Bu çalışmanın amacı Türkiye’de 2020-2024 yılları arasında öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmesi konusunda yazılan lisansüstü tezlerin kapsamlı ve bütüncül bir biçimde incelenmesidir. Araştırmada, betimsel içerik analizi ve kategorik çözümleme tekniği kullanılmıştır. Çalışma grubunu YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanında bulunan, 2020-2024 yılları arasında öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmesi konusunda yazılan 15 yüksek lisans tezi oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre, 2020-2024 yılları arasında belirlenen konu ile ilgili doktora tezinin bulunmadığı; tezlerin en çok nicel araştırma yöntemiyle ilişkisel tarama deseninde, basit seçkisiz yöntem kullanılarak, örnekleminin anaokulu-okulöncesi, ilkokul, ortaokul, lisede görev yapan öğretmenler olarak belirlendiği; örneklem bölgelerinden birisi olan Marmara Bölgesi’nde, örgütsel sosyalleşme konusu ile ilgili olarak, sadece bir tezin yazıldığı; örgütsel sosyalleşme düzeyinin en çok çalışılan konu olduğu; veri toplama aracı olarak en fazla, Erdoğan ve Dönmez’in (2019) örgütsel sosyalleşme ölçeğinin kullanıldığı tespit edilmiştir. Araştırma bulgularına göre öncelikle, nitel ve karma araştırma yöntemine ağırlık verilerek, araştırma desenlerinin çeşitlendirilmesi önerilmektedir
The aim of this study is to analyse postgraduate theses written on the organizational socialization of teachers in Türkiye between the years 2020-2024 in a comprehensive and holistic manner. Descriptive content analysis and categorical analysis techniques were used in the research. The study group consists of 15 postgraduate theses written on the organizational socialization of teachers between the years 2020-2024 which are in the YÖK National Thesis Center database. According to the research results, it was determined that there was no doctoral dissertation on the determined subject between the years 2020-2024; the theses were mostly determined with the quantitative research method, relational screening design and the samples were determined as teachers working in kindergarten-preschool, primary school, secondary school and high school by using the simple random method; in the Marmara Region, one of the sample regions, only one thesis was written on the subject of organizational socialization; the level of organizational socialization was the most studied subject; and the organizational socialization scale of Erdoğan and Dönmez (2019) was used the most as the data collection tool. According to the research findings, it is recommended to diversify the research designs by giving priority to the qualitative and mixed research methods.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Systematic Review |
Authors | |
Publication Date | May 25, 2025 |
Submission Date | April 25, 2025 |
Acceptance Date | May 12, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |