Research Article
BibTex RIS Cite

Amerika ve Türkiye’deki Geleneksel Eş Fenomenleri: Sosyal Medyada Geleneksel Kadınlık ve Aile Rollerinin Karşılaştırılması

Year 2025, Issue: 48, 301 - 319, 28.04.2025
https://doi.org/10.31123/akil.1629970

Abstract

Toplumsal cinsiyet rollerinin temsili, kültürel değişimlere yanıt olarak sürekli olarak yenilenmekte ve toplumsal yaşamın örgütlenmesini önemli ölçüde etkilemektedir. Günümüzde ise sosyal medya bu etkiyi değişen ve daha da güçlenen izlenme pratikleri yoluyla daha da etkili hale getirmiş böylece toplumsal cinsiyete dair kalıp yargılar üretilmeye, aktarılmaya kimi zaman ise değişip dönüşmeye devam etmektedir. Bu çalışma, Covid-19 dönemi sonrası tanımlanmaya başlanan ve sağ ideolojinin bir ürünü olduğu iddia edilen geleneksel eş hareketinin ABD’den ve Türkiye’den birer Instagram fenomeni seçilerek en çok izlenen üç Reels videosu üzerinden kavramı nasıl temsil ettiklerini içerik analizi yöntemiyle karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmanın örneklemini oluşturan Ballerina Farm ve Ozden.Ozdogan hesaplarından seçilen videolara tematik analiz tekniği kullanılmış ve geleneksel kadınlık rolleri, aile yaşamı, çok çocuklu hayat vurgusu gibi temalar incelenmiştir. Elde edilen bulgularda Ballerina Farm’ın içeriklerinde geleneksel yaşamın ve ev içi emeğin romantize edildiği; kadınlık, annelik ve eş olma gibi kavramların kırsal yaşamda modern bir estetikle harmanlanmış toplumsal cinsiyet rollerini vurguladığı tespit edilirken, Ozden.Ozdogan hesabının içeriklerinde daha modern vurgularla geleneksel aile yapısının paylaşıldığı, başta annelik olmak üzere kadının toplumsal cinsiyet rollerine odaklandığı tespit edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, farklı kültürlerde farklı kültürel bağlamlara göre inşa edilen geleneksel eş kimliğinin sosyal medya platformlarında yeni bir dijital kimlik olarak sunulduğunu göstermektedir. Bu dijital kimliğin yalnızca eski bir kavramı yeniden anlamlandırma sürecine sokmakla kalmadığını, eril tahakküme aracılık ettiği ve kadın kimliğinin metalaştırılarak ticari bir nesneye dönüştürdüğü sonucuna ulaşılmıştır. Her iki hesap da geleneksel eş kimliğini dijital platformlarda çok katmanlı ve karmaşık bir şekilde inşa etmektedir, toplumsal ve kültürel beklentilere paralel olarak kadınlık rollerini yeniden anlamlandırmaktadır.

