Earthquakes have negative impacts on human life in various aspects. One of their overlooked aspects is their profound effects on education. The present study aims to examine the experiences of first-grade primary school students who were residing in Adıyaman province but had to migrate due to the February 6th Kahramanmaraş earthquake, from their own perspective, during the process of migration, adaptation to a new school, and return to their previous school. The study group consists of 18 students enrolled in a primary school in the city center of Adıyaman during the 2023-2024 academic year. The research was conducted in qualitative method, and the data were analyzed using descriptive analysis techniques. The findings indicate that the students had difficulty accessing basic life necessities such as shelter, food, and hygiene in the province where they experienced the earthquake. The students expressed that, due to the inability to meet both physical needs and the closure of schools, they had to migrate to different provinces. The results of the study show that the students experienced negative emotions such as fear, helplessness, and anxiety after the earthquake, while attempting to adapt to their new schools with a sense of longing for their previous schools. Both their families and the students themselves made significant efforts to prevent falling behind in their lessons. When schools in the earthquake-affected region reopened, students could not find their friends or teachers due to reasons such as death, injury, or school changes. It was observed that the students' psychological state had an impact on their academic success, and they struggled to stay motivated in their lessons. The study focused on how the educational journey of earthquake-affected children influenced them psychologically and pedagogically, and provided recommendations in this regard.
Deprem insan yaşamını farklı açılardan olumsuz etkilemektedir. Depremlerin sıklıkla gözden kaçırılan bir yönü, eğitim üzerindeki derin etkileridir. Bu araştırma, Adıyaman ilinde ikamet eden fakat 6 Şubat Kahramanmaraş depremi nedeniyle göç etmek zorunda kalan ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin göç, yeni okula uyum sağlama ve eski okula geri dönüş sürecinde yaşadıklarını onların gözüyle incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Adıyaman il merkezinde bir ilkokulda öğrenim gören 18 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nitel yöntem kullanılmış olup veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Bulgular; öğrencilerin depremi yaşadıkları ilde öncelikle barınma, beslenme, hijyen gibi temel yaşamsal ihtiyaçlara ulaşmakta bile zorlandıklarını göstermektedir. Öğrenciler deprem bölgesinde hem fiziksel ihtiyaçların giderilemeyişi hem de okulların tatil olması nedeniyle farklı illere göç etmek zorunda kaldıklarını ifade etmiştir. Araştırma sonuçları öğrencilerin deprem sonrasında korku, çaresizlik ve endişe gibi olumsuz durumlar yaşadıklarını, eski okullarına özlem duyarak yeni okullarına uyum sağlamaya çalıştıklarını, derslerinden geri kalmamaları için ailelerinin ve kendilerinin büyük çaba gösterdiğini göstermektedir. Öğrenciler, deprem bölgesindeki okulları açıldığında önceki okullarına geri döndüklerinde ölüm, sakatlık, okul değişikliği gibi nedenlerle arkadaşlarını ve öğretmenlerini bulamamıştır. Öğrencilerin psikolojilerinin akademik başarılarını etkilediği, derslere motive olamadıkları görülmüştür. Çalışma depremzede çocukların eğitim yolculuklarının psikolojik ve pedagojik açıdan onları nasıl etkilediğine odaklanmış ve bu doğrultuda öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 29, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | February 16, 2025 |
Acceptance Date | April 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 49 |