Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Opinions of Turkish and English Teachers on the Process-Oriented Assessment Implemented by the Ministry of National Education

Yıl 2025, Cilt: 20 Sayı: 46, 636 - 653, 30.06.2025
https://doi.org/10.35675/befdergi.1604619

Öz

When the measurement and evaluation process in secondary school language courses (Turkish, English, etc.) in Turkey is examined, it is seen that until the 2023-2024 academic year, reading and writing skills were mostly measured, speaking and listening skills were neglected and adequate measurement and evaluation of these skills could not be carried out. In order to eliminate this deficiency regarding the measurement and evaluation process of Turkish lessons, the ‘Ministry of National Education Measurement and Evaluation Regulation’ published in the Official Gazette on 09.09.2023 came into force and started to be implemented in the 2023-2024 academic year. However, in order to determine the positive aspects and deficiencies in this newly initiated practice, it is important to carry out studies to determine the opinions of teachers about this new measurement and evaluation method in order to realise the practice more efficiently. Based on this importance of the subject, the aim of this study is to determine the opinions of Turkish teachers about the new assessment and evaluation process and to identify the deficiencies, if any.

Kaynakça

  • Aulia, N. Q, Saputri, N. I. & Albiansyah, A. (2021). Teacher assessment of young language learners in speaking skill. Lıngua: Jurnal Ilmıah, 17(1), 47-61.
  • Aydın, M., & Uçgun, D. (2023). Konuşma becerisini değerlendirme görev türleri ve biçimleri: Türkçe öğretmenlerinin seçimleri üzerine bir inceleme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 68, 165-212. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1284255
  • Baş, T., & Akturan, U. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Nvivo ile nitel veri analizi. Seçkin Yayıncılık.
  • Birgin, O. & Baki, A. (2012). Sınıf öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme uygulama amaçlarının yeni matematik öğretimi programı kapsamında incelenmesi. Education and Science, 37(65), 152-167.
  • Çapar, M. C., & Ceylan, M. (2022). Durum çalışması ve olgubilim desenlerinin karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 295-312.
  • Ektem, I., Keçici, S., & Pilten, G. (2016). Sınıf öğretmenlerinin süreç odaklı ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 661-680.
  • Eren Yavuz, K. (2005). Aktif öğrenme yöntemleri. Ceceli Yayınları.
  • Ercan, M., & Doğan Kâhtalı, B. (2024). Beceri temelli Türkçe dersi sınavları: sahadaki ilk uygulama örnekleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 12(3), 625-649. https://doi.org/10.16916/-aded.1466047
  • Field, J. (2010). Listening in the language classroom. ELT Journal, 64(3), 331-333.
  • Gilakjani, A. P., & Sabouri, N. B. (2016). Learners' Listening Comprehension Difficulties in English Language Learning: A Literature Review. English language teaching, 9(6), s. 123-133.
  • Harmer, J. (1991). The practice of English language teaching. Longman.
  • Kavut, S. (2018). Bir iletişim edimi ve kişilerarası iletişim bileşeni olarak dinleme becerileri. Journal Of Social And Humanıtıes Sciences Research, 5(17), 218-229.
  • Macháčková, E. (2009). Teaching listening. Bachelor thesis, Pedagogical Faculty of. English language and literature, Bachelor's thesis. Masaryk. University Brno.
  • Mayring, P., (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş (Çev. A. Gümüş ve M. S. Durgun). Bilge Su Yayınları.
  • MEB, (2018). İngilizce Dersi Öğretim Programı. MEB Yayınları.
  • MEB, (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı. MEB Yayınları.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitive data analisis. international educationaland professional publisher. Thousand Oaks London New Delhi: SAGE
  • Nigmatova, D. Y. (2022). Communicative Approach to Teaching a Foreign Language. Indonesian Journal of Education Methods Development, 18(1), s. 79-88.
  • Ounis, A. (2017). The assessment of speaking skills at the tertiary level. International Journal of English Linguist, 7(4), 95–112. https://doi.org/10.5539/ijel.v7n4p95
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Resmî Gazete (2023). Millî Eğitim Bakanlığı ölçme ve değerlendirme yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/09/20230909-2.htm adresinden 10 Ocak 2025 tarihinde alındı.
  • Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2014). Approaches and methods in language teaching. Cambridge University Press.
  • Sari, T. K. (2018). Speaking skill assessment instrument development. International Seminar and Annual Meeting BKS-PTN Wilayah Barat, 1(1). 708-712.
  • Sevim, O., & Yılmaz, D. (2024). 2023 tarihli Türkçe dersi sınav uygulamalarındaki değişikliğe ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (39), 148-167. https://doi.org/10.29000/rumelide.1469395
  • Xakimov, S. (2025). Challenges in teaching communicative competence to students. Current Research Journal of Pedagogics, 6(1), 35–37. https://doi.org/10.37547/pedagogics-crjp-06-01-08 Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.

