Research Article
BibTex RIS Cite

POSTMODERN ANLATIDA MİMARİ MEKÂNIN TEMSİLİ: THE FALL FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Year 2025, Issue: 2, 63 - 75, 20.05.2025

Abstract

Bu çalışma, The Fall (2006) filmi bağlamında postmodern anlatı estetiği çerçevesinde mimari mekânın sinemasal temsiline odaklanmaktadır. Postmodernizmin bilgi, gerçeklik ve temsil anlayışında yarattığı kırılmalar, sinema anlatılarında yalnızca içerik düzeyinde değil, aynı zamanda mekânsal kurgularda da belirgin bir dönüşüme yol açmıştır. Bu bağlamda mimari, sinemada salt dekoratif bir unsur olmaktan çıkarak, anlatının ritmini, duygusal yoğunluğunu ve ideolojik katmanlarını taşıyan yapısal bir anlatı öğesine dönüşmektedir.
Araştırma, nitel yöntemlerle yapılandırılmıştır ve metinsel çözümleme ile görsel içerik analizi teknikleri bir arada kullanılmıştır. Filmin seçilmiş sahneleri (Ayasofya, Jodhpur, Chand Baori vb.) biçimsel ve tematik düzeyde detaylı olarak incelenmiş; bu incelemeye kuramsal olarak Henri Lefebvre’in üretimsel mekân yaklaşımı, Edward Soja’nın üçüncü mekân kuramı, Michel Foucault’nun heterotopya kavramı ve Linda Hutcheon ile Brian McHale’in postmodern anlatı teorileri eşlik etmiştir. Böylece anlatı ve mekân ilişkisinin sadece içeriksel değil, ideolojik ve duyumsal bir düzlemde nasıl yapılandığı ortaya konmuştur.
Sonuç olarak, The Fall filminde kullanılan mimari mekânlar; zamansallık, kimlik, bellek ve temsilin yeniden üretildiği anlatı alanlarına dönüşmekte, görsel kültürün estetik sınırlarını aşarak sinemasal anlatının kurucu öğelerine evrilmektedir. Bu çalışma, postmodern anlatının mimariyle kurduğu çok katmanlı ilişkinin hem kuramsal hem estetik düzeyde nasıl işlendiğini ortaya koymayı amaçlamaktadır.

References

  • Aumont, J. (1997). The image (C. Pajackowska, Çev.). British Film Institute.
  • Barthes, R. (2013). Yazarın ölümü (E. Rızvanoğlu, Çev.). Heves Şiir Eleştiri Dergisi, 14, (s. 55-60).
  • Baudrillard, J. (2024). Simülakralar ve simülasyon (O. Adanır, Çev.). Doğu Batı Yayınları.
  • Bordwell, D., & Thompson, K. (2010). Film art: An introduction. McGraw-Hill.
  • Bould, M. (2012). Science fiction. Routledge.
  • Bruno, G. (2002). Atlas of emotion: Journeys in art, architecture, and film. Verso.
  • Crary, J. (1990). Techniques of the observer: On vision and modernity in the nineteenth century. MIT Press.
  • Çelik, F., Arslan, B. D., Yıldız, F., & Kalp, M. (2023). Sinemada mekân: The Fall filminde göstergebilimsel yaklaşımla mekân okumaları. Yedi, 29, (s.67–80).
  • De Certeau, M. (1984). The practice of everyday life. University of California Press.
  • Deleuze, G. (2004). Sinema II: Zaman-imge (B. Güneş, Çev.). Norgunk Yayıncılık.
  • De Luca, T. (2014). Realism of the senses in world cinema. I.B. Tauris.
  • Eco, U. (1990). The open work (A. Cancogni, Çev.). Harvard University Press.
  • Foucault, M. (1986). Of other spaces. Diacritics 16(1), (s. 22–27).
  • Friedberg, A. (2006). The virtual window: From Alberti to Microsoft. MIT Press.
  • Hutcheon, L. (1989). The politics of postmodernism. Routledge.
  • Jameson, F. (1991). Postmodernism, or, the cultural logic of late capitalism. Duke University Press.
  • Jung, C. G. (1964). The archetypes and the collective unconscious. Princeton University Press.
  • Kenzari, B. (2011). Architecture and violence. Actar.
  • Lefebvre, H. (1991). The production of space (D. Nicholson-Smith, Çev.). Blackwell.
  • Lyotard, J. F. (2000). Postmodern durum (A. Çiğdem, Çev.). Vadi Yayınları.
  • McHale, B. (1987). Postmodernist fiction. Methuen.
  • Nochimson, M. (2010). World on film: An introduction. Wiley-Blackwell.
  • Relph, E. (1976). Place and placelessness. Pion.
  • Rose, G. (2001). Visual methodologies: An introduction to the interpretation of visual materials. SAGE.
  • Schattschneider, D. (2004). M.C. Escher: Visions of symmetry. Abrams.
  • Singh, T. (Yönetmen). (2006). The Fall [Film]. Googly Films; Absolute Entertainment; Deep Films.
  • Soja, E. (1996). Thirdspace: Journeys to Los Angeles and other real-and-imagined places. Blackwell.
  • Stam, R. (2000). Film theory: An introduction. Wiley-Blackwell.
  • Waugh, P. (1984). Metafiction: The theory and practice of self-conscious fiction. Methuen.
  • Wei, R. (2013). Holy Motors: Leos Carax’s island of cinema. Academia.edu. https://www.academia.edu/32186387/Holy_Motors_Leos_Caraxs_Island_of_Cinema

ARCHİTECTURAL SPACE İN POSTMODERN NARRATİVE: A CASE STUDY ON THE FALL

Year 2025, Issue: 2, 63 - 75, 20.05.2025

Abstract

This study focuses on the cinematic representation of architectural space within the framework of postmodern narrative aesthetics, using The Fall (2006) as a case study. The disruptions brought by postmodernism in the notions of knowledge, reality, and representation have led to significant shifts not only in narrative structures but also in spatial constructions in cinema. Within this context, architecture transforms from a mere decorative background into a structural narrative element that carries emotional intensity, ideological depth, and narrative rhythm.

The research is based on qualitative methods, combining textual analysis with visual content analysis. Selected scenes from the film (e.g., Hagia Sophia, Jodhpur, Chand Baori) were examined in detail at both formal and thematic levels. The theoretical framework includes Henri Lefebvre’s production of space, Edward Soja’s thirdspace theory, Michel Foucault’s concept of heterotopia, and postmodern narrative theories by Linda Hutcheon and Brian McHale. This approach reveals how the relationship between narrative and space is constructed not only on a thematic level but also through ideological and affective dimensions.

In conclusion, the architectural spaces used in The Fall become narrative fields where temporality, identity, memory, and representation are restructured—transcending the boundaries of visual aesthetics and becoming central components of cinematic storytelling. This study aims to demonstrate how postmodern narrative engages with architecture on both theoretical and aesthetic levels.

References

  • Aumont, J. (1997). The image (C. Pajackowska, Çev.). British Film Institute.
  • Barthes, R. (2013). Yazarın ölümü (E. Rızvanoğlu, Çev.). Heves Şiir Eleştiri Dergisi, 14, (s. 55-60).
  • Baudrillard, J. (2024). Simülakralar ve simülasyon (O. Adanır, Çev.). Doğu Batı Yayınları.
  • Bordwell, D., & Thompson, K. (2010). Film art: An introduction. McGraw-Hill.
  • Bould, M. (2012). Science fiction. Routledge.
  • Bruno, G. (2002). Atlas of emotion: Journeys in art, architecture, and film. Verso.
  • Crary, J. (1990). Techniques of the observer: On vision and modernity in the nineteenth century. MIT Press.
  • Çelik, F., Arslan, B. D., Yıldız, F., & Kalp, M. (2023). Sinemada mekân: The Fall filminde göstergebilimsel yaklaşımla mekân okumaları. Yedi, 29, (s.67–80).
  • De Certeau, M. (1984). The practice of everyday life. University of California Press.
  • Deleuze, G. (2004). Sinema II: Zaman-imge (B. Güneş, Çev.). Norgunk Yayıncılık.
  • De Luca, T. (2014). Realism of the senses in world cinema. I.B. Tauris.
  • Eco, U. (1990). The open work (A. Cancogni, Çev.). Harvard University Press.
  • Foucault, M. (1986). Of other spaces. Diacritics 16(1), (s. 22–27).
  • Friedberg, A. (2006). The virtual window: From Alberti to Microsoft. MIT Press.
  • Hutcheon, L. (1989). The politics of postmodernism. Routledge.
  • Jameson, F. (1991). Postmodernism, or, the cultural logic of late capitalism. Duke University Press.
  • Jung, C. G. (1964). The archetypes and the collective unconscious. Princeton University Press.
  • Kenzari, B. (2011). Architecture and violence. Actar.
  • Lefebvre, H. (1991). The production of space (D. Nicholson-Smith, Çev.). Blackwell.
  • Lyotard, J. F. (2000). Postmodern durum (A. Çiğdem, Çev.). Vadi Yayınları.
  • McHale, B. (1987). Postmodernist fiction. Methuen.
  • Nochimson, M. (2010). World on film: An introduction. Wiley-Blackwell.
  • Relph, E. (1976). Place and placelessness. Pion.
  • Rose, G. (2001). Visual methodologies: An introduction to the interpretation of visual materials. SAGE.
  • Schattschneider, D. (2004). M.C. Escher: Visions of symmetry. Abrams.
  • Singh, T. (Yönetmen). (2006). The Fall [Film]. Googly Films; Absolute Entertainment; Deep Films.
  • Soja, E. (1996). Thirdspace: Journeys to Los Angeles and other real-and-imagined places. Blackwell.
  • Stam, R. (2000). Film theory: An introduction. Wiley-Blackwell.
  • Waugh, P. (1984). Metafiction: The theory and practice of self-conscious fiction. Methuen.
  • Wei, R. (2013). Holy Motors: Leos Carax’s island of cinema. Academia.edu. https://www.academia.edu/32186387/Holy_Motors_Leos_Caraxs_Island_of_Cinema
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Visual Arts (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Deniz Türk 0009-0000-2274-7576

Early Pub Date May 20, 2025
Publication Date May 20, 2025
Submission Date March 7, 2025
Acceptance Date May 12, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 2

Cite

APA Türk, D. (2025). POSTMODERN ANLATIDA MİMARİ MEKÂNIN TEMSİLİ: THE FALL FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. ArtDE(2), 63-75.