Research Article
BibTex RIS Cite

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİCİ ÇİZGİ ROMAN DENEYİMLERİNİ KEŞFETMEK

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 59 - 74, 30.06.2025
https://doi.org/10.35346/aod.1648130

Abstract

Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının eğitici çizgi romanları öğretim materyali olarak kullanma deneyimlerini keşfetmektir. Araştırmanın katılımcıları, fen bilgisi öğretmenliği dördüncü sınıfta eğitimine devam eden 24 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada fenomenoloji deseni benimsenmiştir. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşmelerle elde edilmiş ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Fen bilgisi öğretmen adaylarından elde edilen verilerin analizi sonucu eğitici çizgi romanların fen bilimleri dersinde kullanımına ilişkin “Eğitici Çizgi Romanların Fen Öğretimine Etkileri” temasına ulaşılmıştır. Bu ana temanın “Avantajlar”, “Dezavantajlar”, “Öneriler” olmak üzere üç kategorisi bulunmaktadır. Sadece “Öneriler” kategorisi “birlikte kullanılabilecek yaklaşım, yöntem ve tekniklere yönelik, konulara yönelik ve kullanılmasına yönelik” olmak üzere alt kategoriler içermektedir. Ulaşılan veriler doğrultusunda, eğitici çizgi romanların eğitimdeki rolünü daha iyi anlamak ve bu materyali daha etkili bir şekilde kullanmak isteyen araştırmacılar için çeşitli önerilere yer verilmiştir.

