Research Article
BibTex RIS Cite

Tokat Öğretmen Akademileri/Edebiyat Akademisi’nin Katılımcı Öğretmenler Açısından Verimliliğinin Değerlendirilmesi

Year 2025, Volume: 22 Issue: 1, 171 - 191, 28.04.2025

Abstract

Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitim Bakanlığı himayesinde Tokat İl Millî Eğitim Müdürlüğü tarafından yürütülen Öğretmen Akademileri, öğretmenlerin meslekî ve kişisel gelişimlerini desteklemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma, Tokat ilinde bu kapsamda çeşitli branşlardan öğretmenlerin katılım sağladığı Edebiyat Akademisi’nin katılımcı öğretmenler açısından verimliliğini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Edebiyat Akademisi, öğretmenlerin edebiyat alanındaki bilgi ve becerilerini artırmayı, edebi metinlere yönelik analiz ve yorumlama yeteneklerini geliştirmeyi ve genel olarak mesleki yeterliliklerini yükseltmeyi hedefleyen bir dizi program olarak uygulanmıştır. Araştırma, belirtilen amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemi kullanılarak yürütülmüş ve veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği tercih edilmiştir. Görüşmeye farklı branşlardan gönüllü öğretmenler katılmıştır. Görüşme soruları, öğretmenlerin Edebiyat Akademisi’ne hangi beklentilerle katıldıkları, programın hangi yönlerinin onların kişisel ve mesleki gelişimlerine katkı sağladığı, programın güçlü ve zayıf yönleri ve programın gelecekte nasıl iyileştirilebileceği üzerine odaklanmıştır. Toplanan veriler, tema ve alt temalar altında yapılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları, Edebiyat Akademisi’nin öğretmenlerin edebi bilgi ve becerilerini geliştirdiğini, edebiyat öğretimine yönelik pedagojik yöntemlerini zenginleştirdiğini ve genel olarak mesleki gelişimlerine önemli katkılar sağladığını göstermektedir. Bununla birlikte programın zaman yönetimi, etkileşim, görünürlük ve yaygınlaşma konularında zayıf yönleri belirtilmiş ve geliştirilmesi gereken alanları da tespit edilmiştir. Bu bağlamda öğretmenlerin program hakkındaki önerileri doğrultusunda Edebiyat Akademisi’nin gelecekteki uygulamalarına yönelik iyileştirme önerileri sunulmuştur. Araştırma, öğretmenlerin mesleki gelişim programlarına yönelik beklentilerini ve ihtiyaçlarını daha iyi anlamak ve bu tür programların etkinliğini artırmak için tespitlerde bulunmaktadır.

