Research Article
BibTex RIS Cite

Yeni Bir Pazara Katılan Markaların Sosyal Medya Paylaşımlarına Yönelik İnceleme: Disney+ Örneği

Year 2025, Volume: 9 Issue: 2, 340 - 356, 30.05.2025
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1459154

Abstract

Bu çalışmada, dijital yayın platformları arasında güçlü bir marka olarak gösterilen ve Türkiye pazarına 2022 yılında giriş yapan Disney+’ın X, YouTube ve Instagram platformlarındaki resmi hesaplarından toplanan içerik paylaşımları incelenmiştir. Toplanan bu içerik paylaşımları, marka tarafından tercih edilen pazarlama stratejilerinin incelenmesi sürecinde kullanılmıştır. Bu veriler neticesinde ise sosyal medya pazarlamasının markalar açısından öneminin ortaya konulması amaçlanmıştır. Verilerin detaylı olarak incelenebilmesi ve değerlendirilebilmesi için nitel araştırma yöntemine bağlı olarak durum çalışması tercih edilmiştir. Elde edilen veriler, durum çalışması kapsamında derinlemesine incelenmiştir. Detaylı inceleme esnasında verilerin daha net bir şekilde anlaşılabilmesi için kategorilendirme ve sınıflandırmalara yer verilmiştir. Genel bulgulara göre Disney+’ın sosyal medya platformlarında müşterileri ile etkileşim konusunda zayıf olduğu görülürken, reklam türündeki video içerik paylaşımlarında ünlü kullanımına %68 oranında yer verdiği görülmüştür. Marka bir yandan müşteri ilişkileri noktasında olumsuz bir izlenim ortaya koyarken, diğer yandan reklam içeriklerinde ünlü kullanımı ile dijital pazarlama yöntemleri kapsamında olumlu bir izlenim ortaya koymuştur.

