For pre-school teachers, subjective well-being and self-efficacy are critically important for creating an effective educational environment that supports the healthy development of children. There are relational studies in the literature on teachers' subjective well-being and self-efficacy. However, no experimental studies have been found in the literature to increase teachers' subjective well-being and self-efficacy. This study examined the effect of drama education on the subjective well-being and self-efficacy of preschool teachers. The research was conducted in a quasi-experimental design with a pre-test and post-test control group. A total of 38 pre-school teachers participated in the study voluntarily, 20 of whom were in the experimental group and 18 in the control group. The research data were obtained using the “Personal Information Form”, "Teacher Subjective Well-being Questionnaire", and the "Teachers’ Efficacy Beliefs System-Self Form". Within the scope of the research, pre-test data were collected through relevant scales before the experimental intervention. A total of ten hours of drama training was given to the teachers in the experimental group by the researcher in three sessions. After the experimental intervention, the post-tests were re-administered. As a result of the research, it was determined that the drama education provided increased the subjective well-being and self-efficacy scores of pre-school teachers at a statistically significant level.
Okul öncesi öğretmenleri için öznel iyi oluş ve öz-yeterlilik, çocukların sağlıklı gelişimini destekleyici etkili bir eğitim ortamı oluşturmak açısından kritik öneme sahiptir. Alan yazınında öğretmenlerin öznel iyi oluşları ve öz-yeterlilikleri ile ilgili ilişkisel çalışmalar bulunmaktadır. Fakat literatürde öğretmenlerin öznel iyi oluşları ve öz-yeterliliklerini arttırmaya yönelik deneysel çalışmalara rastlanmamıştır. Bu araştırmada drama eğitiminin okul öncesi öğretmenlerinin öznel iyi oluş ve öz-yeterliklerine etkisi incelenmiştir. Araştırma ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desende yürütülmüştür. Araştırmaya gönüllü katılım esasına bağlı olarak 20’si deney 18’i kontrol grubunda olmak üzere toplam 38 okul öncesi öğretmeni katılım sağlamıştır. Araştırma verileri; ‘Kişisel Bilgi Formu’, “Öğretmen Öznel İyi Oluş Ölçeği” ve “Öğretmen Öz-yeterlik İnanç Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma kapsamında deneysel müdahale öncesinde ön test verileri ilgili ölçekler aracılığıyla toplanmıştır. Deney grubunda yer alan öğretmenlere üç oturumda toplam on saatlik drama eğitimi araştırmacı tarafından verilmiştir. Deneysel müdahale sonrasında ölçekler son test olarak yeniden uygulanmıştır. Araştırma sonucunda verilen drama eğitiminin okul öncesi öğretmenlerinin öznel iyi oluş ve öz-yeterlik puanlarını istatistiksel olarak anlamlı düzeyde arttırdığı saptanmıştır.
Araştırmanın gerçekleştirilebilmesi için Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulundan (08.12.2023; Karar No:2023/581) izin alınmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | March 1, 2025 |
Acceptance Date | June 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 1 |