Toplumsal düzenin korunması açısından, kanunlara ve hukuk sistemine aykırı olan filler çeşitli cezalara tabi tutulmuştur. Cezaların yerine getirilip getirilmediğinin denetlenmesi ve infazlarının takip edilebilmesi, aynı zamanda tekrar eden suçların önlenmesi için resmi makamlar tarafından bu müeyyidelerin kayıt altına alınması gerekmektedir. Hukukumuzda şahısların tabi tutuldukları ceza ve güvenlik tedbirleri, adli sicil adı verilen belge ile kayıt altına alınmaktadır.
Adli sicil ve arşiv bilgilerinin tutulması, denetlenmesi ve silinmesi hususlarına ilişkin görev Adli Sicil ve İstatistik Genel Müdürlüğü’ne verilmiştir. Kayıtların ve kayıtlara ilişkin şartların değerlendirilmesinde yeknesaklığın sağlanması amacıyla, tek bir birimin yetkili olması tercih edilmiştir. Silinme koşullarının detaylı bilgi içermesi, bu konularda hakim olmayı zorlaştırmaktadır. Bu nedenle, bu alanda uzmanlaşmış hâkimler tarafından inceleme ve denetim gerçekleştirilmesi, ilgililerin aleyhine olumsuz sonuçların ortaya çıkmasını önlemek adına son derece yerinde bir uygulamadır.
Bu çalışmada kayıtların silinmesi ile ilgili olarak 5352 sayılı Adli Sicil Kanunu ve bu konuyu düzenleyen özel kanunlardaki düzenlemelere dair açıklamalarda bulunulmuştur. Bu bağlamda, adli sicil ve arşiv kayıtlarına işlenebilen kayıt türleri ile işlenmesi mümkün olmayan kayıt türleri, mevcut kayıtların silinme süreleri ve bu sürelerin belirlenmesinde etkili olan müesseseler üzerine bir değerlendirme yapılmıştır. Silinme sürelerinin genel kurallardan farklılaştığı noktalar olan yaş küçüklüğü, taksirli suçlar, akıl hastalığı, Türk vatandaşları hakkında yabancı ülkelerden verilen mahkûmiyetlere ilişkin hususlar ayrıntılı olarak açıklanmıştır. Ayrıca güncel kurallar aktarılırken, süreç içinde farklı kanunlarla ortaya çıkan kuralların yarattığı eşitsizlikler ve hakkaniyette ters düşen durumlar da vurgulanmıştır. Mülga kanunda düzenlen ancak mevcut kanunda düzenleme altına alınmayan yaşı küçüklere ilişkin kayıtların silme koşullarındaki eksiklikler, yasaklanmış hakların silinme süreleri üzerindeki etkileri, Adli Sicil Kanunu’nun özel kanunlar ile pasifize edilmesinin neticeleri açıklanmıştır. Bunun yanı sıra Adli Sicil Kanunu’nda revize edilmesi gereken maddeler ve bu bağlamda yapılabilecek öneriler de açıkça belirtilmiştir. Adli Sicil Kanunu’nun 12. maddesi ile geçici 2. maddesindeki düzenlemelerin uygulamada yarattığı sorunlar, bu konudaki değişiklik ihtiyacı ve öneriler detaylı şekilde incelenmiştir.
Adli sicil kaydı arşiv kaydı Adli Sicil Kanunu silme süreleri yasaklanmış hakların geri verilmesi Adli Sicil ve İstatistik Genel Müdürlüğü.
In order to protect social order, acts that are contrary to the la and the legal system have been subject to various penalties. In order to monitor hether the penalties have been carried out and to follo up on their execution, as ell as to prevent repeat crimes, official authorities must record these sanctions. In our la, the penalties and security measures that individuals are subject to are recorded in a document called a criminal record.
The General Directorate of Criminal Records and Statistics is tasked ith keeping, monitoring and deleting criminal records and archive information. In order to ensure uniformity in the evaluation of records and the conditions related to the records, it has been preferred that a single unit be authorized. The fact that the conditions for deletion contain detailed information makes it difficult to be a judge on these issues. For this reason, it is an extremely appropriate practice to have examinations and inspections carried out by judges ho are experts in this field in order to prevent negative consequences against the relevant parties.
In this study, explanations ere made regarding the regulations in the Criminal Records La No. 5352 and special las regulating this issue regarding the deletion of records. In this context, an evaluation as made on the types of records that can be processed in criminal records and archive records and the types that cannot be processed, the periods for deletion of existing records and the institutions that are effective in determining these periods. The points here the deletion periods differ from the general rules, such as being underage, negligent crimes, mental illness, and foreign convictions against Turkish citizens, ere explained in detail. In addition, hile the current rules ere conveyed, the inequalities created by the rules that emerged ith different las in the process and the situations that contradicted fairness ere also emphasized. The deficiencies in the erasure conditions of records related to minors, hich ere regulated in the repealed la but not regulated in the current la, the effects of prohibited rights on the erasure periods, and the consequences of the passivation of the Criminal Records La by special las are explained. In addition, the articles that need to be revised in the Criminal Records La and the suggestions that can be made in this context are clearly stated. The problems created in practice by the regulations in Article 12 and temporary Article 2 of the Criminal Records La, the need for change in this regard and the suggestions are examined in detail.
Criminal records archive records Criminal Records La erasure periods return of prohibited rights General Directorate of Criminal Records and Statistics
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context (Other) |
Journal Section | KAMU HUKUKU |
Authors | |
Publication Date | April 17, 2025 |
Submission Date | January 29, 2025 |
Acceptance Date | March 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 74 |