Research Article
BibTex RIS Cite

Bolu’daki Özel Okullarda Müzik Dersine Yönelik Veli Beklentileri ve Müzik Öğretmeni Görüşleri

Year 2025, Volume: 25 Issue: 2, 1287 - 1302, 15.06.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1551302

Abstract

Günümüzde sayıları giderek artan özel okulların sanatsal dersler kapsamında sunduğu olanaklar temel alınarak bu çalışma, özel eğitim kurumlarında verilen müzik derslerini veli beklentileri ve müzik öğretmenlerinin görüşleri çerçevesinde değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, ailelerin yaş, cinsiyet, meslek ve eğitim seviyelerinin bu beklentilerde bir farklılık yaratıp yaratmadığını incelemekte, ayrıca öğrencinin eğitim seviyesine bağlı olarak bu beklentilerin değişip değişmediği olasılığını da araştırmaktadır. Araştırma verileri, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Bolu ilindeki 11 özel okulda eğitim gören 328 öğrenci velisi ve bu okullarda görev yapan 11 müzik öğretmenlerine uygulanan anketlerle elde edilmiştir. Çalışmada, velilerin müzik dersini önemli gördüğü, ancak okul imkânlarını yetersiz bulduğu tespit edilmiştir. Velilerin, müzik dersinin çocuklarının gelişimine katkı sağladığını, ancak ders saatlerini yetersiz buldukları sonucuna varılmıştır. Çocukların dersi önemseyip keyif aldıkları tespit edilmiştir. Ayrıca, velilerin enstrüman eğitimi için hafta sonu kursları ve daha fazla müzik öğretmeni talep ettikleri, bunun yanı sıra, incelenen demografik faktörlerin veli beklentileri üzerinde anlamlı farklılıklar oluşturduğu belirlenmiştir. Müzik öğretmenlerinin görüşlerine göre ise, velilerin müzik dersine yeterli önemi vermediği, dersin işlenmesi için okul imkânlarının yetersiz olduğu ve okullarda birden fazla müzik öğretmenine ihtiyaç duyulduğu sonucuna ulaşılmıştır. Müzik derslerinin daha etkili olabilmesi ve eğitimin kalitesini artırmak için, okullarda modern ekipmanlarla donatılmış müzik sınıfları oluşturulmalı ve farklı alanlarda uzmanlaşmış birden fazla müzik öğretmeni istihdam edilerek ders ortamları öğrenci odaklı bir yaklaşımla yeniden yapılandırılmalıdır.

References

  • Açıkalan, A. (1989). Özel ve devlet liselerinde veli beklentilerinin örgütsel ve yönetsel boyutları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(4).
  • Akdoğan, H. (2014). Velilerin öğrenci başarısı için okul yönetimi ve öğretmenlerden beklentileri [Yüksek lisans tezi, Fatih Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Bayram, B. (1997).Özel okul velilerinin beklentileri ile ekonomik durumu müsait olduğu halde devlet okullarına yönelen velilerin beklentilerinin belirlenmesi ve buna bağlı olarak özel okullarda görülen kapasite boşluğunun nedenlerini tespit etmeye yönelik bir araştırma [Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, 30-32.
  • Bozyiğit, S. (2017). Özel okulların eğitim hizmetlerine ilişkin veli beklentisi ve algısı: Nitel bir araştırma. In ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies), 2, 538-540.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi, 16.
  • Demir, Z. (2000). Öğrenci velilerinin beklentileri açısından özel ve resmî okulların karşılaştırılması (Niğde il örneği) [Yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi ]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Elliott, A.C., & Woodward, W.A. (2007). Statiscal analysıs quick reference guidebook with spss examples. Sage Publications, 77-79.
  • Falbo, T., Glover, R. W., Stokes, S. L., Holcombe, W. L., Lee, W. N., Inchauste, V., & Schexnayder, D. (2003). Parent satisfaction with school quality: Evidence from one texas district. Texas, USA: University of Texas Press. http://dx.doi.org/10.26153/tsw/26483
  • Fındıkçı, İ.(1997). Eğitim pazarında reklam ve insan unsuru. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 53.
  • Gençel A. Ö. & Okay, H. (2009). İlköğretim müzik öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşıma dayalı ilköğretim müzik dersi öğretim programına yönelik görüşleri (Balıkesir ili örneği). 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Balıkesir, 9-10.
  • Gibbons, S. & Silva, O. (2011). School quality, child wellbeing and parents’ satisfaction. Economics of Education Review, 30(2), 312-331. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2010.11.001, 321
  • Gül, H., & Kale, A. (2020). Devlet okulları ve özel okullardaki müzik eğitimi uygulamalarına ilişkin bir değerlendirme. Eurasian Journal of Music and Dance, 1(1), 45-60. https://doi.org/10.31722/ejmd.844798, 226
  • Hesapçıoğlu, M. & Nohutçu, A. (1999). Velilerin özel okul tercihlerini etkileyen faktörler ve okulların reklam stratejileri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(11), 183-202.
  • Kaya Kürekçi, Ö. (2002). Özel okullarda eğitim hizmetlerine ilişkin pazarlama karması stratejileri ve özel ilköğretim okulu velilerine yönelik bir alan araştırması [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Köksal, M. (2023). Müzik öğretmenlerinin iş doyum ve mesleğe yönelik tutum düzeylerinin devlet ve özel okul bağlamında incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 123-145. https://doi.org/10.17860/mersinefd.1257323
  • Kulaksızoğlu, A., Çakar, M. & Dilmaç, M. (1999). Türkiye’de özel okullar hakkındaki tutumla ilgili bir araştırma. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(11), 233-246.
  • Nartgün, Ş. & Kaya, A. (2016). Özel okul velilerinin beklentileri doğrultusunda okul imajı oluşturma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 153-167.
  • Özkara, Y. (2002). Özel ilköğretim okullarının veli beklentilerini karşılama düzeyi [Yüksek lisans tezi, Sekçuk Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Sarıçay, N. (2006). Türkiye’de eğitim sektörünün sorunları, eğitimin ekonomik boyutu ve çözümleri. İzmir Ticaret Odası Araştırma ve Meslekleri Geliştirme Müdürlüğü, Ar-ge Bülteni
  • Say, A. (2002). Müziğin kitabı. Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 12.
  • Smedley, D. (1995). Marketing secondary schools to parents-some lesson from the research on parental choice. Education Manegement & Adminisration, 23(2), 96-103.
  • Şahan, M. A. (2011). İlköğretim okullarında öğrencisi olan velilerin yönetici ve öğrtemenlerden beklentileri [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Türkiye Eğitim Meclisi Raporu (2014). Türkiye eğitim meclisi sektörü raporu. https://www.tobb.org.tr/Documents/yayinlar/2014/T%C3%BCrkiye%20E%C4%9Fitim%20Meclis%20Sekt%C3%B6r%20Raporu%202014%20web.pdf
  • Uçan A. (1996). İnsan ve müzik, insan ve sanat eğitimi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 23.
  • Ustaoğlu, B., & Barış, D. A. (2017). Özel okullardaki öğrencilerin, öğretmenlerin ve yöneticilerin müzik dersine ilişkin görüşleri. Journal of Human Sciences, 14(4), 4701-4710. https://doi.org/10.14687/jhs.v14i4.5058

Parents’ Expectations and Music Teachers’ Views on Music in Private Schools in Bolu

Year 2025, Volume: 25 Issue: 2, 1287 - 1302, 15.06.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1551302

Abstract

The aim of this study is to analyze music education in private institutions based on parental expectations and the perspectives of music teachers. The research investigates whether family factors such as age, gender, occupation, and education level influence these expectations, as well as whether these expectations change according to the student's grade level. Data was collected through surveys administered to 328 parents and 11 music teachers across 11 private schools in Bolu during the 2018-2019 academic year. The findings reveal that while parents view music education as important, they find school resources inadequate. Parents acknowledge the benefits of music education for their children's development but consider the class hours insufficient. Children are found to value and enjoy the music classes. Additionally, parents have requested weekend instrument courses and more music teachers. Demographic factors were shown to create significant variations in parental expectations. According to music teachers, parents do not sufficiently value music education, school resources are inadequate for conducting the classes, and there is a need for multiple music teachers in schools. To enhance the effectiveness of music education and improve its quality, it is recommended that schools be equipped with modern music classrooms and employ multiple music teachers with expertise in various areas, restructuring the learning environment to be more student-centered.

