Bireyin hayal ettiği hayatı şekillendiren en önemli göstergelerden biri olan kariyer, bireyin gelecek planları ve hedeflerini içeren önemli bir olgudur. Doğru planlanan bir kariyer mesleki anlamda ulaşılmak istenen amacın yanında beklenti içinde olunan hayatın sınırlarını da çizer. Kariyer olgusu sadece mesleki amaçları içermemekte birçok değişkenden de etkilenmektedir. Ekonomik, sosyal ve toplumsal düzeyde gerçekleşen koşulların hızlı değişimi bireylerin stres düzeylerine etkiler oluşturmaktadır. Özellikle kariyer hedeflerini belirleme sürecinde üniversite öğrencilerinin sahip oldukları gelecek kaygıları bu stres düzeyini daha da artırır bir rol oynamaktadır. Bireylerin bilgi, beceri ve yetkinliklerini geliştirmeleri ve değişen dünyaya adapte olma hedefiyle uyumlu bir eğitim sürecine dâhil olmaları kariyer stresini azaltmaya yardımcı olabilmektedir. Bu kapsamda öğrencilerin kariyer hedeflerini şekillendiren ilk basamak olan üniversiteler açısından, eğitim gördükleri üniversitelerine ilişkin algılarının kariyer streslerini nasıl etkilediğini tespit etmek araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırmanın evreni tesadüfi olarak seçilen, Afyon Kocatepe Üniversitesinde eğitim gören 734 lisans öğrencisidir. Araştırma yüz yüze anket yöntemi gerçekleştirilerek yapılmış ve elde edilen veriler SPSS ile geçerlik, güvenirlik ve AMOS ile yapısal eşitlik modeli oluşturularak analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre; öğrencilerin üniversitelerine ilişkin algılarının boyutlarından fiziksel ekipman, internet olanakları, fakülte yönetimi, akademik kadro ve yiyecek içecek boyutlarının kariyer stresini etkilediği tespit edilmiştir.
Career is one of the most important indicators shaping the life an individual dreams of and is an important phenomenon that includes the future plans and goals of the individual. A properly planned career draws the boundaries of life as expected, as well as the goal to be achieved professionally. Career phenomenon does not only include professional goals but is also affected by many variables. Rapid changes in economic and social conditions affect the stress levels of individuals. Especially in the process of determining their career goals, the future concerns of university students play a role in increasing this stress level even more. Individuals developing their knowledge, skills, and competences and being involved in an education process in line with the goal of adapting to the changing world can help reduce career stress. In this context, the study aims to determine how students' perceptions of their universities are the first step in shaping their career goals and affect their career stress. The population of the research is randomly selected, 734 undergraduate students studying at Afyon Kocatepe University. The research was carried out by the face-to-face questionnaire method, and the data obtained were analysed by creating validity and reliability with SPSS and a structural equation model with AMOS. According to the results of the analyses, physical equipment, internet facilities, faculty management, academic staff, and food and beverage dimensions of students' perceptions towards their universities were found to affect career stress.
Bu çalışma, Afyon Kocatepe Üniversitesi’nden alınan 15.11.2023 tarihli ve 2023/313 sayılı Etik Kurul Onayı çerçevesinde hazırlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Strategy, Management and Organisational Behaviour (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 30, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | September 17, 2024 |
Acceptance Date | May 12, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 2 |