This study aims to evaluate the learning outcomes related to the domain skills of the Turkish Language Teaching Program for the Turkish Century Education Model 2024 (TYMM-2024) within the framework of the Revised Bloom's Taxonomy. The research was designed as a qualitative case study and employed the document analysis method. A total of 106 learning outcomes related to listening/monitoring, reading, speaking, and writing skills in TYMM-2024 were analyzed. The results indicated that the curriculum particularly focuses on the "analyzing" and "evaluating" levels, prioritizing the development of higher-order cognitive skills. TYMM-2024 emphasizes critical and creative thinking skills to enable students to engage effectively in higher-order cognitive processes. Furthermore, TYMM-2024 was compared to the 2019 Turkish Curriculum in this study. It was found that TYMM-2024 offers a more balanced taxonomic distribution and places greater emphasis on higher-order learning skills.
Bu çalışma Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın (TYMM-2024) alan becerilerine ilişkin öğrenme çıktılarının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi bağlamında incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırma nitel bir durum çalışması olarak tasarlanmış ve doküman analizi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. TYMM-2024’te yer alan dinleme/izleme, okuma, konuşma ve yazma becerilerine yönelik toplam 106 öğrenme çıktısı incelenmiştir. Analiz sonuçları programın özellikle “analiz etme” ve “değerlendirme” düzeylerinde yoğunlaştığını ve üst düzey bilişsel becerilerin geliştirilmesine öncelik verdiğini göstermiştir. TYMM-2024, öğrencilerin üst düzey bilişsel süreçleri etkin bir şekilde kullanabilmelerini sağlamak için eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini desteklemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca araştırmada TYMM-2024, 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı ile karşılaştırılmıştır. Buna göre TYMM-2024’ün daha dengeli bir taksonomik dağılım sunduğunu ve üst düzey öğrenme becerilerine daha fazla vurgu yaptığı belirlenmiştir.
Yenilenmiş Bloom Taksonomisi 2024 Türkçe Dersi Öğretim Programı alan becerileri öğrenme çıktısı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 29, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | January 4, 2025 |
Acceptance Date | April 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 49 |