Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Zekâtın Kurumsallaşması İçin Bir Öneri: Zekât Gözetim Merkezi

Yıl 2025, Sayı: 45, 373 - 403, 30.06.2025
https://doi.org/10.59777/ihad.1634148

Öz

Zekât, İslâm’ın beş temel şartından birisidir. Zekâtın kimler tarafından hangi varlıklardan ve ne kadar verileceği ile kimlere dağıtılacağı Kur’an-ı Kerim’de apaçık bir şekilde belirtilmiştir. Hz. Peygamber ilk zamanlarda kendisine verilen zekâtı kendi imkânlarıyla ihtiyaç sahiplerine dağıtırken, daha sonra bu işle görevli memur (amil) atamış ve toplanan malların konulacağı bir yer tahsis etmiştir. Hz. Peygamber’den sonra gelen dört halife, ufak tefek değişiklikler dışında Allah Resulünün uygulamalarını sürdürmüştür. Zekât, Emevîler ve Abbâsîler döneminde de devlet eliyle kurumsal bir şekilde toplanıp dağıtılmaya devam etmiştir. Tarih boyunca bazı İslâm devletleri zekât için kurumsal yapılar kurarken, bazıları bu görevi bireylerin kendi inisiyatifine bırakmıştır. Son yüzyılda, zekâtın kurumsallaşmasına yönelik olarak bazı Müslüman ülkelerde yasal düzenlemeler yapılmıştır. Bu düzenlemeler çerçevesinde; bazı ülkelerde zekât sistemi zorunlu, bazı ülkelerde hem zorunlu hem gönüllülük esasına dayalı, bazı ülkelerde ise tamamen gönüllü bir yapı üzerinden yürütülmektedir. Devletin zekât sisteminde aktif olarak yer aldığı ülkelerde güven sorunu öne çıkmaktadır. Zira devlet, siyasal bir organizasyonla yönetildiği için; devleti yöneten siyasi iktidarın karşısında muhalif bir kitlenin varlığı söz konusudur. Muhalif gruplar başta olmak üzere toplumun belli bir kesimi, zekâtın gereği gibi toplanıp dağıtılmadığına inanmaktadır. Sonuç olarak, farklı nedenlerle birçok kişi devlet eliyle zekât toplayan kurumlara ya hiç güvenmemekte ya da çok az güvenmektedir. Bu durum, zekâtın devlet kontrolünde yürütülmesinin toplumun tüm kesimlerini kapsayamadığını ortaya koymaktadır. Günümüzde ise zekâtın, hem Kur’an-ı Kerim’de belirtilen ilkelere uygun hem de Hz. Peygamberin uygulamasıyla örtüşen; aynı zamanda modern çağın ihtiyaçlarına cevap verebilecek kurumsal bir yapının olması elzemdir. Bu çalışmada, devletin zekât organizasyonunda; zekâtın verenden alıcıya ulaşmasına kadar geçen süreci, dinî ilkelere ve yasal düzenlemelere uygun şekilde denetleyip düzenlemesi önerilmektedir. Bu görevin, Zekât Gözetim Merkezi aracılığıyla yerine getirilmesi öngörülmektedir. Zekât ibadetini yerine getirmek isteyen gönüllü Müslümanlardan zekât toplayacak Zekât Kurumlarının; fıkhî, malî ve operasyonel açıdan denetlenmesi ve bu denetim sonuçlarının şeffaf bir şekilde kamuoyuyla paylaşılması esasına dayalı bir kurumsal yapı önerilmektedir. Böylece, Müslümanlar bir yandan dinî vecibelerini denetlenebilir ve hesap verebilir kurumlar aracılığıyla yerine getirirken; diğer taraftan devletin sistem üzerindeki düzenleyici rolüyle olası suiistimallere karşı korunmuş olacaktır. Ayrıca, zekâtın iktisadî fonksiyonlarından faydalanılarak yoksulluğun azaltılması, gelir dağılımındaki adaletsizliklerin giderilmesi ve toplumsal dengenin güçlendirilmesi mümkün olabilecektir.

