This study aims to examine the Turkish education processes for gifted students. The research was conducted using the document review method, one of the qualitative research models. In this context, the book ‘Resource Room Activities for Gifted Students’ published by the Ministry of Education General Directorate of Special Education and Guidance Services and ‘Turkish Field Supplementary Course Material of Science and Art Centers’ published by the Ministry of Education General Directorate of Special Education and Guidance Services were reviewed. The content and the way how the content was handled in these materials were analyzed. In this context, in the book titled ‘Resource Room Activities for Gifted Students’, objectives, activities, methods and techniques were examined and an example of an activity carried out with the 5E Model was also presented. ‘Turkish Field Supplementary Course Material of Science and Art Centers’ was also examined in the same way; the activities in the book, the disciplines and themes used in mother tongue education, and the main concepts to be taught through activities within the scope of Turkish education were identified. When the learning outcomes and activities prepared for gifted children in the materials in question were examined, it was observed that these activities were more challenging and abstract than those for normally developing students. In addition, it was also identified that the process, content and product factors of the learning outcomes and activities in these books prepared by the ministry were enriched and differentiated. As a result, the perspective of the Ministry of National Education is that gifted children are at a higher cognitive level than their normally developing peers, and planning and actions for them are carried out accordingly. In this regard, it can be said that in the material devised for gifted students; achievements, activities and themes are designed by being aware of their needs and cognitive development, and applications are expected in this direction.
Bu çalışmada özel yetenekli öğrencilerde Türkçe eğitim süreçlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma modellerinden doküman incelemesi yönteminde yürütülmüştür. Bu bağlamda, Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğünce çıkarılan ‘Özel Yetenekli Öğrenciler İçin Destek Eğitim Odası Etkinlikleri’ kitabı ile Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğünce çıkarılan ‘Bilim ve Sanat Merkezleri Türkçe Alanı Yardımcı Ders Materyali’ adlı kitaplar taranmıştır. Söz konusu materyallerde içerik ve içeriğin ele alınışı incelenmiştir. Bu bağlamda; ‘Özel Yetenekli Öğrenciler İçin Destek Eğitim Odası Etkinlikleri’ adlı kitapta; kazanımlar, etkinlikler ile yöntem ve teknikler incelenmiş, 5E Modeli ile gerçekleştirilen bir etkinlik örneği sunulmuştur. BİLSEM Türkçe Alanı Yardımcı Ders Materyali de aynı şekilde incelenmiş; kitaptaki etkinlikler, ana dili eğitiminde yararlanılan disiplinler, temalar, Türkçe eğitimi alanı kapsamında etkinlikler üzerinden kazandırılacak başlıca kavramlar belirlenmiştir. Söz konusu materyallerde üstün yetenekli çocuklara hazırlanan kazanım ve etkinlikler incelendiğinde bu etkinliklerin olağan gelişim gösteren öğrencilere göre daha zorlayıcı ve soyut bir düzlemde olduğu görülmektedir. Ayrıca, bakanlık tarafından hazırlanan bu kitaplardaki kazanım ve etkinliklerin süreç, içerik ve ürün faktörlerinin zenginleştirilip farklılaştırıldığı görülmektedir. Sonuç olarak, Millî Eğitim Bakanlığının bakış açısı, üstün yetenekli çocukların normal gelişim gösteren akranlarından bilişsel anlamda daha üst düzeyde yer aldıkları yönündedir ve onlara yönelik planlama ve eylemler de bu doğrultuda gerçekleştirilmektedir. Bu bağlamda, özel yeteneklilere yönelik hazırlanan araç gereçlerde onların ihtiyaçlarının ve bilişsel gelişimlerinin farkında olarak kazanım, etkinlik ve temaların tasarlandığı ve uygulamaların da bu yönde beklendiği söylenebilir.
Bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Araştırmada, etik izin gerektiren canlı katılımcı (insan, hayvan vb.) kullanılmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 22, 2025 |
Publication Date | January 29, 2025 |
Submission Date | October 17, 2024 |
Acceptance Date | December 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 1 |