Amaç: Bu çalışma, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin sağlık okuryazarlığı durumlarını ve sağlıklı yaşam tarzı davranışlarını incelemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Bu kesitsel ve ilişkisel anket çalışmasına bir devlet üniversitesinin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokul’unda aktif öğrenim gören 18 yaş ve üzeri 1670 öğrenci içinden örneklem ile belirlenen 427 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak demografik verileri inceleyen tanıtıcı bilgi formu, Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği (SOYÖ) ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği-II (SYBDÖ II) kullanılmıştır. Değişkenlerin dağılımının normalliği Skewness-Kurtosis testiyle incelenip varyansların homojenliği Levene testiyle değerlendirilmiştir. Verilerin istatistiksel analizinde; sayı, yüzde, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), t testi ve Pearson Korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmamıza dahil olan öğrencilerin Sağlık Okur Yazarlığı Ölçeği (SOYÖ) toplam puan ortalamasının ve tüm alt faktörlerinin puan ortalamalarının yüksek seviyelerde (sırasıyla 10,09±14,94, 20,19±3,50, 28,92 ± 4,61, 32,82 ± 5,55 ve 20,16 ± 3,53) bulunmuştur. Ayrıca Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği-II (SYBDÖ-II) toplam puanının (120,53±23,54) ve alt faktörlerden beslenme (19,45±4,11), sağlık sorumluluğu (19,24±4,68), fiziksel aktivite (16,89±5,17) ve stres yönetimi (18,18±4,39) puan ortalamalarının düşük düzeyde olduğu görülmüştür. Kişilerarası ilişkiler (22,96±4,83) ve manevi gelişim (23,81±5,69) puan ortalamalarının ise orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin Sağlık Okur Yazarlığı Ölçeği toplam puan ve tüm alt faktörler puanı ile Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği-II toplam puan ve tüm alt faktör puanları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Sağlık okuryazarlığı düzeyi yüksek ya da yeterli seviye de olan öğrencilerin daha olumlu sağlıklı yaşam biçimi davranışları sergiledikleri belirlenmiştir.
Sağlık okuryazarlık durumu Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencileri Sağlıklı yaşam.
Objective: This study was conducted descriptively and cross-sectionally to evaluate the health literacy status and healthy lifestyle behaviors of students studying at the Vocational School of Health Services.
Material and Methods: 427 students, determined by sampling among 1670 students aged 18 and over, who were actively studying at the Vocational School of Health Services of a state university, participated in this cross-sectional and relational survey study. An introductory information form examining demographic data, Health Literacy Scale (HLI) and Healthy Lifestyle Behavior Scale-II (HLBS) were used as data collection tools. The normality of the distribution of the variables was examined by Skewness-Kurtosis test and the homogeneity of the variances was evaluated by Levene's test. In statistical analysis of data; number, percentage, t test, one-way analysis of variance (ANOVA) and Pearson Correlation analysis were used.
Results: The average total score of the Health Literacy Scale (HLS) and the average scores of all sub-factors of the students included in our research were found to be at high levels (102.09±14.94, 20.19±3.50, 28.92±4.61, 32.82±5.55, and 20.16±3.53, respectively).
In addition, the Healthy Lifestyle Reproductive Performance-II (SYBD-II) total score (120.53±23.54) and the sub-factors nutrition (19.45±4.11), health responsibility (19.24±4.68), physical activity (16.89±5.17) and stress management (18.18±4.39).) Scores were found to be at a low average level. The mean scores for interpersonal relations (22.96±4.83) and spiritual development (23.81±5.69) were found to be at a moderate level. It was observed that there was a positive and significant relationship between the Health Literacy Scale total score and all sub-factor scores and the Healthy Lifestyle Behavior Scale-II total score and all sub-factor scores.
Conclusion: It was determined that students with high or sufficient health literacy levels exhibited more positive healthy lifestyle behaviors.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Promotion |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 22, 2025 |
Publication Date | May 28, 2025 |
Submission Date | February 16, 2024 |
Acceptance Date | May 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 2 |