Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Girişimcilikte Sosyal Sermayenin Rolü

Year 2025, Volume: 9 Issue: 2, 501 - 519, 30.05.2025
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1573598

Abstract

Bu araştırma ile Türkiye’de faaliyet gösteren sosyal girişimcilerin sosyal sermayelerinin sosyal girişimcilik faaliyetlerindeki rolü araştırılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda Türkiye’de faaliyet gösteren 17 sosyal girişimciyle yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Araştırma sonuçları sosyal girişimcilikte iş kurma sürecinde ve sürdürülmesinde sosyal sermayenin etkili bir faktör olduğunu; sosyal girişimcilerin bağlayıcı ve köprü kuran sosyal sermaye türünden yararlandıklarını ortaya koymaktadır. Bu bakımdan araştırmanın sosyal girişimcilik alanında son yıllarda ortaya çıkan gelişmeler ışığında Türkiye’deki mevcut durumun belirlenmesi ve sosyal girişimciliğin Türkiye’de aktif ve sürdürülebilir olması açısından katkı sağladığı düşünülmektedir.

References

  • Afkari, R. (2022). Türkiye'deki Afgan göçmenlerin girişimcilik sürecinde sosyal sermayenin etkisi: İstanbul ve Konya örneği üzerine nitel bir araştırma. (Tez No. 770481) [Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Ağızan, K., & Bayramoğlu, Z. (2020). Tarım işletmelerinde girişimci becerilerinin oluşmasında sosyal sermayenin rolü. KSÜ Tarım ve Doğa Dergisi, 21, 227-236.
  • Akyazı, T.E. (2011). Girişimcilik sürecinde sosyal sermaye ve sosyal ağlar ile iç girişimcilik arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. [Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Akyazı, T.E., & Karadal, H. (2017). Girişimcilik ve sosyal ağlar: Sosyal ağ analizi yöntemi ile Aksaray organize sanayi bölgesi’ndeki işletmelerin girişimcilik haritasının oluşturulması. Lefke Avrupa Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 168-192.
  • Alvord, S. H., Brown, D. L., & Letts, C. W. (2004). Social entrepreneurship and societal transformation: an exploratory study. The Journal of Applied Behavioral Science, 40(3), 260-282.
  • Anheir, H., & Kendall, J. (2002). Interpersonal trust and voluntary associations. British Journal of Sociology, 53(3), 343-362.
  • Arıcan Kaygusuz, N., & Genç, K. Y. (2022). Sosyal girişimciliğin ticari girişimcilikle ilişkisi. Astana Yayınları.
  • Aşkın, E. Ö., & Barış, S. (2016). Kadın istihdamında sosyal sermayenin etkisi: Tokat ilinde kadın girişimciler üzerine bir inceleme. Business & Economics Research Journal, 7(2), 63-82.
  • Barendsen, L., & Gardner, H. (2004). Is the social entrepreneur a new type of leader?. Leader To Leader, 34, 43-50.
  • Baron, R.A., & Markman, G.D. (2000). Beyond social capital: How social skills can enhance entrepreneurs' success. Academy of Management Executive, 14(1), 106-116.
  • Basu, S. (2012). Social capital and social entrepreneurship in the third sector: Analysing links. interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(3), 386-405.
  • Baş, T., & U. Akturan (2008). Nitel araştırma yöntemleri: Nvivo ile nitel veri analizi, örnekleme, analiz, yorum. Seçkin Yayıncılık.
  • Bavarsad, B., Jaldani, S., & Ghezelbash, H. (2022). Investigating the mediating role of social entrepreneurship for social and human capital to affect operational performance. Transformation Management Journal, 13(2), 157-184.
  • Betil, İ. (2010). Sivil toplum, sosyal sermaye, sosyal girişimcilik. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(1), 24.
  • Bhandari, H., & Yasunobu, K. (2009). What is social capital? A comprehensive review of the consept. Asian Journal of Social Science, 37(3), 480-510.
  • Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. J. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the sociology of education (ss. 241-258). Greenwood.
  • Brinckerhoff, P. C. (2000). Social entrepreneurship: The art of mission-based venture development. John Wiley & Sons.
  • Brown, T., & Wyatt, J. (2015). Design thinking for social innovation. Annual Review of Policy Design, 3(1), 1-10.