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (1996). Etkili öğrenme ve öğretme. Kan Yılmaz Matbaası.
  • Berg, B. L., ve Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Çev. Aydın H.). Eğitim Yayınevi.
  • Cohen, L. ve Manion, L. (1994). Research methods in education (4.ed.). Routlenge.
  • Commission of the European Communities (2008). Improving competences for the 21st Century: An agenda for European Cooperation on schools. Brussels. http://ec.europa.eu.
  • Craft, A. (2002). Continuing professional development: A practical guide for teachers and schools. Routledge-The Open University.
  • Çelik, E. (2022). Öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin İstanbul öğretmen akademileri projesi çerçevesinde değerlendirilmesi (Politika Notu:2022/37). İstanbul: İLKE ilim Kültür Eğitim Vakfı. https://ilke.org.tr/files/netstk/50/web/115/3606/dosyalar/epam_pn_37.pdf.
  • Demir, S. (2016). Türkiye’deki edebiyat eğitimi üzerine bir değerlendirme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 48-68. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/183483.
  • Edgü, F. (2023). Hakkari’de bir mevsim. Everest Yayınları.
  • European Parliament (2008). European Parliament resolution of 23 September 2008 on improving quality of teacher education, (2008/2068(INI)). https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-6-2008-0304_EN.html.
  • Galletta, A. (2013). Mastering the semi-structured interview and beyond: From research design to analysis and publication. NYU press.
  • Gibson, S., & Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of educational psychology, 76(4), 569-582. https://doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569.
  • Günel, M., & Tanrıverdi, K. (2014). Dünya'da ve Türkiye'de hizmetiçi eğitimler: Kurumsal ve akademik hafıza (kayıpları) mız. Eğitim ve Bilim, 39(175). 73-94. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.2949.
  • Güneş, F. (2016). Öğretmen yetiştirme yaklaşım ve modelleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 413-435. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1487480.
  • İnce, Âdem (2024). İnsanı anlamak. İnsan Yayınları.
  • Kuçaradi, İ (1994). Uludağ konuşmaları: Özgürlük, ahlâk, kültür kavramları. Türkiye Felsefe Kurumu.
  • MEB (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. https://oygm.meb.gov.tr/dosyalar/StPrg/Ogretmenlik_Meslegi_Genel_Yeterlikleri.pdf.
  • MEB (2024). Öğretmen akademileri uygulama kılavuzu. www.meb.gov.tr.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). SAGE Publications.
  • Özkan, İ. (2016). Türk eğitiminde öğretmen okulları ve öğretmen yeterliliklerine dair düşünceler. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 5(15), 1-28. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/369197.
  • Rauth, M., & Bowers, G. R. (1986). Reactions to induction articles. Journal of Teacher Education, 37(1), 38-41. https://doi.org/10.1177/00224871860370010.
  • Rivkin, S.G.; Hanushek, E.A. ve Kain, J.F. (2005). Teachers, schools, and academic achievement. Econometrica, 73 (2) 417-458. https://doi.org/10.1111/j.1468-0262.2005.00584.x.
  • Rosenholtz, S. J. (1985). Political myth about education reform: Lessons from research on teaching. Phi Delta Kappan, 66(5), 349-355.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58(1), 40-45.
  • Tekin, O. (2020). Uzaktan eğitimde kullanılan hizmet içi eğitim programlarına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(1), 20-35. https://doi.org/10.17244/eku.643224
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği (Pioo): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 374-384. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87222.
  • Tokat MEM RTV (2024, 30 Haziran). Öğretmen Akademileri (Oynatma Listesi). Youtube: https://youtube.com/playlist?list=PLMH2SOKC5e0GmpwgZbsgRfXNpRoqO4GVH&feature=shared
  • Topçu, N. (2022). Maarif davası. Dergâh Yayınları.
  • Türk Eğitim Derneği, (2009). Öğretmen yeterlikleri: Özet raporu 1. Baskı. ISBN 978-9944-5128. http://portal.ted.org.tr/yayinlar/Ogretmen_Yeterlik_Kitap_Ozet_rapor.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Zumwalt, M. (1988). Teacher competency: when, what, where and why? Contemporary Education, 59(4), 204-207. https://doi.org/10.1177/016146818208300510.

Evaluation of the Efficiency of Tokat Teacher Academies/Literature Academy in terms of Participating Teachers

Year 2025, Volume: 22 Issue: 1, 171 - 191, 28.04.2025

Abstract

Teacher Academies, conducted by the Tokat Provincial Directorate of National Education under the auspices of the Ministry of National Education of the Republic of Turkey, aim to support teachers’ professional and personal development. This study aims to evaluate the efficiency of the Literature Academy, where teachers from various branches participated in Tokat province, in terms of participating teachers. The Literature Academy was implemented as a series of programs aimed to increase teachers’ knowledge and skills in the field of literature, improve their ability to analyze and interpret literary texts, and increase their professional competencies in general. This research was conducted using a qualitative research method in line with the stated purpose, and the semi-structured interview technique was preferred as a data collection tool. Volunteer teachers from different branches participated in the interview. The interview questions focused on the expectations with which teachers participated in the Literature Academy, which aspects of the program contributed to their personal and professional development, the strengths and weaknesses of the program, and how the program could be improved in the future. The collected data were analyzed through themes and sub-themes. The findings obtained in this study showed that the Literature Academy improved teachers’ literary knowledge and skills, enriched their pedagogical methods for teaching literature and contributed significantly to their professional development in general. However, weaknesses of the program in terms of time management, interaction, visibility, and dissemination were identified, and areas for improvement were also identified. In this context, in line with the teachers’ suggestions about the program, suggestions for improvement for the future applications of the Literature Academy were presented. This study makes some observations to better understand teachers’ expectations and needs for professional development programs and enhancing the effectiveness of such programs.

