It is known that mathematical justification, with all its rigor and in accordance with the reality being studied, attests to the role of mathematical methods in the formation of scientific concepts. Any analysis of the idea of elementarity that claims to be adequate must take into account the fact that in real scientific knowledge, we never encounter the concept of an elementary object—be it a material point, a point event, or a process as such—but always within a system of specific knowledge (scientific theories, models, hypotheses) used to solve well-defined scientific problems. Such an analysis must consider the inextricable connection between certain ideas about elementarity and fundamental methodological principles of a systemic nature, such as simplicity, symmetry, invariance, and correspondence. In this study, an attempt was made to identify the methodological role of mathematical methods in the formation of scientific concepts.
Keywords:
Matematiksel gerekçelendirmenin, tüm titizliğiyle ve incelenen gerçekliğe uygun olarak, matematiksel yöntemlerin bilimsel kavramların oluşumundaki rolüne tanıklık ettiği bilinmektedir. Yeterli olduğunu iddia eden unsursallık fikrine ilişkin her türlü analiz, gerçek bilimsel bilgide, ister maddi bir nokta, ister noktasal bir olay ya da bir süreç olsun, hiçbir zaman temel bir nesne kavramıyla karşılaşmadığımız, her zaman iyi tanımlanmış bilimsel sorunları çözmek için kullanılan belirli özel bilgiler (bilimsel teoriler, modeller, hipotezler) sistemiyle karşılaştığımız gerçeğini dikkate alarak gerçekleştirilmelidir. Böyle bir analiz, basitlik, simetri, değişmezlik ve tekabüliyet ilkesi gibi esasen sistemik nitelikteki temel metodolojik ilkelerle unsuriyete ilişkin belirli fikirlerin ayrılmaz bağlantısını dikkate almalıdır. Böyle bir analiz, belirli bilimsel fikirlerin basitlik, simetri, değişmezlik, tekabüliyet gibi özünde sistemik bir doğaya sahip temel metodolojik ilkelerle ayrılmaz bağlantısını dikkate almalıdır. Bu çalışmada, bilimsel kavramların oluşumunda matematiksel yöntemlerin metodolojik rolü tanımlanmaya çalışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Information Systems Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 26, 2024 |
Publication Date | September 22, 2024 |
Submission Date | March 14, 2024 |
Acceptance Date | June 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 4 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала