Bu çalışmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinin eğitimde hakkaniyet algılarını incelemek ve eğitimde hakkaniyet algıları ile çeşitli değişkenler arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde yürütülmüştür ve çalışmaya 906 üniversite öğrencisi katılmıştır. Bu kapsamda, veriler geçerliği ve güvenirliği sağlanmış 22 maddeden oluşan “Hakkaniyet Ölçeği” ile toplanmıştır. Sonuçlar, öğrencilerin eğitimde hakkaniyet algılarının “akademisyen-öğrenci iletişimi” alt boyutunda yeterli düzeyde olduğunu; ancak ölçeğin tamamı ve diğer boyutlar için orta düzeyde olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, öğrencilerin eğitimde hakkaniyet algısı ile tüm değişkenler arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Kadın öğrencilerin hakkaniyete dayalı eğitim algısı erkek öğrencilere göre daha yüksek çıkmıştır. Ayrıca, özel liseden mezun, daha prestijli ve köklü bir kurum olan 1. üniversiteye kayıtlı, ailesi şehir merkezinde ve büyükşehirde ikamet eden öğrencilerin hakkaniyet algısının daha yüksek olduğu ortaya konulmuştur. Buna karşın, yarı zamanlı işte çalışan öğrencilerin eğitimde hakkaniyet algılarının ise daha düşük düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ek olarak, aile geliri ve anne-baba eğitim düzeyi arttıkça öğrencilerin hakkaniyete ilişkin algılarının arttığı ortaya çıkmış fakat kardeş sayısı arttıkça öğrencilerin hakkaniyet algısının azaldığı görülmüştür. Sonuç olarak, cinsiyet, sosyoekonomik durum ve üniversitenin öğrencilerin eğitimde hakkaniyet algısını etkileyen kritik faktörler olduğu anlaşılmıştır. İleriki çalışmalarda, farklı üniversitelerde öğrenim gören öğrencilerin eğitimde hakkaniyete ilişkin algıları incelenebilir.
Hakkaniyet eğitimde hakkaniyet yükseköğretim sosyoekonomik durum cinsiyet
The primary purpose of this study is to investigate university students' educational equity perception and identify the relationship between their perceptions of educational equity and various variables. The study was conducted in a survey model, one of the quantitative research methods, and 906 university students participated in the study. A valid and reliable “Equity Scale” was structured comprising 22 items. The results revealed that students' perceptions of educational equity were adequate for the "professor-student communication"; however, it was on a moderate level for the total scale and other dimensions. Furthermore, statistically significant differences were uncovered between the perception of students regarding educational equity and all variables. Women perceived equity at a higher level. The students graduating from private high schools, enrolled at 1st university, and whose families dwell in the city center and metropolis demonstrated a higher level of perception. The perceptions of the students working part-time were discovered at lower level. Similarly, as the gross monthly household income and parental educational level increased, the perception of the students increased. Notwithstanding, as the number of siblings increased the perception of the students decreased. It was inferred that gender, socioeconomic status, and the university are critical factors influencing the educational equity.
Equity educational equity higher education socioeconomic status gender
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 18 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 1 |