Bu araştırmada, dijital demokrasiye ilişkin tutum düzeylerini belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmek amaçlanmıştır. Araştırmacılar tarafından alanyazın taraması, öğrenci görüşleri ve uzman görüşleri doğrultusunda 56 maddeden oluşan bir taslak ölçek hazırlanmıştır. Taslak ölçek, tamamı eğitim fakültesinin farklı bölümlerinde okumakta olan 1006 öğrenciye uygulanmıştır. Ancak yapılan normal dağılım istatistikleri sonucunda uç değerler ve eksik doldurulan ölçekler elendiğinde 943 kişi üzerinden analizler yapılmıştır. Ölçeğin güvenirlik ve geçerliğini sağlamak için “Cronobach Alpha Analizi”, “Alt-Üst Grup Farkları Analizi”, “Madde-Ölçek Toplam Korelasyon Analizi”, “Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA)” ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA)” yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, toplam 37 maddeden oluşan 5 faktörlü ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin “Cronbach Alpha İç Tutarlılık Katsayısı” ise 0.87 olarak hesaplanmıştır.
In this study, it was aimed to develop a scale to determine the level of attitudes towards digital democracy. A draft scale consisting of 56 items was prepared by the researchers in line with the literature review, student opinions and expert opinions. The draft scale was applied to 1006 students studying in different departments of the faculty of education. However, when extreme values and incompletely filled scales were eliminated as a result of the normal distribution statistics, 943 people were analyzed. In order to ensure the reliability and validity of the scale, “Cronobach Alpha Analysis”, “Lower-Upper Group Differences Analysis”, “Item-Scale Total Correlation Analysis”, “Exploratory Factor Analysis (EFA)” and Confirmatory Factor Analysis (CFA)” were conducted. As a result of the analyses, a 5-factor scale consisting of 37 items was obtained. The “Cronbach Alpha Internal Consistency Coefficient” of the scale was calculated as 0.87.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Scale Development, Social Studies Education, Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 29, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | February 28, 2025 |
Acceptance Date | April 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 49 |