This study focuses on the factors affecting organizational learning that are considered important in the health sector. The aim of this research is to determine the serial mediator role of perception of psychological safety and perceived career opportunity in the effect of colleague support on organizational learning in the health sector. The universe of the research consists of healthcare workers in a hospital operating in Nevşehir province. Due to the importance of organizational learning in the health sector and focusing on organizational learning and the factors affecting it such as colleague support, perception of psychological safety and perceived career opportunity, a questionnaire form was prepared and distributed to the employees online and face-to-face. The data obtained from the employees were tested using SPSS 27, AMOS 24 and PROCESS MACRO statistical programs. As a result of the analyses, it was determined that colleague support increased organizational learning. In addition, it was determined that perception of psychological safety and perceived career opportunity mediated the relationship between colleague support and organizational learning in separate models. In addition, it was determined that perception of psychological safety and perceived career opportunity together serially mediated the relationship between colleague support and organizational learning.
Healthcare Workers Colleague Support Organizational Learning Perception of Psychological Safety Perceived Career Opportunity
Bu çalışmada sağlık sektöründe önemli olduğu düşünülen örgütsel öğrenmeyi etkileyen faktörlere odaklanılmıştır. Bu araştırmanın amacı sağlık sektöründe, meslektaş desteğinin örgütsel öğrenmeye etkisinde psikolojik rahatlık algısı ve algılanan kariyer fırsatının seri aracı rolünü belirlemektir. Araştırmanın evrenini Nevşehir ilinde faaliyet gösteren bir hastanedeki sağlık çalışanları oluşturmaktadır. Sağlık sektöründe örgütsel öğrenmenin önemli olmasından dolayı ve örgütsel öğrenme ile onu etkileyen faktörlerden meslektaş desteği, psikolojik rahatlık algısı ve algılanan kariyer fırsatı değişkenlerine odaklanılarak hazırlanan anket formu çalışanlara online ve yüz yüze olarak dağıtılmıştır. Çalışanlardan elde edilen veriler SPSS 27, AMOS 24 ve PROCESS MACRO istatistiksel programlar aracılığıyla test edilmiştir. Analizler sonucunda meslektaş desteğinin örgütsel öğrenmeyi artırdığı tespit edilmiştir. Ayrıca meslektaş desteği ve örgütsel öğrenme arasındaki ilişkiye psikolojik rahatlık algısı ve algılanan kariyer fırsatının ayrı ayrı modellerde aracılık ettikleri saptanmıştır. Bununla birlikte psikolojik rahatlık algısının ve algılanan kariyer fırsatının beraber meslektaş desteği ve örgütsel öğrenme arasındaki ilişkiye seri aracılık yaptığı da tespit edilmiştir.
Sağlık Çalışanları Meslektaş Desteği Örgütsel Öğrenme Psikolojik Rahatlık Algısı Algılanan Kariyer Fırsatı
Yok
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Organisational Behaviour |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | October 18, 2024 |
Acceptance Date | March 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License since 2023.