Bu çalışmada, Türkiye'nin yenilebilir meyve ve sert kabuklu meyve sektörünün küresel rekabet gücünü artırmak amacıyla veri odaklı bir Karar Destek Sistemi (KDS) geliştirilmiştir. Çalışmanın amacı, pazar erişilebilirliğini ve kârlılığını etkileyen coğrafi yakınlık, ekonomik potansiyel ve tarife düzeyleri gibi faktörler temelinde yüksek potansiyele sahip ihracat pazarlarını belirlemektir. Türkiye, Çin, Güney Afrika, Rusya, Hindistan ve Brezilya'nın ihracat performanslarının incelendiği çalışmada, coğrafi yakınlığın etkisi değerlendirilmiştir. Veriler, Birleşmiş Milletler Comtrade ve Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Bakanlığı gibi kaynaklardan elde edilmiş; ihracat hacmi, ithalat payları, tarifeler ve pazar büyüme oranları analiz edilmiştir. Python kullanılarak yapılan istatistiksel değerlendirme, düşük tarifelerin uygulandığı ve büyük ithalat pazarlarına sahip ülkelerin en uygun fırsatları sunduğunu göstermiştir. Türkiye'nin rekabet avantajı, orta düzey tarifelerin uygulandığı ve uzak coğrafi konumdaki pazarlarda belirginleşmektedir. Ağırlıklı puanlama sistemine dayanan KDS modeli, Türkiye'nin güçlü yönlerini vurgulayan bileşik puanlarla ihracat pazarlarını sıralamakta ve karar vericilere öncelikli hedef pazar stratejileri sunmaktadır. Çalışmada, Türkiye'nin yenilebilir meyve ve sert kabuklu meyve sektörünün küresel pazardaki varlığını güçlendirmeye yönelik farklı ve yeni fikirler ortaya konmuştur.
In this study, a data-driven Decision Support System (DSS) was developed to increase the global competitiveness of Türkiye's edible fruit and nut sector. The aim is to determine high-potential export markets based on geographical proximity, economic potential and tariff levels that affect market accessibility and profitability. The study, which examines the export performances of Türkiye, China, South Africa, Russia, India and Brazil, evaluated the effect of geographical proximity. Data were obtained from sources such as the United Nations Comtrade and the Turkish Ministry of Trade and export volume, import shares, tariffs and market growth were analyzed. Statistical evaluation using Python showed that low tariffs and large import markets offer the best opportunities. Türkiye's competitive advantage becomes evident in markets with medium tariffs and distant markets. The DDS model, based on a weighted scoring system, ranks export destinations with composite scores that emphasize Türkiye's strengths and offers priority-targeted market strategies to decision makers. Different and new ideas were presented in the study to strengthen the presence of Türkiye's edible fruit and nut sector in global markets.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Import Export Management |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2025 |
Submission Date | November 25, 2024 |
Acceptance Date | April 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |