İlköğretim öğrencilerinde görme problemlerinin belirlenmesi
Year 2025,
Volume: 30 Issue: 2, 170 - 177, 29.05.2025
Suzan Tek Ayaz
,
Mehmet Canleblebici
,
Nezih Yalçın
Mehmet Korkmaz
,
Adem Yıldırım
Abstract
Amaç: Bu çalışma ilköğretim birinci ve ikinci sınıf öğrencilerinde görme problemlerinin prevalansını belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntemler: Tanımlayıcı kesitsel tipteki çalışmaya 508 ilköğretim öğrencisi dâhil edildi. Veriler, kişisel veri toplama formu ve görme muayenesi klinik notlarının kaydedildiği görme tarama formu ile toplandı. Şaşılık muayenesi örtme ve açma testi ile uzak ve yakında ölçüm yapılarak değerlendirildi. Renkli görme testi için ise Ishihara renk körlüğü test kitabı kullanıldı. Görme testi için Snellen eşeli kullanıldı. Refraksiyon ölçümleri Oto Ref/ Keratometre ARK-1 yapıldı. Görme seviyesi herhangi bir gözde 1.0 altında olduğunda ve otorefraktometre değerleri ile görme arasında uyumsuzluk izlenildiğinde sikloplejinli dilatasyon sonrası ölçümler tekrarlandı. Tanımlayıcı istatiksel araçlar ile nominal değerler için ki-kare testi kullanıldı.
Bulgular: Tarama sonrası çocukların %15,6’sında refraksiyon kusuru tespit edildi. Refraksiyon kusurları incelendiğinde sadece myopi %15,8, hipermetropi %10,7 ve astigmatizma ise %8,2 oranında idi. Şaşılık oranı % 2,3, amblyopi oranı %1,77, uzakta göz kısarak bakma oranı %9,4 iken yakında ise bu oran %12,0 olarak hesaplandı.
Sonuç: Görme problemlerinin erken dönemde tanılanması için kritik olan çocukluk çağında görme taramalarının yapılması, potansiyel görme bozukluklarının erken tespitine, hızlı ve uygun müdahaleye olanak sağlayabilir. Görme bozukluklarını daha iyi duruma getirmeye yönelik mevcut politikaların gözden geçirilmesi ve görme taramalarındaki işlerliğin önündeki engellerin belirlenmesi önerilmektedir.
Project Number
Z-79752577-746.01.02-6138 sayı ve AR-GE 2236
References
- Çevik İ, Çakmak H, Çelik Ö, Okyay P. Yaşam boyu göz sağlığı 2020 vizyonu görme hakkı”. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi. 2021;6(3):310-21.
- Hashemi H, Fotouhi A, Yekta A, Pakzad R, Ostadimoghaddam H, Khabazkhoob M. Global and regional estimates of prevalence of refractive errors: Systematic review and meta-analysis. J Curr Ophthalmol. 2017;30(1):3-22.
- GBD 2019 Blindness and Vision Impairment Collaborators; Vision Loss Expert Group of the Global Burden of Disease Study. Trends in prevalence of blindness and distance and near vision impairment over 30 years: an analysis for the Global Burden of Disease Study. Lancet Glob Health. 2021;9(2):130-43.
- Cetin E, Yaman A, Berk AT. Etiology of childhood blindness in Izmir, Turkey. Eur J Ophthalmol. 2004;14(6):531-7.
- Aksoy M, Özer M, Şimşek M. Çocuk ve adolesanlarda baş ağrısı etiyolojisinde refraksiyon kusurları. CSHD. 2022;65(1):19-25.
- Şahin T, Buyru Özkurt Y. Çocuklarda Ambliyopi ve Ülkemizdeki Görme Tarama Programı. otd. 2017;9(2):79-87.
- Burton MJ, Ramke J, Marques AP, et al. The Lancet Global Health Commission on Global Eye Health: vision beyond 2020. Lancet Glob Health. 2021;9(4):489-551.
- Dadacı Z, Acır NÖ, Borazan M. Göz polikliniğine başvuran ilköğretim dönemindeki çocuklarda kırma kusurları ve ambliyopi sıklığının değerlendirilmesi. Ankara Med J. 2015;15(3):140-4.
- Kırağ N, Temel AB. İlkokul çağı çocuklarda görme taraması ile göz sağlığı sorunlarının belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2016;24(1):10-5.