References

  • Alexander, R. J. (2023). BirthStrikers and traditional housewives-reproductive power as resistance in an era of crisis? [Master’s thesis, The University of Sydney]. Retrieved from https://ses.library.usyd.edu.au/handle/2123/32353?show=full
  • Bektaş Ata, L., Karaosmanoğlu, D. & Emgin, B. (2023). Bu ev işlerini kim yapıyor kuzum? Asrileşmeden robotlaşmaya ev ve kadınlık tezahürleri. İdeal Yayıncılık.
  • Berktay, F. (2012). Tek tanrılı dinler karşısında kadın. Metis Yayınları.
  • Berktay, F. (2018). Tarihin Cinsiyeti. Metis Yayınları.
  • Bora, A. (2010). Kadınların sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası. İletişim.
  • Bourdieu, P. (2001). Masculine domination (R. Nice, Trans.). Stanford University Press.
  • Bower, L. J. (2024). The thorn in feminism’s side: Black feminist reconceptualization and defence of #tradwives and the #tradwife movement. Journal of Gender Studies, 1–17. https://doi.org/10.1080/09589236.2024.2423198
  • Butler, J. (2014). Cinsiyet belası: Feminizm ve kimliğin altüst edilmesi (B. Ertür, Trans.). Metis Yayınları.
  • Castells, M. (2008). Kimliğin Gücü: Enformasyon Çağı; Ekonomi, Toplum ve Kültür. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Chodorow, N. (1978). The reproduction of mothering: Psychoanalysis and the sociology of gender. University of California Press.
  • Connell, R. W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. Ayrıntı Yayınları.
  • Connell, R. W. (2005). Masculinities (Second Edition). University of California Press.
  • Cooper, S. (2024). “Since when do we celebrate not having talent?”: Common tropes and counterstory in tradwife TikTok. [Master’s thesis, Indiana University]. https://hdl.handle.net/1805/43916
  • Çeler, Z. (2019). Annenin serüveni: kadının anne olarak toplumsal kurgulanışı. Doğu Batı, 63, 163-179.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd ed.). SAGE Publications.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). SAGE Publications.
  • Deem, A. (2023). “Feminine, not feminist”: Trad truth-making on social media. Ethnologia Europaea, 53(2). https://doi.org/10.16995/ee.8841
  • Demir, M. (2019). Çevre olarak konumlandırılmış kadını ve doğayı birlikte düşünmek: Ekofeminizm. Doğu Batı, 63, 11-43.
  • Di Sabato, B., & Hughes, B. (2020). Back to the future? The tradwives movement and the new forms of conservative consensus building. Anglistica AION: An Interdisciplinary Journal, 24(1), 25–40. https://doi.org/10.6093/2035-8504/8831
  • Erdal Aytekin, P. (2018). Yerli dizilerde kadın kimliğinin temsili üzerine bir örnek; “Yaprak Dökümü” dizisi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 447-463.
  • Fiske, J. (2003). İletişim çalışmalarına giriş (S. İrvan, Çev.). Bilim ve Sanat.
  • Kandiyoti, D. (2015). Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar: Kimlikler ve Toplumsal Dönüşüm. Metis Yayınları.
  • Patmore, C. (1897). The angel in the house. G. Bell.
  • Proctor, D. (2022). The #tradwife persona and the rise of radicalized white domesticity. Persona Studies, 8(2), 7-26. https://doi.org/10.3316/informit.873023567302359
  • Simpson, S. (2024). Traditional wives and feminine lives : A mixed methods analysis for understanding the traditional wife (#tradwives) phenomenon and its impact on US American women within a presidential election year. [Master’s thesis, Malmö University]. Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mau:diva-69622
  • Sitler-Elbel, F. H. (2021). "From Swiffers to swastikas: How the #tradwife movement of conventional gender roles became synonymous with white supremacy" (Senior Project No. 131). Bard College. https://digitalcommons.bard.edu/senproj_s2021/131
  • Soer, A. (2024). From Lady Jane Franklin to #tradwife: Gender, race, and class in colonial complicity in the North American High North. Settler Colonial Studies, 14(4), 498–517. https://doi.org/10.1080/2201473X.2024.2378238
  • Stotzer, R. L., & Nelson, A. (2025). The (Anti)Feminism of Tradwives. Terrorism and Political Violence, 1–14. https://doi.org/10.1080/09546553.2025.2463588
  • Sykes, I. (2024). From ‘girlboss’ to #stayathomegirlfriend: The romanticisation of domestic labour on TikTok. European Journal of Cultural Studies. https://doi.org/10.1177/13675494241285643
  • Sykes, S., & Hopner, V. (2024). Tradwives: Right-wing social media influencers. Journal of Contemporary Ethnography, 53(4), 453–487. https://doi.org/10.1177/08912416241246273
  • Van Zoonen, L. (1991). Feminist perspectives on the media. In J. Curran & M. Gurevitch (Eds.), Mass Media and Society. Edward Arnold.
  • Williamson, J. (1983). Decoding advertisements: Ideology and meaning in advertising. Marion Boyars.
  • Zahay, M. L. (2022). What “Real” women want: Alt-right femininity vlogs as an anti-feminist populist aesthetic. Media and Communication, 10(4), 170–179. https://doi.org/10.17645/mac.v10i4.5726

Tradwife Influencers in the U.S. and Türkiye: A Comparison of Traditional Womanhood and Family Roles on Social Media

Year 2025, Issue: 48, 301 - 319, 28.04.2025
https://doi.org/10.31123/akil.1629970

Abstract

The depiction of gender roles has been persistently revised in reaction to cultural changes, significantly influencing the organization of social life. In contemporary society, social media has intensified this influence through evolving and increasingly powerful viewing practices, making it even more impactful. Consequently, gender-related stereotypes continue to be produced and transmitted, while at times undergoing change and transformation. This study aims to comparatively analyze the representation of the traditional wife movement—an emerging phenomenon in the post-COVID-19 era, often argued to be a product of right-wing ideology—by examining the three most-viewed Reels videos of two prominent Instagram influencers, one from the United States and the other from Türkiye, through the method of thematic analysis. The selected Instagram accounts, Ballerina Farm and Ozden.Ozdogan, constitute the sample of this study. Their videos were subjected to thematic analysis, focusing on recurring themes such as traditional gender roles, family life, and the emphasis on raising multiple children. The findings indicate that Ballerina Farm’s content romanticizes traditional domestic life and labor, portraying femininity, motherhood, and wifely duties within a modern aesthetic of rural living. In contrast, Ozden.Ozdogan's content underscores the traditional family structure with more modern elements, emphasizing women’s gender roles, particularly in the context of motherhood. The study concludes that the traditional wife identity, shaped by distinct cultural contexts, is being reconstructed as a new digital identity on social media platforms. This digital identity not only recontextualizes an existing concept but also serves as an instrument of patriarchal dominance, commodifying female identity and transforming it into a commercial object. Both accounts construct a complex and multifaceted digital identity for the traditional wife, re-contextualizing feminine roles in response to changing social and cultural expectations.