Türkçe ve İngilizce Öğretmenlerinin MEB Tarafından Uygulamaya Konulan Süreç Odaklı Ölçme-Değerlendirmeye İlişkin Görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 20 Sayı: 46, 636 - 653, 30.06.2025
https://doi.org/10.35675/befdergi.1604619

Öz

Türkiye’deki ortaokul dil derslerindeki (Türkçe, İngilizce vb.) ölçme ve değerlendirme süreci incelendiğinde, 2023-2024 eğitim öğretim yılına kadar daha çok okuma ve yazma becerilerinin ölçüldüğü, konuşma ve dinleme becerilerinin ihmal edilerek bu becerilere ilişkin yeterli ölçme ve değerlendirmenin yapılamadığı görülmektedir. Türkçe derslerinin ölçme-değerlendirme sürecine ilişkin bu eksikliğin giderilmesi için 09.09.2023 tarihinde Resmî Gazetede yayımlanan “Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği” yürürlüğe girmiş ve 2023-2024 eğitim öğretim yılında uygulanmaya başlamıştır. Ancak yeni başlatılan bu uygulamadaki olumlu yanların ve eksiklerin belirlenmesi için öğretmenlerin bu yeni ölçme değerlendirme yöntemine ilişkin düşüncelerini tespit eden çalışmaların yapılması, uygulamanın daha verimli bir şekilde gerçekleşmesi açısından önem arz etmektedir. Konunun bu öneminden hareketle gerçekleştirilen araştırmanın amacı Türkçe öğretmenlerinin yeni ölçme-değerlendirme sürecine ilişkin görüşlerini belirlemek ve varsa bu konudaki eksiklikleri tespit etmektir.

Etik Beyan

MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİSOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER ARAŞTIRMALARI ETİK KURULU'ndan 240023 protokol ve 27 nolu karar ile izin alınmıştır.

Kaynakça

  • Aulia, N. Q, Saputri, N. I. & Albiansyah, A. (2021). Teacher assessment of young language learners in speaking skill. Lıngua: Jurnal Ilmıah, 17(1), 47-61.
  • Aydın, M., & Uçgun, D. (2023). Konuşma becerisini değerlendirme görev türleri ve biçimleri: Türkçe öğretmenlerinin seçimleri üzerine bir inceleme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 68, 165-212. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1284255
  • Baş, T., & Akturan, U. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Nvivo ile nitel veri analizi. Seçkin Yayıncılık.
  • Birgin, O. & Baki, A. (2012). Sınıf öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme uygulama amaçlarının yeni matematik öğretimi programı kapsamında incelenmesi. Education and Science, 37(65), 152-167.
  • Çapar, M. C., & Ceylan, M. (2022). Durum çalışması ve olgubilim desenlerinin karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 295-312.
  • Ektem, I., Keçici, S., & Pilten, G. (2016). Sınıf öğretmenlerinin süreç odaklı ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 661-680.
  • Eren Yavuz, K. (2005). Aktif öğrenme yöntemleri. Ceceli Yayınları.
  • Ercan, M., & Doğan Kâhtalı, B. (2024). Beceri temelli Türkçe dersi sınavları: sahadaki ilk uygulama örnekleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 12(3), 625-649. https://doi.org/10.16916/-aded.1466047
  • Field, J. (2010). Listening in the language classroom. ELT Journal, 64(3), 331-333.
  • Gilakjani, A. P., & Sabouri, N. B. (2016). Learners' Listening Comprehension Difficulties in English Language Learning: A Literature Review. English language teaching, 9(6), s. 123-133.
  • Harmer, J. (1991). The practice of English language teaching. Longman.
  • Kavut, S. (2018). Bir iletişim edimi ve kişilerarası iletişim bileşeni olarak dinleme becerileri. Journal Of Social And Humanıtıes Sciences Research, 5(17), 218-229.
  • Macháčková, E. (2009). Teaching listening. Bachelor thesis, Pedagogical Faculty of. English language and literature, Bachelor's thesis. Masaryk. University Brno.
  • Mayring, P., (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş (Çev. A. Gümüş ve M. S. Durgun). Bilge Su Yayınları.
  • MEB, (2018). İngilizce Dersi Öğretim Programı. MEB Yayınları.
  • MEB, (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı. MEB Yayınları.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitive data analisis. international educationaland professional publisher. Thousand Oaks London New Delhi: SAGE
  • Nigmatova, D. Y. (2022). Communicative Approach to Teaching a Foreign Language. Indonesian Journal of Education Methods Development, 18(1), s. 79-88.
  • Ounis, A. (2017). The assessment of speaking skills at the tertiary level. International Journal of English Linguist, 7(4), 95–112. https://doi.org/10.5539/ijel.v7n4p95
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Resmî Gazete (2023). Millî Eğitim Bakanlığı ölçme ve değerlendirme yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/09/20230909-2.htm adresinden 10 Ocak 2025 tarihinde alındı.
  • Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2014). Approaches and methods in language teaching. Cambridge University Press.
  • Sari, T. K. (2018). Speaking skill assessment instrument development. International Seminar and Annual Meeting BKS-PTN Wilayah Barat, 1(1). 708-712.
  • Sevim, O., & Yılmaz, D. (2024). 2023 tarihli Türkçe dersi sınav uygulamalarındaki değişikliğe ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (39), 148-167. https://doi.org/10.29000/rumelide.1469395
  • Xakimov, S. (2025). Challenges in teaching communicative competence to students. Current Research Journal of Pedagogics, 6(1), 35–37. https://doi.org/10.37547/pedagogics-crjp-06-01-08 Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Handan Çelik 0000-0003-1125-5386

Emine Sur 0000-0002-6594-8885

Erken Görünüm Tarihi 19 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 20 Aralık 2024
Kabul Tarihi 21 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Çelik, H., & Sur, E. (2025). Türkçe ve İngilizce Öğretmenlerinin MEB Tarafından Uygulamaya Konulan Süreç Odaklı Ölçme-Değerlendirmeye İlişkin Görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(46), 636-653. https://doi.org/10.35675/befdergi.1604619