When the measurement and evaluation process in secondary school language courses (Turkish, English, etc.) in Turkey is examined, it is seen that until the 2023-2024 academic year, reading and writing skills were mostly measured, speaking and listening skills were neglected and adequate measurement and evaluation of these skills could not be carried out. In order to eliminate this deficiency regarding the measurement and evaluation process of Turkish lessons, the ‘Ministry of National Education Measurement and Evaluation Regulation’ published in the Official Gazette on 09.09.2023 came into force and started to be implemented in the 2023-2024 academic year. However, in order to determine the positive aspects and deficiencies in this newly initiated practice, it is important to carry out studies to determine the opinions of teachers about this new measurement and evaluation method in order to realise the practice more efficiently. Based on this importance of the subject, the aim of this study is to determine the opinions of Turkish teachers about the new assessment and evaluation process and to identify the deficiencies, if any.
Process orientated measurement Turkish teacher English teacher Teacher views
Türkiye’deki ortaokul dil derslerindeki (Türkçe, İngilizce vb.) ölçme ve değerlendirme süreci incelendiğinde, 2023-2024 eğitim öğretim yılına kadar daha çok okuma ve yazma becerilerinin ölçüldüğü, konuşma ve dinleme becerilerinin ihmal edilerek bu becerilere ilişkin yeterli ölçme ve değerlendirmenin yapılamadığı görülmektedir. Türkçe derslerinin ölçme-değerlendirme sürecine ilişkin bu eksikliğin giderilmesi için 09.09.2023 tarihinde Resmî Gazetede yayımlanan “Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği” yürürlüğe girmiş ve 2023-2024 eğitim öğretim yılında uygulanmaya başlamıştır. Ancak yeni başlatılan bu uygulamadaki olumlu yanların ve eksiklerin belirlenmesi için öğretmenlerin bu yeni ölçme değerlendirme yöntemine ilişkin düşüncelerini tespit eden çalışmaların yapılması, uygulamanın daha verimli bir şekilde gerçekleşmesi açısından önem arz etmektedir. Konunun bu öneminden hareketle gerçekleştirilen araştırmanın amacı Türkçe öğretmenlerinin yeni ölçme-değerlendirme sürecine ilişkin görüşlerini belirlemek ve varsa bu konudaki eksiklikleri tespit etmektir.
Süreç odaklı ölçme Türkçe öğretmeni İngilizce öğretmeni öğretmen görüşleri
MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİSOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER ARAŞTIRMALARI ETİK KURULU'ndan 240023 protokol ve 27 nolu karar ile izin alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 46 |