References

  • Alexander, R. J. (2023). BirthStrikers and traditional housewives-reproductive power as resistance in an era of crisis? [Master’s thesis, The University of Sydney]. Retrieved from https://ses.library.usyd.edu.au/handle/2123/32353?show=full
  • Bektaş Ata, L., Karaosmanoğlu, D. & Emgin, B. (2023). Bu ev işlerini kim yapıyor kuzum? Asrileşmeden robotlaşmaya ev ve kadınlık tezahürleri. İdeal Yayıncılık.
  • Berktay, F. (2012). Tek tanrılı dinler karşısında kadın. Metis Yayınları.
  • Berktay, F. (2018). Tarihin Cinsiyeti. Metis Yayınları.
  • Bora, A. (2010). Kadınların sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası. İletişim.
  • Bourdieu, P. (2001). Masculine domination (R. Nice, Trans.). Stanford University Press.
  • Bower, L. J. (2024). The thorn in feminism’s side: Black feminist reconceptualization and defence of #tradwives and the #tradwife movement. Journal of Gender Studies, 1–17. https://doi.org/10.1080/09589236.2024.2423198
  • Butler, J. (2014). Cinsiyet belası: Feminizm ve kimliğin altüst edilmesi (B. Ertür, Trans.). Metis Yayınları.
  • Castells, M. (2008). Kimliğin Gücü: Enformasyon Çağı; Ekonomi, Toplum ve Kültür. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Chodorow, N. (1978). The reproduction of mothering: Psychoanalysis and the sociology of gender. University of California Press.
  • Connell, R. W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. Ayrıntı Yayınları.
  • Connell, R. W. (2005). Masculinities (Second Edition). University of California Press.
  • Cooper, S. (2024). “Since when do we celebrate not having talent?”: Common tropes and counterstory in tradwife TikTok. [Master’s thesis, Indiana University]. https://hdl.handle.net/1805/43916
  • Çeler, Z. (2019). Annenin serüveni: kadının anne olarak toplumsal kurgulanışı. Doğu Batı, 63, 163-179.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd ed.). SAGE Publications.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). SAGE Publications.
  • Deem, A. (2023). “Feminine, not feminist”: Trad truth-making on social media. Ethnologia Europaea, 53(2). https://doi.org/10.16995/ee.8841
  • Demir, M. (2019). Çevre olarak konumlandırılmış kadını ve doğayı birlikte düşünmek: Ekofeminizm. Doğu Batı, 63, 11-43.
  • Di Sabato, B., & Hughes, B. (2020). Back to the future? The tradwives movement and the new forms of conservative consensus building. Anglistica AION: An Interdisciplinary Journal, 24(1), 25–40. https://doi.org/10.6093/2035-8504/8831
  • Erdal Aytekin, P. (2018). Yerli dizilerde kadın kimliğinin temsili üzerine bir örnek; “Yaprak Dökümü” dizisi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 447-463.
  • Fiske, J. (2003). İletişim çalışmalarına giriş (S. İrvan, Çev.). Bilim ve Sanat.
  • Kandiyoti, D. (2015). Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar: Kimlikler ve Toplumsal Dönüşüm. Metis Yayınları.
  • Patmore, C. (1897). The angel in the house. G. Bell.
  • Proctor, D. (2022). The #tradwife persona and the rise of radicalized white domesticity. Persona Studies, 8(2), 7-26. https://doi.org/10.3316/informit.873023567302359
  • Simpson, S. (2024). Traditional wives and feminine lives : A mixed methods analysis for understanding the traditional wife (#tradwives) phenomenon and its impact on US American women within a presidential election year. [Master’s thesis, Malmö University]. Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mau:diva-69622
  • Sitler-Elbel, F. H. (2021). "From Swiffers to swastikas: How the #tradwife movement of conventional gender roles became synonymous with white supremacy" (Senior Project No. 131). Bard College. https://digitalcommons.bard.edu/senproj_s2021/131
  • Soer, A. (2024). From Lady Jane Franklin to #tradwife: Gender, race, and class in colonial complicity in the North American High North. Settler Colonial Studies, 14(4), 498–517. https://doi.org/10.1080/2201473X.2024.2378238
  • Stotzer, R. L., & Nelson, A. (2025). The (Anti)Feminism of Tradwives. Terrorism and Political Violence, 1–14. https://doi.org/10.1080/09546553.2025.2463588
  • Sykes, I. (2024). From ‘girlboss’ to #stayathomegirlfriend: The romanticisation of domestic labour on TikTok. European Journal of Cultural Studies. https://doi.org/10.1177/13675494241285643
  • Sykes, S., & Hopner, V. (2024). Tradwives: Right-wing social media influencers. Journal of Contemporary Ethnography, 53(4), 453–487. https://doi.org/10.1177/08912416241246273
  • Van Zoonen, L. (1991). Feminist perspectives on the media. In J. Curran & M. Gurevitch (Eds.), Mass Media and Society. Edward Arnold.
  • Williamson, J. (1983). Decoding advertisements: Ideology and meaning in advertising. Marion Boyars.
  • Zahay, M. L. (2022). What “Real” women want: Alt-right femininity vlogs as an anti-feminist populist aesthetic. Media and Communication, 10(4), 170–179. https://doi.org/10.17645/mac.v10i4.5726
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Ayşe Yavuz 0000-0002-7057-5075

Pelin Erdal Aytekin 0000-0002-1422-4860

Publication Date April 28, 2025
Submission Date January 30, 2025
Acceptance Date April 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 48

Cite

APA Yavuz, A., & Erdal Aytekin, P. (2025). Tradwife Influencers in the U.S. and Türkiye: A Comparison of Traditional Womanhood and Family Roles on Social Media. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(48), 301-319. https://doi.org/10.31123/akil.1629970

3328033281

Journal of Akdeniz University Faculty of Communication is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC-BY-NC).