References

  • Açıkalan, A. (1989). Özel ve devlet liselerinde veli beklentilerinin örgütsel ve yönetsel boyutları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(4).
  • Akdoğan, H. (2014). Velilerin öğrenci başarısı için okul yönetimi ve öğretmenlerden beklentileri [Yüksek lisans tezi, Fatih Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Bayram, B. (1997).Özel okul velilerinin beklentileri ile ekonomik durumu müsait olduğu halde devlet okullarına yönelen velilerin beklentilerinin belirlenmesi ve buna bağlı olarak özel okullarda görülen kapasite boşluğunun nedenlerini tespit etmeye yönelik bir araştırma [Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, 30-32.
  • Bozyiğit, S. (2017). Özel okulların eğitim hizmetlerine ilişkin veli beklentisi ve algısı: Nitel bir araştırma. In ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies), 2, 538-540.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi, 16.
  • Demir, Z. (2000). Öğrenci velilerinin beklentileri açısından özel ve resmî okulların karşılaştırılması (Niğde il örneği) [Yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi ]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Elliott, A.C., & Woodward, W.A. (2007). Statiscal analysıs quick reference guidebook with spss examples. Sage Publications, 77-79.
  • Falbo, T., Glover, R. W., Stokes, S. L., Holcombe, W. L., Lee, W. N., Inchauste, V., & Schexnayder, D. (2003). Parent satisfaction with school quality: Evidence from one texas district. Texas, USA: University of Texas Press. http://dx.doi.org/10.26153/tsw/26483
  • Fındıkçı, İ.(1997). Eğitim pazarında reklam ve insan unsuru. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 53.
  • Gençel A. Ö. & Okay, H. (2009). İlköğretim müzik öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşıma dayalı ilköğretim müzik dersi öğretim programına yönelik görüşleri (Balıkesir ili örneği). 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Balıkesir, 9-10.
  • Gibbons, S. & Silva, O. (2011). School quality, child wellbeing and parents’ satisfaction. Economics of Education Review, 30(2), 312-331. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2010.11.001, 321
  • Gül, H., & Kale, A. (2020). Devlet okulları ve özel okullardaki müzik eğitimi uygulamalarına ilişkin bir değerlendirme. Eurasian Journal of Music and Dance, 1(1), 45-60. https://doi.org/10.31722/ejmd.844798, 226
  • Hesapçıoğlu, M. & Nohutçu, A. (1999). Velilerin özel okul tercihlerini etkileyen faktörler ve okulların reklam stratejileri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(11), 183-202.
  • Kaya Kürekçi, Ö. (2002). Özel okullarda eğitim hizmetlerine ilişkin pazarlama karması stratejileri ve özel ilköğretim okulu velilerine yönelik bir alan araştırması [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Köksal, M. (2023). Müzik öğretmenlerinin iş doyum ve mesleğe yönelik tutum düzeylerinin devlet ve özel okul bağlamında incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 123-145. https://doi.org/10.17860/mersinefd.1257323
  • Kulaksızoğlu, A., Çakar, M. & Dilmaç, M. (1999). Türkiye’de özel okullar hakkındaki tutumla ilgili bir araştırma. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(11), 233-246.
  • Nartgün, Ş. & Kaya, A. (2016). Özel okul velilerinin beklentileri doğrultusunda okul imajı oluşturma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 153-167.
  • Özkara, Y. (2002). Özel ilköğretim okullarının veli beklentilerini karşılama düzeyi [Yüksek lisans tezi, Sekçuk Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Sarıçay, N. (2006). Türkiye’de eğitim sektörünün sorunları, eğitimin ekonomik boyutu ve çözümleri. İzmir Ticaret Odası Araştırma ve Meslekleri Geliştirme Müdürlüğü, Ar-ge Bülteni
  • Say, A. (2002). Müziğin kitabı. Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 12.
  • Smedley, D. (1995). Marketing secondary schools to parents-some lesson from the research on parental choice. Education Manegement & Adminisration, 23(2), 96-103.
  • Şahan, M. A. (2011). İlköğretim okullarında öğrencisi olan velilerin yönetici ve öğrtemenlerden beklentileri [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Türkiye Eğitim Meclisi Raporu (2014). Türkiye eğitim meclisi sektörü raporu. https://www.tobb.org.tr/Documents/yayinlar/2014/T%C3%BCrkiye%20E%C4%9Fitim%20Meclis%20Sekt%C3%B6r%20Raporu%202014%20web.pdf
  • Uçan A. (1996). İnsan ve müzik, insan ve sanat eğitimi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 23.
  • Ustaoğlu, B., & Barış, D. A. (2017). Özel okullardaki öğrencilerin, öğretmenlerin ve yöneticilerin müzik dersine ilişkin görüşleri. Journal of Human Sciences, 14(4), 4701-4710. https://doi.org/10.14687/jhs.v14i4.5058
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts Education
Journal Section Articles
Authors

Buse Ustaoğlu 0009-0007-9162-8942

Dolunay Barış 0000-0001-7920-4062

Early Pub Date June 3, 2025
Publication Date June 15, 2025
Submission Date September 16, 2024
Acceptance Date May 5, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 25 Issue: 2

Cite

APA Ustaoğlu, B., & Barış, D. (2025). Bolu’daki Özel Okullarda Müzik Dersine Yönelik Veli Beklentileri ve Müzik Öğretmeni Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 1287-1302. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1551302