Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile metabolik sendrom bilgisi ve farkındalık düzeylerini incelemektir. Araştırma, öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri ile metabolik sendrom bilgi ve farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı ve bu farkındalığı artırmaya yönelik öneriler geliştirmeyi hedeflemektedir. Betimsel tarama modeline dayalı nicel bir yaklaşımla gerçekleştirilen bu araştırmaya, Sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenim gören ve rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen 33 erkek, 55 kadın toplam 88 öğrenci katılmıştır. Veri toplama araçları olarak Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (IPAQ) ve Metabolik Sendrom Bilgi ve Farkındalık Ölçeği (MSBFÖ) kullanılmıştır. Veriler, SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri ile metabolik sendrom farkındalıkları arasında anlamlı ilişkiler olduğunu göstermektedir (p<0.05). Kadın öğrencilerin metabolik sendrom bilgi ve farkındalık düzeylerinin erkeklerden daha yüksek, erkek öğrencilerin ise fiziksel aktivite düzeylerinin kadınlardan daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, üst sınıf öğrencilerinin farkındalık düzeylerinin birinci sınıf öğrencilerine göre daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Bu bulgular, üst sınıf öğrencilerinin farkındalık düzeylerinin daha yüksek olduğu, eğitimin ilerleyen yıllarında sağlık farkındalığının arttığını, 1. ve 2. Sınıf müfredatlarına metabolik sendrom ve fiziksel aktivite bilincini artırıcı içerikler eklenmesi gerektiğini, ayrıca kadın öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerini artırmaya yönelik stratejiler geliştirilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır.
The aim of this study is to examine the physical activity levels and metabolic syndrome knowledge and awareness levels of the students in the classroom teaching department. The study aims to reveal the relationship between the physical activity levels of the students and metabolic syndrome knowledge and awareness levels and to develop suggestions to increase this awareness. A total of 88 students, 33 male and 55 female, studying in the classroom teaching department and selected by random sampling method participated in this study, which was conducted with a quantitative approach based on the descriptive scanning model. The International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) and Metabolic Syndrome Knowledge and Awareness Scale (MSBAS) were used as data collection tools. The data were analyzed using the SPSS package program. The results show that there are significant relationships between the students' physical activity levels and metabolic syndrome awareness (p<0.05). It was determined that the metabolic syndrome knowledge and awareness levels of female students were higher than male students, while the physical activity levels of male students were higher than female students. In addition, it was observed that the awareness levels of upper-grade students were higher than the first-grade students. These findings reveal that the awareness levels of upper-class students are higher, that health awareness increases in the later years of education, that content that increases metabolic syndrome and physical activity awareness should be added to the 1st and 2nd grade curricula, and that strategies should be developed to increase the physical activity levels of female students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Development of Physical Education and Education Programs |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 28, 2025 |
Publication Date | April 28, 2025 |
Submission Date | January 17, 2025 |
Acceptance Date | April 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 22 Issue: 1 |