Otel İşletmelerinde Yapay Zekâ Kullanımı
Year 2025,
Volume: 28 Issue: 1, 73 - 98, 30.06.2025
Çilem Bulşu
,
Mithat Dinçer
,
Fatma Füsun İstanbullu Dinçer
Abstract
Teknolojik gelişmelerin hızlanması yapay zekânın günlük yaşamdaki kullanım alanını genişletmiştir. Bu gelişmelerle birlikte birçok sektörde olduğu gibi turizm sektörünün önemli bir parçası olan otel işletmelerinde de yapay zekâya olan ilgi artmıştır. Bu durum göz önünde bulundurularak otel işletmelerinde yapay zekâ kullanımını irdelemek maksadıyla bu araştırma yapılmıştır. Bu araştırmanın önemi otelcilik sektörü gibi rekabetin yoğun yaşandığı ve insan emeğinin muazzam miktarda ön planda olduğu bir sektörde yapay zekâ kullanımı araştırmaktır. Ayrıca otel işletmelerine yapay zekâ konusunda destek sunan birden fazla paydaştan verilerin toplanıyor olması bir diğer önemli noktadır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden görüşme yöntemi kullanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın evreni, otel işletmelerine zekâ desteği sunan tüm dijital firmalardır. Örneklemi ise otel işletmelerine yapay zekâ desteği sunan çevrimiçi seyahat acentaları, mülk yönetim sistemi sunan firmalar ve teknoloji firmalarıdır. Bu araştırma için toplam 10 kişi ile görüşme yapılmıştır. Görüşmelerde elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda literatüre fayda sağlayacak sonuçlar elde edilmiş olup, araştırmacılara gelecek çalışmalar için öneriler sunulmuştur.
Ethical Statement
Bu çalışma, bilimsel araştırma ve yayın etiğine uygun olarak hazırlanmıştır. Çalışmada intihal, sahtecilik, çarpıtma, tekrar yayın gibi etik dışı davranışlara yer verilmemiştir. Tüm kaynaklara usulüne uygun şekilde atıf yapılmıştır.
References
- Adalı, E. (2017). Yapay zekâ. İTÜ Vakıf Dergisi, 75, 8-13.
- Akgün, A. (2023). Otel faaliyetleri için yapay zekâ destekli uygulamalar. Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi, 3(Haziran), 1-21.
- Al-Hyari, H. S., al smadi, H. and Weshah, S. (2023). The impact of artificial ıntelligence (AI) on guest satisfaction in hotel management: an empirical study of luxury hotels. Geojournal of Tourism and Geosites, 48, 810-819.
- Atar, A. (2019). Dijital Dönüşüm ve Turizme Etkileri. M. Sezgin, S. Özdemir Akgül ve A. Atar (Ed.), Turizmde 4.0 Dijital Dönüşüm. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Atar, A. (2020). Gelenekselden dijitale turizm sektörü. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1640-1654.
- Bulşu, Ç. (2025). Otel işletmelerinde büyük verinin gelir yönetiminde kullanımı (Doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı, İstanbul.
- Demir, Ç. (2021). Konaklama işletmelerinin iş süreçlerinde yapay zekâ teknolojileri ve akıllı otel uygulamaları: avantajlar ve dezavantajlar. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9 (1), 203-219.
- Engin, F. Y. (2020). Yapay zekânın 8 örneği. https://ioturkiye.com/2020/05/yapay-zekanin-8-ornegi/ (Erişim 10 Kasım 2024).
- Ercan, F. (2020). Turizm pazarlamasında yapay zekâ teknolojilerinin kullanımı ve uygulama örnekleri. AHBVÜ Turizm Fakültesi Dergisi, 23(2), 394-410.
- Eyidilli, S. (2016). Hilton ve IBM işbirliğiyle geliştirilen concierge robotu: Connie. https://webrazzi.com/2016/03/16/hilton-ve-ibm-isbirligiyle-gelistirilen-concierge-robotu-connie/ (Erişim 21 Aralık 2024.
- Gajic, T., Petrovic, M. D., Pešic, A. M., Conic, M. and Gligorijevic, N. (2024). Innovative Approaches in hotel management: integrating artificial intelligence (AI) and the Internet of Things (IoT) to enhance operational efficiency and sustainability. Sustainability, 16, 1-24.