References

  • Akcanca, N. (2020). An alternative teaching tool in science education: Educational comics. International Online Journal of Education and Teaching, 7(4), 1550-1570.
  • Arslan, E. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51, 395-407. https://doi.org/10.30794/pausbed.1116878
  • Arslan, K., & Akçay, H. (2022). Çizgi romanla fen bilimleri öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 6(1), 14-31.
  • Avaroğulları, A. K., & Mutlu, Z. (2019). Pre-service social studies teachers' opinions on using comic books in social studies teaching. Asian Journal of Education and Training, 5(4), 538-547. https://doi.org/10.20448/journal.522.2019.54.538.547
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Caldwell, J. (2012). “Information comics: an overview”. IEEE International Professional Communication Conference, Orlando, USA. doi: 10.1109/IPCC.2012.6408645 https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?arnumber=6408645&tag=1
  • Casiano, D. O., & Palacio, L. C. (2022, July). Educational comic strip as visual medium for enhancing learners’ higher order thinking skills in economics. Proceedings of the Asia Pacific Conference on Multidisciplinary Research (APCMR), 30, 282-295. DOI: https://doi.org/10.54476/apjaet/10369
  • Cimermanová, I. (2015). Using comics with novice EFL readers to develop reading literacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 2452-2459. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.916
  • Crăciun, D., & Bunoiu, M. (2019). Digital comics, a visual method for reinvigorating Romanian science education. Romanian Journal for Multidimensional Education, 11(4), 321-341. https://doi.org/10.18662/rrem/172
  • Creswell, J. W. (2016). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev. Ed.). Eğiten Kitap.
  • Çelik, K., & İlhan, G. O. (2021). Çocuk haklarına yönelik eğitici çizgi roman: “Sadece Biriyim”. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(1), 262-279.
  • Çiçek Şentürk, Ö. (2020). Argümantasyon destekli eğitici çizgi romanların öğrencilerin çevreye yönelik ilgi, motivasyon ve akademik başarılarına etkisi ile öğrenci deneyimleri. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çiçek Şentürk, Ö., & Selvi, M. (2024). Argumentation-supported educational comics as a teaching tool for environmental education. Environmental Education Research, 30(2), 170-189. https://doi.org/10.1080/13504622.2023.2227357
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. A. Saban & A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde (s. 51-109). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Greenfield, D. (2017). Beyond super heroes and talking animals: Social justice in graphic novels in education. https://search.proquest.com/docview/1979947299?pq-origsite=gscholar.
  • Harmer J. (2001). How to teach English (an introduction to the practice of English language teaching). Pearson Longman.
  • Haugaard, K. (1973). “Comic books: Conduits to culture?” The Reading Teacher, 27(1), 54–55. https://dokumen.tips/documents/comic-books-conduits-to-culture.html.
  • Huberman, A. M., & Miles, M. B. (1994). Data management and analysis methods. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (p.428-444). Thousand Oaks, CA: Sage Publications Inc.
  • Kaba, G., Şin, M., & İlhan, G. O. (2020). Eğitimde dijital çizgi roman tasarımı: Etkin vatandaş Bilge. Journal of Academic Social Science Studies, 13(83), 107-123.
  • Karagöz, B. (2018). Eğitici çizgi romanların ışığında okuduğunu anlama stratejilerinin kullanımı. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 637-661. https://doi.org/10.17556/erziefd.401083
  • Koenke, K. (1981). The careful use of comic books. Reading Teacher, 34, 592–595. https://www.jstor.org/stable/df/20195292.pdf?refreqid=excelsior%3A1de8dec0f3a98039e6dd4560a1db50fe.
  • Korkmaz, M. S., & Ataç, H. (2022). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 8.sınıf T.C. inkılâp tarihi ve Atatürkçülük dersinde çizgi roman türünün kullanılmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(31), 224-248. https://doi.org/10.29228/INESJOURNAL.62685
  • Koutníková, M. (2017). The application of comics in science education. Acta Educationis Generalis, 7(3), 88-98. https://doi.org/10.1515/atd-2017-0026
  • Kurt, S. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde çizgi roman kullanımına ilişkin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Leylak, D., & Say, S. (2023). Sınıf öğretmenlerin eğitici çizgi romanlar ile ilgili görüşleri. International Journal of Education and New Approaches, 6(1), 96-127. https://doi.org/10.52974/jena.1268284
  • McCloud, S. (2019). Çizgi romanı anlamak (Çev. C. Ülgen). İstanbul: Sırtlan Kitap.
  • McNicol, S. (2016). The potential of educational comics as a health information medium. Health İnformation And Libraries Journal, 34 (1), 20–31. https://doi.org/10.1111/hir.12145
  • Muzumdar, J. (2016). Use of a comic book to assist student learning of dimensions of patient-centered care. INNOVATIONS in Pharmacy, 7(4), 1-7. https://doi.org/10.24926/iip.v7i4.464
  • Olson, J. C. (2008). The comic strip as a medium for promoting science literacy. CA: California State University Press.
  • Özdemir, E. (2010). Eğitici çizgiromanların altıncı sınıf öğrencilerinin ısı transferi kavramındaki başarısı üzerindeki etkileri. [Yayımlanmamış Doktora tezi]. Ortadoğu Teknik Üniversitesi.
  • Raiyn, J. (2016). The role of visual learning in improving students' high-order thinking skills. Journal of Education and Practice, 7(24), 115-121. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1112894.pdf
  • Şahan, Z. (2023). Fen bilimleri öğretiminde eğitici dijital çizgi roman materyali tasarımı ve materyalin kullanımının akademik başarıya etkisi [Yüksek lisans tezi]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
  • Şentürk, M., & Şimsek, U. (2021). Educational comics and educational cartoons as teaching material in the social studies course. African Educational Research Journal, 9(2), 515- 525. https://doi.org/10.30918/AERJ.92.21.073
  • Şentürk, M., & Şimşek, U. (2022). The effect of educational comics and educational cartoons on student attitude and motivation in social studies course. International Journal of Education Technology & Scientific Researches, 7(17), 378-413. http://dx.doi.org/10.35826/ijetsar.422.
  • Şentürk, M. (2023). Social studies pre-service teachers' educational comics experience for disaster education. International Journal on Social & Education Sciences (IJonSES), 5(1), 153-166. https://doi.org/10.46328/ijonses.511
  • Susanti, N. (2019). The influence of using comic strip towards students’ reading comprehension on recount text at the first semester of Tenth Grade of SMK IT ICERA Babatan in the 2019/2020 Academic Year.
  • Tekin, E., & İlhan, G. O. (2021). Çizgi romanların yabancı dil öğretiminde kullanımı üzerine bir inceleme. Anasay, 17, 105-124. https://doi.org/10.33404/anasay.961190
  • Türkal, B. (2018). Oluşturma ve uygulama açısından sosyal bilgiler öğretiminde bir öğretim materyali olarak çizgi roman kullanımı. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Wood, M. (2015). The effect of graphic novel supplements on reading comprehension and motivation in secondary students. [Unpublished Doctoral Dissertation]. University of Central Arkansas. https://search.proquest.com/docview/1766580310
  • Yang, G. (2003). Comics in education. http://www.humblecomics.com/comicsedu/index.html.
  • Yıldırım, E. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitici çizgi roman hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 52-70.

AN EXPLORATION OF PRE-SERVICE SCIENCE TEACHERS’ EXPERIENCES WITH EDUCATIONAL COMICS

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 59 - 74, 30.06.2025
https://doi.org/10.35346/aod.1648130

Abstract

This study aims to explore the experiences of pre-service science teachers in using educational comics as instructional materials. The participants of the study consist of 24 pre-service science teachers who are currently enrolled in the fourth year of a science teacher education program. A phenomenological research design was adopted for the study. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed using a content analysis approach. As a result of the analysis of the data obtained from pre-service science teachers, a theme called "The Effects of Educational Comics on Science Teaching" was reached regarding the use of educational comics in science courses. This theme has three categories: "Advantages", "Disadvantages", and "Suggestions". Only the “Suggestions” category includes subcategories such as "for approaches, methods, and techniques that can be used together, for topics and their use". In line with the data obtained, various suggestions are included for researchers who want to better understand the role of educational comics in education and use this material more effectively.

References

  • Akcanca, N. (2020). An alternative teaching tool in science education: Educational comics. International Online Journal of Education and Teaching, 7(4), 1550-1570.
  • Arslan, E. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51, 395-407. https://doi.org/10.30794/pausbed.1116878
  • Arslan, K., & Akçay, H. (2022). Çizgi romanla fen bilimleri öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 6(1), 14-31.
  • Avaroğulları, A. K., & Mutlu, Z. (2019). Pre-service social studies teachers' opinions on using comic books in social studies teaching. Asian Journal of Education and Training, 5(4), 538-547. https://doi.org/10.20448/journal.522.2019.54.538.547
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Caldwell, J. (2012). “Information comics: an overview”. IEEE International Professional Communication Conference, Orlando, USA. doi: 10.1109/IPCC.2012.6408645 https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?arnumber=6408645&tag=1
  • Casiano, D. O., & Palacio, L. C. (2022, July). Educational comic strip as visual medium for enhancing learners’ higher order thinking skills in economics. Proceedings of the Asia Pacific Conference on Multidisciplinary Research (APCMR), 30, 282-295. DOI: https://doi.org/10.54476/apjaet/10369
  • Cimermanová, I. (2015). Using comics with novice EFL readers to develop reading literacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 2452-2459. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.916
  • Crăciun, D., & Bunoiu, M. (2019). Digital comics, a visual method for reinvigorating Romanian science education. Romanian Journal for Multidimensional Education, 11(4), 321-341. https://doi.org/10.18662/rrem/172
  • Creswell, J. W. (2016). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev. Ed.). Eğiten Kitap.
  • Çelik, K., & İlhan, G. O. (2021). Çocuk haklarına yönelik eğitici çizgi roman: “Sadece Biriyim”. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(1), 262-279.
  • Çiçek Şentürk, Ö. (2020). Argümantasyon destekli eğitici çizgi romanların öğrencilerin çevreye yönelik ilgi, motivasyon ve akademik başarılarına etkisi ile öğrenci deneyimleri. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çiçek Şentürk, Ö., & Selvi, M. (2024). Argumentation-supported educational comics as a teaching tool for environmental education. Environmental Education Research, 30(2), 170-189. https://doi.org/10.1080/13504622.2023.2227357
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. A. Saban & A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde (s. 51-109). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Greenfield, D. (2017). Beyond super heroes and talking animals: Social justice in graphic novels in education. https://search.proquest.com/docview/1979947299?pq-origsite=gscholar.
  • Harmer J. (2001). How to teach English (an introduction to the practice of English language teaching). Pearson Longman.
  • Haugaard, K. (1973). “Comic books: Conduits to culture?” The Reading Teacher, 27(1), 54–55. https://dokumen.tips/documents/comic-books-conduits-to-culture.html.
  • Huberman, A. M., & Miles, M. B. (1994). Data management and analysis methods. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (p.428-444). Thousand Oaks, CA: Sage Publications Inc.
  • Kaba, G., Şin, M., & İlhan, G. O. (2020). Eğitimde dijital çizgi roman tasarımı: Etkin vatandaş Bilge. Journal of Academic Social Science Studies, 13(83), 107-123.
  • Karagöz, B. (2018). Eğitici çizgi romanların ışığında okuduğunu anlama stratejilerinin kullanımı. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 637-661. https://doi.org/10.17556/erziefd.401083
  • Koenke, K. (1981). The careful use of comic books. Reading Teacher, 34, 592–595. https://www.jstor.org/stable/df/20195292.pdf?refreqid=excelsior%3A1de8dec0f3a98039e6dd4560a1db50fe.
  • Korkmaz, M. S., & Ataç, H. (2022). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 8.sınıf T.C. inkılâp tarihi ve Atatürkçülük dersinde çizgi roman türünün kullanılmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(31), 224-248. https://doi.org/10.29228/INESJOURNAL.62685
  • Koutníková, M. (2017). The application of comics in science education. Acta Educationis Generalis, 7(3), 88-98. https://doi.org/10.1515/atd-2017-0026
  • Kurt, S. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde çizgi roman kullanımına ilişkin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Leylak, D., & Say, S. (2023). Sınıf öğretmenlerin eğitici çizgi romanlar ile ilgili görüşleri. International Journal of Education and New Approaches, 6(1), 96-127. https://doi.org/10.52974/jena.1268284
  • McCloud, S. (2019). Çizgi romanı anlamak (Çev. C. Ülgen). İstanbul: Sırtlan Kitap.
  • McNicol, S. (2016). The potential of educational comics as a health information medium. Health İnformation And Libraries Journal, 34 (1), 20–31. https://doi.org/10.1111/hir.12145
  • Muzumdar, J. (2016). Use of a comic book to assist student learning of dimensions of patient-centered care. INNOVATIONS in Pharmacy, 7(4), 1-7. https://doi.org/10.24926/iip.v7i4.464
  • Olson, J. C. (2008). The comic strip as a medium for promoting science literacy. CA: California State University Press.
  • Özdemir, E. (2010). Eğitici çizgiromanların altıncı sınıf öğrencilerinin ısı transferi kavramındaki başarısı üzerindeki etkileri. [Yayımlanmamış Doktora tezi]. Ortadoğu Teknik Üniversitesi.
  • Raiyn, J. (2016). The role of visual learning in improving students' high-order thinking skills. Journal of Education and Practice, 7(24), 115-121. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1112894.pdf
  • Şahan, Z. (2023). Fen bilimleri öğretiminde eğitici dijital çizgi roman materyali tasarımı ve materyalin kullanımının akademik başarıya etkisi [Yüksek lisans tezi]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
  • Şentürk, M., & Şimsek, U. (2021). Educational comics and educational cartoons as teaching material in the social studies course. African Educational Research Journal, 9(2), 515- 525. https://doi.org/10.30918/AERJ.92.21.073
  • Şentürk, M., & Şimşek, U. (2022). The effect of educational comics and educational cartoons on student attitude and motivation in social studies course. International Journal of Education Technology & Scientific Researches, 7(17), 378-413. http://dx.doi.org/10.35826/ijetsar.422.
  • Şentürk, M. (2023). Social studies pre-service teachers' educational comics experience for disaster education. International Journal on Social & Education Sciences (IJonSES), 5(1), 153-166. https://doi.org/10.46328/ijonses.511
  • Susanti, N. (2019). The influence of using comic strip towards students’ reading comprehension on recount text at the first semester of Tenth Grade of SMK IT ICERA Babatan in the 2019/2020 Academic Year.
  • Tekin, E., & İlhan, G. O. (2021). Çizgi romanların yabancı dil öğretiminde kullanımı üzerine bir inceleme. Anasay, 17, 105-124. https://doi.org/10.33404/anasay.961190
  • Türkal, B. (2018). Oluşturma ve uygulama açısından sosyal bilgiler öğretiminde bir öğretim materyali olarak çizgi roman kullanımı. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Wood, M. (2015). The effect of graphic novel supplements on reading comprehension and motivation in secondary students. [Unpublished Doctoral Dissertation]. University of Central Arkansas. https://search.proquest.com/docview/1766580310
  • Yang, G. (2003). Comics in education. http://www.humblecomics.com/comicsedu/index.html.
  • Yıldırım, E. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitici çizgi roman hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 52-70.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Science Education
Journal Section Research Articles
Authors

