığı başladığında devrimci dönemden söz ediyoruz ama bu devrimler rad-

TRT Dönemi Öncesi Türk Radyo Tarihi



Cilt 5 / Sayı 9 / Ocak 2020

386

yoya yeterince yansımıyor görünüyor; 1960 her ne kadar askerî bir darbe olsa 
bile kendisini yeni değerler, yeni politikalar, yeni ekonomik ve eğitim sistemi gibi 
unsurlarla tanımlıyor ve bunun radyoya yansımalarının neler olabileceğini insan 
ister istemez soruyor.

Uygur Koçabaşoğlu: 27 Mayıs Askerî Darbesi ile birlikte radyo siyasi tartışmala-
rın odağına oturdu. Zira iktidarının son yıllarında DP’nin en fazla örselediği ku-
rumlardan birisi radyoydu. Devrik siyasi iktidarı yargılayan Yassıada Mahkeme-
sinde “Radyo Davası” diye bir davanın olduğunu hatırlayalım. Evet, 1960 sonrası 
radyoya yeni bir “nefes” gelmişti belki ama asıl “nefes” 1961 Anayasası’na göre 
oluşturulacak yeni kurumdan, yani Türkiye Radyo Televizyon Kurumundan bek-
leniyordu. Bu arada radyoya yansıyan ve değişen unsurlar kuşkusuz oldu. Top-
lumda özerk bir radyo özlemi oluştu. TRT de buradan doğdu zaten. 1960 son-
rasında siyasi partiler ve gruplar karşısında görece daha tarafsız ve eşitlikçi bir 
yayın yapıldığını, ama toplumsal sınıflar ve onların temsilcileri konusunda aynı 
eşitlikçiliğin olmadığını söyleyebiliriz. (Bu durum TRT’nin ilk yıllarında biraz daha 
düzelecektir.) Ayrıca soğuk savaşın nefesi radyolarda daha güçlü hissedilir oldu. 
1960-1964 yıllarında nicelik ve nitelik yönünden sıfırı tüketen, söz gelimi Ankara 
Radyosu’nda Amerikan Haberler Merkezinin program desteğinin cankurtaran si-
midi gibi görüldüğünü söyleyelim.

TRTakademi: Uygur Bey, radyomuzun 1964’ten sonraki değişen boyutlarını da 
göz önüne alırsanız bir dönemleştirme yapmanız mümkün mü? Bu konuda oku-
malar, araştırmalar yapıp yapmadığınızı bilmiyorum ama en azından gözlemleri-
nizle bu konuda bir şeyler söyleyebilmeniz mümkün mü?

Uygur Koçabaşoğlu: 1964 sonrasında radyonun boyutlarında nicelik ve nitelik 
yönünden önemli gelişmeler oldu. Bunda hiç kuşku yok. Ancak bu konuda bir dö-
nemlendirme yapma yetkisini kendimde bulmuyorum. Çünkü 1965 sonrasını in-
celemedim. Akademik çalışmalarım başka alanlara doğru yelken açmıştı. Bununla 
birlikte 1970-73 yıllarında TRT Haber Merkezinde muhabir olarak çalıştığım için 
küçük bir gözlemde bulunabilirim. Özerk ve tarafsız TRT çok önemli bir başlangıç-
tı. Önceki yılların deneyimlerinden sonra TRT yayınları ciddi bir itibar kazanmıştı. 
“19.00 Ana Haber Bülteni” merakla beklenir olmuştu. Haber Merkezinin bir çalı-
şanı olarak “19.00 Haber Bülteni”nin önemli, kritik, tartışmaya yol açabilecek ha-
berlerinin onay almak için bir yetkili tarafından telefonla bizzat Başbakan’a okun-
duğuna birçok kez tanıklık ettim. Özerk ve tarafsız bir kurum bile sahip olduğu bir 
hak ve yetkiyi bizzat kendisi istismar edebiliyordu. Bu bende iz bırakmıştır. Kendi 
özerklik ve tarafsızlığına titizlikle sahip çıkamayan bir kuruma ne denebilirdi ki. 
Nitekim 1971 yılındaki muhtıralı askerî müdahale sonrasında kurumun özerkliği 

Uygur KOCABAŞOĞLU



Cilt 5 / Sayı 9 / Ocak 2020

387

de kaldırılarak başına da bir general atanacaktı. TRT’nin özerk ve tarafsız yayın 
yaptığı dönem, bugünden geriye bakıldığında kuşkusuz çok parlak bir dönem ola-
rak görünür. Ama buna sahip çıkmak ve sürdürülebilirliğini sağlamak gerekiyordu. 

İncelediğim dönede (1927-1964) ilginç bir paradoks varmış gibi görünüyor bana. 
Siyasi iktidarların, özellikle 1938’den sonra pek önemsedikleri; aydınların sihirli 
bir kutuymuş gibi pek önemli işlevler atfettikleri; paraya kıyıp bir alıcıya sahip 
olan dinleyicilerin yeterince ya da kendi tercihlerine göre eğlenemediklerini dü-
şündükleri bir kitle iletişim aracı oldu radyo. Başka bir ifadeyle üç ayaklı sehpa 
hiçbir zaman dengede olamadı. Bunun nedeni her hâlde, Murathan Mungan’ın 
deyişiyle, “Türkiye Sosyolojisi”nde aranmalıdır. 

TRT Dönemi Öncesi Türk Radyo Tarihi


