The study aims to examine the teacher factor in an effective out-of-school learning environment trip according to teachers' views. The research was designed according to phenomenology. The sample of the study consisted of 14 classroom teachers determined according to the criterion sampling selection method. The data were obtained through a structured interview for m developed by the researchers. The data obtained were analyzed and interpreted by content analysis method through NVivo computer package program. As a result of the analysis, it was revealed that there are many issues that teachers should pay attention to during their trips to out-of-school learning environments. It was revealed that teachers should pay attention to matching the excursions with the learning outcomes of the course, that the excursion location should be suitable for student readiness, that teachers should visit the excursion area in advance, that the excursion area and the rules to be followed in this area should be explained to the students through the brochures distributed to the students, that it is important to pay attention to student safety during the excursion so that students can travel comfortably in the area, and how to meet the needs of food and beverage etc. should be planned in advance, and for these reasons, teachers, who are the providers of these, have great duties. In order for the activity to be productive during the trip, the planning made by the teachers should be followed, students should be given research-examination tasks appropriate to the outcome, a guide should be assigned by the authorities of the excursion area, it is important to give students a free time interval to get to know the environment, and for these reasons, teachers, who are the providers of these, have great duties. It was revealed that well-structured assessment activities should be carried out by teachers to measure the knowledge and skills learned by students after the trip and that teachers who plan these assessment activities have a great responsibility. A well-thought-out excursion by teachers to out-of-school learning environments can help students have fun, be happy, comprehend the subject matter well, develop a sense of curiosity and develop the ability to act on their own. Considering these, teachers play a major role in the efficiency of field trips to out-of-school learning environments. Various suggestions were made within the framework of the findings obtained.
Learning in out-of-school learning environments Teacher role Primary school Field trip Effective learning
Bu araştırmada amaç, öğretmen görüşlerine göre etkili bir okul dışı öğrenme ortamları gezisinde öğretmen faktörünü incelemektir. Araştırma olgubilime göre desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini ölçüt örnekleme seçme yöntemine göre belirlenen 14 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler NVivo bilgisayar paket programı aracılığı ile içerik analizi yöntemi ile analiz edilerek yorumlanmıştır. Analizler sonucunda, öğretmenlerin okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik gerçekleştirdiği gezilerde dikkat etmesi gereken birçok hususun olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmenler tarafından gezilerin dersin kazanımı ile eşleştirilmesine dikkat edilmesi gerektiği, gezi yerinin öğrenci hazırbulunuşluğuna uygun olması gerektiği, öğretmenler tarafından gezi alanının önceden ziyaret edilmesinin fayda sağlayacağı, öğrencilere dağıtılan broşürler aracılığı ile gezi alanının ve bu alanda uyulacak kuralların öğrencilere anlatılması gerektiği, gezi sırasında öğrencilerin alanda rahat bir şekilde gezmesi için öğrenci güvenliğine dikkat edilmesinin önemli olduğu ve yeme-içme vb. ihtiyaçların nasıl karşılanacağının önceden planlanması gerektiği ve bu nedenlerle bunların sağlayıcısı olan öğretmenlere büyük görevler düştüğü ortaya çıkmıştır. Gezi sırasında etkinliğin verimli geçmesi için öğretmenler tarafından yapılan planlamaya uyulması gerektiği, öğrencilere kazanıma uygun araştırma-inceleme görevlerinin verilmesi gerektiği, gezi alanının yetkilileri tarafından rehber görevlinin görevlendirilmesi gerektiği, çevreyi tanımaları için öğrencilere serbest bir zaman aralığının verilmesinin önemli olduğu ve bu nedenlerle bunların sağlayıcısı olan öğretmenlere büyük görevler düştüğü ortaya çıkmıştır. Gezi sonrasında öğrencilerin öğrendiği bilgi ve becerileri ölçmek için öğretmenler tarafından iyi kurgulanmış değerlendirme etkinliklerinin gerçekleştirilmesi gerektiği ve bu değerlendirme etkinliklerini planlayan öğretmenlere büyük görevler düştğü ortaya çıkmıştır. Öğretmenler tarafından iyi düşünülmüş bir okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik gezi sayesinde öğrencilerin eğlenmesi, mutlu olması, konuyu iyi kavraması, merak duygusunun gelişmesi ve öğrencilerin kendi başına hareket etme becerisi kazanması söz konusudur. Bunlar dikkate alındığında, okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik gerçekleştirilen gezilerin verimli olmasında öğretmenlerin rolü büyüktür. Elde edilen bulgular çerçevesinde çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Out-of-School Learning |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 3, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | March 13, 2024 |
Acceptance Date | March 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 2 |