Bu araştırmanın amacı hemşirelik eğitimi alan öğrencilerin sağlık okuryazarlığı, kanser bilgi yükü ve kanser taramalarına yönelik tutum düzeylerini tespit etmek ve sağlık okuryazarlığının kanser bilgi yükü ve kanser taramalarına yönelik tutuma etkisini ortaya çıkarmaktır. Tanımlayıcı tipte yapılan araştırma 239 hemşirelik öğrencisi ile gerçekleştirildi. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu”, “Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği-32” “Kanser Taramalarına Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Kanser Bilgi Yükü (KBY) Ölçeği” kullanılarak toplandı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, pearson korelasyon değeri kullanılmış ve nedense ilişkiyi ortaya çıkarmak için yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Sağlık okuryazarlığı düzeyleri ile kanser bilgi yükü arasında negatif (r = -0,269, p < 0,001) ve kanser taramalarına yönelik tutum puanları (r = 0,538, p < 0,001) arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Kanser bilgi yükü ile kanser taramalarına yönelik tutum puanları arasında da negatif yönlü istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmaktadır (r = -0,219, p = 0,001). Sağlık okuryazarlığı, kanser bilgi yükü (β = -0,269, p<0,001) ve kanser taramalarına yönelik tutum (β = 0,517, p < 0,001) için doğrudan pozitif bir tahmin edicisiydi. Çalışma sonuçları kanser bilgi yükü azaldıkça ve sağlık okuryazarlığı düzeyi arttıkça kanser taramalarına yönelik tutumun arttığını göstermiştir. Ayrıca sağlık okuryazarlığının artması hemşirelik öğrencilerin kanser bilgi yükünü azaltmıştır.
Bu çalışma için etik kurul onayı Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Etik Kurulu'ndan alınmıştır (Tarih: 21/10/2022 ve Sayı No: 26/21).
Bu çalışma TUBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projesi kapsamında gerçekleştirilmiştir.
1919B012215155
The aim of this research is to determine the levels of health literacy, cancer information load and attitude towards cancer screenings of nursing students and to reveal the effect of health literacy on cancer information load and attitudes towards cancer screenings. The descriptive type research was conducted with 239 nursing students. Data were collected using the "Personal Information Form", "Turkey Health Literacy Scale-32", "Attitude Scale Towards Cancer Screenings" and "Cancer Information Burden (KBY) Scale". Descriptive statistics, pearson correlation value were used to analyze the data, and structural equation modeling was used to reveal the causal relationship. There is a statistically significant negative relationship between health literacy levels and cancer information burden (r = -0.269, p < 0.001) and a positive relationship between attitude scores towards cancer screenings (r = 0.538, p < 0.001). There is also a negative, statistically significant relationship between cancer information load and attitude scores towards cancer screenings (r = -0.219, p = 0.001). Health literacy was a direct positive predictor of cancer information burden (β = -0.269, p < 0.001) and attitude towards cancer screenings (β = 0.517, p < 0.001). Study results showed that as the cancer information burden decreases and the level of health literacy increases, attitudes towards cancer screenings increase. In addition, increasing health literacy has reduced the cancer information burden of nursing students.
1919B012215155
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dahili Hastalıklar Hemşireliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1919B012215155 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 2 |