Bu çalışmanın amacı aday çocuk gelişimcilerin eleştirel düşünme eğilimleri ile akademik öz yeterliklerini farklı değişkenler açısından incelemektir. İki ayrı ölçekle verileri toplanan bu çalışmanın örneklemini 7 farklı üniversitede çocuk gelişimi programlarında ön lisans veya lisans düzeyinde öğrenim görmekte olan 211 öğrenci oluşturmaktadır. Genel olarak aday çocuk gelişimcilerin hem eleştirel düşünme eğilimlerinin hem de akademik öz-yeterliklerinin ölçek ortalamalarının üstünde ve yüksek olduğu görülmüştür. Sınıf düzeyi değişkeninde 2. ve 4. sınıfta öğrenim görmekte olan katılımcıların 1. ve 3. sınıfta öğrenim görmekte olanlardan eleştirel düşünme eğilim boyutlarından olan bilişsel olgunluk olarak daha iyi oldukları bulunmuştur. Mahalle veya köyde çocukluk dönemini geçiren katılımcıların apartman veya sitelerde çocukluklarını geçiren katılımcılara oranla eleştirel düşünme eğilimlerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların ekrana ayırdıkları sürede yaşanılan artışın bilişsel olgunluk, yenilikçilik ve bilişsel uygulamalarda olumsuzluğa neden olduğu fark edilmiştir. Bunun dışında günlük kitap okumaya ayrılan sürenin fazla olmasının eleştirel düşünme ve akademik öz-yeterliğe olumlu yönde katkısı olduğu ve ayrıca akademik öz yeterlik ile eleştirel düşünme arasında anlamlı ve yüksek düzeyde ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.
Aday Çocuk Gelişimci Eleştirel Düşünme Eleştirel Düşünme Eğilimi Akademik Öz-Yeterlik Çocuk Gelişimi
The aim of this study is to examine the critical thinking dispositions and academic self-efficacy of prospective child development students in terms of different variables. The sample of this study, whose data were collected with two separate scales, consists of 211 students studying at associate degree or undergraduate level in child development programs at 7 different universities. In general, it was observed that both the critical thinking dispositions and academic self-efficacy of the prospective child development students were above the scale averages. In the grade level variable, it was found that the participants studying in the 2nd and 4th grades were better than those studying in the 1st and 3rd grades in terms of cognitive maturity, which is one of the dimensions of critical thinking disposition. It was determined that the participants who spent their childhood in the neighborhood or village had a higher tendency to think critically than the participants who spent their childhood in apartments or estates. It has been noticed that the increase in the time spent by the participants for the screens causes negativity in cognitive maturity, innovation and cognitive practices. Apart from this, it has been determined that the amount of time allocated to daily reading has a positive contribution to critical thinking and academic self-efficacy, and that there is a significant and high level relationship between academic self-efficacy and critical thinking.
Candidate Child Development Critical Thinking Critical Thinking Disposition Academic Self-Efficacy Child Development
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Child and Adolescent Development |
Journal Section | Education |
Authors | |
Publication Date | June 18, 2025 |
Submission Date | July 7, 2023 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.