Investigation of Effective Communication Skills of Secondary School Administrators According to Some Variables
Year 2025,
Volume: 12 Issue: 1, 646 - 655, 08.04.2025
Müjdat Şimşek
,
Serkan Almalı
,
Ramazan Gündal
,
Melek Şimşek
,
Feride Almalı
,
Engin Durup
,
Ercan Dincer
Abstract
In the 21st century, which is known as the age of information and communication, education systems are looking for ways to improve the learning environment and, accordingly, the effectiveness of schools in achieving their goals in order to train human resources with the desired qualifications. Effective communication is recognised as an important factor in creating an effective school environment and producing a workforce with the desired skills. Therefore, this study aims to examine the effective communication skills of secondary school administrators according to some variables. The research is descriptive, cross-sectional and relational. The population of the research consists of school administrators working in Diyarbakır Yenişehir in the 2023-2024 academic year. The data were collected using the Demographic Information Form and the ‘Communication Skills Scale of School Administrators’. The data collection period lasted approximately 10-15 minutes. According to the research findings, when the mean scores of the communication skills of school administrators scale were compared with demographic characteristics such as gender, seniority, marital status, there was a significant difference in the seniority variable of the administrators, while there was no significant difference in the marital status and gender variables (*p>0.05).
References
- Akbal, N. (2008). Etkili okulun oluşmasında okul yöneticilerinin etkin iletişim becerileri İstanbul ili Büyükçekmece ilçesi örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Beykent Üniversitesi.
- Akbaş, F. Y. (2018). Özel okullarda, okul yöneticilerinin iletişim becerileri ile branş öğretmenlerinin motivasyonu arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
- Büyükçolak, K. M. (1997). Bilgi çağında liderlik. 21. Yüzyılda Liderlik Sempozyumu, 5-6 Haziran 1997 (ss. 321-326). Deniz Harp Okulu.
- Cüceloğlu, D. (2000). Yeniden insandan insana. (23. B). Remzi Kitabevi.
- Çalış, H. (2012). Öğretmen Motivasyonunda Yönetici Yaklaşımlarının İncelenmesi Kocaeli İli Gölcük İlçesi Örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
- Çalışkan, N. (2010). Eğitim, İletişim ve Öğretmenin Beden Dili. Kök Yayıncılık.
- Çetinkaya, H. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin iletişim becerilerinin okul başarısına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
- Dökmen, Ü. (2006). İletişim Çatışmaları ve Empati. Sitem Yayıncılık.
- Erdoğan, İ. (2002). İletişimi anlama. Pozitif Matbaacılık.
- Gürüz, D. & Eğinli, T. (2010). İletişim Becerileri Anlamak Anlatmak Anlaşmak. Noben Yayın Dağıtım.
- Kaya, A. (2010). İletişime giriş: Temel kavramlar ve süreçler. İçinde A. Kaya (Ed.), Kişiler Arası İletişim ve Etkili İletişim. Pegem A Yayıncılık.
- Marşap, A. (1999). Yaratıcı Liderlik. Öncü Yayınları.
- Özer, K. (2015). İletişimsizlik becerisi. Sistem Yayıncılık.
- Torbacıoğlu, D. (2007). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin İletişim Yöntemleri ve Güdüleme Derecelerine İlişkin Öğretmen Algıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
- Torun, D. (2015). Yönetim sürecinde Yönetici İletişim Becerilerinin Çalışan Motivasyonu Üzerindeki Etkileri ve Sağlık Kurumlarında Bir Uygulama [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Aydın Üniversitesi.
- Türkyılmaz, S. (2018). İlkokul Müdürlerinin İletişim Becerilerinin Sınıf Öğretmenlerinin Motivasyonlarına Etkisinin İncelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
- Uyanık, E. (2016). İletişim Araştırmalarının Tarihçesine Bakış. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (42), 58-76.
- Uzun, T. & Ayık, A. (2016). Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Müdürlerinin Sözsüz İletişim Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi: Bir Öncü Çalışma. İletişim ve Araştırma Dergisi, (43), 150-167.