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (1996). Etkili öğrenme ve öğretme. Kan Yılmaz Matbaası.
  • Berg, B. L., ve Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Çev. Aydın H.). Eğitim Yayınevi.
  • Cohen, L. ve Manion, L. (1994). Research methods in education (4.ed.). Routlenge.
  • Commission of the European Communities (2008). Improving competences for the 21st Century: An agenda for European Cooperation on schools. Brussels. http://ec.europa.eu.
  • Craft, A. (2002). Continuing professional development: A practical guide for teachers and schools. Routledge-The Open University.
  • Çelik, E. (2022). Öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin İstanbul öğretmen akademileri projesi çerçevesinde değerlendirilmesi (Politika Notu:2022/37). İstanbul: İLKE ilim Kültür Eğitim Vakfı. https://ilke.org.tr/files/netstk/50/web/115/3606/dosyalar/epam_pn_37.pdf.
  • Demir, S. (2016). Türkiye’deki edebiyat eğitimi üzerine bir değerlendirme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 48-68. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/183483.
  • Edgü, F. (2023). Hakkari’de bir mevsim. Everest Yayınları.
  • European Parliament (2008). European Parliament resolution of 23 September 2008 on improving quality of teacher education, (2008/2068(INI)). https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-6-2008-0304_EN.html.
  • Galletta, A. (2013). Mastering the semi-structured interview and beyond: From research design to analysis and publication. NYU press.
  • Gibson, S., & Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of educational psychology, 76(4), 569-582. https://doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569.
  • Günel, M., & Tanrıverdi, K. (2014). Dünya'da ve Türkiye'de hizmetiçi eğitimler: Kurumsal ve akademik hafıza (kayıpları) mız. Eğitim ve Bilim, 39(175). 73-94. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.2949.
  • Güneş, F. (2016). Öğretmen yetiştirme yaklaşım ve modelleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 413-435. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1487480.
  • İnce, Âdem (2024). İnsanı anlamak. İnsan Yayınları.
  • Kuçaradi, İ (1994). Uludağ konuşmaları: Özgürlük, ahlâk, kültür kavramları. Türkiye Felsefe Kurumu.
  • MEB (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. https://oygm.meb.gov.tr/dosyalar/StPrg/Ogretmenlik_Meslegi_Genel_Yeterlikleri.pdf.
  • MEB (2024). Öğretmen akademileri uygulama kılavuzu. www.meb.gov.tr.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). SAGE Publications.
  • Özkan, İ. (2016). Türk eğitiminde öğretmen okulları ve öğretmen yeterliliklerine dair düşünceler. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 5(15), 1-28. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/369197.
  • Rauth, M., & Bowers, G. R. (1986). Reactions to induction articles. Journal of Teacher Education, 37(1), 38-41. https://doi.org/10.1177/00224871860370010.
  • Rivkin, S.G.; Hanushek, E.A. ve Kain, J.F. (2005). Teachers, schools, and academic achievement. Econometrica, 73 (2) 417-458. https://doi.org/10.1111/j.1468-0262.2005.00584.x.
  • Rosenholtz, S. J. (1985). Political myth about education reform: Lessons from research on teaching. Phi Delta Kappan, 66(5), 349-355.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58(1), 40-45.
  • Tekin, O. (2020). Uzaktan eğitimde kullanılan hizmet içi eğitim programlarına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(1), 20-35. https://doi.org/10.17244/eku.643224
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği (Pioo): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 374-384. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87222.
  • Tokat MEM RTV (2024, 30 Haziran). Öğretmen Akademileri (Oynatma Listesi). Youtube: https://youtube.com/playlist?list=PLMH2SOKC5e0GmpwgZbsgRfXNpRoqO4GVH&feature=shared
  • Topçu, N. (2022). Maarif davası. Dergâh Yayınları.
  • Türk Eğitim Derneği, (2009). Öğretmen yeterlikleri: Özet raporu 1. Baskı. ISBN 978-9944-5128. http://portal.ted.org.tr/yayinlar/Ogretmen_Yeterlik_Kitap_Ozet_rapor.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Zumwalt, M. (1988). Teacher competency: when, what, where and why? Contemporary Education, 59(4), 204-207. https://doi.org/10.1177/016146818208300510.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects In-Service Training, Teacher Education and Professional Development of Educators, Turkish Language and Literature Education
Journal Section Articles
Authors

Orhan Gazi Gökçe 0000-0002-3787-7960

Early Pub Date April 28, 2025
Publication Date April 28, 2025
Submission Date September 2, 2024
Acceptance Date March 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 22 Issue: 1

Cite

APA Gökçe, O. G. (2025). Tokat Öğretmen Akademileri/Edebiyat Akademisi’nin Katılımcı Öğretmenler Açısından Verimliliğinin Değerlendirilmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 171-191. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1542384