Bingöl’ün Coğrafi Yapısının Eğitim Üzerindeki Etkisine Dair Öğretmen Görüşleri: Bir Durum Çalışması
Year 2025,
Volume: 3 Issue: 1, 41 - 63, 30.06.2025
Şeyda Dikme
,
Fatma Coşkun
Abstract
ÖZ
Bu çalışmada Bingöl’ün coğrafi yapısının eğitim üzerindeki etkisinin öğretmen görüşlerine dayalı olarak incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu farklı köylerde görev yapan 20 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasına uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırma kapsamında hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizin de içerik analiz kullanılmış ve öğretmenlerin verdikleri cevaplar tematik olarak sınıflandırılıp analiz edilmiştir. Bu çalışma sonucunda dört tema ve alt temalar oluşturularak incelenmiştir. Sonuçlar Bingöl’ün coğrafi yapısının öğrencilerin devamsızlığını, ders sürekliliğini, başarı düzeylerini etkilediğini ve öğrencilerin ders materyallerine, kurslara, internete erişimini zorlaştırdığını ortaya çıkarmıştır. Ayrıca eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanmasının ne kadar gerekli olduğu vurgulanmış ve bu hedefe ulaşmak için yapılacak çalışmaların önemine dikkat çekilmiştir.
References
- Akboy, R. (2005). Eğitim psikolojisi ve çoklu zeka. Dinazor Kitabevi.
- Akınoğlu, O. (2006). Coğrafya eğitimi ve toplum. Marmara Coğrafya Dergisi, 13, 25-48.
- Akpınar, E. (2011). Kelkit ilçesinde coğrafi faktörlerin örgün eğitim üzerindeki etkileri. Doğu Coğrafya Dergisi, 8,10.
- Aküzüm, C., Yavaş, T., Tan, Ç., & Uçar, M. B. (2015). İlköğretim kurumu öğrencilerinin devamsızlık ve okul terki nedenleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 167-192.
- Arınç, K. (2013). Doğal, iktisadi, sosyal ve siyasal yönleriyle Türkiye’nin iç bölgeleri (2. baskı). Eser Ofset Matbaacılık.
- Avci, V., Esen, F., & Kıranşan, K. (2018). Bingöl ilinin fiziki coğrafya özellikleri. Bingöl Araştırmaları Dergisi, 4(2), 9-40.
- Aykaç, N. (2018). Öğretim ilke ve yöntemleri (4. baskı). Pegem Akademi.
- Bakış, O., Levent, H., İnsel, A. & Polat, S. (2009). Türkiye’de eğitime erişimin belirleyicileri, Eğitim Reformu.Web:http://erg.sabanciuniv.edu/sites/erg.sabanciuniv.edu/files/GSURapor.pdf adresinden 17 Mayıs 2025 tarihinde alınmıştır.
- Bonilla-Mejía, L., Londoño-Ortega, E., & Henao, M. F. (2024). Geographic isolation and learning: Evidence from rural schools in Colombia. Economics of Education Review, 98, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2024.102522
- Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
- Bray, M. (2006). Private supplementary tutoring: comparative perspectives on patterns and implications. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 36(4), 515-530. https://doi.org/10.1080/03057920601024974
- Cirit Gül, A. & Çobanoğlu, E. O. (2024). Sınıf dışı eğitim etkinliklerine ilişkin okul yöneticileri, sınıf öğretmenleri ve veli görüşlerinin değerlendirilmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(41), 1672-1699. https://doi.org/10.35675/befdergi.1322777
- Creswell, J. W. (2020). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (5. baskı). Siyasal Kitabevi.
- Çakır, T. (2006). John Dewey'in eğitim felsefesi bağlamında "Eğitim Hakkı" ve günümüz eğitim sistemine eleştirel bir bakış. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 6, 30-36.
- Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38. https://doi.org/10.15390/EB.2014.3412
- Demir, M. K. (2007). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde gözlem gezisi yöntemini uygulama durumları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 323-343.
- Demirel, Ö. (2023). Öğretim ilke ve yöntemleri: öğretme sanatı, (26. baskı). Pegem Akademi.
- Gibson, W. J., & Brown, A. (2009). Working with qualitative data. SAGE Publications.
- Ilgar, R. (2023). Türkiye’de eğitimde yaşanan bölgesel farklılıklar, Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 9(2), 20-44. https://doi.org/10.47615/issej.1329419
- Ilgar, R. (2014). Coğrafi koşulların eğitim üzerine olumsuz etkileri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10,117-123.
- Kapur, R. (2019). Equal rights and opportunities in education. International Journal of Transformations in Business Management, 9(2), 1–10. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/334290183_Equal_Rights_and_Opportunities_in_Education
- Kara T. ve Atasoy, E. (2018).Eğitim coğrafyası perspektifinden Çanakkale ili. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(2), 1233-1257
- Karagözoğlu, G. (1985). Atatürk’ün eğitim savaşı. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi 2(4),193-214.
- Karaoğlu, M. (2010), Bingöl iklimi ve etkileri, III. Bingöl Sempozyumu Bingöl. https://www.researchgate.net/publication/324080616
- Karasar Ş. (1999). İnternet ortamında eğitim. Kuram ve Uygulama Eğitim Yönetimi Dergisi, 18(18),145-168.
- Karataş, A. & Kınalıoğlu İ.H. (2018). Köy okullarında çalışan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3),207-220.