References

  • Ahmedov, A. (2020). Reklamlarda ünlü ve marka arasındaki uyumun tüketicilerin satın alma niyetine ve marka sadakatine etkisi. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 168-187.
  • Akıncı Vural, B., & Maden, D. (2011). Dijital platformun kurumsal iletişim üzerindeki etkileri. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, 6, 189-206.
  • Akkılıç, M. E. (2016). 101 soruda pazarlama. Türkmen Kitabevi.
  • Alanka, D. (2024). Nitel bir araştırma yöntemi olarak içerik analizi: teorik bir çerçeve. Kronotop İletişim Dergisi, 1(1), 64-84.
  • Anderson, P. (2007). What is Web 2.0: ideas, technologies and implications for education, JISC Technology and Standards Watch, 1(1), 1-64.
  • Aslan, Ö., Sadıç, F., & Kanbur, Y. (2022). The boosting effect of covid-19 breakthrough in digital broadcasting. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 48, 1-14. Doi: 10.52642/susbed.1096808
  • Ataseven, F., Demirel, E., & Yalın, Y. (2012). Reklam çevirilerinde yerelleştirme. Dilbilim, 15, 13-24.
  • Ateş, S., & Karaduman, İ. (2019). Markanın sosyal medyadaki takipçi sayısı ve içerik miktarının marka değerine etkisi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1), 163-179. Doi: 10.30692/sisad.516097
  • Avşar, Z. (2022). Sosyal medya. TRT Akademi, 7(14), 5-7.
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-9.
  • Bala, M., & Verma, D. (2018). A critical review of digital marketing. International Journal of Management, IT & Engineering, 8, 321-339.
  • Batı, U. (2019). Reklamın dili. (5. Baskı), Alfa Yayıncılık.
  • Benli, T., & Karaosmanoğlu, K. (2017). Bir pazarlama stratejisi olarak içerik pazarlama. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD) , 6(1), 27-38.
  • Biçer, D. F., & Erciş, A. (2020). Sosyal medyada viral pazarlama (elektronik ağızdan ağıza) faaliyetlerinin tüketici satın alım niyetine etkileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(3), 1555-1575.
  • Bilge, F. A. (2016). Yeni pazarlama yaklaşımı içerik pazarlamasının incelenmesi ve turizm sektörüne uygulanabilirliği. The Journal of Academic Social Science Studies, 2(44), 125-140.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  • Bryman, A. (2016). Social research methods (5th ed.). Oxford University Press.
  • Bulut, S. (2020). Sosyal medya aracılığı ile influencer’ların pazarlama sürecine etkisi. Journal of Human and Social Sciences, 3(1), 520-541.
  • Büyüker İşler, D., & Demir, N. G. (2019). Markaların emoji kullanımına yönelik bireylerin tutumları: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 10(25), 466-484. https://doi.org/10.21076/vizyoner.556353
  • Canöz, K., Gülmez, Ö., & Eroğlu, G. (2020). Pazarlamanın yükselen yıldızı influencer marketing: Influencer takipçilerinin satın alma davranışını belirlemeye yönelik bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 23(1), 73-91. Doi: 10.29249/selcuksbmyd.606009
  • Cantürk, B. (2023). 2023 'Atatürk' dizisi kaldırıldı! Disney Plus'a tepkiler çığ gibi. https://www.tgrthaber.com/kultur-sanat/ataturk-dizisi-kaldirildi-disney-plusa-tepkiler-cig-gibi-2899509 (Erişim Tarihi: 09.10.2024).
  • Cemalcılar, İ. (1965). Pazarlama nedir? Eskişehir İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi Dergisi, 1(2), 63-72.
  • Chen, Y. N. K. (2017). Competitions among OTT TV Platforms and Traditional Television in Taiwan: A Niche Analysis. Mapping ICT into Transformation for the Next Information Society, International Telecommunications Society (ITS), Kyoto, Japan, 1-25.
  • Choudhury, N. (2014). World wide web and its journey from web 1.0 to web 4.0. International Journal of Computer Science and Information Technologies, 5(6), 8096-8100.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches (3rd ed.). Sage Publications.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications.
  • Creswell, J. W. (2017). Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Siyasal Kitabevi.
  • Çakır, S., & Çakın, Ö. (2022). Markaların dijital iletişimde emoji kullanım alışkanlıkları. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 7(1), 101-114. DOI: 10.56202/mbsjcs.1120231.
  • Çam, M. S. (2016). Her ünlü star mıdır? Reklamlarda ünlü kullanımı üzerine bir değerlendirme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (ICEBSS Özel Sayı), 162-173.
  • Çelik Varol, M., Varol, E., & Tüzel Uraltaş, K. N. (2022). Viral pazarlamanın dijital dünyada satın alma davranışlarına etkisi: k kuşağı üzerine bir inceleme. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 7(2), 26-45. Doi: 10.47107/inifedergi.1145948.
  • Çetintaş Sağlam, S., & Uzunçarşılı Soydaş, A. (2022). Sosyal ağlarda ağızdan ağıza yayılmanın (ewom) tüketici motivasyonları açısından incelenmesine yönelik bir araştırma. SDÜ İFADE, 4(1), 34-58.
  • Çiftçi, E., & Özdemir, Ş. (2022). Yeni medyada marka farkındalığı yaratmada viral reklamların rolü. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 9(1), 126-142. Doi: 10.47097/piar.1075599
  • Dibb, S., Simkin, L., Pride, W. M., & Ferrell, O. C. (2019). Marketing: Concepts and strategies. (8th Edition) Cengage Learning EMEA.
  • Doğan, Ş. (2020). Sosyal medyada pazarlama uygulamaları: bir havayolu firmasının reklam filmi analizi. Selçuk İletişim, 13(2), 775-799.
  • Erkan, İ. (2020). Dijital pazarlamanın dünü, bugünü, geleceği: Bibliyometrik bir analiz. Akademik Hassasiyetler, 7(13), 149-168.
  • Eş, A., & Terzioğlu, E. (2020). Sosyal medya pazarlama aktivitelerinin tüketici satın alma davranışı üzerine etkisinin incelenmesi. Güncel Pazarlama Yaklaşımları ve Araştırmaları Dergisi, 1(2), 113-131.
  • Flick, U. (2018). An introduction to qualitative research (6th ed.). Sage Publications.
  • Girgin, M. (2019). Pazarlama ve veri analitiği; pazarlamanın artan önemi. Uluslararası Bankacılık Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 1-29.
  • Güven, G. Ö. (2018). Dijital çağın eğlenceli dili emojiler: reklamcılıkta emoji kullanımları üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 1(2), 77-90.
  • Harwood, T. G., & Garry, T. (2003). An overview of content analysis. The Marketing Review, 3(4), 479-498. Hepkul, A. (2002). Bir sosyal bilim araştırma yöntemi olarak içerik analizi. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 1-12.
  • Insivia, (2023). 2023 report: most important marketing stats in the software & saas industry. https://www.insivia.com/2023-saas-marketing-report/ (Erişim Tarihi: 24.04.2023).
  • İsmayılov, E. (2022). Dijital pazarlamaya yönelik bir inceleme . Yönetim Ekonomi Edebiyat İslami ve Politik Bilimler Dergisi, 7(1), 119-126. Doi: 10.24013/jomelips.1112184
  • Kapan, K., & Üncel, R. (2020). Gelişen web teknolojilerinin (web 1.0- web 2.0- web 3.0) türkiye turizmine etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 276-289.
  • Karkar, A. (2016). Content marketing on the increase of value and confidence network. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(1), 274-285. Doi: 10.24289/ijsser.279104.
  • Kaya, E., & Tarhan Mengi, B. (2019). Sosyal medya risklerinin yönetilmesinde iç denetimin rolü. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 82, 97-110. https://doi.org/10.25095/mufad.536021
  • Keşaplı, O. (2017). İşletmelerin sosyal medya hesapları üzerinden kurmuş oldukları iletişiminin marka değeri üzerine etkisi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 653-668.
  • Kır, J., & Öztürk, G. (2020). Türkiye'de influencer çalışmalarının tüketicinin satın alma davranışına etkisi. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 3(1), 44-66.
  • Kingsnorth, S. (2017). Dijital pazarlama stratejisi. Çevrimiçi (online) pazarlamaya bütünleşik bir yaklaşım. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Koçak, D. (2023). Web 1,0’dan web 3,0’a metaverse’ün gelişimi ve sunduğu fırsatlar. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 7(2), 97-113.
  • Kotler, P., & Keller, K.L. (2016). Marketing management 15th ed. (15th). Pearson Education.
  • Kotler, P. (2003). Kotler ve pazarlama. Sistem Yayıncılık.
  • Kotler, P., Burton, S., Deans, K., Brown, L., & Armstrong, G. (2015). Marketing. Pearson Higher Education AU.
  • Koyuncu, E. (2017). Tv Yayıncılığı Alanındaki Dijital Tv Platformları Sosyal Paylaşım Ağlarını Neden Kullanırlar? Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 315-335
  • Köklü, N. (1994). Örnek olay çalışma metodları. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 27(2), 771-779. Doi: 10.1501/Egifak_0000000372
  • Kuş, E. (2012). Sosyal bilimlerde nitel araştırma teknikleri. Anı Yayıncılık.
  • Kuş, O. (2016). İçerik pazarlama/dijital dünyada marka ve hikâye yaratma. Pales Yayınları.
  • Latorre, M. (2018). Historia de las web, 1.0, 2.0, 3.0 y 4.0. Universidad Marcelino Champagnat, 1-7.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd ed). Sage Publications.
  • Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis guidebook. Sage Publications.
  • Onar, S., & Karadağ, Y. (2022). Sosyal medyanın etkili iletişim dili: emojiler. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 390-405. Doi: 10.54600/igdirsosbilder.1075665
  • Onurlubaş, E. (2016). Sosyal medyada pazarlama algısının faktör analiziyle incelenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 233-254.
  • Öçer, A. (2010). İnternet teknolojisi ve pazarlamanın 4+1 P'si. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(1), 337-356.
  • Özdemir, Ö. (2022). Disney Plus Türkiye'de: Netflix ve televizyon kanallarının rekabeti dizi sektörünü nasıl değiştiriyor? https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-61750471 (Erişim Tarihi: 16.03.2024).
  • Özden, A. T. (2022). 1.0’dan 5.0’a dünya: web, pazarlama, endüstri ve toplum. Journal of Business in The Digital Age, 5(1), 29-44. Doi: 10.46238/jobda.1003371
  • Özel, S., & Kısaoğlu, Ö. (2022). Küresel televizyon endüstrisinde dizi üretimlerinde yaşanan değişim: bir Netflix yapımı olarak Witcher örneği. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 646-666. Doi: 10.17336/igusbd.797552
  • Özer, M. (2023). Disney+ 11 milyon aboneyi nerede ve neden kaybetti; Atatürk dizisiyle ilgisi var mı? https://www.evrensel.net/haber/496766/disney-11-milyon-aboneyi-nerede-ve-neden-kaybetti-ataturk-dizisiyle-ilgisi-var-mi (Erişim Tarihi: 03.10.2024).
  • Öztürk, B. N., & Erdoğan, Y. (2022). Netflix’te dijital pazarlama stratejileri ile gündem belirleme: Pera Palas’ta Gece Yarısı örneği. Akademik Hassasiyetler, 9(20), 161-195.
  • Park, E. A. (2018). Business strategies of Korean TV players in the age of over-the-top (OTT) video service. International Journal of Communication, 12, 4646-4667.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Sage Publications.
  • Polat, N. (2002). İnternetin alışkanlıklarımız üzerine etkileri. Selçuk İletişim, 2(2), 12-22.
  • Sarıtaş, A. (2018). İçerik pazarlamasına yönelik bir literatür taraması. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi, 4(6), 232-239.
  • Sezgin, M., & Çetin, H. (2022). Tüketicilerin sosyal medya fenomenlerine hangi ölçütlere göre güvendiğine dair bir araştırma. Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, 6(14), 90-103.
  • Subaşı, M., & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Şahin, D. (2019). Nüfuz pazarlaması (influencer marketing): youtuberlar üzerine bir araştırma. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 47-57. Doi: 10.18221/bujss.553177
  • Şahin, E., & Dündar, M. (2019). Sosyal ağ ve sosyal medya platformları üzerinde yürütülen viral pazarlama faaliyetlerinin tüketici davranışı üzerindeki etkisi: İstanbul ili örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22(1), 143-160. Doi: 10.29249/selcuksbmyd.498363
  • Şahin, H., Topal, B., & Topal, B. (2018). İnternet bağımlılığı üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Metinleri, 2018(2), 118-136.
  • Taghisoylu, R. (2020). Nitel bir araştırma tekniği olarak: durum çalışması. Social Mentality And Researcher Thinkers Journal (Smart Journal), 6(33), 1161-1167.
  • Tayfun, N. Ö. (2017). Pazar kurdu olma ve viral pazarlama arasındaki ilişki gücünün analizi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(37), 237-252. Doi: 10.31795/baunsobed.645179
  • Terkan, R. (2014). Sosyal medya ve pazarlama: tüketicide kalite yansıması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(1), 57-71.
  • Toptaş, S., & Yazıcı, F. (2022). Sosyal medya kullanıcılarının dijital yayıncılık platformu ve içerik seçimi tercihlerine yönelik bir araştırma: Aksaray Üniversitesi örneği. Bayterek Uluslararası Akademik Araştırmalar Dergisi, 5(2), 120-138. https://doi.org/10.48174/buaad.52.4
  • Uyar, A. (2018). Reklamlarda ünlü kullanımın tüketiciler açısından değerlendirilmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(ICEESS’ 18), 121-127. https://doi.org/10.18506/anemon.452741
  • Uysal, D. (1999). Teknolojik gelişim ve global rekabet üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 1(3), 29-38.
  • Ünal, E. (2019). Öğretmen adayları ve öğretim elemanlarının web 2.0 teknolojileri farkındalıkları, kullanım sıklıkları ve yeterliklerinin incelenmesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 553-566. Doi: 10.29029/busbed.496655
  • Vacas-Aguilar, F. (2021). Video streaming market: an analysis of Disney Plus strategy. Profesıonal De La Informacıon, 30(4). https://doi.org/10.3145/epi.2021.jul.13
  • White, M. D., Marsh, E. E., Marsh, E. E., & White, M. D. (2006). Content analysis: A flexible methodology. Library Trends, 55(1), 22-45.
  • Yağar, F., & Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yamaner, M. (2023). Atatürk dizisi iptal edildi, Disney Plus'a tepki yağdı! Ermeni haber sayfasından skandal paylaşım. https://www.mynet.com/ataturk-dizisi-iptal-edildi-disney-plus-a-tepki-yagdi-ermeni-haber-sayfasindan-skandal-paylasim-468638-mymagazin (Erişim Tarihi: 09.10.2024).
  • Yavuz, V. (2020). Yeni medyada bir görsel iletişim modeli: emojiler. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 22-34.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, L., & Eldeniz, L. (2022). Sosyal medya ünlülerinin, takipçi davranışlarına etkisi. Yeni Medya, 2022(13), 401-417.
  • Yıldız, G. (2023). Disney Plus’tan açıklama: Yurt dışından tepkiler var ancak kesin bir karar verilmedi. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/disney-plustan-aciklama-geldi/ (Erişim Tarihi: 03.10.2024).
  • Yıldız, Ö. F. (2023). Disney Plus 3 ayda 11 milyonu aşkın üye kaybetti. https://www.aa.com.tr/tr/kultur/disney-plus-3-ayda-11-milyonu-askin-uye-kaybetti/2965364# (Erişim Tarihi: 03.10.2024).
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: design and methods (3. Ed). Sage Publications.
  • Yin, R. K. (2014). Case study research: design and methods (5.Ed). Sage Publications.
  • Yücel, N., & Alpay, C. (2017). Viral pazarlama kapsamında havayolu işletmeleri müşterilerinin şikâyetlerinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1(2), 127-168.
  • Yüksel, H. (2022). Dijitalleşme bağlamında Türkiye’de televizyon yayıncılığının dönüşümü: Disney Plus platformu. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 523-538. Doi: 10.30692/sisad.1107757
  • Zengin, B., & Serdaroğlu, Y. (2020). Sosyal medya pazarlaması konusundaki lisansüstü tezlerin içerik analiziyle değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19(4), 1562-1579. Doi: 10.21547/jss.730551

