Araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi okullarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre okul müdürlerinin değer temelli liderlik anlayışlarını tespit etmek ve okul yöneticilerinin değer temelli liderlik eğilimlerinin okul yönetimine nasıl yansıdığına ilişkin görüşlerini nitel veriler aracılığıyla incelemektir. Çalışmada “Okul Müdürlerinin Değer Temelli Liderlik Ölçeği (DTLÖ)” baz alınarak ölçek boyutlarına paralel olarak hazırlan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada fenomenoloji yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılarak 2022-2023 eğitim öğretim yılında Sivas il merkezinde bulunan 20 lisede görev yapan 82 öğretmenden oluşturulmuştur. Görüşme formlarından elde edilen veriler; öğretmenlerin değer kavramını nasıl tanımladığı, okul ortamında değerlerin neden önemli olduğu, bir okul yöneticisinin hangi evrensel, bireysel, manevi ve milli değerlere sahip olması gerektiği ile değer kavramını benzetme yoluyla açıkladıkları görüşlerinden oluşan toplam 7 tema altında incelenmiştir. Nitel verilerin incelenmesi sonucunda öğretmenlerin ağırlıklı olarak okul yöneticilerinden; dürüstlük, liyakat, alçak gönüllülük, çalışkanlık, tutarlılık, adaletli olma, örgütsel uyum, milliyetçi olma, vatanseverlik ve ulusal sembollere saygı gibi beklentilerinin olduğu görülmektedir.
Araştırma, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’nda Etik Onay 30.04.2023 tarihli ve 23-04-22 sayılı kararı ile yürütülmüştür.
The aim of the study is to measure the value-based leadership tendencies of school principals according to the opinions of teachers working in public schools affiliated to the Ministry of National Education and to examine the views of school administrators on how value-based leadership tendencies are reflected in school management through qualitative data. In the study, a semi-structured interview form prepared in parallel with the scale dimensions based on the “Value-Based Leadership Scale of School Principals” was used. Phenomenology method was used in the study. The study group consisted of 82 teachers working in 20 high schools in 2022-2023 academic year in Sivas city center by using the convenience sampling method. The data obtained from the interview forms were analyzed under a total of 7 themes, including how the teachers defined the concept of value, why values are important in the school environment, which universal, individual, spiritual and national values a school administrator should have, and the views that they explained the concept of value by analogy. As a result of the analysis of qualitative data, it is seen that teachers mainly have expectations from school administrators such as honesty, merit, humility, diligence, consistency, fairness, organizational harmony, nationalism, patriotism and respect for national symbols.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | April 29, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | August 21, 2024 |
Acceptance Date | March 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |