Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Çalışanlarının Termal Turizm Faaliyetlerine Katılımına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 1, 36 - 47, 25.04.2025
https://doi.org/10.54558/jiss.1383774

Öz

Amaç: Bu çalışmanın temel amacı sağlık çalışanlarının termal turizm faaliyetlerine katılımlarına etki eden faktörlerin ve söz konusu faktörlerin demografik değişkenlere bağlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesidir.
Yöntem: Araştırma nicel yöntemle hazırlanmış olup veriler anket tekniği ile elde edilmiş ve SPSS 21 programı ile analiz edilmiştir. Araştırmanın evrenini Çankırı Devlet Hastanesi’nde görev yapmakta olan sağlık çalışanları oluşturmaktadır. Bu kapsamda toplam 263 sağlık çalışanına ulaşılmıştır. Çalışmada ölçüm modeli test edilmiş, araştırmanın amacı doğrultusunda t testi ve ANOVA analizleri gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Çalışmada, prestij-eğlence, kaçış ve rahatlama boyutlarına yönelik algı ile yaş durumu değişkeni, prestij-eğlence ve sağlık boyutu ile de eğitim durumu değişkeni arasında anlamlı farklılıklar belirlenmiştir. Ayrıca sağlık çalışanlarının termal turizm faaliyetlerine katılım motivasyonlarına yönelik prestij-eğlence, kaçış ve rahatlama boyutları ile cinsiyet değişkeni arasında; prestij-eğlence boyutu ile medeni durum değişkenleri arasında anlamlı farklılığın olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Çalışma sonucunda, araştırmaya katılan sağlık çalışanlarının termal turizm faaliyetlerine katılımlarına etki eden en önemli motivasyon unsurlarının sağlık ve rahatlama olduğu belirlenmiştir.
Özgünlük: Termal turizm faaliyetlerine katılıma etki eden faktörlerin belirlenmesine yönelik çalışmalar olmakla birlikte bu çalışma Çankırı ili devlet hastanesinde görev yapan sağlık çalışanları özelinde ilk kez uygulanması açısından özgündür.

Etik Beyan

Bu çalışmanın tüm hazırlanma süreçlerinde etik kurallara uyulduğunu yazarlar beyan eder. Aksi bir durumun tespiti halinde Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisinin hiçbir sorumluluğu olmayıp, tüm sorumluluk çalışmanın yazarlarına aittir. İlgili çalışma araştırma öncesinde Çankırı Karatekin Üniversitesi Etik Kurulu’ndan 15.12.2022 tarihli ve 29 nolu toplantısında 29 sıra sayılı kararı ile gerekli izinler alınmıştır.

Kaynakça

  • Akkuş, G. & Korkmaz, Ö. (2022). Termal turizm deneyiminin memnuniyet ve davranışsal niyet üzerindeki etkisi: Reşadiye örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 53-72.
  • Akşit Aşık, N. (2019). Termal turizmde hizmet kalitesi, tüketim duyguları ve tekrar ziyaret niyeti ilişkisi: Balıkesir’de bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(2), 102-111.
  • Albayrak, A. & Örnek, E. (2017). Müşterilerin Yalova-Armutlu’da yer alan termal tesislerden memnuniyet düzeyi ve tekrar ziyaret niyetleri. The Journal of Academic Social Science Studies, (62), 295-315.
  • Arslan Çilhoroz, İ. & Sivük, D. (2021). Ülkelerin termal turizm harcamaları bakımından termal turizm verimliliklerinin değerlendirilmesi. Journal of Yasar University, 16(62), 548-559.
  • Arslan, H., Mete, B., Şimşir, İ. & Örgev, C. (2022). Assessment of thermal tourism potential of Sakarya Akyazı district. Hacettepe Journal of Health Administration, 25(2), 301-318.
  • Ayaz, N. & Dağ, H. (2017). Termal turizmde yerli turistlerin seyahat motifleri ve hizmet beklentileri. International Journal of Contemporary Tourism Research, 2, 36-43.
  • Bayih, B. E. & Singh, A. (2020). Modeling domestic tourism: motivations, satisfaction and tourist behavioral intentions. Heliyon, 6(9), 1-17.
  • Beerli, A. & Martin, J. D. (2004). Factors influencing destination image. Annals of Tourism Research, 31(5), 657-681.
  • Brandão, F., Liberato, D., Teixeira, A. S. & Liberato, P. (2021). Motives for thermal tourism: An application to North and Central Portugal. Sustainability (13), 1-24.
  • Chen, J.S., Prebensen, N. & Huan, T.C. (2008). Determining the motivation of wellness travelers. Anatolia: An International Journal of Hospitality and Tourism Research, 19(1), 103-118.
  • Ceylan, U. (2019). Termal konaklama işletmelerinin tercih edilmelerinde etkili olan faktörler: Kütahya ilinde bir araştırma. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(Ek Sayı), 181-197.
  • Çılgınoğlu, H. & Aytuğar, S. (2021). Termal turizm işletmelerinde sağlık beklentileri ve müşteri memnuniyeti: Bolu örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1088-1102.
  • Dağ, H. (2020). Termal turizmde seyahat nedenlerinin alt boyutlarının belirlenmesi: Haymana saha araştırması. Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(9), 82-92.
  • Dimitrovski, D. & Todorović, A. (2015). Clustering wellness tourists in spa environment. Tourism Management Perspectives (16), 259–265.
  • Dülgaroğlu, O. (2021). Termal turizme katılan turistlerin motivasyon faktörlerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 4(2), 684-694.
  • Eban, F. & Samırkaş Komşu, M. (2019). Kahramanmaraş Ilıca Kaplıcaları’nın termal turizm potansiyeli açısından değerlendirilmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 3(4), 653-671.
  • Fornell C. & D. F. Larcker (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
  • Göker, G. & Öztürk, Y. (2022). Termal turizm deneyimi, memnuniyet, duygu durumu ve davranışsal niyete yönelik bir araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 19(3), 469-485.
  • Hair, J. F., Anderson, R., Tatham, R. & Black, W. (1998). Multivariate data analysis. New Jersey: Prentice Hall.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E. & Tatham, R. L. (2013). Multivariate data analysis. Edinburgh Gate, Harlow: Pearson Education Limited.
  • Kessler, D., Lee, J.-H. & Whittingham, N. (2020). The wellness tourist motivation scale: a new statistical tool formeasuring wellness tourist motivation. International Journal of Spa and Wellness, 3(1), 24-39.
  • Loureiro, I. S., Gomes, H., Costa, V., Ferreira, F. A., Pereira, R. & Nunes, A. (2023). Thermal tourism: Study of the profile and motivations of the practitioner in Portugal. Journal of Tourism, Sustainability and Well-Being, 11(1), 40-51.
  • Mohaidin, Z., Wei, K. T. & Murshid, M. A. (2017). Factors influencing the tourists’ intention to select sustainable tourism destination: a case study of Penang, Malaysia. International Journal of Tourism Cities, 3(4), 442-465.
  • Özdemir, Ş. (2015). Türkiye'nin termal sağlık turizmi potansiyeli. M. Altındiş (Ed.), Termal Turizm (s. 1-12) içinde. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Page, S.J. & Connell, J. (2006). Tourism a modern synthesis. London: Routledge.
  • Öztürk, Y., Aydın, T. & Sert, S. (2023). Sağlık çalışanlarının sağlık turizmi farkındalık düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Journal of History School, 16(64), 1263-1277.
  • Rančić, M., Blešić, I., Đorđević, J. & Bole, D. (2016). The motives for service users visiting the wellness centres in Slovenia. Acta Geographica Slovenica, 56(2), 193-208.
  • Rodrigues, C., Ferreira, F., Costa, V., Alves, M. J., Vaz, M., Fernandes, P. O., et al. (2022). User's profile of thermal establishments: A literature review. International Conference on Tourism Research, 15(1), 352-360.
  • Salehi-Esfahani, S., Ridderstaa, J. & Öztürk, A. B. (2021). Health tourism in a developed country with a dominant tourism market: The case of the United States’travellers to Canada. Current Issues in Tourism, 24(4), 536-553.
  • Schmude, J., Pillmayer, M., Witting, M. & Corradini, P. (2021). Geography matters, but . . . evolving success factors for nature-oriented health tourism within selected alpine destinations. International Journal of Environmental Research and Public Health (18), 1-18.
  • Seçilmiş, C. (2012). Termal turizm destinasyonlarından duyulan memnuniyet düzeyinin tekrar ziyaret niyetine etkisi: Sakarıılıca örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(30), 231-250.
  • Temizkan, S. P. (2020). Sağlık Turizmi. R. Temizkan, D. Cankül ve F. Gökçe (Ed.), Alternatif Turizm Turizmin 41 türü (s. 282-292) içinde. Ankara: Detay Yayıncılık. Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(Özel Sayı), 74-85.

