Çalışmanın temel amacı, Türkiye’deki devlet ve vakıf üniversitelerinde turizm işletmeciliği lisans programlarında görev yapan akademik personelin eğitim profillerini detaylı bir şekilde analiz etmektir. Veri toplama sürecinde nitel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Akademik web sitesi ile ilgili üniversitelerin resmi internet sayfalarından elde edilmiştir. Toplanan verilerin analizi sonucunda, Türkiye genelinde turizm işletmeciliği bölümü bulunan 72 üniversitede görev yapmakta olan toplam 555 akademisyenin olduğu belirlenmiştir. Çalışmada akademik personelin büyük çoğunluğunun turizm alanında eğitim aldığı belirlenmiştir. Diğer akademik personelin eğitim alanları ise işletme, iktisat, sosyoloji, psikoloji ve çevre bilimleri, gastronomi ve mutfak sanatları gibi farklı bölümlerdir.
The principal objective of the study is to conduct a comprehensive analysis of the educational profiles of academic staff engaged in the delivery of undergraduate programmes in tourism management at public and foundation universities in Turkey. In the process of data collection, the descriptive survey method, which is one of the qualitative research methods, was employed. The data for this study were obtained from the academic website of the Council of Higher Education (YÖK) and the official web pages of the relevant universities. The analysis of the collected data revealed that there are a total of 555 academic staff members employed at 72 universities with tourism management departments across Turkey. The study findings indicated that the majority of these academic staff members received their education in the field of tourism. The remaining academic staff members have backgrounds in diverse fields, including business administration, economics, sociology, psychology, environmental sciences, gastronomy and culinary arts.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2025 |
Submission Date | November 15, 2024 |
Acceptance Date | January 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 1 |