Research Article
BibTex RIS Cite

Boz Üy In The Kyrgyz Culture

Year 2017, Issue: 38, 217 - 226, 29.05.2017

Abstract

Almost all the nomadic Turkish tribes used boz üy (tent). Kyrgyz people have never given up on using boz üy at any moment in their lives which is the authentic value of their ancestors, and they have always considered it as a part of their lives and used it. Family lives, traditions, customs and beliefs of Kyrgyz people could be understood by looking at the boz üy which is easy to carry and set up, and adaptable to the nomadic life style.

In this study, the significance of boz üy which is the living space of Kyrgyz people has been mentioned and beliefs and traditions about boz üy have been touched upon.

References

  • Abramzon, S. M, (1971), Kirgizı i ih etnogenetiçeskie i istoriko-kulturnıe svyazi, Nauka, Leningrad.
  • Akmataliev, A, (2011), Kırgızdın Köönörbös Döölöttörü, Şam, Bişkek.
  • Alımbaeva, B, (2016), Kırgız Elinin Boz Üyü, Uluu Toolor, Bişkek.
  • Aytmatov, Ç, (2009), Çıgarmalarının Segiz Tomduk Cıynagı, c. 2, Uçkun, Bişkek.
  • Carbanaliev, A, (2010), Boz Üydün Cabdılışı, Kırgız Tuusu, Avgust, Bişkek.
  • Karimov, M, (2011), Ata – Babalar Taberigi, Biyiktik, Bişkek.
  • Dıykanbayeva, M, (2016), Kırgızlarda Atalar Kültü, Kömen, Konya.
  • Manas, c. III, (1981), Kırgızstan, Frunze.
  • Manas, c. III, (1990), Nauka, Moskva.
  • Mukasov, M, (2004), “Din Irları”, Kırgız Adabiyatının Tarıhı, c. I, Şam Bişkek.
  • Murzakmetov, A, (2013), Boz Üy – Babalar Murası, Şookum (İlim, turmuş cana madaniyat curnalı), İyun, Bişkek.
  • Tentiyev, C, (2012), Boz Üy – Tirüülüktün Üyü, Zamandaş (eldik curnal), Fevral, Bişkek.

KIRGIZ KÜLTÜRÜNDE BOZ ÜY

Year 2017, Issue: 38, 217 - 226, 29.05.2017

Abstract




Boz üyü göçebe hayat yaşayan Türk boylarının hemen hemen
hepsi kullanmıştır. Kırgızlar da hayatın hangi döneminde olursa olsun
atalarının öz malı olan boz üyden hiçbir şekilde vazgeçmemişler, her zaman
hayatlarının bir parçası olarak görmüş ve kullanmışlardır. Taşınması ve
kurulması kolay, konargöçer hayata uygun olan boz üye bakılarak Kırgızların
aile yaşantısı, inanışları, gelenek ve görenekleri  anlaşılabilir. 




Çalışmada Kırgızların yaşam mekânı olan boz üyün
yapımından, öneminden ve onunla ilgili inanış ve geleneklerden bahsedilmiştir.




References

  • Abramzon, S. M, (1971), Kirgizı i ih etnogenetiçeskie i istoriko-kulturnıe svyazi, Nauka, Leningrad.
  • Akmataliev, A, (2011), Kırgızdın Köönörbös Döölöttörü, Şam, Bişkek.
  • Alımbaeva, B, (2016), Kırgız Elinin Boz Üyü, Uluu Toolor, Bişkek.
  • Aytmatov, Ç, (2009), Çıgarmalarının Segiz Tomduk Cıynagı, c. 2, Uçkun, Bişkek.
  • Carbanaliev, A, (2010), Boz Üydün Cabdılışı, Kırgız Tuusu, Avgust, Bişkek.
  • Karimov, M, (2011), Ata – Babalar Taberigi, Biyiktik, Bişkek.
  • Dıykanbayeva, M, (2016), Kırgızlarda Atalar Kültü, Kömen, Konya.
  • Manas, c. III, (1981), Kırgızstan, Frunze.
  • Manas, c. III, (1990), Nauka, Moskva.
  • Mukasov, M, (2004), “Din Irları”, Kırgız Adabiyatının Tarıhı, c. I, Şam Bişkek.
  • Murzakmetov, A, (2013), Boz Üy – Babalar Murası, Şookum (İlim, turmuş cana madaniyat curnalı), İyun, Bişkek.
  • Tentiyev, C, (2012), Boz Üy – Tirüülüktün Üyü, Zamandaş (eldik curnal), Fevral, Bişkek.
There are 12 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Mayramgül Dıykanbayeva

Publication Date May 29, 2017
Submission Date March 13, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 38

Cite

APA Dıykanbayeva, M. (2017). KIRGIZ KÜLTÜRÜNDE BOZ ÜY. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(38), 217-226.

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.