- Ünsal SK, Ün EŞ, Kılınç S. İlk kez muayene olan dört yaş üzeri çocuklarda kırma kusurları ambliyopi prevalansı ve bunların demografik faktörlerle ilişkisi. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast Derg. 2013;3(3):181-5.
- Mathers M, Keyes M, Wright M. A review of the evidence on the effectiveness of children’s vision screening. Child Care Health Dev. 2010;36(6):756-80.
- Yıldırım B, Adana F, Kırağ N, Yeşilfidan D, Kaplan O. Aydın ili bir merkez ilkokulda göz tarama sonuçları. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast Derg. 2018;8(2):132-8.
- T.C. Sağlık Bakanlığı. (06.09.2019). Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. Ulusal Görme Taraması Programı Genelge 2019/17 ve Rehberi. Erişim tarihi: 04.03.2024, https://khgmsaglikhizmetleridb.saglik.gov.tr/TR-57047/ulusal-gorme-taramasi-programi-genelge-201917-ve-rehberi.html#.
- Azizoğlu S, Crewther SG, Şerefhan F, Barutchu A, Göker S, Junghans BM. Evidence for the need for vision screening of school children in Turkey. BMC Ophthalmol. 2017;17(1):230.
- Kalyoncu C, Metintas S, Balız S, Arıkan İ. Eğitim araştırma bölgesinde ilköğretim öğrencilerinde sağlık düzeyleri ve okul tarama muayeneleri sonuçlarının değerlendirilmesi. TAF Prev Med Bull. 2011;10(5):511-8.
- Ceylan SS, Turan T. Bir ilköğretim okulunda okul sağlığı hemşireliği uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2009;4(12):36-49.
- Sherwin JC, Reacher MH, Keogh RH, Khawaja AP, Mackey DA, Foster PJ. The association between time spent outdoors and myopia in children and adolescents: a systematic review and meta-analysis. Ophthalmology. 2012;119(10):2141-51.
- Rudnicka AR, Kapetanakis VV, Wathern AK, et al. Global variations and time trends in the prevalence of childhood myopia, a systematic review and quantitative meta-analysis: implications for aetiology and early prevention. Br J Ophthalmol. 2016;100(7):882-90.
- Morgan IG, French AN, Ashby RS, et al. The epidemics of myopia: Aetiology and prevention. Prog Retin Eye Res. 2018;62:134-49.
- Hu B, Liu Z, Zhao J, et al. The Global Prevalence of Amblyopia in Children: A Systematic Review and Meta-Analysis. Front Pediatr. 2022;10:819998.
- McKean-Cowdin R, Cotter SA, Tarczy-Hornoch K, et al. Prevalence of amblyopia or strabismus in asian and non-Hispanic white preschool children: multi-ethnic pediatric eye disease study. Ophthalmology. 2013;120(10):2117-24.
- Zhang XJ, Lau YH, Wang YM, et al. Prevalence of strabismus and its risk factors among school aged children: The Hong Kong Children Eye Study. Sci Rep. 2021;11(1):13820.
- Abdelrahman A, Abdellah M, Alsamman A, Radwan G. The prevalence of strabismus in children at school age in Sohag City. Egypt J Clin Ophthalmol. 2020;3(1):11-7.
- Demirel S, Gündüz A, Duman BŞ, Fırat P, Bakır S, Yakıncı C. Malatya’da ilköğretim okulu öğrencilerinde şaşılık sıklığı. Ann Health Sci Res. 2012;1(2):39-41.
- Cumurcu T, Düz C, Gündüz A, Doğanay S. Malatya ve çevresinde ilköğretim öğrencilerinde kırma kusuru sıklığı ve dağılımı. J Turgut Ozal Med Center. 2011;18(3):145-8.
- Xiao X, Liu WM, Zhao WX, Wang Y, Zhang YJ. Zhongguo Dang Dai Er Ke Za Zhi. 2011;13(6):462-5.
- Çakır B, Aksoy NÖ, Özmen S, Bursalı Ö. The effect of amblyopia on clinical outcomes of children with astigmatism. Ther Adv Ophthalmol. 2021;13:25158414211040898.
- Beg S, Lohiya S. Prevalence of refractive errors and colour blindness in school going children of Wardha Tehsil: A prospective study. J Clin Diagnostic Res. 2020;14(3): NC01-NC04.
- Moudgil T, Arora R, Kaur K. Prevalance of colour blindness in children. Int J Med Dent Sci. 2016;5:1252-8.
