Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of forest products-related courses in forestry and forest products programs in Türkiye

Year 2024, Volume: 25 Issue: 2, 77 - 84, 15.10.2024
https://doi.org/10.17474/artvinofd.1516996

Abstract

To understand and implement today's sustainable economic goals, it is necessary to create a quality education system in the field of forest resources, which are an essential part of the natural ecosystem, as well as forestry and forest products. Vocational schools, which train intermediate technical personnel as part of higher education, are critical in this education system. This study aims to identify the courses related to forest products in forestry and forest products degree programs and to determine their impact on the general structure. In this context, the curricula of forestry and forest products programs in 27 state universities and 35 vocational schools in Türkiye were examined and classified. The distribution of courses and course hours was determined by making the data obtained suitable for analysis. It was determined that the number of compulsory courses related to forest products was the highest at Kastamonu University Araç Rafet Vergili Vocational School, Çanakkale 18 Mart University Yenice, and Bayramiç Vocational Schools with 5 courses, while the number of elective courses was the highest at Düzce University Forestry Vocational School with 11 courses. It was found that the compulsory courses in the programs were mainly non-wood forest products, utilization of forest products, and wood materials technologies, and the elective courses were mainly impregnation technology (wood preservation, wood protection technologies), utilization of forest products, marketing of forest products, and wood anatomy (wood structure and definition). The results of this study indicate that there are few and inadequate forest products courses in the associate degree programs, to ensure mastery of the subject matter by technical personnel.

References

  • Akalın D (2015) Meslek yüksekokullarındaki uygulama derslerinin yeterliliğine ilişkin öğretim elemanlarının görüşleri (Kahramanmaraş ili örneği). Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
  • Alkan H (2013) Ormancılık ve orman ürünleri programı öğrencilerine yönelik bir araştırma. SDÜ Orman Fakültesi Dergisi, 14: 88-94.
  • Alkan H, Erol Uğur G (2016) Ormancılıkta ara teknik eleman sorununa yönelik çözümlemeler. Turkish Journal of Forestry, 17(2): 132-141. Atasu A, Dumas C, Van Wassenhove LN (2021) Döngüsel iş modeli. Harvard Business Review Türkiye.
  • Bozkurt V, Suğur N (2018) Endüstri Sosyolojisi. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2327, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1324, E-ISBN:978-975-06-2996-9.
  • Cice Y, Balkar B (2020) Mesleki ve teknik eğitim sisteminin istihdam ve ekonomik büyüme açısından işlevselliğinin değerlendirilmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 53(2):781-814.
  • Ersen N, Akyüz İ, Akyüz KC (2022) Ormancılık bölümü öğrencilerinin umutsuzluk ve psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişki. Anadolu Orman Araştırmaları Dergisi, 8(2): 116-126.
  • Hızal Tırak K (2023) Orman muhafaza memuru adaylarının ön lisans eğitimleri süresince almış olduğu odun dışı orman ürünleri ile ilgili dersler. 5th International Non-Wood Forest Products Symposium, Bartın University, Bartın, pp:32-41.
  • Karaman A, Metin AE, Güven Ş (2017a) Ormancılık ve orman ürünleri programı öğrencilerinin staj yapma eğilimlerinin belirlenmesi: Uşak Üniversitesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1): 101-114.
  • Karaman A, Metin AE, Güven Ş (2017b) Öğrencilerin ormancılık ve orman ürünleri programını tercih etme gerekçeleri ve kariyer planları: Uşak Üniversitesi örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2): 858-872.
  • Karaman A, Metin AE (2018) Uşak üniversitesi Banaz meslek yüksekokulu ormancılık ve orman ürünleri programı öğrencilerinin mesleki uygulama dersleri ile ilgili görüşleri ve analizi. Mesleki Bilimler Dergisi, 7(2): 320-328.
  • Koca T, Özgüler AT, Aksungur S (2015) İnönü Üniversitesi Arapkir meslek yüksekokulu teknik programlar öğrencilerinin mesleki uygulama dersleri ile ilgili görüşleri ve analizi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 5(5): 23-30.
  • Koç KH, Kanat M, Tolunay A (2007) Türkiye’de ön lisans ormancılık eğitiminde mevcut durum, darboğazlar ve çözüm önerileri. Orman Kaynaklarının İşlevleri Darboğazlar, Çözüm Önerileri ve Öncelikler Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, İstanbul, ss: 201-215.
  • Korkmaz N, Kilci Z (2024) Ön lisans öğrencilerinin 3+1 uygulamalı eğitim modeline yönelik tatmin derecelerinin incelenmesi: Susurluk tarım ve orman meslek yüksekokulu örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 14(1):118-126.
  • Turhal E, Kıcıroğlu B, Ocakoğlu N, Karayiğit D (2010) Meslek yüksekokulu öğrencilerinin program tercihlerinde bireysel ,farkındalık düzeyleri: Gediz MYO, moda tasarım programı örneği. Ulusal Meslek Yüksekokulları Öğrenci Sempozyumu, Düzce.
  • Türkoğlu T, Gavcar E, Büyüksakallı H (2013) Meslek yüksekokul öğrencilerinin program tercihlerinde farkındalık düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Electronic Journal of Vocational Colleges, 3(4): 98-106.
  • Türkoğlu T, Tolunay A (2016) Türkiye’de ormancılık alanında ön lisans eğitiminin mevcut durumu, sorunları ve çözüm önerileri. 5th International Vocational Schools Symposium, Importance of Vocational Education in World / University- ındustry collaboration,vol2 – Prizren, pp:138-144, ISBN 978-9944-0637-2-2.
  • URL-1: https://golhisarmyo.mehmetakif.edu.tr/akademik/1001/ormancilik-ve-orman-ueruenleri-programi, Erişim Tarihi: 05.12.2023.
  • URL-2: https://myo.artvin.edu.tr/ormancilik-ve-orman-urunleri, Erişim Tarihi: 05.12.2023.
  • URL-3: http://mumyo.ibu.edu.tr/bolumlerimiz/ormancilik-bolumu, Erişim Tarihi: 05.12.2023.
  • URL-4: https://aksekimyo.alanya.edu.tr/bolumler/ormancilik/ormancilik-ve-orman-urunleri-programi, Erişim Tarihi: 05.12.2023.
  • URL-5: https://ulusmyo.bartin.edu.tr/hakkimizda/misyon-ve-vizyon.html, Erişim Tarihi: 05.12.2023.
  • YÖK (1981) Yükseköğretim Kanunu. 2547 Nolu Kanun. Resmi Gazete, 5(21): 3.
  • YÖK ATLAS (2023) Ormancılık ve orman ürünleri programı bulunan tüm üniversiteler. https://yokatlas.yok.gov.tr/onlisans-program.php?b=30044, Erişim Tarihi: 27.11.2023.

Türkiye’de ormancılık ve orman ürünleri ön lisans programlarında yer alan orman ürünleri ile ilgili derslerin incelenmesi

Year 2024, Volume: 25 Issue: 2, 77 - 84, 15.10.2024
https://doi.org/10.17474/artvinofd.1516996

Abstract

Günümüzün sürdürülebilir ekonomik amaçlarının kavranması ve uygulanabilmesi adına doğal ekosistemin çok önemli bir parçasını oluşturan orman kaynakları ve dolayısıyla ormancılık ve orman ürünleri alanında da kaliteli bir eğitim sistemi kurgulanması gerekmektedir. Yükseköğretim içinde teknik ara eleman yetiştiren meslek yüksekokullarının da bu eğitim sistemindeki yeri kritik öneme sahiptir. Bu çalışmada, ormancılık ve orman ürünleri ön lisans programlarında okutulan orman ürünleri ile ilgili derslerin tespit edilmesi ve genel yapı içindeki ağırlığının saptanması amaçlanmıştır. Bu kapsamda, Türkiye’deki 27 devlet üniversitesi ve 35 meslek yüksekokulunun ormancılık ve orman ürünleri ön lisans programlarına ait ders programları incelenerek sınıflandırılmış ve elde edilen veriler analize uygun hale getirilerek ders ve ders saatlerinin dağılımları belirlenmiştir. Orman ürünleri ile ilgili zorunlu ders sayısının 5 ders ile en çok Kastamonu Üniversitesi Araç Rafet Vergili MYO, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Yenice ve Bayramiç MYO’larında olduğu, seçmeli ders sayısının ise 11 ders ile Düzce Üniversitesi Ormancılık MYO’da olduğu görülmüştür. Programlarda zorunlu derslerden en fazla, odun dışı orman ürünleri, orman ürünlerinden faydalanma ve ağaç malzeme teknolojileri ile seçmeli derslerde en fazla emprenye teknolojisi (odun koruma, odun koruma teknolojileri), orman ürünlerinden faydalanma, orman ürünlerinin pazarlanması, odun anatomisi (odun yapısı ve tanımı) derslerinin yer aldığı belirlenmiştir. Sonuç olarak, ön lisans programlarında yer alan ve teknik elemanların malzemeye olan hâkimiyetlerini sağlayacak olan orman ürünleri ile ilgili derslerin az ve yetersiz düzeyde yer aldığı tespit edilmiştir.

References

  • Akalın D (2015) Meslek yüksekokullarındaki uygulama derslerinin yeterliliğine ilişkin öğretim elemanlarının görüşleri (Kahramanmaraş ili örneği). Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
  • Alkan H (2013) Ormancılık ve orman ürünleri programı öğrencilerine yönelik bir araştırma. SDÜ Orman Fakültesi Dergisi, 14: 88-94.
  • Alkan H, Erol Uğur G (2016) Ormancılıkta ara teknik eleman sorununa yönelik çözümlemeler. Turkish Journal of Forestry, 17(2): 132-141. Atasu A, Dumas C, Van Wassenhove LN (2021) Döngüsel iş modeli. Harvard Business Review Türkiye.
  • Bozkurt V, Suğur N (2018) Endüstri Sosyolojisi. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2327, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1324, E-ISBN:978-975-06-2996-9.
  • Cice Y, Balkar B (2020) Mesleki ve teknik eğitim sisteminin istihdam ve ekonomik büyüme açısından işlevselliğinin değerlendirilmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 53(2):781-814.
  • Ersen N, Akyüz İ, Akyüz KC (2022) Ormancılık bölümü öğrencilerinin umutsuzluk ve psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişki. Anadolu Orman Araştırmaları Dergisi, 8(2): 116-126.
  • Hızal Tırak K (2023) Orman muhafaza memuru adaylarının ön lisans eğitimleri süresince almış olduğu odun dışı orman ürünleri ile ilgili dersler. 5th International Non-Wood Forest Products Symposium, Bartın University, Bartın, pp:32-41.
  • Karaman A, Metin AE, Güven Ş (2017a) Ormancılık ve orman ürünleri programı öğrencilerinin staj yapma eğilimlerinin belirlenmesi: Uşak Üniversitesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1): 101-114.
  • Karaman A, Metin AE, Güven Ş (2017b) Öğrencilerin ormancılık ve orman ürünleri programını tercih etme gerekçeleri ve kariyer planları: Uşak Üniversitesi örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2): 858-872.
  • Karaman A, Metin AE (2018) Uşak üniversitesi Banaz meslek yüksekokulu ormancılık ve orman ürünleri programı öğrencilerinin mesleki uygulama dersleri ile ilgili görüşleri ve analizi. Mesleki Bilimler Dergisi, 7(2): 320-328.
  • Koca T, Özgüler AT, Aksungur S (2015) İnönü Üniversitesi Arapkir meslek yüksekokulu teknik programlar öğrencilerinin mesleki uygulama dersleri ile ilgili görüşleri ve analizi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 5(5): 23-30.
  • Koç KH, Kanat M, Tolunay A (2007) Türkiye’de ön lisans ormancılık eğitiminde mevcut durum, darboğazlar ve çözüm önerileri. Orman Kaynaklarının İşlevleri Darboğazlar, Çözüm Önerileri ve Öncelikler Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, İstanbul, ss: 201-215.
  • Korkmaz N, Kilci Z (2024) Ön lisans öğrencilerinin 3+1 uygulamalı eğitim modeline yönelik tatmin derecelerinin incelenmesi: Susurluk tarım ve orman meslek yüksekokulu örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 14(1):118-126.
  • Turhal E, Kıcıroğlu B, Ocakoğlu N, Karayiğit D (2010) Meslek yüksekokulu öğrencilerinin program tercihlerinde bireysel ,farkındalık düzeyleri: Gediz MYO, moda tasarım programı örneği. Ulusal Meslek Yüksekokulları Öğrenci Sempozyumu, Düzce.
  • Türkoğlu T, Gavcar E, Büyüksakallı H (2013) Meslek yüksekokul öğrencilerinin program tercihlerinde farkındalık düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Electronic Journal of Vocational Colleges, 3(4): 98-106.
  • Türkoğlu T, Tolunay A (2016) Türkiye’de ormancılık alanında ön lisans eğitiminin mevcut durumu, sorunları ve çözüm önerileri. 5th International Vocational Schools Symposium, Importance of Vocational Education in World / University- ındustry collaboration,vol2 – Prizren, pp:138-144, ISBN 978-9944-0637-2-2.
  • URL-1: https://golhisarmyo.mehmetakif.edu.tr/akademik/1001/ormancilik-ve-orman-ueruenleri-programi, Erişim Tarihi: 05.12.2023.
  • URL-2: https://myo.artvin.edu.tr/ormancilik-ve-orman-urunleri, Erişim Tarihi: 05.12.2023.
  • URL-3: http://mumyo.ibu.edu.tr/bolumlerimiz/ormancilik-bolumu, Erişim Tarihi: 05.12.2023.
  • URL-4: https://aksekimyo.alanya.edu.tr/bolumler/ormancilik/ormancilik-ve-orman-urunleri-programi, Erişim Tarihi: 05.12.2023.
  • URL-5: https://ulusmyo.bartin.edu.tr/hakkimizda/misyon-ve-vizyon.html, Erişim Tarihi: 05.12.2023.
  • YÖK (1981) Yükseköğretim Kanunu. 2547 Nolu Kanun. Resmi Gazete, 5(21): 3.
  • YÖK ATLAS (2023) Ormancılık ve orman ürünleri programı bulunan tüm üniversiteler. https://yokatlas.yok.gov.tr/onlisans-program.php?b=30044, Erişim Tarihi: 27.11.2023.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Forestry Sciences (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Kamile Tırak Hızal 0000-0001-7114-6320

Emel Öztürk 0000-0002-2452-4912

Publication Date October 15, 2024
Submission Date July 16, 2024
Acceptance Date August 18, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 25 Issue: 2

Cite

APA Tırak Hızal, K., & Öztürk, E. (2024). Türkiye’de ormancılık ve orman ürünleri ön lisans programlarında yer alan orman ürünleri ile ilgili derslerin incelenmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 25(2), 77-84. https://doi.org/10.17474/artvinofd.1516996
AMA Tırak Hızal K, Öztürk E. Türkiye’de ormancılık ve orman ürünleri ön lisans programlarında yer alan orman ürünleri ile ilgili derslerin incelenmesi. ACUJFF. October 2024;25(2):77-84. doi:10.17474/artvinofd.1516996
Chicago Tırak Hızal, Kamile, and Emel Öztürk. “Türkiye’de ormancılık Ve Orman ürünleri ön Lisans programlarında Yer Alan Orman ürünleri Ile Ilgili Derslerin Incelenmesi”. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi 25, no. 2 (October 2024): 77-84. https://doi.org/10.17474/artvinofd.1516996.
EndNote Tırak Hızal K, Öztürk E (October 1, 2024) Türkiye’de ormancılık ve orman ürünleri ön lisans programlarında yer alan orman ürünleri ile ilgili derslerin incelenmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi 25 2 77–84.
IEEE K. Tırak Hızal and E. Öztürk, “Türkiye’de ormancılık ve orman ürünleri ön lisans programlarında yer alan orman ürünleri ile ilgili derslerin incelenmesi”, ACUJFF, vol. 25, no. 2, pp. 77–84, 2024, doi: 10.17474/artvinofd.1516996.
ISNAD Tırak Hızal, Kamile - Öztürk, Emel. “Türkiye’de ormancılık Ve Orman ürünleri ön Lisans programlarında Yer Alan Orman ürünleri Ile Ilgili Derslerin Incelenmesi”. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi 25/2 (October 2024), 77-84. https://doi.org/10.17474/artvinofd.1516996.
JAMA Tırak Hızal K, Öztürk E. Türkiye’de ormancılık ve orman ürünleri ön lisans programlarında yer alan orman ürünleri ile ilgili derslerin incelenmesi. ACUJFF. 2024;25:77–84.
MLA Tırak Hızal, Kamile and Emel Öztürk. “Türkiye’de ormancılık Ve Orman ürünleri ön Lisans programlarında Yer Alan Orman ürünleri Ile Ilgili Derslerin Incelenmesi”. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, vol. 25, no. 2, 2024, pp. 77-84, doi:10.17474/artvinofd.1516996.
Vancouver Tırak Hızal K, Öztürk E. Türkiye’de ormancılık ve orman ürünleri ön lisans programlarında yer alan orman ürünleri ile ilgili derslerin incelenmesi. ACUJFF. 2024;25(2):77-84.
Creative Commons License
Artvin Coruh University Journal of Forestry Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.