  • Burt, R. S. (1992). Structural holes: The social structure of competition. Harvard University Press.
  • Burt, R. S. (2000). The network entrepreneur. R. Swedberg (Ed.), Entrepreneurship: The social science view of entrepreneurship: Introduction and practical applications (ss. 281-307). Oxford University Press.
  • Burt, R. S. (2008). Structural holes versus Network closure as social capital. N. Lin, K. Cook, & R. S. Burt (Ed.), Social capital theory and research. (Cilt 4, ss. 31-56). Aldine Transaction.
  • Coleman, J. S. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology Supplementary, 94(1), 95-120.
  • Cook, B., Dodds, C., & Mitchell, W. (2003). Social entrepreneurship: False premises and dangerous forebodings. Australian Journal Of Social Issues, 38(1), 60.
  • Cruickshank, P., & Rolland, D. (2006). Entrepreneurial success through networks and social capital: Exploratory considerations from GEM research in New Zealand. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 19(1), 63-80.
  • Dees, G. J. (1998). Enterprising nonprofits: What do you do when traditional sources of funding fall short?. Harvard Business Review, January/February, 55-67.
  • Dees, G. J. (2001). The meaning of social entrepreneurship. Duke University, 1-5.
  • Dees, G. J. (2006). Taking social entrepreneurship seriously. Transaction Socail Science and Modern Society, 44(3), 24-31.
  • Dees, G. J., & Anderson, B. B. (2006). Framing a theory of social entrepreneurship: Bulilding on two schools of practice and thought. R. M. Williams (Ed.), Research on social entrepreneurship: Understanding and contributing to an emerging field. (Cilt 1, ss. 39-65). Arnova Occasional Paper Series.
  • Dees, G. J., Emerson, J., & Economy, P. (2002). Strategic tools for social entrepreneurs: Enhancing the performance of your enterprising nonprofit. John Wiley & Sons Inc.
  • Demirel, E. (2023). Sosyal sermayenin girişimcilik eğilimi üzerine etkisi: Bir meta analiz çalışması. Ekev Akademi Dergisi, Özel Sayı, 125-137.
  • Denizalp, H. (2007). Toplumsal dönüşüm için sosyal girişimcilik rehberi. Odak Ofset Yayıncılık.
  • Doh, S., & Zolnik, E. (2011). Social capital and entrepreneurship: An exploratory analysis. African Journal of Business Management, 5(12), 4961-4975.
  • Doherty, B., Haugh, H., & Lyon, F. (2014). Social enterprises as hybrid organizations: A review and research agenda. International Journal of Management Reviews, 16(4), 417-436.
  • Edwards, B., & Foley, M. W. (1998). Civil society and social capital beyond Putnam. American Behavioral Scientist, 42(1), 124-139.
  • Eisenhardt, K. (1989). Building theories from case study research. The Academy of Case Study Research, 14(4), 532–550.
  • Ercan, S. (2021). Sosyal sermaye perspektifinden sosyal girişimlerin Türkiye’deki yolculuğu. Karabük Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Dergisi, 16-95.
  • Ercan, S. (2022). Sosyal sermaye perspektifinden sosyal girişimcilik. M. Yücenurşen (Ed.), Sosyal, beşeri ve idari bilimler alanında uluslararası araştırmalar. Eğitim Yayınevi, 39-57.
  • Erickson, B. H. (2004). The distribution of gendered social capital in Canada. H. Flap, & B. Völker (Ed.), Creation and Returns of Social Capital (ss. 27-50). Routledge.
  • Estrin, S., Mickiewicz, T., & Stephan, U. (2013). Entrepreneurship, social capital, and institutions: Social and commercial entrepreneurship across nations. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(3), 479-504.
  • Gedajlovic, E., Honig, B., Moore, C.B., Payne, G.T., & Wright, M. (2013). Social Capital and Entrepreneurship: A Schema and Research Agenda. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(3), 455-478.
  • Granovetter, M. S. (1973). The strengthof weak Ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1360-1380.
  • Gretzinger, S., Jebsen, S., Brem, A., & Ogbonna, T. U. (2017). Small scale entrepreneurship – understanding behaviors of aspiring entrepreneurs in a rural area. Competitiveness Review An International Business Journal, 28(1), 22-42.
  • Guzman Vasquez, A., & Trujillo Davila, M. A. (2008). Emprendimiento social - Revisión De Literatura. Estudios Gerenciales, 24(109), 105-125.
  • Halpern, D. (2005). Social Capital: The new golden goose. Faculty of Social and Political Sciences Cambridge University Published, 83.
  • Hasan, S. (2005). Social capital and social entrepreneurship in Asia: Analysing the links. Asia Pacific Journal of Public Administration, 27(1), 1-17.
  • Hart, S. L. (2005). Innovation creative destruction and sustainability. Research Technology Management, 45(5), 21-27.
  • Hervieux, C., Gedajlovic, E., & Turcotte, M. F. (2010). The legitimization of social entrepreneurship. Journal of Enterprising Communities People and Places in the Global Economy, 4(1), 37-67.
  • Hooghe, M., & Stolle, D. (2003). Introduction: Generation social capital. M. Hooghe, & D. Stolle (Ed.), Generation Social Capital: Civil Society and Institutions in Comparative Perspective (ss. 28). Palgravepp.
  • Jonsson, S., & Lindbergh, J. (2011). The development of social capital and financing of entrepreneurial firms: From financial bootstrapping to bank funding. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(4), 1-26.
  • Işık , V. (2016). Çalışmanın evrimi ve sosyal girişim. Ekin Basım Yayın.
  • Işık, V. (2021). Sosyal girişimcilik. Ekin Yayınevi.
  • Jack, S. (2005). The role, use and activation of strong and weak network ties: A qualitative analysis. Journal of Management Studies, 42(6), 1233-1259.
  • Karadal, H., & Akyazı, T.E. (2023). Girişimcilik sürecinde sosyal sermayenin etkisi üzerine bir örnek olay çalışması: Altuntaş örneği.14. Ulusal İşletmecilik Kongresi, Aksaray.
  • Keleş, Ş., & Dilmaç, M. (2017). Kırsal alanda sosyal sermayenin sosyal girişimcilik üzerine etkisi: Erzurum kırsalı örneği. The International New Issues in Social Sciences, 4, 43-64.
  • Kılıç Kırılmaz, S. (2014). Sosyal girişimcilik boyutlarına kurumsal bir bakış. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 55-74.
  • Kwon, S. W., & Arenius, P. (2010). Nations of entrepreneurs: A social capital perspective. Journal of Business Venturing, 25(3), 315-330.
  • Liu, R. C., & Zhou, F. (2020). Research on the relationship between social capital and social entrepreneurship intention: The mediating role of entrepreneurial bricolage. 6th International Conference on Humanities and Social Science Research. Atlantis Press.
  • Madhooshi, M., Hossein, M., & Samimi, J. (2015). Social entrepreneurship & social capital: A theoretical analysis. American Journal of Economics, Finance and Management, 1(3), 102-112.
  • Mair, J., & Marti, I. (2006). Social entrepreneurship research: A source of explanation prediction and delight. Journal Of World Business, 41(1), 36-44.
  • Martinez, M. A., & Aldrich, H. E. (2011). Networking strategies for entrepreneurs: Balancing cohesion and diversity. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 17(1), 7-38.
  • Mil, B. (2007). Nitel araştırma tekniği olarak görüşme, nitel araştırma: Neden?, nasıl? niçin?. A. Yüksel, B. Mil ve Y. Bilim (drl.). Detay Yayıncılık.
  • Mitchell, C. J. (1969). The concept and use of social networks. C. J. Mitchell (Ed.), Social networks in urban situations: Analyses of personal relationships in central African towns (ss. 2). Manchester University Press.
  • Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242–266.
  • Nga, J. K., & Shamuganathan, G. (2010). The influence of personality traits and demographic factors on social entrepreneurship start up intentions. Journal of Business Ethics, 95(2), 259-282.
  • Okan, T., Sarı, S., & Peker, İ. (2016). Girişimcilik başarı faktörü olarak sosyal sermaye kriterlerinin analitik hiyerarşi süreci (AHS) ile ağırlıklandırılması ve bir ölçek önerisi. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(1), 177-194.
  • Osanmaz, H. (2020). Algılanan Sosyal Desteğin Sosyal Girişimcilik Eğilimi Üzerindeki Etkisi: Adil Dünya İnancının Düzenleyici Rolü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Oskooii, N., & Ajali, J. (2017). Social capital and social entrepreneurship and innovation culture. Innovative Marketing, 13(3), 42-46.
  • Öztopçu, A. (2020). Girişimci davranışında sosyal sermaye etkisi. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 4(2), 85-104.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Ed. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir). Pegem Akademi.
  • Perrini, F., Vurro, C., & Costanzo, L. A. (2010). A process-based view of social entrepreneurship: From opportunity identification to scaling-up social change in the case of San Patrignano. Entrepreneurship and Regional Development, 22(6), 515-534.
  • Polak, J., & Snowball, J. (2016). Towards a framework for assessing the sustainability of local economic development based on natural resources: Honeybush tea in the Eastern Cape Province of South Africa. The International Journal of Justice and Sustainability, 22(3), 335-349.
  • Prieto, L. C., Phipps, S., & Addae, I. (2014). Is Wall-Mart a social enterprise? An exploration of the relationship between corporate reputation, corporate social responsibility & financial performance. Academy of Strategic Management Journal, 13(2), 51-61.
  • Putnam, R. D. (1993). Making democracy work: Civic traditions in modern Italy. Princeton University Press.
  • Shaw, E., & Carter, S. (2007). Social entrepreneurship: Theoretical antecedents and empirical analysis of the entrepreneurial Processes and Outcomes. Journal of Small Business and Economic Development, 14(3), 418-434.
  • Spear, R. (2006). Social entrepreneurship and mobilisation of social capital in European social enterprises. Routledge.
  • Tsai, W., & Ghoshal, S. (1998). Social capital and value creation: The role of intra firm networks. The Academy of Management Journal, 41(4), 464-476.
  • Uphoff, N., & Wijayaratna, C. (2000). Demonstrated benefits from social capital: The productivity of farmer organizations in Gal Oya, Sri Lanka. World Development, 28(11), 1875-1890.
  • Üzümcü, A., Çam, Ü., & Eşsiz, F. P. (2009). Yoksullukla mücadelede sosyal sermaye ve sosyal girişimciliğin önemi sivil toplum kuruluşlarının katkıları üzerine bir deneme . VI. Uluslararası Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi: Sosyal Girişimcilik. (ss. 434-435). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi .
  • Van Oorschot, W., Arts, W., & Gelissen, J. (2006). Social capital in Europe: Measurement and social and regional distribution of a multifaceted phenomenon. Acta Sociologica: Journal of The Nordic Sociologica: Journal of The Nordic Sociological Association: Special Issue on Social Capital VICE, 49(2), 149-166.
  • Vurgun, L. (2019). Girişimcilikte sosyal sermayenin rolü: başarılı girişimciler üzerine nitel bir değerlendirme. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(12), 36-46.
  • Weerawardena, J., & Mort, G. S. (2006). Investigating social entrepreneurship: A multidimensional model. Journal Of World Business, 41(1), 21-35.
  • Westlund, H., & Gawell, M. (2012). Building social capital for social entrepreneurship. Annals of Public and Cooperative Economics, 83(1), 101-116.
  • Xie, G., Wang, L., & Lee, B. (2021). Understanding the impact of social capital on entrepreneurship performance: The moderation effects of opportunity recognition and operational competency. Frontiers in Psychology, 12, 1-12.
  • Yaşbay Kobal, H. (2017). Vekalet teorisi ve kaynak bağımlılığı teorisi bağlamında yönetim kurulu özelliklerinin finansal performansa etkisi: Halka açık gıda şirketleri üzerinde bir araştırma [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Yaşbay Kobal, H. (2020). Türkiye’de sosyal girişimcilik alanında çoklu kurumsal mantıklar. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 559-589.
  • Yıldız, G. (2022, Mayıs). Sağlık kurumlarında sosyal sermaye ve rekabet üstünlüğü: Bir sistematik derleme [Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Yin, R.K. (2003). Case study research, design, and methods. Thousand Oaks. Sage Publications.

The Role of Social Capital in Social Entrepreneurship

Year 2025, Volume: 9 Issue: 2, 501 - 519, 30.05.2025
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1573598

Abstract

This research investigated the role of social capital in the social entrepreneurship activities of social entrepreneurs operating in Turkey. Qualitative research method was used in the research. In line with the purpose of the research, face-to-face interviews were conducted with 17 social entrepreneurs operating in Turkey. The research results reveal that social capital is an effective factor in the process of establishing and sustaining a business in social entrepreneurship; social entrepreneurs benefit from the bonding and bridging type of social capital. In this respect, it is thought that the research contributes to determining the current situation in Turkey in the light of the developments in the field of social entrepreneurship in recent years and to making social entrepreneurship active and sustainable in Turkey.

References

  • Afkari, R. (2022). Türkiye'deki Afgan göçmenlerin girişimcilik sürecinde sosyal sermayenin etkisi: İstanbul ve Konya örneği üzerine nitel bir araştırma. (Tez No. 770481) [Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Ağızan, K., & Bayramoğlu, Z. (2020). Tarım işletmelerinde girişimci becerilerinin oluşmasında sosyal sermayenin rolü. KSÜ Tarım ve Doğa Dergisi, 21, 227-236.
  • Akyazı, T.E. (2011). Girişimcilik sürecinde sosyal sermaye ve sosyal ağlar ile iç girişimcilik arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. [Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Akyazı, T.E., & Karadal, H. (2017). Girişimcilik ve sosyal ağlar: Sosyal ağ analizi yöntemi ile Aksaray organize sanayi bölgesi’ndeki işletmelerin girişimcilik haritasının oluşturulması. Lefke Avrupa Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 168-192.
  • Alvord, S. H., Brown, D. L., & Letts, C. W. (2004). Social entrepreneurship and societal transformation: an exploratory study. The Journal of Applied Behavioral Science, 40(3), 260-282.
  • Anheir, H., & Kendall, J. (2002). Interpersonal trust and voluntary associations. British Journal of Sociology, 53(3), 343-362.
  • Arıcan Kaygusuz, N., & Genç, K. Y. (2022). Sosyal girişimciliğin ticari girişimcilikle ilişkisi. Astana Yayınları.
  • Aşkın, E. Ö., & Barış, S. (2016). Kadın istihdamında sosyal sermayenin etkisi: Tokat ilinde kadın girişimciler üzerine bir inceleme. Business & Economics Research Journal, 7(2), 63-82.
  • Barendsen, L., & Gardner, H. (2004). Is the social entrepreneur a new type of leader?. Leader To Leader, 34, 43-50.
  • Baron, R.A., & Markman, G.D. (2000). Beyond social capital: How social skills can enhance entrepreneurs' success. Academy of Management Executive, 14(1), 106-116.
  • Basu, S. (2012). Social capital and social entrepreneurship in the third sector: Analysing links. interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(3), 386-405.
  • Baş, T., & U. Akturan (2008). Nitel araştırma yöntemleri: Nvivo ile nitel veri analizi, örnekleme, analiz, yorum. Seçkin Yayıncılık.
  • Bavarsad, B., Jaldani, S., & Ghezelbash, H. (2022). Investigating the mediating role of social entrepreneurship for social and human capital to affect operational performance. Transformation Management Journal, 13(2), 157-184.
  • Betil, İ. (2010). Sivil toplum, sosyal sermaye, sosyal girişimcilik. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(1), 24.
  • Bhandari, H., & Yasunobu, K. (2009). What is social capital? A comprehensive review of the consept. Asian Journal of Social Science, 37(3), 480-510.
  • Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. J. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the sociology of education (ss. 241-258). Greenwood.
  • Brinckerhoff, P. C. (2000). Social entrepreneurship: The art of mission-based venture development. John Wiley & Sons.
  • Brown, T., & Wyatt, J. (2015). Design thinking for social innovation. Annual Review of Policy Design, 3(1), 1-10.
  • Burt, R. S. (1992). Structural holes: The social structure of competition. Harvard University Press.
  • Burt, R. S. (2000). The network entrepreneur. R. Swedberg (Ed.), Entrepreneurship: The social science view of entrepreneurship: Introduction and practical applications (ss. 281-307). Oxford University Press.
  • Burt, R. S. (2008). Structural holes versus Network closure as social capital. N. Lin, K. Cook, & R. S. Burt (Ed.), Social capital theory and research. (Cilt 4, ss. 31-56). Aldine Transaction.
  • Coleman, J. S. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology Supplementary, 94(1), 95-120.
  • Cook, B., Dodds, C., & Mitchell, W. (2003). Social entrepreneurship: False premises and dangerous forebodings. Australian Journal Of Social Issues, 38(1), 60.
  • Cruickshank, P., & Rolland, D. (2006). Entrepreneurial success through networks and social capital: Exploratory considerations from GEM research in New Zealand. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 19(1), 63-80.
  • Dees, G. J. (1998). Enterprising nonprofits: What do you do when traditional sources of funding fall short?. Harvard Business Review, January/February, 55-67.
  • Dees, G. J. (2001). The meaning of social entrepreneurship. Duke University, 1-5.
  • Dees, G. J. (2006). Taking social entrepreneurship seriously. Transaction Socail Science and Modern Society, 44(3), 24-31.
  • Dees, G. J., & Anderson, B. B. (2006). Framing a theory of social entrepreneurship: Bulilding on two schools of practice and thought. R. M. Williams (Ed.), Research on social entrepreneurship: Understanding and contributing to an emerging field. (Cilt 1, ss. 39-65). Arnova Occasional Paper Series.
  • Dees, G. J., Emerson, J., & Economy, P. (2002). Strategic tools for social entrepreneurs: Enhancing the performance of your enterprising nonprofit. John Wiley & Sons Inc.
  • Demirel, E. (2023). Sosyal sermayenin girişimcilik eğilimi üzerine etkisi: Bir meta analiz çalışması. Ekev Akademi Dergisi, Özel Sayı, 125-137.
  • Denizalp, H. (2007). Toplumsal dönüşüm için sosyal girişimcilik rehberi. Odak Ofset Yayıncılık.
  • Doh, S., & Zolnik, E. (2011). Social capital and entrepreneurship: An exploratory analysis. African Journal of Business Management, 5(12), 4961-4975.
  • Doherty, B., Haugh, H., & Lyon, F. (2014). Social enterprises as hybrid organizations: A review and research agenda. International Journal of Management Reviews, 16(4), 417-436.
  • Edwards, B., & Foley, M. W. (1998). Civil society and social capital beyond Putnam. American Behavioral Scientist, 42(1), 124-139.
  • Eisenhardt, K. (1989). Building theories from case study research. The Academy of Case Study Research, 14(4), 532–550.
  • Ercan, S. (2021). Sosyal sermaye perspektifinden sosyal girişimlerin Türkiye’deki yolculuğu. Karabük Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Dergisi, 16-95.
  • Ercan, S. (2022). Sosyal sermaye perspektifinden sosyal girişimcilik. M. Yücenurşen (Ed.), Sosyal, beşeri ve idari bilimler alanında uluslararası araştırmalar. Eğitim Yayınevi, 39-57.
  • Erickson, B. H. (2004). The distribution of gendered social capital in Canada. H. Flap, & B. Völker (Ed.), Creation and Returns of Social Capital (ss. 27-50). Routledge.
  • Estrin, S., Mickiewicz, T., & Stephan, U. (2013). Entrepreneurship, social capital, and institutions: Social and commercial entrepreneurship across nations. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(3), 479-504.
  • Gedajlovic, E., Honig, B., Moore, C.B., Payne, G.T., & Wright, M. (2013). Social Capital and Entrepreneurship: A Schema and Research Agenda. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(3), 455-478.
  • Granovetter, M. S. (1973). The strengthof weak Ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1360-1380.
  • Gretzinger, S., Jebsen, S., Brem, A., & Ogbonna, T. U. (2017). Small scale entrepreneurship – understanding behaviors of aspiring entrepreneurs in a rural area. Competitiveness Review An International Business Journal, 28(1), 22-42.
  • Guzman Vasquez, A., & Trujillo Davila, M. A. (2008). Emprendimiento social - Revisión De Literatura. Estudios Gerenciales, 24(109), 105-125.
  • Halpern, D. (2005). Social Capital: The new golden goose. Faculty of Social and Political Sciences Cambridge University Published, 83.
  • Hasan, S. (2005). Social capital and social entrepreneurship in Asia: Analysing the links. Asia Pacific Journal of Public Administration, 27(1), 1-17.
  • Hart, S. L. (2005). Innovation creative destruction and sustainability. Research Technology Management, 45(5), 21-27.
  • Hervieux, C., Gedajlovic, E., & Turcotte, M. F. (2010). The legitimization of social entrepreneurship. Journal of Enterprising Communities People and Places in the Global Economy, 4(1), 37-67.
  • Hooghe, M., & Stolle, D. (2003). Introduction: Generation social capital. M. Hooghe, & D. Stolle (Ed.), Generation Social Capital: Civil Society and Institutions in Comparative Perspective (ss. 28). Palgravepp.
  • Jonsson, S., & Lindbergh, J. (2011). The development of social capital and financing of entrepreneurial firms: From financial bootstrapping to bank funding. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(4), 1-26.
  • Işık , V. (2016). Çalışmanın evrimi ve sosyal girişim. Ekin Basım Yayın.
  • Işık, V. (2021). Sosyal girişimcilik. Ekin Yayınevi.
  • Jack, S. (2005). The role, use and activation of strong and weak network ties: A qualitative analysis. Journal of Management Studies, 42(6), 1233-1259.
  • Karadal, H., & Akyazı, T.E. (2023). Girişimcilik sürecinde sosyal sermayenin etkisi üzerine bir örnek olay çalışması: Altuntaş örneği.14. Ulusal İşletmecilik Kongresi, Aksaray.
  • Keleş, Ş., & Dilmaç, M. (2017). Kırsal alanda sosyal sermayenin sosyal girişimcilik üzerine etkisi: Erzurum kırsalı örneği. The International New Issues in Social Sciences, 4, 43-64.
  • Kılıç Kırılmaz, S. (2014). Sosyal girişimcilik boyutlarına kurumsal bir bakış. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 55-74.
  • Kwon, S. W., & Arenius, P. (2010). Nations of entrepreneurs: A social capital perspective. Journal of Business Venturing, 25(3), 315-330.
  • Liu, R. C., & Zhou, F. (2020). Research on the relationship between social capital and social entrepreneurship intention: The mediating role of entrepreneurial bricolage. 6th International Conference on Humanities and Social Science Research. Atlantis Press.
  • Madhooshi, M., Hossein, M., & Samimi, J. (2015). Social entrepreneurship & social capital: A theoretical analysis. American Journal of Economics, Finance and Management, 1(3), 102-112.
  • Mair, J., & Marti, I. (2006). Social entrepreneurship research: A source of explanation prediction and delight. Journal Of World Business, 41(1), 36-44.
  • Martinez, M. A., & Aldrich, H. E. (2011). Networking strategies for entrepreneurs: Balancing cohesion and diversity. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 17(1), 7-38.
  • Mil, B. (2007). Nitel araştırma tekniği olarak görüşme, nitel araştırma: Neden?, nasıl? niçin?. A. Yüksel, B. Mil ve Y. Bilim (drl.). Detay Yayıncılık.
  • Mitchell, C. J. (1969). The concept and use of social networks. C. J. Mitchell (Ed.), Social networks in urban situations: Analyses of personal relationships in central African towns (ss. 2). Manchester University Press.
  • Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242–266.
  • Nga, J. K., & Shamuganathan, G. (2010). The influence of personality traits and demographic factors on social entrepreneurship start up intentions. Journal of Business Ethics, 95(2), 259-282.
  • Okan, T., Sarı, S., & Peker, İ. (2016). Girişimcilik başarı faktörü olarak sosyal sermaye kriterlerinin analitik hiyerarşi süreci (AHS) ile ağırlıklandırılması ve bir ölçek önerisi. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(1), 177-194.
  • Osanmaz, H. (2020). Algılanan Sosyal Desteğin Sosyal Girişimcilik Eğilimi Üzerindeki Etkisi: Adil Dünya İnancının Düzenleyici Rolü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Oskooii, N., & Ajali, J. (2017). Social capital and social entrepreneurship and innovation culture. Innovative Marketing, 13(3), 42-46.
  • Öztopçu, A. (2020). Girişimci davranışında sosyal sermaye etkisi. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 4(2), 85-104.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Ed. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir). Pegem Akademi.
  • Perrini, F., Vurro, C., & Costanzo, L. A. (2010). A process-based view of social entrepreneurship: From opportunity identification to scaling-up social change in the case of San Patrignano. Entrepreneurship and Regional Development, 22(6), 515-534.
  • Polak, J., & Snowball, J. (2016). Towards a framework for assessing the sustainability of local economic development based on natural resources: Honeybush tea in the Eastern Cape Province of South Africa. The International Journal of Justice and Sustainability, 22(3), 335-349.
  • Prieto, L. C., Phipps, S., & Addae, I. (2014). Is Wall-Mart a social enterprise? An exploration of the relationship between corporate reputation, corporate social responsibility & financial performance. Academy of Strategic Management Journal, 13(2), 51-61.
  • Putnam, R. D. (1993). Making democracy work: Civic traditions in modern Italy. Princeton University Press.
  • Shaw, E., & Carter, S. (2007). Social entrepreneurship: Theoretical antecedents and empirical analysis of the entrepreneurial Processes and Outcomes. Journal of Small Business and Economic Development, 14(3), 418-434.
  • Spear, R. (2006). Social entrepreneurship and mobilisation of social capital in European social enterprises. Routledge.
  • Tsai, W., & Ghoshal, S. (1998). Social capital and value creation: The role of intra firm networks. The Academy of Management Journal, 41(4), 464-476.
  • Uphoff, N., & Wijayaratna, C. (2000). Demonstrated benefits from social capital: The productivity of farmer organizations in Gal Oya, Sri Lanka. World Development, 28(11), 1875-1890.
  • Üzümcü, A., Çam, Ü., & Eşsiz, F. P. (2009). Yoksullukla mücadelede sosyal sermaye ve sosyal girişimciliğin önemi sivil toplum kuruluşlarının katkıları üzerine bir deneme . VI. Uluslararası Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi: Sosyal Girişimcilik. (ss. 434-435). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi .
  • Van Oorschot, W., Arts, W., & Gelissen, J. (2006). Social capital in Europe: Measurement and social and regional distribution of a multifaceted phenomenon. Acta Sociologica: Journal of The Nordic Sociologica: Journal of The Nordic Sociological Association: Special Issue on Social Capital VICE, 49(2), 149-166.
  • Vurgun, L. (2019). Girişimcilikte sosyal sermayenin rolü: başarılı girişimciler üzerine nitel bir değerlendirme. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(12), 36-46.
  • Weerawardena, J., & Mort, G. S. (2006). Investigating social entrepreneurship: A multidimensional model. Journal Of World Business, 41(1), 21-35.
  • Westlund, H., & Gawell, M. (2012). Building social capital for social entrepreneurship. Annals of Public and Cooperative Economics, 83(1), 101-116.
  • Xie, G., Wang, L., & Lee, B. (2021). Understanding the impact of social capital on entrepreneurship performance: The moderation effects of opportunity recognition and operational competency. Frontiers in Psychology, 12, 1-12.
  • Yaşbay Kobal, H. (2017). Vekalet teorisi ve kaynak bağımlılığı teorisi bağlamında yönetim kurulu özelliklerinin finansal performansa etkisi: Halka açık gıda şirketleri üzerinde bir araştırma [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Yaşbay Kobal, H. (2020). Türkiye’de sosyal girişimcilik alanında çoklu kurumsal mantıklar. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 559-589.
  • Yıldız, G. (2022, Mayıs). Sağlık kurumlarında sosyal sermaye ve rekabet üstünlüğü: Bir sistematik derleme [Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Yin, R.K. (2003). Case study research, design, and methods. Thousand Oaks. Sage Publications.
There are 87 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Entrepreneurship
Journal Section Makaleler
Authors

Necdet Tan 0009-0009-8777-0107

Hava Yaşbay Kobal 0000-0002-2589-785X

Savaş Şimşek 0000-0003-2340-3104

Publication Date May 30, 2025
Submission Date October 25, 2024
Acceptance Date January 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Tan, N., Yaşbay Kobal, H., & Şimşek, S. (2025). Sosyal Girişimcilikte Sosyal Sermayenin Rolü. Alanya Akademik Bakış, 9(2), 501-519. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1573598