Kaynakça

  • Abdullah, Rose. Zakat Management in Brunei Darussalam: Funding the Economic Activities of the Poor. Malezya: Universiti Islam Sultan Sharif Ali, 1. Basım, 2012. https://www.researchgate.net/publication/288701681_Zakat_Management_in_Brunei_Darussalam_Funding_the_Economic_Activities_of_the_Poor
  • Abdullah, Zaki vd. “Measuring Amil Happiness Using Psychological Approach: Evidence from Yogyakarta, Indonesia”. International Journal of Zakat 4/2 (12 Aralık 2019), 13-22. https://doi.org/10.37706/ijaz.v4i2.188
  • Apak, Adem. “Emevî ve Abbasîler Döneminde Zekât Uygulamaları”. Tarihte ve Günümüzde Zekât Uygulamaları. 303-322. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2017. https://isamveri.org/pdfdrg/G00202/2017/2017_APAKA1.pdf
  • Arshad, Mohd Nahar Mohd - Haneef, Mohamed Aslam Mohamed. “Third sector socio-economic models: how waqf fits in?” Institutions and Economies, 75-93.
  • Aydın, Murat. Makro-Ekonomik ve Sosyal Yönleriyle Zekât Müessesesi: Türkiye İçin Malezya Modeli Örneği. Uşak: Uşak Üniversitesi, Doktora Tezi, 2018.
  • Aydınbaş, Yunus Emre. Ekonomik, Sosyal ve Hukuki Boyutlarıyla Türkiye’de Zekât Analizi. İstanbul: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Doktora Tezi, 2024. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Aydin, Murat - Odabaş, Hakkı. “Zekâtın Devlet Eliyle Yönetilmesi ve Malezya Zekât Sistemi Örneği”. Dini Araştırmalar 21/54 (15-12-2018) (15 Aralık 2018), 145-174. https://doi.org/10.15745/da.470809
  • Cevahir, Hüseyin. Türkiye’de Yoksulluğu Önlemenin Etkili Bir Yolu: Zekât Kurumu. Tokat: Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Çalişkan, Muhammed Beşir. “Türkiye’de Zekatın Kurumsallaşmasına Sosyo-Kültürel Bir Yaklaşım”. International Journal of Islamic Economics and Finance Studies. https://doi.org/10.25272/ijisef.641305
  • Dirie, Khadar Ahmed vd. “Islamic Social Finance for Achieving Sustainable Development Goals: A Systematic Literature Review and Future Research Agenda”. International Journal of Ethics and Systems. https://doi.org/10.1108/IJOES-12-2022-0317
  • Duman, Soner. “Hz. Peygamber (s. a.v.) ve Hulefâ-i Râşidîn Dönemlerinde Zekât”. International Journal of Islamic Economics and Finance Studies 4/1 (31 Mart 2018), 57-78. https://doi.org/10.25272/j.2149-8407.2018.4.1.04
  • Eurostat Metadata. “Social Protection (spr)”. Erişim 01 Ekim 2024. https://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/en/spr_esms.htm
  • Fakir, Muhammed Abdulhali̇K. Hz. Peygamber ve Dört Halîfe Dönemi Zekât Uygulamaları. Yök Tez: Ankara Üniversitesi, 2018.
  • Gökburun, İbrahim. Zekâtın Kurumsallaşmasının Gelir Dağılımı Üzerine Etkileri: Türkiye Üzerine Bir Uygulama. İstanbul: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Doktora Tezi, 2021.
  • Gümüş, Niyazi. Yoksulluğun azaltılmasında bir çözüm önerisi: Zekat fonu örneği. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Doktora Tezi, 2019. https://acikerisim.sakarya.edu.tr/handle/20.500.12619/77180
  • Hammad, Maya. Overview of Zakat Practices around the World. Research Report. Research Report, 2022. Research Report, www.econstor.eu. https://www.econstor.eu/handle/10419/265319
  • IRTI, Islamic Research and Training Institute. Islamic Social Finance Report 2020 (2020).
  • Kallek, Cengiz. “Zekâtın Müesseseleşme Süreci: Hz. Peygamber ve Râşid Halifeler Dönemi”. Ensar Neşriyat. 195-213. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2007.
  • Karadaği, Ali Muhyiddin. “Günümüzde İdeal Zekât Teşkilatı Nasıl Olmalı?” Tarihte ve Günümüzde Zekât Uygulamaları. thk. Abdullah ŞAHİN Salih KAHRAMAN. 9571039. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2017. http://www.isav.org.tr/img/20171018__4329034686.pdf
  • Kaya, Süleyman. “Fıkhî Açıdan Osmanlı’da Zekât Uygulamaları”. Tarihte ve Günümüzde Zekât Uygulamaları: Milletlerarası Tartışmalı İlmî Toplantı, 221-254.
  • Kholiq, Achmad - Hartono, Nono. “Amil Zakat Governance Risk Mitigation: An ERM – COSO Analysis” 6 (2021).
  • Öz, Veysel. “İslam Tarihinin İlk Dönemlerinde Zekât Müessesesi”. Ortaçağ Araştırmaları Dergisi 5/2 (26 Aralık 2022), 241-253. https://doi.org/10.48120/oad.1125966
  • Pertiwi, Risa Sari vd. “Zakat and Youth Empowerment: A Case Study of Al Azhar Zakat İnstitution, Indonesia”. International Journal of Zakat, 51-66.
  • Powell, Russell. Zakat: Drawing Insights for Legal Theory and Economic Policy from Islamic Jurisprudence (SSRN Scholarly Paper, 2009). Social Science Research Network. Erişim 25 Mart 2024. https://papers.ssrn.com/abstract=1351024
  • Sawmar, Abdulsalam Ahmed - Mohammed, Mustafa Omar. “Governance of Formal Zakat Institution in Saudi Arabia; Issues and Challenges to Improving Zakat Payers’ Compliance” 4 (2019).
  • Selçuk, Mervan. Zekâtın Modern Anlamda Kurumsallaşması Ve Türkiye Için Uygulanabilir Bir Model Önerisi. Sakarya Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2016. https://www.proquest.com/docview/2689295961/abstract/C688CC00BE0046ABPQ/1
  • Sırım, Veli - Erdoğan, Fatma. “Osmanlı Devletinde Zekat Uygulamasının Kurumsal Yapısına İlişkin Bir Analiz”. 82-91. İstanbul, 2018. https://isefe.org/dosyalar/arsiv/2018_2/ISEFE18-AUTUMN-TAM.pdf
  • Taşcı, Faruk. “Analiz: AK Parti Döneminin Sosyal Yardımları | Arka Plan ve Uygulama”. SETA. https://www.setav.org/egitim-ve-sosyal-politikalar/analiz-ak-parti-doneminin-sosyal-yardimlari-arka-plan-ve-uygulama
  • Turan, Meli̇h. İslam İktisat Siyaseti Açısından Zekâtın Kurumsallaşması. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2017.

A Proposal for the Institutionalization of Zakat in Turkey: Zakat Monitoring Center

Yıl 2025, Sayı: 45, 373 - 403, 30.06.2025
https://doi.org/10.59777/ihad.1634148

Öz

Zakat is one of the five pillars of Islam. The Qur’an clearly specifies who is obliged to pay zakat, from which assets it should be paid, how much is required, and to whom it should be distributed. In the early days of Islam, the Prophet Muhammad initially distributed zakat to those in need using his personal means. Later, however, he appointed officials (amils) to carry out this duty and designated specific locations for storing the collected goods. The four caliphs who succeeded the Prophet largely maintained his practices, introducing only minor modifications. Zakat continued to be collected and distributed institutionally by the state during the Umayyad and Abbasid periods. Throughout history, some Islamic states established formal institutional structures for zakat, while others left the responsibility to individual discretion. In the last century, several Muslim countries have introduced legal reforms aimed at institutionalizing zakat. As a result, the zakat system has become compulsory in some countries, a combination of compulsory and voluntary in others, and entirely voluntary in a few. In states where the government plays an active role in the zakat system, issues of public trust have emerged. This is primarily due to the political nature of state governance. Opposition groups and certain segments of society often suspect that zakat is not being collected or distributed properly. Consequently, many individuals either lack trust or have limited confidence in state-affiliated zakat institutions. This demonstrates that state-led zakat systems may not effectively address the needs or expectations of the entire population. Today, it is essential to establish an institutional zakat system that adheres to the principles set forth in the Qur’an and the practices of the Prophet Muhammad while also responding to contemporary societal needs. This study proposes that the state take on a supervisory and regulatory role in the zakat process, from collection to distribution, in accordance with religious and legal frameworks. It envisions this role being carried out through an independent Zakat Supervision Center. Zakat institutions collecting donations from Muslim volunteers should be audited in terms of fiqh compliance, financial integrity, and operational effectiveness, with the results transparently shared with the public. Such a system would enable Muslims to fulfill their religious duties through accountable institutions while also protecting the system from potential misuse. Furthermore, leveraging the economic functions of zakat could contribute to poverty alleviation, fairer income distribution, and greater social equity.

Kaynakça

  • Abdullah, Rose. Zakat Management in Brunei Darussalam: Funding the Economic Activities of the Poor. Malezya: Universiti Islam Sultan Sharif Ali, 1. Basım, 2012. https://www.researchgate.net/publication/288701681_Zakat_Management_in_Brunei_Darussalam_Funding_the_Economic_Activities_of_the_Poor
  • Abdullah, Zaki vd. “Measuring Amil Happiness Using Psychological Approach: Evidence from Yogyakarta, Indonesia”. International Journal of Zakat 4/2 (12 Aralık 2019), 13-22. https://doi.org/10.37706/ijaz.v4i2.188
  • Apak, Adem. “Emevî ve Abbasîler Döneminde Zekât Uygulamaları”. Tarihte ve Günümüzde Zekât Uygulamaları. 303-322. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2017. https://isamveri.org/pdfdrg/G00202/2017/2017_APAKA1.pdf
  • Arshad, Mohd Nahar Mohd - Haneef, Mohamed Aslam Mohamed. “Third sector socio-economic models: how waqf fits in?” Institutions and Economies, 75-93.
  • Aydın, Murat. Makro-Ekonomik ve Sosyal Yönleriyle Zekât Müessesesi: Türkiye İçin Malezya Modeli Örneği. Uşak: Uşak Üniversitesi, Doktora Tezi, 2018.
  • Aydınbaş, Yunus Emre. Ekonomik, Sosyal ve Hukuki Boyutlarıyla Türkiye’de Zekât Analizi. İstanbul: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Doktora Tezi, 2024. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Aydin, Murat - Odabaş, Hakkı. “Zekâtın Devlet Eliyle Yönetilmesi ve Malezya Zekât Sistemi Örneği”. Dini Araştırmalar 21/54 (15-12-2018) (15 Aralık 2018), 145-174. https://doi.org/10.15745/da.470809
  • Cevahir, Hüseyin. Türkiye’de Yoksulluğu Önlemenin Etkili Bir Yolu: Zekât Kurumu. Tokat: Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Çalişkan, Muhammed Beşir. “Türkiye’de Zekatın Kurumsallaşmasına Sosyo-Kültürel Bir Yaklaşım”. International Journal of Islamic Economics and Finance Studies. https://doi.org/10.25272/ijisef.641305
  • Dirie, Khadar Ahmed vd. “Islamic Social Finance for Achieving Sustainable Development Goals: A Systematic Literature Review and Future Research Agenda”. International Journal of Ethics and Systems. https://doi.org/10.1108/IJOES-12-2022-0317
  • Duman, Soner. “Hz. Peygamber (s. a.v.) ve Hulefâ-i Râşidîn Dönemlerinde Zekât”. International Journal of Islamic Economics and Finance Studies 4/1 (31 Mart 2018), 57-78. https://doi.org/10.25272/j.2149-8407.2018.4.1.04
  • Eurostat Metadata. “Social Protection (spr)”. Erişim 01 Ekim 2024. https://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/en/spr_esms.htm
  • Fakir, Muhammed Abdulhali̇K. Hz. Peygamber ve Dört Halîfe Dönemi Zekât Uygulamaları. Yök Tez: Ankara Üniversitesi, 2018.
  • Gökburun, İbrahim. Zekâtın Kurumsallaşmasının Gelir Dağılımı Üzerine Etkileri: Türkiye Üzerine Bir Uygulama. İstanbul: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Doktora Tezi, 2021.
  • Gümüş, Niyazi. Yoksulluğun azaltılmasında bir çözüm önerisi: Zekat fonu örneği. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Doktora Tezi, 2019. https://acikerisim.sakarya.edu.tr/handle/20.500.12619/77180
  • Hammad, Maya. Overview of Zakat Practices around the World. Research Report. Research Report, 2022. Research Report, www.econstor.eu. https://www.econstor.eu/handle/10419/265319
  • IRTI, Islamic Research and Training Institute. Islamic Social Finance Report 2020 (2020).
  • Kallek, Cengiz. “Zekâtın Müesseseleşme Süreci: Hz. Peygamber ve Râşid Halifeler Dönemi”. Ensar Neşriyat. 195-213. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2007.
  • Karadaği, Ali Muhyiddin. “Günümüzde İdeal Zekât Teşkilatı Nasıl Olmalı?” Tarihte ve Günümüzde Zekât Uygulamaları. thk. Abdullah ŞAHİN Salih KAHRAMAN. 9571039. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2017. http://www.isav.org.tr/img/20171018__4329034686.pdf
  • Kaya, Süleyman. “Fıkhî Açıdan Osmanlı’da Zekât Uygulamaları”. Tarihte ve Günümüzde Zekât Uygulamaları: Milletlerarası Tartışmalı İlmî Toplantı, 221-254.
  • Kholiq, Achmad - Hartono, Nono. “Amil Zakat Governance Risk Mitigation: An ERM – COSO Analysis” 6 (2021).
  • Öz, Veysel. “İslam Tarihinin İlk Dönemlerinde Zekât Müessesesi”. Ortaçağ Araştırmaları Dergisi 5/2 (26 Aralık 2022), 241-253. https://doi.org/10.48120/oad.1125966
  • Pertiwi, Risa Sari vd. “Zakat and Youth Empowerment: A Case Study of Al Azhar Zakat İnstitution, Indonesia”. International Journal of Zakat, 51-66.
  • Powell, Russell. Zakat: Drawing Insights for Legal Theory and Economic Policy from Islamic Jurisprudence (SSRN Scholarly Paper, 2009). Social Science Research Network. Erişim 25 Mart 2024. https://papers.ssrn.com/abstract=1351024
  • Sawmar, Abdulsalam Ahmed - Mohammed, Mustafa Omar. “Governance of Formal Zakat Institution in Saudi Arabia; Issues and Challenges to Improving Zakat Payers’ Compliance” 4 (2019).
  • Selçuk, Mervan. Zekâtın Modern Anlamda Kurumsallaşması Ve Türkiye Için Uygulanabilir Bir Model Önerisi. Sakarya Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2016. https://www.proquest.com/docview/2689295961/abstract/C688CC00BE0046ABPQ/1
  • Sırım, Veli - Erdoğan, Fatma. “Osmanlı Devletinde Zekat Uygulamasının Kurumsal Yapısına İlişkin Bir Analiz”. 82-91. İstanbul, 2018. https://isefe.org/dosyalar/arsiv/2018_2/ISEFE18-AUTUMN-TAM.pdf
  • Taşcı, Faruk. “Analiz: AK Parti Döneminin Sosyal Yardımları | Arka Plan ve Uygulama”. SETA. https://www.setav.org/egitim-ve-sosyal-politikalar/analiz-ak-parti-doneminin-sosyal-yardimlari-arka-plan-ve-uygulama
  • Turan, Meli̇h. İslam İktisat Siyaseti Açısından Zekâtın Kurumsallaşması. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2017.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İslam Hukuku
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Doğan Öztürk 0000-0001-8672-0436

Şuayıp Özdemir 0000-0002-6799-8480

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2025
Kabul Tarihi 9 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 45

Kaynak Göster

APA Öztürk, D., & Özdemir, Ş. (2025). Türkiye’de Zekâtın Kurumsallaşması İçin Bir Öneri: Zekât Gözetim Merkezi. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi(45), 373-403. https://doi.org/10.59777/ihad.1634148
AMA Öztürk D, Özdemir Ş. Türkiye’de Zekâtın Kurumsallaşması İçin Bir Öneri: Zekât Gözetim Merkezi. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi. Haziran 2025;(45):373-403. doi:10.59777/ihad.1634148
Chicago Öztürk, Doğan, ve Şuayıp Özdemir. “Türkiye’de Zekâtın Kurumsallaşması İçin Bir Öneri: Zekât Gözetim Merkezi”. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, sy. 45 (Haziran 2025): 373-403. https://doi.org/10.59777/ihad.1634148.
EndNote Öztürk D, Özdemir Ş (01 Haziran 2025) Türkiye’de Zekâtın Kurumsallaşması İçin Bir Öneri: Zekât Gözetim Merkezi. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi 45 373–403.
IEEE D. Öztürk ve Ş. Özdemir, “Türkiye’de Zekâtın Kurumsallaşması İçin Bir Öneri: Zekât Gözetim Merkezi”, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, sy. 45, ss. 373–403, Haziran 2025, doi: 10.59777/ihad.1634148.
ISNAD Öztürk, Doğan - Özdemir, Şuayıp. “Türkiye’de Zekâtın Kurumsallaşması İçin Bir Öneri: Zekât Gözetim Merkezi”. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi 45 (Haziran 2025), 373-403. https://doi.org/10.59777/ihad.1634148.
JAMA Öztürk D, Özdemir Ş. Türkiye’de Zekâtın Kurumsallaşması İçin Bir Öneri: Zekât Gözetim Merkezi. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi. 2025;:373–403.
MLA Öztürk, Doğan ve Şuayıp Özdemir. “Türkiye’de Zekâtın Kurumsallaşması İçin Bir Öneri: Zekât Gözetim Merkezi”. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, sy. 45, 2025, ss. 373-0, doi:10.59777/ihad.1634148.
Vancouver Öztürk D, Özdemir Ş. Türkiye’de Zekâtın Kurumsallaşması İçin Bir Öneri: Zekât Gözetim Merkezi. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi. 2025(45):373-40.