Nursing is a field with high awareness in the field of health and the educational process is known to be difficult. It can be expected that nursing students' anxiety perception levels are higher. This situation may affect individuals' depression, anxiety and stress states. This descriptive research was conducted to evaluate the anxiety literacy and depression, anxiety and distress levels of nursing students studying at Kahramanmaraş Sütçü İmam University. The research was completed with 231 participants. Data were collected with the Personal Information Form, Anxiety Literacy Scale (AOY-Scale) and Depression, Anxiety, Stress Scale (DASS-42). Percentage and frequency analyses, independent groups t test, One-Way Anova and Pearson correlation test were used in data analysis.
In the study, it was found that nursing students' depression and anxiety levels were "mild" and their stress levels were "medium". A significant relationship was found between depression, anxiety, stress and gender, having a physical-mental illness, having good family and social relationships, school success, sleep patterns, and satisfaction with the department. It was determined that the students' anxiety literacy levels were "medium". A significant relationship was found between anxiety literacy level and years of reading, school success and sleep patterns. It was determined that there was no significant relationship between students' depression, anxiety, stress and anxiety literacy.
Hemşirelik, sağlık alanında farkındalığı yüksek olan eğitim süreci zor olarak bilinen bir alandır. Hemşirelik öğrencilerinin anksiyete algılama düzeylerinin daha yüksek olması beklenebilir. Bu durum bireylerin depresyon, anksiyete, stres durumlarını etkileyebilir. Bu araştırma Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesinde okuyan hemşirelik öğrencilerinin anksiyete okuryazarlığı ile depresyon, anksiyete, distres düzeylerini değerlendirmek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırma 231 katılımcı ile tamamlanmıştır. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Anksiyete Okuryazarlık Ölçeği (AOY-Ölçeği) ve Depresyon, Anksiyete, Stres Ölçeği (DASS-42) ile toplanmıştır. Veri analizinde yüzde ve frekans analizleri, Bağımsız gruplarda t testi, One-Way Anova ve Pearson korelasyon testi kullanılmıştır.
Araştırmada hemşirelik öğrencilerinin depresyon ve anksiyete düzeylerinin “hafif”, stres düzeylerinin “orta” olduğu bulunmuştur. Depresyon, anksiyete, stres ile cinsiyet, fiziksel-ruhsal hastalığa sahip olma, aile ve sosyal ilişkilerin iyi olması, okul başarısı, uyku düzeni, okuduğu bölümden memnuniyet duyma arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin anksiyete okuryazarlık düzeylerinin “orta” olduğu belirlenmiştir. Anksiyete okuryazarlık düzeyi ile okuma yılı, okul başarısı ve uyku düzeni arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin depresyon, anksiyete, stres durumları ile anksiyete okuryazarlıkları arasında anlamlı ilişki olmadığı belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik Eğitimi, Hemşirelik (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 2 |