- Ghosh, M. and Arunachalam, T. (2021). Introduction to artificial ıntelligence. Artificial Intelligence for Information Management: A Healthcare Perspective, 23-44.
- Gidumal, J. (2020). Impact of artificial intelligence in travel, tourism, and hospitality, ınstitute for sustainable Tourism and Economic Development (TIDES). Institute for Sustainable Tourism and Economic Development (TIDES), University of Las Palmas, Spain.
- Gündüz, C. (2024). Dijital dönüşüm ve akıllı turizm: yapay zekâ, büyük veri ve akıllı destinasyon yönetiminin sürdürülebilir geleceği. O. Atak, Ş. Demircan ve T. Dalgın (Ed.), Akademik Bakış: Turizm Sektörü Gaziantep: Özgür Yayın-Dağıtım Co. Ltd.
- https://www.turizmaktuel.com/haber/unlu-otel-zinciri-yapay-zeka-teknolojisine-gecti. (2015). (Erişim: 21 Aralık 2024).
- https://www.turizmhabermerkezi.net/radisson-otel-grubu-nda-yapay-zeka-destekli-toplanti-ve-etkinlik-donemi/21732/. (2024). (Erişim 22 Aralık 2024).
- Huang, A., Chao, Y., de la Mora Velasco, E., Bilgihan, A. and Wei, W. (2022). When artificial intelligence meets the hospitality and tourism industry: an assessment framework to inform theory and management. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 5(5), 1080-1100.
- Kaynak, O. (2021). The golden age of artificial intelligence. Inaugural Editorial, Discover Artificial Intelligence, 1(2021), 1-7.
- Kok, J. N., Boers, E. J., Kosters, W. A. and van der Putten, P. (2009). Artificial intelligence: definition, trends, techniques and cases. Artificial Intelligence, 1(270-299), 51.
- Michalis, B. (2024). https://www.canarytechnologies.com/post/ai-in-hospitality-examples (Erişim 22 Aralık 2024).
- Mistry, H. K., Mavani, C., Goswami, A. and Patel, R. (2024). Artificial intelligence for networking. Educational Administration: Theory and Practice, 30(7), 813-821.
- Okoro, C. C. ve Adeyomi, A. (2023). Torism and Technology Summit Africa, https://tourism4sdgs.org/wp-content/uploads/2023/08/TOURISM-5.0-THE-FUTURE-IS-SMART-2023-CLEAN-ENERGY.pdf (Erişim 17 Kasım 2024).
- Öztürk, G. D. (2017). Yapay zekânın etiği ve geçerliliği. AUSBD, 2(4), 47-59.
- Pehlivan, B. (2018).
https://www.yapayzekatr.com/2018/10/26/yapay_zeka_teknolojileri_ile_oteller_nasil_degisiyor/ (Erişim 22 Aralık 2024).
- Popesku, J. (2019). Current applications of artificial ıntelligence in tourism and hospitality. sinteza 2019-International scientific conference on information technology and data related research (s. 84-90). Belgrade, Serbia: Singidunum University.
- S. Chourasia, A. T., Pandey, S. M., Walia, R. S. and Murtaza, Q. (2022). Sustainability of ındustry 6.0 in global perspective: benefits and challenges. MAPAN, 37(2), 443-452.
- Sahota, N. (2024). https://www.forbes.com/sites/neilsahota/2024/03/06/ai-in-hospitality-elevating-the-hotel-guest-experience-through-innovation/ (Erişim 22 Aralık 2024)
- Sucu, İ. ve Ataman, E. (2020). Dijital evrenin yeni dünyası olarak yapay zekâ ve her filmi üzerine bir çalışma. e-Journal of New Media, 4(2), 40-52.
- TUYED. (2018). http://www.tuyed.org.tr/turizm-sektorune-5-yapay-zekâ-uygulamasi/ (Erişim 13 Mart 2021)
- Yalçınkaya, P., İstanbullu Dinçer, F. ve Dinçer, M. Z. (2019). Dört endüstri devrimi kapsamında dünya sistemindeki değişim ve turizmdeki dönüşüm üzerine bir değerlendirme. 3. Uluslararası Turizmin Geleceği Kongresi: İnovasyon, Girişimcilik ve Sürdürebilirlik Kongresi (s. 347-353), Mersin: Mersin Üniversitesi.
- Yetkin, E. G. ve Coşkun, K. (2021). Endüstri 5.0 (toplum 5.0) ve mimarlık. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 27, 347-35
Use of Artificial Intelligence in Hotel Businesses
Year 2025,
Volume: 28 Issue: 1, 73 - 98, 30.06.2025
Çilem Bulşu
,
Mithat Dinçer
,
Fatma Füsun İstanbullu Dinçer
Abstract
Recently, the acceleration of technological developments has expanded the area of use of artificial intelligence in daily life. With these developments, interest in artificial intelligence has increased in hotel businesses, which are an important part of the tourism sector, as in many sectors. Considering this situation, this research was conducted to examine the use of artificial intelligence in hotel businesses. The importance of this research is to investigate the use of artificial intelligence in a sector such as the hotel industry, where competition is intense and human labor is at the forefront in an enormous amount. In addition, another important point is that data is collected from multiple stakeholders who provide support to hotel businesses in terms of artificial intelligence. The interview method, which is one of the qualitative research methods, was used in the research. The data was collected through a semi-structured interview form. The universe of the research is all digital companies that provide intelligence support to hotel businesses. The sample is online travel agencies, companies that provide property management systems and technology companies that provide artificial intelligence support to hotel businesses. A total of 10 people were interviewed for this research. The data obtained in the interviews were analyzed using the content analysis method. As a result of the research, results that will benefit the literature were obtained and suggestions were presented to researchers for future studies.
Ethical Statement
This study has been prepared in accordance with the principles of scientific research and publication ethics. No unethical practices such as plagiarism, fabrication, falsification, or duplicate publication have been involved. All sources have been properly cited in accordance with academic standards.
References
- Adalı, E. (2017). Yapay zekâ. İTÜ Vakıf Dergisi, 75, 8-13.
- Akgün, A. (2023). Otel faaliyetleri için yapay zekâ destekli uygulamalar. Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi, 3(Haziran), 1-21.
- Al-Hyari, H. S., al smadi, H. and Weshah, S. (2023). The impact of artificial ıntelligence (AI) on guest satisfaction in hotel management: an empirical study of luxury hotels. Geojournal of Tourism and Geosites, 48, 810-819.
- Atar, A. (2019). Dijital Dönüşüm ve Turizme Etkileri. M. Sezgin, S. Özdemir Akgül ve A. Atar (Ed.), Turizmde 4.0 Dijital Dönüşüm. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Atar, A. (2020). Gelenekselden dijitale turizm sektörü. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1640-1654.
- Bulşu, Ç. (2025). Otel işletmelerinde büyük verinin gelir yönetiminde kullanımı (Doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı, İstanbul.
- Demir, Ç. (2021). Konaklama işletmelerinin iş süreçlerinde yapay zekâ teknolojileri ve akıllı otel uygulamaları: avantajlar ve dezavantajlar. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9 (1), 203-219.
- Engin, F. Y. (2020). Yapay zekânın 8 örneği. https://ioturkiye.com/2020/05/yapay-zekanin-8-ornegi/ (Erişim 10 Kasım 2024).
- Ercan, F. (2020). Turizm pazarlamasında yapay zekâ teknolojilerinin kullanımı ve uygulama örnekleri. AHBVÜ Turizm Fakültesi Dergisi, 23(2), 394-410.
- Eyidilli, S. (2016). Hilton ve IBM işbirliğiyle geliştirilen concierge robotu: Connie. https://webrazzi.com/2016/03/16/hilton-ve-ibm-isbirligiyle-gelistirilen-concierge-robotu-connie/ (Erişim 21 Aralık 2024.
- Gajic, T., Petrovic, M. D., Pešic, A. M., Conic, M. and Gligorijevic, N. (2024). Innovative Approaches in hotel management: integrating artificial intelligence (AI) and the Internet of Things (IoT) to enhance operational efficiency and sustainability. Sustainability, 16, 1-24.
- Ghosh, M. and Arunachalam, T. (2021). Introduction to artificial ıntelligence. Artificial Intelligence for Information Management: A Healthcare Perspective, 23-44.
