Research Article
BibTex RIS Cite

BIST 30 Şirketlerinin Web Sitelerinin Finansal Halkla İlişkiler Açısından Değerlendirilmesi

Year 2025, Issue: 48, 174 - 199, 28.04.2025
https://doi.org/10.31123/akil.1627553

Abstract

Bu çalışma, Türkiye’de BIST 30 endeksinde yer alan şirketlerin web sitelerinde öne çıkan finansal halkla ilişkiler araçlarını belirlemeyi ve bu araçları sektörel düzeyde karşılaştırmayı amaçlamaktadır. 1-15 Ocak 2025 tarihleri arasında şirketlerin web sitelerinden toplanan veriler, betimsel içerik analizi yöntemiyle incelenmiş ve “haber ve duyurular”, “kurumsal yayınlar”, “görsel ve dijital medya” ve “sosyal medya” olmak üzere dört kategoriye ayrılmış ve kodlanmıştır. Bulgular, haber ve duyurular ile sosyal medyanın hemen hemen tüm sektörlerde yaygın şekilde kullanıldığını, ancak kurumsal yayınlar ve görsel-dijital medya kullanımında sektörel farklılıklar olduğunu göstermiştir. Örneğin, Bankacılık sektörü; haber ve duyurular, kurumsal yayınlar ve sosyal medya kullanımı açısından güçlü bir performans sergilemiş, ancak görsel ve dijital medya kullanımında geride kalmıştır. Teknoloji ve savunma sektörü ise tüm iletişim araçlarını en etkin şekilde kullanan sektör olarak öne çıkarken, madencilik sektörü en düşük dijitalleşme seviyesine sahip sektör olmuştur. Diğer sektörlerin de belirli kategorilerde güçlü bir varlık gösterirken, bazı alanlarda daha geri planda kaldığı tespit edilmiştir. Çalışma kapsamında, şirketlere, dijital medya yatırımlarını artırmaları, kurumsal yayınları teşvik etmeleri ve sosyal medya platform çeşitliliğini geliştirmeleri önerilmektedir. Ayrıca, paydaş beklentileri doğrultusunda özelleştirilmiş finansal halkla ilişkiler stratejileri geliştirilmesi gerektiği vurgulanmaktadır. Bu çalışma, BIST 30 şirketlerinin finansal halkla ilişkiler stratejileri ve sektörel farklılıklarına dair literatüre katkı sunmaktadır.

Ethical Statement

Etik kurul iznine gerek yoktur.

Supporting Institution

Çalışma herhangi bir destek almamıştır.

Thanks

Teşekkür ederim.

References

  • Aktan, C. C., & Börü, D. (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk. İGİAD Yayınları.
  • Argenti, P. A. (2006). Communication and Business Value: Measuring the Link. The Journal of Business Strategy, 27(6), 29.
  • Argenti, P. A. (2007, June 26). The Power of Corporate Communications. The Tuck School of Business at Dorthmouth IABC International Conference.
  • Balmer, J., & Dinnie, K. (1999). Merger madness: the final coup de grace. Journal of General Management, 24(4), 53–68.
  • Bülbül, R. (2004). Halkla İlişkiler (2. Basım). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33–38.
  • Dereköy, F. (2015). Kurumsal Yönetim ve Temel Dinamikleri. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 31–51.
  • Durucan, H. (2022). Bankalarda Dijital Halkla İlişkiler: Web Sayfaları ve Sosyal Medya Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme [Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı.
  • Fontaine, C., Haarman, A., & Schmid, S. (2006). The stakeholder theory. Edlays Educ., 1, 1–33.
  • Freeman, R. E. (1984). Strategic Management: A stakeholder Approach.
  • Freeman, R. E. (2004). A Stakeholder Theory of Modern Corporations. Ethical Theory and Business, 7th edn.
  • Freeman, R. E., & Phillips, R. (1994). What stakeholder theory is not. Business Ethics Quarterly, 13(4), 479–502.
  • Friedman, A. L., & Miles, S. (2006). Stakeholders: Theory and Practice. Oxford University Press.
  • Gillis, T. L. (2006). The IABC handbook of Organisational Communication:a guide to international communication, public relations, marketing and leadership. John Wiley & Sons.
  • Graves, J. (1985). Investors Relations Today. Prentice Hall.
  • Gregory, A. (2005). Public Relations in Practice. The Institute of PR.
  • Grunig, J. E., & Hunt, T. (1984). Managing Public Relations. Holt, Rinehart and Winston.
  • Güven, A. (2019). Finansal İletişimde Medya İşletmelerinin Rolü [Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Heldenbergh, A., Scoubeau, C., Arnone, L., & Croquet, M. (2006). The Financial Communication During a Period of Transition: The Case of Banks and Insurance Companies in Belgium. Corporate Communications: An International Journal, 11(2), 174–188.
  • Inyang, I. B., Etim, G. S., & James, E. (2022). Public Relations Strategies and the Marketing Performance of Financial Service Providers. Quantitative Economics and Management Studies (QEMS), 3(2), 173–184.
  • Kamuyu Aydınlatma Platformu (KAP). (2024, November 19). Endeksler.
  • Karademirlidağ, İ., & Yılmaz, A. R. (2010). Yatırımcı İlişkileri ve Finansal Halkla İlişkiler Bağlamında Şirketlerin Paydaşlarıyla İletişim Kurma Biçimleri: Web Siteleri Üzerinde Bir İnceleme. Marmara Üniversitesi İletişim Dergisi, 16.
  • Koçyiğit, M., & Salur, M. N. (2014). Stratejik Kurumsal İletişim Aracı Olarak Finansal Halkla İlişkiler: BİST’te Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 241–250.
  • Kolcu, M. E. (2009). Finansal Halkla İlişkiler [Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Maden, A. (2020). Akıcı Okuma ile İlgili Lisansüstü Tezlerin Araştırma Eğilimleri: Bir Betimsel Analiz Çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 543–558.
  • Okay, A., & Okay, A. (2021). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları (Onbirinci Basım). Der Yayınları.
  • Öngören, Y. (2010). Kurumsal İletişim Unsurlarından Finansal Halkla İlişkiler: İMKB Bankacılık Sektöründe Yatırımcı İlişkileri Uygulaması Araştırması [Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özalp, İ., & Tonus, H. Z. (2003, May 22-24). Paydaş Teorisi ve Freeman, Donaldson-Preston, Mitchell-Angel-Wood ve Arroll’un Paydaş Teorisine Yaklaşımlarının İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi 11.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi.
  • Phillips, R., Freeman, R. E., & Wicks, A. C. (2003). What Stakeholder Theory Is Not. Business Ethics Quarterly, 13(4), 479–502.
  • Seitel, F. P. (1992). The Practice of Public Relations (Fifth Edition). Macmillan Publishing Company.
  • Theaker, A. (2006). Halkla İlişkilerin Elkitabı (Çev. Murat Yaz). Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Tosun, N. B. (2002). Finansal Halkla İlişkilerde Hedef Kitleye Ulaşma Yöntemleri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 709–724.
  • Tunca, E. (2020). Finansal Halkla İlişkiler Bağlamında Kuzey Kıbrıs’ta Yürütülen Halkla İlişkiler Faaliyetleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(1), 583–607.
  • Yalım, F. (2018). Bir Finansal Halkla İlişkiler Aracı Olarak Yıllık Faaliyet Raporları: Borsa İstanbul’da İşlem Gören Ulaştırma Sektör Şirketleri Üzerinden Bir İnceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-GİFDER), 6(2), 1128–1154.
  • Yalım, F. (2021). Finansal Halkla İlişkilerde Web Sitesi Kullanımı: Borsa İstanbul 30 (BIST 30) Şirketlerine Yönelik Bir Araştırma. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(Özel Sayı: IERFM), 15–36.

Evaluation of BIST 30 Companies' Websites in Terms of Financial Public Relations

Year 2025, Issue: 48, 174 - 199, 28.04.2025
https://doi.org/10.31123/akil.1627553

Abstract

This study aims to identify the prominent financial public relations tools on the websites of companies listed in the BIST 30 index in Turkey and to compare these tools at a sectoral level. Data collected from the companies’ websites between January 1-15, 2025 were examined using descriptive content analysis and divided and coded into four categories: “news and announcements”, “corporate publications”, “visual and digital media” and “social media”. The findings showed that news and announcements and social media are widely used in almost all sectors, but there are sectoral differences in the use of corporate publications and visual-digital media. For example, the banking sector showed a strong performance in terms of news and announcements, corporate publications and social media use, but lagged behind in the use of visual and digital media. While the technology and defense sector stands out as the sector that uses all communication tools most effectively, the mining sector has the lowest level of digitalization. It was determined that other sectors also showed a strong presence in certain categories, while falling behind in some areas. Within the scope of the study, it is recommended that companies increase their digital media investments, encourage corporate publications and develop social media platform diversity. It is also emphasized that customized financial public relations strategies should be developed in line with stakeholder expectations. This study contributes to the literature on financial public relations strategies and sectoral differences of BIST 30 companies.

References

  • Aktan, C. C., & Börü, D. (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk. İGİAD Yayınları.
  • Argenti, P. A. (2006). Communication and Business Value: Measuring the Link. The Journal of Business Strategy, 27(6), 29.
  • Argenti, P. A. (2007, June 26). The Power of Corporate Communications. The Tuck School of Business at Dorthmouth IABC International Conference.
  • Balmer, J., & Dinnie, K. (1999). Merger madness: the final coup de grace. Journal of General Management, 24(4), 53–68.
  • Bülbül, R. (2004). Halkla İlişkiler (2. Basım). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33–38.
  • Dereköy, F. (2015). Kurumsal Yönetim ve Temel Dinamikleri. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 31–51.
  • Durucan, H. (2022). Bankalarda Dijital Halkla İlişkiler: Web Sayfaları ve Sosyal Medya Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme [Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı.
  • Fontaine, C., Haarman, A., & Schmid, S. (2006). The stakeholder theory. Edlays Educ., 1, 1–33.
  • Freeman, R. E. (1984). Strategic Management: A stakeholder Approach.
  • Freeman, R. E. (2004). A Stakeholder Theory of Modern Corporations. Ethical Theory and Business, 7th edn.
  • Freeman, R. E., & Phillips, R. (1994). What stakeholder theory is not. Business Ethics Quarterly, 13(4), 479–502.
  • Friedman, A. L., & Miles, S. (2006). Stakeholders: Theory and Practice. Oxford University Press.
  • Gillis, T. L. (2006). The IABC handbook of Organisational Communication:a guide to international communication, public relations, marketing and leadership. John Wiley & Sons.
  • Graves, J. (1985). Investors Relations Today. Prentice Hall.
  • Gregory, A. (2005). Public Relations in Practice. The Institute of PR.
  • Grunig, J. E., & Hunt, T. (1984). Managing Public Relations. Holt, Rinehart and Winston.
  • Güven, A. (2019). Finansal İletişimde Medya İşletmelerinin Rolü [Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Heldenbergh, A., Scoubeau, C., Arnone, L., & Croquet, M. (2006). The Financial Communication During a Period of Transition: The Case of Banks and Insurance Companies in Belgium. Corporate Communications: An International Journal, 11(2), 174–188.
  • Inyang, I. B., Etim, G. S., & James, E. (2022). Public Relations Strategies and the Marketing Performance of Financial Service Providers. Quantitative Economics and Management Studies (QEMS), 3(2), 173–184.
  • Kamuyu Aydınlatma Platformu (KAP). (2024, November 19). Endeksler.
  • Karademirlidağ, İ., & Yılmaz, A. R. (2010). Yatırımcı İlişkileri ve Finansal Halkla İlişkiler Bağlamında Şirketlerin Paydaşlarıyla İletişim Kurma Biçimleri: Web Siteleri Üzerinde Bir İnceleme. Marmara Üniversitesi İletişim Dergisi, 16.
  • Koçyiğit, M., & Salur, M. N. (2014). Stratejik Kurumsal İletişim Aracı Olarak Finansal Halkla İlişkiler: BİST’te Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 241–250.
  • Kolcu, M. E. (2009). Finansal Halkla İlişkiler [Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Maden, A. (2020). Akıcı Okuma ile İlgili Lisansüstü Tezlerin Araştırma Eğilimleri: Bir Betimsel Analiz Çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 543–558.
  • Okay, A., & Okay, A. (2021). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları (Onbirinci Basım). Der Yayınları.
  • Öngören, Y. (2010). Kurumsal İletişim Unsurlarından Finansal Halkla İlişkiler: İMKB Bankacılık Sektöründe Yatırımcı İlişkileri Uygulaması Araştırması [Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özalp, İ., & Tonus, H. Z. (2003, May 22-24). Paydaş Teorisi ve Freeman, Donaldson-Preston, Mitchell-Angel-Wood ve Arroll’un Paydaş Teorisine Yaklaşımlarının İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi 11.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi.
  • Phillips, R., Freeman, R. E., & Wicks, A. C. (2003). What Stakeholder Theory Is Not. Business Ethics Quarterly, 13(4), 479–502.
  • Seitel, F. P. (1992). The Practice of Public Relations (Fifth Edition). Macmillan Publishing Company.
  • Theaker, A. (2006). Halkla İlişkilerin Elkitabı (Çev. Murat Yaz). Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Tosun, N. B. (2002). Finansal Halkla İlişkilerde Hedef Kitleye Ulaşma Yöntemleri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 709–724.
  • Tunca, E. (2020). Finansal Halkla İlişkiler Bağlamında Kuzey Kıbrıs’ta Yürütülen Halkla İlişkiler Faaliyetleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(1), 583–607.
  • Yalım, F. (2018). Bir Finansal Halkla İlişkiler Aracı Olarak Yıllık Faaliyet Raporları: Borsa İstanbul’da İşlem Gören Ulaştırma Sektör Şirketleri Üzerinden Bir İnceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-GİFDER), 6(2), 1128–1154.
  • Yalım, F. (2021). Finansal Halkla İlişkilerde Web Sitesi Kullanımı: Borsa İstanbul 30 (BIST 30) Şirketlerine Yönelik Bir Araştırma. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(Özel Sayı: IERFM), 15–36.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Journalism
Journal Section Research Article
Authors

Aygün Özsalih 0000-0003-4175-3001

Publication Date April 28, 2025
Submission Date January 27, 2025
Acceptance Date March 27, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 48

Cite

APA Özsalih, A. (2025). BIST 30 Şirketlerinin Web Sitelerinin Finansal Halkla İlişkiler Açısından Değerlendirilmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(48), 174-199. https://doi.org/10.31123/akil.1627553

3328033281

Journal of Akdeniz University Faculty of Communication is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC-BY-NC).