The purpose of this research is to determine the opinions of specially talented students attending the Science and Art Center (BİLSEM) in order to evaluate their views on the project production process, to identify their needs, and to identify their thoughts and the parts they have problems with. Working group; In the 2022-2023 academic year, Tuzla Bilseme consists of a total of 10 active students, 4 of whom are studying general talent, 3 of whom are studying in the visual arts program, 2 of whom are studying in the general talent and painting program, and 1 of whom is studying in the music program. Data was collected using a semi-structured interview form created by the researcher. The obtained responses were analyzed within the framework of sub-themes. According to the results of the research, 60 of the students participating in the research stated that they had a project idea in mind while they were in the project program process, while 40% stated that they did not have any project idea in mind. Especially students in the visual arts department stated that they did not have any knowledge about creating a project and the project process. Content analysis, one of the qualitative research methods, was used in the study. In the research, it was revealed that gifted students had difficulty in accessing Turkish sources, researching English sources and creating an original idea during the project creation process, and that they received family-environment support and were supported by their advisor teachers. It was determined that the students developed solution proposals for training and conference-style studies on how to carry out the process before the project program, that clarifying the area of interest was effective in creating a project idea, and that all students knew their area of interest.
Bu araştırmanın amacı, bilim ve sanat merkezine (BİLSEM) devam eden özel yetenekli öğrencilerin proje üretme sürecine ilişkin görüşlerini değerlendirmek, ihtiyaçlarını tespit etmek, düşüncelerini, sorun yaşadıkları kısımları belirmek amacıyla görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışma grubu; 2022-2023 eğitim öğretim yılında Tuzla Bilseme aktif devam eden 4’ü genel yetenek, 3’ü görsel sanatlar, 2’si genel yetenek ve resim, 1 tanesi ise müzik programı programında öğrenim gören toplam 10 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler, araştırmacı tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen yanıtlar alt temalar çerçevesinde analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre araştırmaya katılan öğrencilerin 60’ı proje programı sürecinde bulunurken aklında bir proje fikri olduğunu belirtirken, %40’ı ise aklında herhangi bir proje fikrinin olmadığını belirtmiştir. Özellikle görsel sanatlar bölümünde yer alan öğrenciler, proje oluşturmaya ve proje sürecine ilişkin herhangi bir bilgilerinin olmadığını belirtmişlerdir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada, özel yetenekli öğrencilerin proje oluşturma sürecinde iken Türkçe kaynak erişimi konusunda, İngilizce kaynak araştırmada ve özgün bir fikir oluşturmada zorlandıkları, aile-çevre desteği aldıkları, danışman öğretmenleri tarafından desteklendikleri sonuçları ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin, proje programından önce sürecin nasıl yürütüleceği ile ilgili eğitim, konferans tarzında çalışmaların yapılması konusunda çözüm önerisi geliştirdikleri, ilgi duyulan alanın netleştirilmesinin proje fikri oluşturmada etkili olduğu, öğrencilerin tamamının da ilgi alanını bildiği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Talented Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | February 14, 2025 |
Acceptance Date | June 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 1 |
Contents Licenced By Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)