- Kartal, S. E, Özdemir, T. Y. & Yirci, R. (2017). Kırsal bölgelerde çalışan erken kariyer öğretmenlerinin mentorluk ihtiyaçları. Türk Eğitim Dergisi, 6(1),30-40. https://doi.org/10.19128/turje.284833
- Kaya, F. (2016). Ağrı ilinin eğitim coğrafyası. Doğuş Matbaacılık.
- Kayadibi, F. (2012). Eğitim kalitesine etki eden faktörler ve kaliteli eğitimin üretime katkısı. Journal of Istanbul University Faculty of Theology, 3, 71-94.
Year 2025,
Volume: 3 Issue: 1, 41 - 63, 30.06.2025
Şeyda Dikme
,
Fatma Coşkun
References
- Akboy, R. (2005). Eğitim psikolojisi ve çoklu zeka. Dinazor Kitabevi.
- Akınoğlu, O. (2006). Coğrafya eğitimi ve toplum. Marmara Coğrafya Dergisi, 13, 25-48.
- Akpınar, E. (2011). Kelkit ilçesinde coğrafi faktörlerin örgün eğitim üzerindeki etkileri. Doğu Coğrafya Dergisi, 8,10.
- Aküzüm, C., Yavaş, T., Tan, Ç., & Uçar, M. B. (2015). İlköğretim kurumu öğrencilerinin devamsızlık ve okul terki nedenleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 167-192.
- Arınç, K. (2013). Doğal, iktisadi, sosyal ve siyasal yönleriyle Türkiye’nin iç bölgeleri (2. baskı). Eser Ofset Matbaacılık.
- Avci, V., Esen, F., & Kıranşan, K. (2018). Bingöl ilinin fiziki coğrafya özellikleri. Bingöl Araştırmaları Dergisi, 4(2), 9-40.
- Aykaç, N. (2018). Öğretim ilke ve yöntemleri (4. baskı). Pegem Akademi.
- Bakış, O., Levent, H., İnsel, A. & Polat, S. (2009). Türkiye’de eğitime erişimin belirleyicileri, Eğitim Reformu.Web:http://erg.sabanciuniv.edu/sites/erg.sabanciuniv.edu/files/GSURapor.pdf adresinden 17 Mayıs 2025 tarihinde alınmıştır.
- Bonilla-Mejía, L., Londoño-Ortega, E., & Henao, M. F. (2024). Geographic isolation and learning: Evidence from rural schools in Colombia. Economics of Education Review, 98, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2024.102522
- Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
- Bray, M. (2006). Private supplementary tutoring: comparative perspectives on patterns and implications. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 36(4), 515-530. https://doi.org/10.1080/03057920601024974
- Cirit Gül, A. & Çobanoğlu, E. O. (2024). Sınıf dışı eğitim etkinliklerine ilişkin okul yöneticileri, sınıf öğretmenleri ve veli görüşlerinin değerlendirilmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(41), 1672-1699. https://doi.org/10.35675/befdergi.1322777
- Creswell, J. W. (2020). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (5. baskı). Siyasal Kitabevi.
- Çakır, T. (2006). John Dewey'in eğitim felsefesi bağlamında "Eğitim Hakkı" ve günümüz eğitim sistemine eleştirel bir bakış. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 6, 30-36.
- Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38. https://doi.org/10.15390/EB.2014.3412
- Demir, M. K. (2007). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde gözlem gezisi yöntemini uygulama durumları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 323-343.
- Demirel, Ö. (2023). Öğretim ilke ve yöntemleri: öğretme sanatı, (26. baskı). Pegem Akademi.
- Gibson, W. J., & Brown, A. (2009). Working with qualitative data. SAGE Publications.
- Ilgar, R. (2023). Türkiye’de eğitimde yaşanan bölgesel farklılıklar, Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 9(2), 20-44. https://doi.org/10.47615/issej.1329419
- Ilgar, R. (2014). Coğrafi koşulların eğitim üzerine olumsuz etkileri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10,117-123.
- Kapur, R. (2019). Equal rights and opportunities in education. International Journal of Transformations in Business Management, 9(2), 1–10. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/334290183_Equal_Rights_and_Opportunities_in_Education
- Kara T. ve Atasoy, E. (2018).Eğitim coğrafyası perspektifinden Çanakkale ili. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(2), 1233-1257
- Karagözoğlu, G. (1985). Atatürk’ün eğitim savaşı. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi 2(4),193-214.
- Karaoğlu, M. (2010), Bingöl iklimi ve etkileri, III. Bingöl Sempozyumu Bingöl. https://www.researchgate.net/publication/324080616
- Karasar Ş. (1999). İnternet ortamında eğitim. Kuram ve Uygulama Eğitim Yönetimi Dergisi, 18(18),145-168.
- Karataş, A. & Kınalıoğlu İ.H. (2018). Köy okullarında çalışan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3),207-220.
- Kartal, S. E, Özdemir, T. Y. & Yirci, R. (2017). Kırsal bölgelerde çalışan erken kariyer öğretmenlerinin mentorluk ihtiyaçları. Türk Eğitim Dergisi, 6(1),30-40. https://doi.org/10.19128/turje.284833
- Kaya, F. (2016). Ağrı ilinin eğitim coğrafyası. Doğuş Matbaacılık.
- Kayadibi, F. (2012). Eğitim kalitesine etki eden faktörler ve kaliteli eğitimin üretime katkısı. Journal of Istanbul University Faculty of Theology, 3, 71-94.