A Study on Social Media Posts of Brands Participating in a New Market: The Case of Disney+

Year 2025, Volume: 9 Issue: 2, 340 - 356, 30.05.2025
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1459154

Abstract

In this study, content posts collected from the official accounts of Disney+, which is shown as a strong brand among digital broadcasting platforms and entered the Turkish market in 2022, on X, YouTube and Instagram platforms were analyzed. These content posts were used in the process of analyzing the marketing strategies preferred by the brand. As a result of this data, it is aimed to reveal the importance of social media marketing for brands. In order to examine and evaluate the data in detail, a case study was preferred depending on the qualitative research method. The data obtained were analyzed in depth within the scope of the case study. During the detailed examination, categorization and classifications were used to understand the data more clearly. According to the general findings, it was observed that Disney+ was weak in interacting with its customers on social media platforms, while it was seen that it included the use of celebrities at a rate of 68% in video content sharing in the form of advertisements. While on the one hand, the brand has created a negative impression in terms of customer relations, on the other hand, it has created a positive impression within the scope of digital marketing methods with the use of celebrities in advertising content.

References

  • Ahmedov, A. (2020). Reklamlarda ünlü ve marka arasındaki uyumun tüketicilerin satın alma niyetine ve marka sadakatine etkisi. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 168-187.
  • Akıncı Vural, B., & Maden, D. (2011). Dijital platformun kurumsal iletişim üzerindeki etkileri. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, 6, 189-206.
  • Akkılıç, M. E. (2016). 101 soruda pazarlama. Türkmen Kitabevi.
  • Alanka, D. (2024). Nitel bir araştırma yöntemi olarak içerik analizi: teorik bir çerçeve. Kronotop İletişim Dergisi, 1(1), 64-84.
  • Anderson, P. (2007). What is Web 2.0: ideas, technologies and implications for education, JISC Technology and Standards Watch, 1(1), 1-64.
  • Aslan, Ö., Sadıç, F., & Kanbur, Y. (2022). The boosting effect of covid-19 breakthrough in digital broadcasting. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 48, 1-14. Doi: 10.52642/susbed.1096808
  • Ataseven, F., Demirel, E., & Yalın, Y. (2012). Reklam çevirilerinde yerelleştirme. Dilbilim, 15, 13-24.
  • Ateş, S., & Karaduman, İ. (2019). Markanın sosyal medyadaki takipçi sayısı ve içerik miktarının marka değerine etkisi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1), 163-179. Doi: 10.30692/sisad.516097
  • Avşar, Z. (2022). Sosyal medya. TRT Akademi, 7(14), 5-7.
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-9.
  • Bala, M., & Verma, D. (2018). A critical review of digital marketing. International Journal of Management, IT & Engineering, 8, 321-339.
  • Batı, U. (2019). Reklamın dili. (5. Baskı), Alfa Yayıncılık.
  • Benli, T., & Karaosmanoğlu, K. (2017). Bir pazarlama stratejisi olarak içerik pazarlama. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD) , 6(1), 27-38.
  • Biçer, D. F., & Erciş, A. (2020). Sosyal medyada viral pazarlama (elektronik ağızdan ağıza) faaliyetlerinin tüketici satın alım niyetine etkileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(3), 1555-1575.
  • Bilge, F. A. (2016). Yeni pazarlama yaklaşımı içerik pazarlamasının incelenmesi ve turizm sektörüne uygulanabilirliği. The Journal of Academic Social Science Studies, 2(44), 125-140.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  • Bryman, A. (2016). Social research methods (5th ed.). Oxford University Press.
  • Bulut, S. (2020). Sosyal medya aracılığı ile influencer’ların pazarlama sürecine etkisi. Journal of Human and Social Sciences, 3(1), 520-541.
  • Büyüker İşler, D., & Demir, N. G. (2019). Markaların emoji kullanımına yönelik bireylerin tutumları: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 10(25), 466-484. https://doi.org/10.21076/vizyoner.556353
  • Canöz, K., Gülmez, Ö., & Eroğlu, G. (2020). Pazarlamanın yükselen yıldızı influencer marketing: Influencer takipçilerinin satın alma davranışını belirlemeye yönelik bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 23(1), 73-91. Doi: 10.29249/selcuksbmyd.606009
  • Cantürk, B. (2023). 2023 'Atatürk' dizisi kaldırıldı! Disney Plus'a tepkiler çığ gibi. https://www.tgrthaber.com/kultur-sanat/ataturk-dizisi-kaldirildi-disney-plusa-tepkiler-cig-gibi-2899509 (Erişim Tarihi: 09.10.2024).
  • Cemalcılar, İ. (1965). Pazarlama nedir? Eskişehir İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi Dergisi, 1(2), 63-72.
  • Chen, Y. N. K. (2017). Competitions among OTT TV Platforms and Traditional Television in Taiwan: A Niche Analysis. Mapping ICT into Transformation for the Next Information Society, International Telecommunications Society (ITS), Kyoto, Japan, 1-25.
  • Choudhury, N. (2014). World wide web and its journey from web 1.0 to web 4.0. International Journal of Computer Science and Information Technologies, 5(6), 8096-8100.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches (3rd ed.). Sage Publications.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications.
  • Creswell, J. W. (2017). Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Siyasal Kitabevi.
  • Çakır, S., & Çakın, Ö. (2022). Markaların dijital iletişimde emoji kullanım alışkanlıkları. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 7(1), 101-114. DOI: 10.56202/mbsjcs.1120231.
  • Çam, M. S. (2016). Her ünlü star mıdır? Reklamlarda ünlü kullanımı üzerine bir değerlendirme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (ICEBSS Özel Sayı), 162-173.
  • Çelik Varol, M., Varol, E., & Tüzel Uraltaş, K. N. (2022). Viral pazarlamanın dijital dünyada satın alma davranışlarına etkisi: k kuşağı üzerine bir inceleme. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 7(2), 26-45. Doi: 10.47107/inifedergi.1145948.
  • Çetintaş Sağlam, S., & Uzunçarşılı Soydaş, A. (2022). Sosyal ağlarda ağızdan ağıza yayılmanın (ewom) tüketici motivasyonları açısından incelenmesine yönelik bir araştırma. SDÜ İFADE, 4(1), 34-58.
  • Çiftçi, E., & Özdemir, Ş. (2022). Yeni medyada marka farkındalığı yaratmada viral reklamların rolü. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 9(1), 126-142. Doi: 10.47097/piar.1075599
  • Dibb, S., Simkin, L., Pride, W. M., & Ferrell, O. C. (2019). Marketing: Concepts and strategies. (8th Edition) Cengage Learning EMEA.
  • Doğan, Ş. (2020). Sosyal medyada pazarlama uygulamaları: bir havayolu firmasının reklam filmi analizi. Selçuk İletişim, 13(2), 775-799.
  • Erkan, İ. (2020). Dijital pazarlamanın dünü, bugünü, geleceği: Bibliyometrik bir analiz. Akademik Hassasiyetler, 7(13), 149-168.
  • Eş, A., & Terzioğlu, E. (2020). Sosyal medya pazarlama aktivitelerinin tüketici satın alma davranışı üzerine etkisinin incelenmesi. Güncel Pazarlama Yaklaşımları ve Araştırmaları Dergisi, 1(2), 113-131.
  • Flick, U. (2018). An introduction to qualitative research (6th ed.). Sage Publications.
  • Girgin, M. (2019). Pazarlama ve veri analitiği; pazarlamanın artan önemi. Uluslararası Bankacılık Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 1-29.
  • Güven, G. Ö. (2018). Dijital çağın eğlenceli dili emojiler: reklamcılıkta emoji kullanımları üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 1(2), 77-90.
  • Harwood, T. G., & Garry, T. (2003). An overview of content analysis. The Marketing Review, 3(4), 479-498. Hepkul, A. (2002). Bir sosyal bilim araştırma yöntemi olarak içerik analizi. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 1-12.
  • Insivia, (2023). 2023 report: most important marketing stats in the software & saas industry. https://www.insivia.com/2023-saas-marketing-report/ (Erişim Tarihi: 24.04.2023).
  • İsmayılov, E. (2022). Dijital pazarlamaya yönelik bir inceleme . Yönetim Ekonomi Edebiyat İslami ve Politik Bilimler Dergisi, 7(1), 119-126. Doi: 10.24013/jomelips.1112184
  • Kapan, K., & Üncel, R. (2020). Gelişen web teknolojilerinin (web 1.0- web 2.0- web 3.0) türkiye turizmine etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 276-289.
  • Karkar, A. (2016). Content marketing on the increase of value and confidence network. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(1), 274-285. Doi: 10.24289/ijsser.279104.
  • Kaya, E., & Tarhan Mengi, B. (2019). Sosyal medya risklerinin yönetilmesinde iç denetimin rolü. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 82, 97-110. https://doi.org/10.25095/mufad.536021
  • Keşaplı, O. (2017). İşletmelerin sosyal medya hesapları üzerinden kurmuş oldukları iletişiminin marka değeri üzerine etkisi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 653-668.
  • Kır, J., & Öztürk, G. (2020). Türkiye'de influencer çalışmalarının tüketicinin satın alma davranışına etkisi. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 3(1), 44-66.
  • Kingsnorth, S. (2017). Dijital pazarlama stratejisi. Çevrimiçi (online) pazarlamaya bütünleşik bir yaklaşım. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Koçak, D. (2023). Web 1,0’dan web 3,0’a metaverse’ün gelişimi ve sunduğu fırsatlar. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 7(2), 97-113.
  • Kotler, P., & Keller, K.L. (2016). Marketing management 15th ed. (15th). Pearson Education.
  • Kotler, P. (2003). Kotler ve pazarlama. Sistem Yayıncılık.
  • Kotler, P., Burton, S., Deans, K., Brown, L., & Armstrong, G. (2015). Marketing. Pearson Higher Education AU.
  • Koyuncu, E. (2017). Tv Yayıncılığı Alanındaki Dijital Tv Platformları Sosyal Paylaşım Ağlarını Neden Kullanırlar? Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 315-335
  • Köklü, N. (1994). Örnek olay çalışma metodları. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 27(2), 771-779. Doi: 10.1501/Egifak_0000000372
  • Kuş, E. (2012). Sosyal bilimlerde nitel araştırma teknikleri. Anı Yayıncılık.
  • Kuş, O. (2016). İçerik pazarlama/dijital dünyada marka ve hikâye yaratma. Pales Yayınları.
  • Latorre, M. (2018). Historia de las web, 1.0, 2.0, 3.0 y 4.0. Universidad Marcelino Champagnat, 1-7.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd ed). Sage Publications.
  • Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis guidebook. Sage Publications.
  • Onar, S., & Karadağ, Y. (2022). Sosyal medyanın etkili iletişim dili: emojiler. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 390-405. Doi: 10.54600/igdirsosbilder.1075665
  • Onurlubaş, E. (2016). Sosyal medyada pazarlama algısının faktör analiziyle incelenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 233-254.
  • Öçer, A. (2010). İnternet teknolojisi ve pazarlamanın 4+1 P'si. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(1), 337-356.
  • Özdemir, Ö. (2022). Disney Plus Türkiye'de: Netflix ve televizyon kanallarının rekabeti dizi sektörünü nasıl değiştiriyor? https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-61750471 (Erişim Tarihi: 16.03.2024).
  • Özden, A. T. (2022). 1.0’dan 5.0’a dünya: web, pazarlama, endüstri ve toplum. Journal of Business in The Digital Age, 5(1), 29-44. Doi: 10.46238/jobda.1003371
  • Özel, S., & Kısaoğlu, Ö. (2022). Küresel televizyon endüstrisinde dizi üretimlerinde yaşanan değişim: bir Netflix yapımı olarak Witcher örneği. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 646-666. Doi: 10.17336/igusbd.797552
  • Özer, M. (2023). Disney+ 11 milyon aboneyi nerede ve neden kaybetti; Atatürk dizisiyle ilgisi var mı? https://www.evrensel.net/haber/496766/disney-11-milyon-aboneyi-nerede-ve-neden-kaybetti-ataturk-dizisiyle-ilgisi-var-mi (Erişim Tarihi: 03.10.2024).
  • Öztürk, B. N., & Erdoğan, Y. (2022). Netflix’te dijital pazarlama stratejileri ile gündem belirleme: Pera Palas’ta Gece Yarısı örneği. Akademik Hassasiyetler, 9(20), 161-195.
  • Park, E. A. (2018). Business strategies of Korean TV players in the age of over-the-top (OTT) video service. International Journal of Communication, 12, 4646-4667.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Sage Publications.
  • Polat, N. (2002). İnternetin alışkanlıklarımız üzerine etkileri. Selçuk İletişim, 2(2), 12-22.
  • Sarıtaş, A. (2018). İçerik pazarlamasına yönelik bir literatür taraması. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi, 4(6), 232-239.
  • Sezgin, M., & Çetin, H. (2022). Tüketicilerin sosyal medya fenomenlerine hangi ölçütlere göre güvendiğine dair bir araştırma. Uluslararası Ekonomi ve Siyaset Bilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi, 6(14), 90-103.
  • Subaşı, M., & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Şahin, D. (2019). Nüfuz pazarlaması (influencer marketing): youtuberlar üzerine bir araştırma. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 47-57. Doi: 10.18221/bujss.553177
  • Şahin, E., & Dündar, M. (2019). Sosyal ağ ve sosyal medya platformları üzerinde yürütülen viral pazarlama faaliyetlerinin tüketici davranışı üzerindeki etkisi: İstanbul ili örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22(1), 143-160. Doi: 10.29249/selcuksbmyd.498363
  • Şahin, H., Topal, B., & Topal, B. (2018). İnternet bağımlılığı üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Metinleri, 2018(2), 118-136.
  • Taghisoylu, R. (2020). Nitel bir araştırma tekniği olarak: durum çalışması. Social Mentality And Researcher Thinkers Journal (Smart Journal), 6(33), 1161-1167.
  • Tayfun, N. Ö. (2017). Pazar kurdu olma ve viral pazarlama arasındaki ilişki gücünün analizi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(37), 237-252. Doi: 10.31795/baunsobed.645179
  • Terkan, R. (2014). Sosyal medya ve pazarlama: tüketicide kalite yansıması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(1), 57-71.
  • Toptaş, S., & Yazıcı, F. (2022). Sosyal medya kullanıcılarının dijital yayıncılık platformu ve içerik seçimi tercihlerine yönelik bir araştırma: Aksaray Üniversitesi örneği. Bayterek Uluslararası Akademik Araştırmalar Dergisi, 5(2), 120-138. https://doi.org/10.48174/buaad.52.4
  • Uyar, A. (2018). Reklamlarda ünlü kullanımın tüketiciler açısından değerlendirilmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(ICEESS’ 18), 121-127. https://doi.org/10.18506/anemon.452741
  • Uysal, D. (1999). Teknolojik gelişim ve global rekabet üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 1(3), 29-38.
  • Ünal, E. (2019). Öğretmen adayları ve öğretim elemanlarının web 2.0 teknolojileri farkındalıkları, kullanım sıklıkları ve yeterliklerinin incelenmesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 553-566. Doi: 10.29029/busbed.496655
  • Vacas-Aguilar, F. (2021). Video streaming market: an analysis of Disney Plus strategy. Profesıonal De La Informacıon, 30(4). https://doi.org/10.3145/epi.2021.jul.13
  • White, M. D., Marsh, E. E., Marsh, E. E., & White, M. D. (2006). Content analysis: A flexible methodology. Library Trends, 55(1), 22-45.
  • Yağar, F., & Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yamaner, M. (2023). Atatürk dizisi iptal edildi, Disney Plus'a tepki yağdı! Ermeni haber sayfasından skandal paylaşım. https://www.mynet.com/ataturk-dizisi-iptal-edildi-disney-plus-a-tepki-yagdi-ermeni-haber-sayfasindan-skandal-paylasim-468638-mymagazin (Erişim Tarihi: 09.10.2024).
  • Yavuz, V. (2020). Yeni medyada bir görsel iletişim modeli: emojiler. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 22-34.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, L., & Eldeniz, L. (2022). Sosyal medya ünlülerinin, takipçi davranışlarına etkisi. Yeni Medya, 2022(13), 401-417.
  • Yıldız, G. (2023). Disney Plus’tan açıklama: Yurt dışından tepkiler var ancak kesin bir karar verilmedi. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/disney-plustan-aciklama-geldi/ (Erişim Tarihi: 03.10.2024).
  • Yıldız, Ö. F. (2023). Disney Plus 3 ayda 11 milyonu aşkın üye kaybetti. https://www.aa.com.tr/tr/kultur/disney-plus-3-ayda-11-milyonu-askin-uye-kaybetti/2965364# (Erişim Tarihi: 03.10.2024).
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: design and methods (3. Ed). Sage Publications.
  • Yin, R. K. (2014). Case study research: design and methods (5.Ed). Sage Publications.
  • Yücel, N., & Alpay, C. (2017). Viral pazarlama kapsamında havayolu işletmeleri müşterilerinin şikâyetlerinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1(2), 127-168.
  • Yüksel, H. (2022). Dijitalleşme bağlamında Türkiye’de televizyon yayıncılığının dönüşümü: Disney Plus platformu. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 523-538. Doi: 10.30692/sisad.1107757
  • Zengin, B., & Serdaroğlu, Y. (2020). Sosyal medya pazarlaması konusundaki lisansüstü tezlerin içerik analiziyle değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19(4), 1562-1579. Doi: 10.21547/jss.730551
There are 97 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Digital Marketing
Journal Section Makaleler
Authors

Yasin Erdoğan 0000-0003-2177-0218

Bilge Nur Öztürk 0000-0001-9232-3912

Publication Date May 30, 2025
Submission Date March 26, 2024
Acceptance Date November 19, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Erdoğan, Y., & Öztürk, B. N. (2025). Yeni Bir Pazara Katılan Markaların Sosyal Medya Paylaşımlarına Yönelik İnceleme: Disney+ Örneği. Alanya Akademik Bakış, 9(2), 340-356. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1459154