Conceptual prototypes represent the central tendency and idealized version of a category. These structures enable students in social studies to make sense of complex social phenomena and establish cognitive connections. Although previous research has consistently focused on children's or students' concept construction and learning processes, the role of conceptual prototypes in education and content areas such as social studies is often overlooked. Synthesizing and discussing current empirical evidence, this study provides educators with insights into understanding the role of conceptual prototypes, developing instructional strategies aligned with students' cognitive processes, recognizing the connections between prototypes and complex thinking pathways, and informing interventions. Additionally, it highlights the necessity of integrating conceptual prototype-oriented pedagogy into social studies.
Kavramsal prototipler bir kategorinin merkezi eğilimi ve idealleştirilmiş versiyonudur. Bu yapılar, sosyal bilgilerde öğrencilerin karmaşık sosyal olguları anlamlandırmalarını sağlar ve bilişsel bağlantılar kurmalarına olanak tanır. Önceki araştırmalar, çocukların ya da öğrencilerin kavram gelişimi ve kavram öğrenme süreçlerine tutarlı bir şekilde odaklanmasına karşın, kavramsal prototiplerin eğitimdeki ve sosyal bilgiler gibi içerik alanlarındaki rolü genellikle göz ardı edilmektedir. Mevcut ampirik kanıtları sentezleyen ve tartışan bu araştırma, eğitimcilere kavramsal prototiplerin rolünü kavrayarak öğrencilerin bilişsel süreçleriyle uyumlu öğretim stratejileri geliştirme, prototipler ve karmaşık düşünme yolları arasındaki bağlantıları anlama ve buna yönelik müdahaleler için bilgi sağlama konusunda içgörüler sunmaktadır. Ayrıca, kavramsal prototip odaklı pedagojinin sosyal bilgilere entegre edilmesinin gerekliliğinin altını çizmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Studies Education, Learning Sciences |
Journal Section | Derleme Makelesi |
Authors | |
Publication Date | May 25, 2025 |
Submission Date | February 25, 2025 |
Acceptance Date | May 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0).