- Yıldız İ. Çocuklarda görme muayenesi açısından ailelerin farkındalığının değerlendirilmesi. Çocuk Dergisi. 2022;22(2):105-9.
Evaluation of vision problems in primary school students
Year 2025,
Volume: 30 Issue: 2, 170 - 177, 29.05.2025
Suzan Tek Ayaz
,
Mehmet Canleblebici
,
Nezih Yalçın
Mehmet Korkmaz
,
Adem Yıldırım
Abstract
Aim: This study was conducted to determine the prevalence of vision problems among first and second-grade primary school students.
Methods: A descriptive cross-sectional study involving 508 primary school students was conducted. Data were collected using a personal data collection form and a vision screening form where clinical notes of visual examinations were recorded. Strabismus examination was evaluated by measuring both distance and near deviation using the cover-uncover test. The Ishihara color vision test book was utilised for color vision testing. Snellen charts were used for visual acuity testing. Refraction measurements were obtained using the Auto Ref/Keratometer ARK-1. In cases where visual acuity was below 1.0 in either eye or inconsistencies were observed between auto-refractometer readings and visual acuity, measurements were repeated after cycloplegic dilation. Descriptive statistical tools and the chi-square test were utilised for nominal data analysis.
Results: Following the screening, refractive errors were detected in 15.6% of the children. When examining refractive errors individually, myopia was found in 15.8%, hyperopia in 10.7%, and astigmatism in 8.2% of cases. The prevalence of strabismus was 2.3%, amblyopia was 1.77%, and squinting at distance was 9.4%, while at near it was calculated as 12.0%.
Conclusion: Conducting vision screenings during childhood, which is critical for the early detection of visual problems, can facilitate the early identification of potential visual disorders and prompt and appropriate intervention. It is recommended to review existing policies aimed at improving visual impairments and identifying barriers to the effectiveness of vision screenings.
Ethical Statement
Yozgat Bozok Üniversitesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulundan 13.10.2022 tarih ve 2017-KAEK-189-2022.10.13-05 sayı numarası ile gerekli izinler alındı.
Supporting Institution
Akdağmadeni Belediyesi
Project Number
Z-79752577-746.01.02-6138 sayı ve AR-GE 2236
Thanks
Çalışmaya katkılarından dolayı Akdağmadeni İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne ve katılımları nedeniyle tüm katılımcılara teşekkür ederiz.
References
- Çevik İ, Çakmak H, Çelik Ö, Okyay P. Yaşam boyu göz sağlığı 2020 vizyonu görme hakkı”. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi. 2021;6(3):310-21.
- Hashemi H, Fotouhi A, Yekta A, Pakzad R, Ostadimoghaddam H, Khabazkhoob M. Global and regional estimates of prevalence of refractive errors: Systematic review and meta-analysis. J Curr Ophthalmol. 2017;30(1):3-22.
- GBD 2019 Blindness and Vision Impairment Collaborators; Vision Loss Expert Group of the Global Burden of Disease Study. Trends in prevalence of blindness and distance and near vision impairment over 30 years: an analysis for the Global Burden of Disease Study. Lancet Glob Health. 2021;9(2):130-43.
- Cetin E, Yaman A, Berk AT. Etiology of childhood blindness in Izmir, Turkey. Eur J Ophthalmol. 2004;14(6):531-7.
- Aksoy M, Özer M, Şimşek M. Çocuk ve adolesanlarda baş ağrısı etiyolojisinde refraksiyon kusurları. CSHD. 2022;65(1):19-25.
- Şahin T, Buyru Özkurt Y. Çocuklarda Ambliyopi ve Ülkemizdeki Görme Tarama Programı. otd. 2017;9(2):79-87.
- Burton MJ, Ramke J, Marques AP, et al. The Lancet Global Health Commission on Global Eye Health: vision beyond 2020. Lancet Glob Health. 2021;9(4):489-551.
- Dadacı Z, Acır NÖ, Borazan M. Göz polikliniğine başvuran ilköğretim dönemindeki çocuklarda kırma kusurları ve ambliyopi sıklığının değerlendirilmesi. Ankara Med J. 2015;15(3):140-4.
- Kırağ N, Temel AB. İlkokul çağı çocuklarda görme taraması ile göz sağlığı sorunlarının belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2016;24(1):10-5.
- Ünsal SK, Ün EŞ, Kılınç S. İlk kez muayene olan dört yaş üzeri çocuklarda kırma kusurları ambliyopi prevalansı ve bunların demografik faktörlerle ilişkisi. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast Derg. 2013;3(3):181-5.
