Research Article
BibTex RIS Cite

DİVAN EDEBİYATI GELENEĞİ VE TOPLUMCU GERÇEKÇİLİK BAĞLAMINDA ATTİLÂ İLHAN VE EMEKÇİYE GAZEL ŞİİRİ

Year 2024, Volume: 5 Issue: 2, 71 - 86, 24.12.2024

Abstract

Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türk şiirinde, Divan edebiyatı etkisi azalmış, Batı edebiyatıyla şekillenen modern anlayışlar benimsenmiştir. Ancak birçok şair, Behçet Necatigil ve Turgut Uyar gibi, gelenekten ilham almayı sürdürmüştür. 1960’lardan itibaren Attilâ İlhan gibi şairler, divan şiirinin estetik unsurlarını modern şiire taşımış, bu geleneği toplumsal meselelerle birleştirmiştir. İlhan, çocukluk yıllarında divan şiirine aşinalık kazanmış ve olgunluk döneminde bu birikimi toplumcu gerçekçi yaklaşımla harmanlamıştır. Divan şiirinin gazel gibi klasik formlarını, toplumcu gerçekçi içeriklerle birleştirerek yenilikçi bir yaklaşımla ortaya koymuştur. Onun toplumcu gerçekçi şiir anlayışını divan şiirinin estetiğiyle harmanlaması, modern Türk şiirinde özgün bir yaklaşım olarak öne çıkar. Şair, toplumsal adaletsizlikleri ve işçi sınıfının mücadelesini işlerken, geleneksel gazelin yapısal unsurlarını modern içeriklerle zenginleştirir. emekçiye gazel şiirinde ise İlhan, gazelin geleneksel aşk temasını işçi sınıfının mücadelesine dönüştürmüştür. Divan edebiyatındaki âşık-maşuk ilişkisi, emekçi ve üretim sürecine dönüştürülerek, geleneksel form toplumsal eleştiri için bir kanal hâline getirilmiştir.
Çalışmamızda Attilâ İlhan’ın şiirlerinde Divan edebiyatı geleneğinden yararlanması emekçiye gazel şiiri üzerinden ele alınmıştır. Bu bağlamada onun divan edebiyatına yönelişi ve toplumcu kaygılarının sanatsal bir üslupla nasıl birleştirdiği ve klasik edebi kalıpları modern toplumsal konular için nasıl dönüştürdüğü tartışılmıştır. Şairin emekçiye gazel şiirinin klasik gazel türüyle olan benzerlikleri ve farklılıkları ortaya konulmuştur. Klasik bir gazel göre oldukça değişikliklere uğrayan şiirde gazelin kafiye düzeni gibi yapısal bazı özelliklerinin korunduğuna, fakat içeriğin ise işçi sınıfının güçlükleri ve mücadelesine odaklanarak özgün bir hale getirildiğine dikkat çekilmiştir. Klasik gazelin idealize edilmiş aşk temasının modern bir bakış açısıyla işçi ve emek metaforlarına dönüştürmesi, böylece geleneksel formu toplumsal eleştiri için bir araç haline dönüştürmesi ele alınmıştır. Şiirde, âşık-maşuk ilişkisinin emekçi-emek ilişkisine nasıl tahvil edildiği üzerinde durulmuştur. Son olarak da emekçiye gazel şiirinin Divan edebiyatı, özellikle de Şeyh Galip’in Hüsn ü Aşk mesnevisindeki bazı dizelerle görülen bazı benzerlikleri ele alınmıştır.

References

  • Aksu, C. (2008). “Attilâ İlhan'ın Şiirlerinde Klasik Türk Edebiyatı'nın Etkileri.” Edebiyat Biliminin Sorunları ve Çözümleri (s. 105-121). Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu.
  • Aktaş, H. (1991). Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Divan Şiiri Etkileri. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bililmler Enstitüsü.
  • Alkan, E. (1995). Şiir Sanatı. İstanbul: Yön Yayıncılık.Belge, M. (1997). Marksist Estetik. İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Çağlar, E. Ayhan (1993). Şiirin Bir Altın Çağı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Çelik, Y. (1998). Şubat Yolcucusu Attilâ İlhan'ın Şiiri. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • İlhan, A. (2004). İkinci Yeni Savaşı. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • İlhan, A. (2012). Sisler Bulvarı. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • İlhan, A. (2013). Tutkunun Günlüğü. İstanlul: İş Bankası Yayınları.
  • İlhan, A. (2011). Yasak Sevişmek. İstanbul: İş Bankası Yayınları,
  • İpekten, H. (1996). “Gazel”. TDV İslam Ansiklopedisi (Cilt 13, s. 440-442). İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları.
  • İlhan, A. (2001). Çağını Anlamaya ve İfade Etmeye Çalışan Bir Sanatçı: Attilâ İlhan. Röportajı Yapan: Savaş Kılıç. İstanbul: Hürriyet Gösteri Dergisi. Kahraman, H. B. (1999). Türk Şiiri Modernizm Şiir. İstanbul: Büke Yayınları.
  • Şeyh Galip. Hüsn ü Aşk. Yayına Hazırlayan: Abdulbaki Gölpınarlı. İstanbul: İş Bankası Yayınları, 2006.
  • Tanpınar, A. H. (2001). 19uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan Kitabevi.
Year 2024, Volume: 5 Issue: 2, 71 - 86, 24.12.2024

Abstract

References

  • Aksu, C. (2008). “Attilâ İlhan'ın Şiirlerinde Klasik Türk Edebiyatı'nın Etkileri.” Edebiyat Biliminin Sorunları ve Çözümleri (s. 105-121). Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu.
  • Aktaş, H. (1991). Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Divan Şiiri Etkileri. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bililmler Enstitüsü.
  • Alkan, E. (1995). Şiir Sanatı. İstanbul: Yön Yayıncılık.Belge, M. (1997). Marksist Estetik. İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Çağlar, E. Ayhan (1993). Şiirin Bir Altın Çağı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Çelik, Y. (1998). Şubat Yolcucusu Attilâ İlhan'ın Şiiri. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • İlhan, A. (2004). İkinci Yeni Savaşı. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • İlhan, A. (2012). Sisler Bulvarı. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • İlhan, A. (2013). Tutkunun Günlüğü. İstanlul: İş Bankası Yayınları.
  • İlhan, A. (2011). Yasak Sevişmek. İstanbul: İş Bankası Yayınları,
  • İpekten, H. (1996). “Gazel”. TDV İslam Ansiklopedisi (Cilt 13, s. 440-442). İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları.
  • İlhan, A. (2001). Çağını Anlamaya ve İfade Etmeye Çalışan Bir Sanatçı: Attilâ İlhan. Röportajı Yapan: Savaş Kılıç. İstanbul: Hürriyet Gösteri Dergisi. Kahraman, H. B. (1999). Türk Şiiri Modernizm Şiir. İstanbul: Büke Yayınları.
  • Şeyh Galip. Hüsn ü Aşk. Yayına Hazırlayan: Abdulbaki Gölpınarlı. İstanbul: İş Bankası Yayınları, 2006.
  • Tanpınar, A. H. (2001). 19uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan Kitabevi.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Literary Studies (Other)
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Ekrem Güzel 0000-0002-7949-5063

Early Pub Date December 21, 2024
Publication Date December 24, 2024
Submission Date November 24, 2024
Acceptance Date December 20, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Güzel, E. (2024). DİVAN EDEBİYATI GELENEĞİ VE TOPLUMCU GERÇEKÇİLİK BAĞLAMINDA ATTİLÂ İLHAN VE EMEKÇİYE GAZEL ŞİİRİ. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili Ve Edebiyatı Dergisi, 5(2), 71-86.