It is a legal obligation that those who commit crimes against the state forests compensate for the damage they cause upon the request of the state organization. The damage caused by illegal activities should be fully compensated, however this should not lead to unjust enrichment. The forest administration, which has suffered damages due to crime, demands that the defendants voluntarily compensate for the damage, otherwise the case is taken to court for resolution. The compensation for the damage caused and the reforestation cost for the damaged forest area are calculated according to the relevant provisions of the forest law. After the case has been filed, the court investigates its legal and regulatory compliance and consults forest engineer experts. There may be discrepancies between the demand of the administration and the prices calculated by the experts. According to the offenses, there are doubts about whether the amount of the compensation and afforestation costs comply with the regulations, and whether the compensation and afforestation costs should be paid at all. In this study, first of all, the legislation related to damages and reforestation cost calculations for the forest crimes are discussed and explained based on the decisions of the Supreme Court. Afterwards, the recommendations were made about the adequacy of the compensation and the cost of afforestation envisaged by the legislation and the compliance with the equity. As a result of the examinations and evaluations, it is observed that compensation calculations are mostly directed towards the loss of wood raw materials, negative effects of biodiversity and ecosystem are not taken into account, calculation of compensation for illegal cuttings in state forests is insufficient and cost calculations for afforestation is erroneous. Today, forest functions are explained more comprehensively. Therefore, it is necessary to reconsider the calculations of the cost of compensation for the damage in forest areas.
Devlet ormanlarına
yasa dışı müdahalede bulunarak zarara sebep olanların, talep halinde bu zararı karşılamaları
yasal zorunluluktur. Yasa dışı faaliyet sonucu sebep olunan zararın tam olarak
karşılanması ve sebepsiz zenginleşmeye de yol açılmaması gerekir. Suç nedeni
ile zarara uğrayan orman idaresi, sanıkların gönüllü olarak zararı
karşılamalarını talep etmekte, aksi halde yargı yoluna başvurmaktadır. Sebep
olunan zarar için tazminat ve açılan orman alanı için de ağaçlandırma bedeli
orman kanununun ilgili hükümlerine göre hesaplanmaktadır. Konunun yargıya
intikali sonrasında ise mahkemeler tarafından bu talebin yasalara uygunluğu
araştırılmakta, bunun için de orman mühendisi bilirkişilere başvurulmaktadır.
İdare talebi ve bilirkişiler tarafından hesaplanan bedeller arasında
uyumsuzluklar ortaya çıkabilmektedir. Suç nevilerine göre, tazminat ve ağaçlandırma
bedeli ödenmesinin gerekip gerekmediği ve miktarı konularında tereddütler
yaşanmaktadır. Bu çalışmada, öncelikle orman suçları için karşılanması gerekli
zarar ve ağaçlandırma bedeli hesaplamalarıyla ilgili mevzuat ele alınmış ve
örnek Yargıtay kararlarına da dayanılarak açıklanmıştır. Daha sonra ise
mevzuatın ön gördüğü yaptırımların oluşan zararın ve ağaçlandırma bedelinin
tespitindeki yeterliliği, hakkaniyete uygunluğu konusunda da değerlendirmeler
yapılmış öneriler geliştirilmiştir. Yapılan inceleme ve değerlendirmeler
sonucunda, tazminat hesaplarının çoğunlukla odun hammaddesi zararına yönelik
olduğu, biyolojik çeşitlilik ve ekosistemin olumsuz etkilenmelerinin hesaba
katılmadığı, devlet ormanlarından ağaç kesme suçlarındaki tazminat hesaplamasının
yetersiz kaldığı, ağaçlandırma bedel hesaplarında hatalar yapıldığı
görülmüştür. Orman fonksiyonlarının daha somut biçimde açıklanmakta olduğu
günümüzde, orman tahriplerinde zarar hesaplamalarının yeniden ele alınması
gerekli görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2018 |
Acceptance Date | November 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 2 |