Bu çalışma, Türkiye'de sağlık sisteminde stratejik yönetimin hasta memnuniyeti üzerindeki etkisini, kamu ve özel hastanelerin sektörel analizi ile incelemektedir. 2009-2022 dönemine ait Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerini kullanarak, sağlık sistemi değişkenleri, sağlık çalışanları sayısı, hastane yatakları ve hekim başına düşen ziyaret sayısı gibi temel değişkenler incelenmiştir. Uzun vadeli eğilimleri analiz etmek için her bağımsız değişkenin Bileşik Yıllık Büyüme Oranı (CAGR) hesaplanmıştır. Bu değişkenler ile hasta memnuniyeti arasındaki ilişkileri keşfetmek için Pearson korelasyon ve çoklu regresyon analizleri yapılmıştır. Bulgular, kamu ve özel hastaneler arasında verimlilik ve hasta memnuniyeti açısından önemli farklılıklar olduğunu ortaya koymaktadır. Kamu hastaneleri açısından verimlilik artışı ve vatandaşın sağlık hizmetlerine sürekli erişebilmesi öncelikli iken, özel hastanelerde hizmet kalitesi, piyasa değeri ve kar maksimizasyonuna odaklanılmaktadır. Sonuçlar, sağlık çalışanları ve hastane yataklarının sayısındaki artışın, özellikle üniversite hastanelerinde olmak üzere kamu tarafında hasta memnuniyetini olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. Ancak, bu değişkenlerin özel hastanelerde bu şekilde etki etmediği görülmüştür. Dolayısıyla operasyonel hedeflerin farklılığı temelindeki yapısal farklılıkların etkisi sonuçlara etki etmiştir. Bu durum, stratejik kaynak tahsisi ve yönetiminin hasta memnuniyetini artırmadaki önemini vurgulamaktadır. Çalışma, politika yapıcılar ve sağlık yöneticileri için hizmet sunumunu ve hasta sonuçlarını iyileştirmeye yönelik değerli bilgiler sunmaktadır. Gelecek araştırmalar, hasta memnuniyetini etkileyen sosyo-ekonomik faktörleri ve sağlık yönetiminde etkili olabilecek farklı değişkenlerin rolünü daha ayrıntılı olarak keşfetmelidir.
Hasta Memnuniyeti Sağlık Sistemi Sağlık Yönetimi Stratejik Yönetim
This study investigates the impact of strategic management in the healthcare system on patient satisfaction in Türkiye, with a sectoral analysis of public and private hospitals. Utilizing data from the Turkish Statistical Institute (TÜİK) for the period 2009-2022, the study examines key healthcare system variables, including the number of healthcare professionals, hospital beds, and the number of visits per physician. The Compound Annual Growth Rate (CAGR) was calculated for each independent variable to analyze long-term trends. Pearson correlation and multiple regression analyses were conducted to explore the relationships between these variables and patient satisfaction. The findings reveal significant differences between public and private hospitals in terms of efficiency and patient satisfaction. For public hospitals, the primary focus is on increasing efficiency and ensuring continuous access to healthcare services for citizens, while private hospitals emphasize service quality, market value, and profit maximization. The results show that an increase in the number of healthcare professionals and hospital beds positively impacts patient satisfaction on the public side, particularly in university hospitals. However, these variables do not have the same effect in private hospitals. Hence, the structural differences based on divergent operational goals influence the outcomes. This underscores the importance of strategic resource allocation and management in enhancing patient satisfaction. The study provides valuable insights for policymakers and healthcare facility managers to improve service delivery and patient outcomes in Türkiye. Future research should further explore the socio-economic factors influencing patient satisfaction and the role of technological advancements in healthcare management.
Healthcare Management Healthcare System Patient Satisfaction Strategic Management
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Yönetimi, Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 2 |