Özge Çiçek Şentürk 0000-0002-2630-9466

Publication Date June 30, 2025
Submission Date February 27, 2025
Acceptance Date June 6, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Çiçek Şentürk, Ö. (2025). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİCİ ÇİZGİ ROMAN DENEYİMLERİNİ KEŞFETMEK. Anadolu Öğretmen Dergisi, 9(1), 59-74. https://doi.org/10.35346/aod.1648130
AMA Çiçek Şentürk Ö. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİCİ ÇİZGİ ROMAN DENEYİMLERİNİ KEŞFETMEK. AOD. June 2025;9(1):59-74. doi:10.35346/aod.1648130
Chicago Çiçek Şentürk, Özge. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİCİ ÇİZGİ ROMAN DENEYİMLERİNİ KEŞFETMEK”. Anadolu Öğretmen Dergisi 9, no. 1 (June 2025): 59-74. https://doi.org/10.35346/aod.1648130.
EndNote Çiçek Şentürk Ö (June 1, 2025) FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİCİ ÇİZGİ ROMAN DENEYİMLERİNİ KEŞFETMEK. Anadolu Öğretmen Dergisi 9 1 59–74.
IEEE Ö. Çiçek Şentürk, “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİCİ ÇİZGİ ROMAN DENEYİMLERİNİ KEŞFETMEK”, AOD, vol. 9, no. 1, pp. 59–74, 2025, doi: 10.35346/aod.1648130.
ISNAD Çiçek Şentürk, Özge. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİCİ ÇİZGİ ROMAN DENEYİMLERİNİ KEŞFETMEK”. Anadolu Öğretmen Dergisi 9/1 (June 2025), 59-74. https://doi.org/10.35346/aod.1648130.
JAMA Çiçek Şentürk Ö. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİCİ ÇİZGİ ROMAN DENEYİMLERİNİ KEŞFETMEK. AOD. 2025;9:59–74.
MLA Çiçek Şentürk, Özge. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİCİ ÇİZGİ ROMAN DENEYİMLERİNİ KEŞFETMEK”. Anadolu Öğretmen Dergisi, vol. 9, no. 1, 2025, pp. 59-74, doi:10.35346/aod.1648130.
Vancouver Çiçek Şentürk Ö. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİCİ ÇİZGİ ROMAN DENEYİMLERİNİ KEŞFETMEK. AOD. 2025;9(1):59-74.