- Gidumal, J. (2020). Impact of artificial intelligence in travel, tourism, and hospitality, ınstitute for sustainable Tourism and Economic Development (TIDES). Institute for Sustainable Tourism and Economic Development (TIDES), University of Las Palmas, Spain.
- Gündüz, C. (2024). Dijital dönüşüm ve akıllı turizm: yapay zekâ, büyük veri ve akıllı destinasyon yönetiminin sürdürülebilir geleceği. O. Atak, Ş. Demircan ve T. Dalgın (Ed.), Akademik Bakış: Turizm Sektörü Gaziantep: Özgür Yayın-Dağıtım Co. Ltd.
- https://www.turizmaktuel.com/haber/unlu-otel-zinciri-yapay-zeka-teknolojisine-gecti. (2015). (Erişim: 21 Aralık 2024).
- https://www.turizmhabermerkezi.net/radisson-otel-grubu-nda-yapay-zeka-destekli-toplanti-ve-etkinlik-donemi/21732/. (2024). (Erişim 22 Aralık 2024).
- Huang, A., Chao, Y., de la Mora Velasco, E., Bilgihan, A. and Wei, W. (2022). When artificial intelligence meets the hospitality and tourism industry: an assessment framework to inform theory and management. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 5(5), 1080-1100.
- Kaynak, O. (2021). The golden age of artificial intelligence. Inaugural Editorial, Discover Artificial Intelligence, 1(2021), 1-7.
- Kok, J. N., Boers, E. J., Kosters, W. A. and van der Putten, P. (2009). Artificial intelligence: definition, trends, techniques and cases. Artificial Intelligence, 1(270-299), 51.
- Michalis, B. (2024). https://www.canarytechnologies.com/post/ai-in-hospitality-examples (Erişim 22 Aralık 2024).
- Mistry, H. K., Mavani, C., Goswami, A. and Patel, R. (2024). Artificial intelligence for networking. Educational Administration: Theory and Practice, 30(7), 813-821.
- Okoro, C. C. ve Adeyomi, A. (2023). Torism and Technology Summit Africa, https://tourism4sdgs.org/wp-content/uploads/2023/08/TOURISM-5.0-THE-FUTURE-IS-SMART-2023-CLEAN-ENERGY.pdf (Erişim 17 Kasım 2024).
- Öztürk, G. D. (2017). Yapay zekânın etiği ve geçerliliği. AUSBD, 2(4), 47-59.
- Pehlivan, B. (2018).
https://www.yapayzekatr.com/2018/10/26/yapay_zeka_teknolojileri_ile_oteller_nasil_degisiyor/ (Erişim 22 Aralık 2024).
- Popesku, J. (2019). Current applications of artificial ıntelligence in tourism and hospitality. sinteza 2019-International scientific conference on information technology and data related research (s. 84-90). Belgrade, Serbia: Singidunum University.
- S. Chourasia, A. T., Pandey, S. M., Walia, R. S. and Murtaza, Q. (2022). Sustainability of ındustry 6.0 in global perspective: benefits and challenges. MAPAN, 37(2), 443-452.
- Sahota, N. (2024). https://www.forbes.com/sites/neilsahota/2024/03/06/ai-in-hospitality-elevating-the-hotel-guest-experience-through-innovation/ (Erişim 22 Aralık 2024)
- Sucu, İ. ve Ataman, E. (2020). Dijital evrenin yeni dünyası olarak yapay zekâ ve her filmi üzerine bir çalışma. e-Journal of New Media, 4(2), 40-52.
- TUYED. (2018). http://www.tuyed.org.tr/turizm-sektorune-5-yapay-zekâ-uygulamasi/ (Erişim 13 Mart 2021)
- Yalçınkaya, P., İstanbullu Dinçer, F. ve Dinçer, M. Z. (2019). Dört endüstri devrimi kapsamında dünya sistemindeki değişim ve turizmdeki dönüşüm üzerine bir değerlendirme. 3. Uluslararası Turizmin Geleceği Kongresi: İnovasyon, Girişimcilik ve Sürdürebilirlik Kongresi (s. 347-353), Mersin: Mersin Üniversitesi.
- Yetkin, E. G. ve Coşkun, K. (2021). Endüstri 5.0 (toplum 5.0) ve mimarlık. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 27, 347-35