Speech training is the second most commonly used skill
in four basic skills. The data obtained from the field of speech education will
guide the researchers in the teaching of this skill. For this purpose,this
research’s aim was to determine the variables related to speech education and
to determine the opinions of Turkish teachers on these variables. For this
purpose, semi-structured questionnaire prepared by the researchers was used.
The research was carried out with phenomelogy which is a type of qualitative
research design. In the study, it was seen that the least education was on
speaking skills in Turkish lessons. 82% (33) percent of teachers thought that
activities in the textbook were insufficient. The reason for this is the lack
of instructions, the inability to attract the student's interest, and the fact
that the activity is difficult to apply. 20% of the teachers (11) stated that
the most frequently encountered problem during the implementation phase is ‘not
attracting the attention of the students‘.
It was seen that ‘ Discussion ’ ‘and‘ ’ Speech Attended ‘ were used
mostly by teachers. It has been suggested by the teachers that the research and
speech activities should be enriched with speech examples from the real life
and emphasizing the features of the spoken language.
Konuşma eğitimi, dört temel beceri içerisinde en çok
kullanılan ikinci beceridir. Eğitimi hususunda alandan elde edilecek veriler,
becerinin öğretimi hususunda araştırmacılara yön gösterecektir. Bunun için
konuşma eğitimine yönelik değişkenler ve Türkçe öğretmenlerinin bu değişkenler
hakkındaki görüşlerini tespit etmek araştırmada amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış anket
kullanılmıştır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Türkçe derslerinin genelinde okuma, yazma,
dinleme ve konuşma becerileri içerisinde en az eğitimin konuşma becerisi
üzerine olduğu görülmüştür. Ders kitabından örnek olarak alınmış konuşma
etkinlikleriyle ilgili öğretmenlerin yönerge eksikliği, öğrencinin ilgisini
çekememe, uygulanmasının zor olması gibi nedenlerle etkinlikleri yetersiz
görmektedir. Öğretmenler tarafından en çok “Tartışma’’ ve “Katılımlı
Konuşma’’nın kullanıldığı görülmüştür. Araştırma ile ders kitaplarındaki konuşma
etkinliklerinin gerçek yaşamın içinden konuşma örnekleriyle zenginleştirilmiş,
öğrencilerin ilgi ve seviyelerine uygun, yönergelerle desteklenmiş ve öğrencilerin
sözel ifade gücünü artırıcı nitelikte olması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 3 |