A Research on the Determination of Factors Affecting the Participation of Healthcare Professionals in Thermal Tourism Activities

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 1, 36 - 47, 25.04.2025
https://doi.org/10.54558/jiss.1383774

Öz

Aim: The main purpose of this study is to determine the factors affecting the participation of healthcare professionals in thermal tourism activities and whether these factors differ depending on demographic variables.
Method: The research was prepared with quantitative method and the data were obtained by questionnaire technique and analyzed with SPSS 21 program. The population of the research consists of healthcare professionals working in Çankırı State Hospital. In this context, a total of 263 healthcare professionals were reached. In the study, the measurement model was tested first and in line with the purpose of the study, t-test and ANOVA analyzes were conducted.
Results: Significant differences were found between the perception of prestige-entertainment, escape and relaxation dimensions and age status, and between prestige-entertainment and health dimensions and education level. In addition, it has been determined that there is a significant difference between the prestige-entertainment, escape and relaxation dimensions of health professionals' motivation to participate in thermal tourism activities and the gender variable, and between the prestige-entertainment dimension and marital status variables.
Conclusion: As a result of the study, it was determined that the most important motivational factors affecting the participation of healthcare professionals in thermal tourism activities were health and relaxation.
Originality: Although there are studies on determining the factors affecting participation in thermal tourism activities, this study is unique in terms of its first application in the health care workers working in Çankırı province state hospital.

Etik Beyan

The authors declare that all preparation processes of this study have been conducted in compliance with ethical rules. In case of any violation, Çankırı Karatekin University Journal of Institute of Social Sciences bears no responsibility, and all responsibility lies with the authors of the study. The necessary permissions for the relevant study were obtained in advance from the Çankırı Karatekin University Ethics Committee with the decision number 29, issued in the 29th session held on December 15, 2022.

Kaynakça

  • Akkuş, G. & Korkmaz, Ö. (2022). Termal turizm deneyiminin memnuniyet ve davranışsal niyet üzerindeki etkisi: Reşadiye örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 53-72.
  • Akşit Aşık, N. (2019). Termal turizmde hizmet kalitesi, tüketim duyguları ve tekrar ziyaret niyeti ilişkisi: Balıkesir’de bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(2), 102-111.
  • Albayrak, A. & Örnek, E. (2017). Müşterilerin Yalova-Armutlu’da yer alan termal tesislerden memnuniyet düzeyi ve tekrar ziyaret niyetleri. The Journal of Academic Social Science Studies, (62), 295-315.
  • Arslan Çilhoroz, İ. & Sivük, D. (2021). Ülkelerin termal turizm harcamaları bakımından termal turizm verimliliklerinin değerlendirilmesi. Journal of Yasar University, 16(62), 548-559.
  • Arslan, H., Mete, B., Şimşir, İ. & Örgev, C. (2022). Assessment of thermal tourism potential of Sakarya Akyazı district. Hacettepe Journal of Health Administration, 25(2), 301-318.
  • Ayaz, N. & Dağ, H. (2017). Termal turizmde yerli turistlerin seyahat motifleri ve hizmet beklentileri. International Journal of Contemporary Tourism Research, 2, 36-43.
  • Bayih, B. E. & Singh, A. (2020). Modeling domestic tourism: motivations, satisfaction and tourist behavioral intentions. Heliyon, 6(9), 1-17.
  • Beerli, A. & Martin, J. D. (2004). Factors influencing destination image. Annals of Tourism Research, 31(5), 657-681.
  • Brandão, F., Liberato, D., Teixeira, A. S. & Liberato, P. (2021). Motives for thermal tourism: An application to North and Central Portugal. Sustainability (13), 1-24.
  • Chen, J.S., Prebensen, N. & Huan, T.C. (2008). Determining the motivation of wellness travelers. Anatolia: An International Journal of Hospitality and Tourism Research, 19(1), 103-118.
  • Ceylan, U. (2019). Termal konaklama işletmelerinin tercih edilmelerinde etkili olan faktörler: Kütahya ilinde bir araştırma. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(Ek Sayı), 181-197.
  • Çılgınoğlu, H. & Aytuğar, S. (2021). Termal turizm işletmelerinde sağlık beklentileri ve müşteri memnuniyeti: Bolu örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1088-1102.
  • Dağ, H. (2020). Termal turizmde seyahat nedenlerinin alt boyutlarının belirlenmesi: Haymana saha araştırması. Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(9), 82-92.
  • Dimitrovski, D. & Todorović, A. (2015). Clustering wellness tourists in spa environment. Tourism Management Perspectives (16), 259–265.
  • Dülgaroğlu, O. (2021). Termal turizme katılan turistlerin motivasyon faktörlerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 4(2), 684-694.
  • Eban, F. & Samırkaş Komşu, M. (2019). Kahramanmaraş Ilıca Kaplıcaları’nın termal turizm potansiyeli açısından değerlendirilmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 3(4), 653-671.
  • Fornell C. & D. F. Larcker (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
  • Göker, G. & Öztürk, Y. (2022). Termal turizm deneyimi, memnuniyet, duygu durumu ve davranışsal niyete yönelik bir araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 19(3), 469-485.
  • Hair, J. F., Anderson, R., Tatham, R. & Black, W. (1998). Multivariate data analysis. New Jersey: Prentice Hall.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E. & Tatham, R. L. (2013). Multivariate data analysis. Edinburgh Gate, Harlow: Pearson Education Limited.
  • Kessler, D., Lee, J.-H. & Whittingham, N. (2020). The wellness tourist motivation scale: a new statistical tool formeasuring wellness tourist motivation. International Journal of Spa and Wellness, 3(1), 24-39.
  • Loureiro, I. S., Gomes, H., Costa, V., Ferreira, F. A., Pereira, R. & Nunes, A. (2023). Thermal tourism: Study of the profile and motivations of the practitioner in Portugal. Journal of Tourism, Sustainability and Well-Being, 11(1), 40-51.
  • Mohaidin, Z., Wei, K. T. & Murshid, M. A. (2017). Factors influencing the tourists’ intention to select sustainable tourism destination: a case study of Penang, Malaysia. International Journal of Tourism Cities, 3(4), 442-465.
  • Özdemir, Ş. (2015). Türkiye'nin termal sağlık turizmi potansiyeli. M. Altındiş (Ed.), Termal Turizm (s. 1-12) içinde. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Page, S.J. & Connell, J. (2006). Tourism a modern synthesis. London: Routledge.
  • Öztürk, Y., Aydın, T. & Sert, S. (2023). Sağlık çalışanlarının sağlık turizmi farkındalık düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Journal of History School, 16(64), 1263-1277.
  • Rančić, M., Blešić, I., Đorđević, J. & Bole, D. (2016). The motives for service users visiting the wellness centres in Slovenia. Acta Geographica Slovenica, 56(2), 193-208.
  • Rodrigues, C., Ferreira, F., Costa, V., Alves, M. J., Vaz, M., Fernandes, P. O., et al. (2022). User's profile of thermal establishments: A literature review. International Conference on Tourism Research, 15(1), 352-360.
  • Salehi-Esfahani, S., Ridderstaa, J. & Öztürk, A. B. (2021). Health tourism in a developed country with a dominant tourism market: The case of the United States’travellers to Canada. Current Issues in Tourism, 24(4), 536-553.
  • Schmude, J., Pillmayer, M., Witting, M. & Corradini, P. (2021). Geography matters, but . . . evolving success factors for nature-oriented health tourism within selected alpine destinations. International Journal of Environmental Research and Public Health (18), 1-18.
  • Seçilmiş, C. (2012). Termal turizm destinasyonlarından duyulan memnuniyet düzeyinin tekrar ziyaret niyetine etkisi: Sakarıılıca örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(30), 231-250.
  • Temizkan, S. P. (2020). Sağlık Turizmi. R. Temizkan, D. Cankül ve F. Gökçe (Ed.), Alternatif Turizm Turizmin 41 türü (s. 282-292) içinde. Ankara: Detay Yayıncılık. Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(Özel Sayı), 74-85.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Rekreasyon, Tatil ve Turizm Coğrafyası
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yakup Öztürk 0000-0003-1495-9979

Gülsüm Gül Baygün 0009-0006-7183-2973

Yayımlanma Tarihi 25 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2023
Kabul Tarihi 4 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztürk, Y., & Gül Baygün, G. (2025). Sağlık Çalışanlarının Termal Turizm Faaliyetlerine Katılımına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 36-47. https://doi.org/10.54558/jiss.1383774