- Mathers M, Keyes M, Wright M. A review of the evidence on the effectiveness of children’s vision screening. Child Care Health Dev. 2010;36(6):756-80.
- Yıldırım B, Adana F, Kırağ N, Yeşilfidan D, Kaplan O. Aydın ili bir merkez ilkokulda göz tarama sonuçları. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast Derg. 2018;8(2):132-8.
- T.C. Sağlık Bakanlığı. (06.09.2019). Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. Ulusal Görme Taraması Programı Genelge 2019/17 ve Rehberi. Erişim tarihi: 04.03.2024, https://khgmsaglikhizmetleridb.saglik.gov.tr/TR-57047/ulusal-gorme-taramasi-programi-genelge-201917-ve-rehberi.html#.
- Azizoğlu S, Crewther SG, Şerefhan F, Barutchu A, Göker S, Junghans BM. Evidence for the need for vision screening of school children in Turkey. BMC Ophthalmol. 2017;17(1):230.
- Kalyoncu C, Metintas S, Balız S, Arıkan İ. Eğitim araştırma bölgesinde ilköğretim öğrencilerinde sağlık düzeyleri ve okul tarama muayeneleri sonuçlarının değerlendirilmesi. TAF Prev Med Bull. 2011;10(5):511-8.
- Ceylan SS, Turan T. Bir ilköğretim okulunda okul sağlığı hemşireliği uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2009;4(12):36-49.
- Sherwin JC, Reacher MH, Keogh RH, Khawaja AP, Mackey DA, Foster PJ. The association between time spent outdoors and myopia in children and adolescents: a systematic review and meta-analysis. Ophthalmology. 2012;119(10):2141-51.
- Rudnicka AR, Kapetanakis VV, Wathern AK, et al. Global variations and time trends in the prevalence of childhood myopia, a systematic review and quantitative meta-analysis: implications for aetiology and early prevention. Br J Ophthalmol. 2016;100(7):882-90.
- Morgan IG, French AN, Ashby RS, et al. The epidemics of myopia: Aetiology and prevention. Prog Retin Eye Res. 2018;62:134-49.
- Hu B, Liu Z, Zhao J, et al. The Global Prevalence of Amblyopia in Children: A Systematic Review and Meta-Analysis. Front Pediatr. 2022;10:819998.
- McKean-Cowdin R, Cotter SA, Tarczy-Hornoch K, et al. Prevalence of amblyopia or strabismus in asian and non-Hispanic white preschool children: multi-ethnic pediatric eye disease study. Ophthalmology. 2013;120(10):2117-24.
- Zhang XJ, Lau YH, Wang YM, et al. Prevalence of strabismus and its risk factors among school aged children: The Hong Kong Children Eye Study. Sci Rep. 2021;11(1):13820.
- Abdelrahman A, Abdellah M, Alsamman A, Radwan G. The prevalence of strabismus in children at school age in Sohag City. Egypt J Clin Ophthalmol. 2020;3(1):11-7.
- Demirel S, Gündüz A, Duman BŞ, Fırat P, Bakır S, Yakıncı C. Malatya’da ilköğretim okulu öğrencilerinde şaşılık sıklığı. Ann Health Sci Res. 2012;1(2):39-41.
- Cumurcu T, Düz C, Gündüz A, Doğanay S. Malatya ve çevresinde ilköğretim öğrencilerinde kırma kusuru sıklığı ve dağılımı. J Turgut Ozal Med Center. 2011;18(3):145-8.
- Xiao X, Liu WM, Zhao WX, Wang Y, Zhang YJ. Zhongguo Dang Dai Er Ke Za Zhi. 2011;13(6):462-5.
- Çakır B, Aksoy NÖ, Özmen S, Bursalı Ö. The effect of amblyopia on clinical outcomes of children with astigmatism. Ther Adv Ophthalmol. 2021;13:25158414211040898.
- Beg S, Lohiya S. Prevalence of refractive errors and colour blindness in school going children of Wardha Tehsil: A prospective study. J Clin Diagnostic Res. 2020;14(3): NC01-NC04.
- Moudgil T, Arora R, Kaur K. Prevalance of colour blindness in children. Int J Med Dent Sci. 2016;5:1252-8.
- Yıldız İ. Çocuklarda görme muayenesi açısından ailelerin farkındalığının değerlendirilmesi. Çocuk Dergisi. 2022;22(2):105-9.