The aim of the study is to examine the STEM (science-technology-engineering-mathematics) awareness of preschool teacher candidates and the science and mathematics activity plans they have prepared in line with the preschool education program and to reveal the science-mathematics field integration in their plans. The study group of the research, which was conducted using the mixed research method, consists of 40 preschool teacher candidates studying in the second year of the preschool teaching undergraduate program at a state university determined using the convenience sampling method. The FeTeMM Awareness scale developed by Çevik (2017) was used as the quantitative data collection tool in the research, and in the qualitative dimension, a document analysis was conducted by examining the 40 science and 40 mathematics education plans prepared by preschool teacher candidates in line with the MEB 2013 preschool education program within the scope of Early Childhood Science Education and Early Childhood Mathematics Education courses. The education plans prepared by preschool teacher candidates were examined in terms of targeted age, activity type, achievements, selected concepts, words, teaching methods and techniques used, evaluation, family participation, study, and integration. As a result of the research, it was determined that pre-school teacher candidates' STEM awareness and science-mathematics field integration in the plans they prepared were low. The results obtained were discussed with the results of the relevant literature, and suggestions were made.
STEM preschool teacher candidate science education mathematics education
Araştırmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının STEM (Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik) farkındalıklarının belirlenmesi ve okul öncesi eğitim programı doğrultusunda hazırlamış oldukları fen ve matematik etkinlik planlarında gerçekleştirmiş oldukları fen-matematik alan entegrasyonun ortaya çıkarılmasıdır. Karma araştırma yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu, 2022-2023 eğitim öğretim yılında uygun örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen bir devlet üniversitesindeki okul öncesi öğretmenliği lisans programı ikinci sınıfında öğrenim görmekte olan 40 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada nicel veri toplama aracı olarak Çevik (2017) tarafından geliştirilen FeTeMM Farkındalık ölçeği kullanılmış, nitel boyutunda ise okul öncesi öğretmen adaylarının Erken Çocuklukta Fen Eğitimi ve Erken Çocuklukta Matematik Eğitimi dersleri kapsamında MEB 2013 okul öncesi eğitim programı doğrultusunda hazırlamış oldukları 40 fen 40 matematik eğitim planı incelenerek doküman analizi yapılmıştır. Okul öncesi öğretmen adaylarının hazırlamış oldukları eğitim planları hedeflenen yaş, etkinlik türü, kazanımlar, seçilen kavramlar, sözcükler, kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri, değerlendirme, aile katılım çalışması ve entegrasyon açısından incelenmiştir. Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmen adaylarının STEM farkındalıklarının ve hazırladıkları planlardaki fen-matematik alan entegrasyonunun düşük olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar ilgili alan yazın sonuçları ile tartışılarak önerilerde bulunulmuştur.
STEM okul öncesi öğretmen adayı fen eğitimi matematik eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |