Book Review
BibTex RIS Cite

The Aims of Education: A Call for Educational Reform - Book review

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 78 - 80, 25.05.2025

Abstract

This study analyzes Alfred North Whitehead’s book The Aims of Education – A Call for Reform in Education. The book emphasizes that education should not merely be a transfer of knowledge but should also be regarded as both a science and an art. Whitehead argues that education should avoid unnecessary information overload, integrate theory with practice, and promote intellectual excitement. However, the book is observed to adopt a Western-centric perspective and lacks detailed explanations regarding the implementation of the proposed solutions. In this context, this study evaluates Whitehead’s educational philosophy and examines the strengths and weaknesses of the book.

References

  • Bain, A. (1879). Education as a science. C. Kegan Paul & Co.
  • Bain, A. (1879). Education as a science. C. Kegan Paul & Co.
  • Cihan, M. (2008). A. N. Whitehead, süreç felsefesi ve eğitim. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 194-208.
  • Cihan, M. (2008). A. N. Whitehead, süreç felsefesi ve eğitim. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 194-208.
  • Gutek, G. L. (2019). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar (N. Kale, Çev.). Ütopya.
  • Gutek, G. L. (2019). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar (N. Kale, Çev.). Ütopya.
  • Kansu, N. A. (2017). Pedagoji tarihi. Telgrafhane.
  • Kansu, N. A. (2017). Pedagoji tarihi. Telgrafhane.
  • Whitehead, A. N. (2020). Eğitimin amaçları: Eğitimde reform çağrısı (H. Ünder ve R. Çelik, Çev.). Fol Kitap.
  • Whitehead, A. N. (2020). Eğitimin amaçları: Eğitimde reform çağrısı (H. Ünder ve R. Çelik, Çev.). Fol Kitap.

Eğitimin Amaçları: Eğitimde Reform Çağrısı - Kitap değerlendirmesi

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 78 - 80, 25.05.2025

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Alfred North Whitehead’in Eğitimin Amaçları – Eğitimde Reform Çağrısı adlı eserini değerlendirmektir. Kitap, eğitimin yalnızca bilgi aktarımı değil, aynı zamanda bir bilim ve sanat olarak ele alınması gerektiğini vurgulamaktadır. Whitehead, eğitimin gereksiz bilgi yükünden kaçınması, teorinin pratikle birleşmesi ve entelektüel heyecanın teşvik edilmesi gerektiğini iddia etmektedir. Eserin Batı merkezli bir perspektifle yazıldığı ve önerilen çözümlerde uygulamaya yönelik ayrıntılı açıklamaların sınırlı kaldığı görülmektedir. Bu bağlamda, çalışmada Whitehead’in eğitim anlayışı değerlendirilmiş ve kitabın güçlü ve zayıf yönleri ele alınmıştır.

References

  • Bain, A. (1879). Education as a science. C. Kegan Paul & Co.
  • Bain, A. (1879). Education as a science. C. Kegan Paul & Co.
  • Cihan, M. (2008). A. N. Whitehead, süreç felsefesi ve eğitim. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 194-208.
  • Cihan, M. (2008). A. N. Whitehead, süreç felsefesi ve eğitim. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 194-208.
  • Gutek, G. L. (2019). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar (N. Kale, Çev.). Ütopya.
  • Gutek, G. L. (2019). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar (N. Kale, Çev.). Ütopya.
  • Kansu, N. A. (2017). Pedagoji tarihi. Telgrafhane.
  • Kansu, N. A. (2017). Pedagoji tarihi. Telgrafhane.
  • Whitehead, A. N. (2020). Eğitimin amaçları: Eğitimde reform çağrısı (H. Ünder ve R. Çelik, Çev.). Fol Kitap.
  • Whitehead, A. N. (2020). Eğitimin amaçları: Eğitimde reform çağrısı (H. Ünder ve R. Çelik, Çev.). Fol Kitap.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Education Management, Philosophical and Social Foundations of Education, Education Policy
Journal Section Book Review
Authors

Berna Ünal 0000-0002-1539-5899

Publication Date May 25, 2025
Submission Date January 17, 2025
Acceptance Date April 5, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Ünal, B. (2025). Eğitimin Amaçları: Eğitimde Reform Çağrısı - Kitap değerlendirmesi. Alanyazın, 6(1), 78-80.