- Yılmaz, A. & Ceylan, Ç. B. (2011). İlköğretim Okul Yöneticilerinin Liderlik Davranış Düzeyleri ile Öğretmenlerin İş Doyumu İlişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(2), 277-394.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Ortaöğretim Okul Yöneticilerinin Etkili İletişim Becerilerini Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi
Year 2025,
Volume: 12 Issue: 1, 646 - 655, 08.04.2025
Müjdat Şimşek
,
Serkan Almalı
,
Ramazan Gündal
,
Melek Şimşek
,
Feride Almalı
,
Engin Durup
,
Ercan Dincer
Abstract
Bilgi ve iletişim çağı olarak bilinen 21. yüzyılda eğitim sistemleri, arzu edilen niteliklere sahip insan kaynağı yetiştirmek için öğrenme ortamını ve buna bağlı olarak okulların hedeflerine ulaşmadaki etkinliğini iyileştirmenin yollarını aramaktadır. Etkili iletişim, etkili bir okul ortamı oluşturmada ve arzu edilen becerilere sahip bir iş gücü üretmede önemli bir faktör olarak kabul edilmektedir. Dolayısıyla bu araştırma ortaöğretim okul yöneticilerinin etkili iletişim becerilerini bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırma tanımlayıcı, kesitsel ve ilişkisel tiptedir. Araştırmanın evreni 2023-2024 eğitim öğretim yılında Diyarbakır Yenişehir de çalışan okul yöneticilerden oluşmaktadır. Veriler, Demografik Bilgiler Formu ve “Okul Yöneticilerinin İletişim Becerileri Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Veri toplama süresi yaklaşık 10-15 dakika sürmüştür. Araştırma bulgularına göre cinsiyet, kıdem, medeni durum gibi demografik özellikleri ile okul yöneticilerinin iletişim becerileri ölçeğinin puan ortalamaları karşılaştırıldığında, yöneticilerin kıdem değişkeninde anlamlı bir fark olurken medeni durum ve cinsiyet değişkeninde anlamlı fark bulunmamaktadır. (*p>0,05).
References
- Akbal, N. (2008). Etkili okulun oluşmasında okul yöneticilerinin etkin iletişim becerileri İstanbul ili Büyükçekmece ilçesi örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Beykent Üniversitesi.
- Akbaş, F. Y. (2018). Özel okullarda, okul yöneticilerinin iletişim becerileri ile branş öğretmenlerinin motivasyonu arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
- Büyükçolak, K. M. (1997). Bilgi çağında liderlik. 21. Yüzyılda Liderlik Sempozyumu, 5-6 Haziran 1997 (ss. 321-326). Deniz Harp Okulu.
- Cüceloğlu, D. (2000). Yeniden insandan insana. (23. B). Remzi Kitabevi.
- Çalış, H. (2012). Öğretmen Motivasyonunda Yönetici Yaklaşımlarının İncelenmesi Kocaeli İli Gölcük İlçesi Örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
- Çalışkan, N. (2010). Eğitim, İletişim ve Öğretmenin Beden Dili. Kök Yayıncılık.
- Çetinkaya, H. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin iletişim becerilerinin okul başarısına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
- Dökmen, Ü. (2006). İletişim Çatışmaları ve Empati. Sitem Yayıncılık.
- Erdoğan, İ. (2002). İletişimi anlama. Pozitif Matbaacılık.
- Gürüz, D. & Eğinli, T. (2010). İletişim Becerileri Anlamak Anlatmak Anlaşmak. Noben Yayın Dağıtım.
- Kaya, A. (2010). İletişime giriş: Temel kavramlar ve süreçler. İçinde A. Kaya (Ed.), Kişiler Arası İletişim ve Etkili İletişim. Pegem A Yayıncılık.
- Marşap, A. (1999). Yaratıcı Liderlik. Öncü Yayınları.
- Özer, K. (2015). İletişimsizlik becerisi. Sistem Yayıncılık.
- Torbacıoğlu, D. (2007). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin İletişim Yöntemleri ve Güdüleme Derecelerine İlişkin Öğretmen Algıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
- Torun, D. (2015). Yönetim sürecinde Yönetici İletişim Becerilerinin Çalışan Motivasyonu Üzerindeki Etkileri ve Sağlık Kurumlarında Bir Uygulama [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Aydın Üniversitesi.
- Türkyılmaz, S. (2018). İlkokul Müdürlerinin İletişim Becerilerinin Sınıf Öğretmenlerinin Motivasyonlarına Etkisinin İncelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
- Uyanık, E. (2016). İletişim Araştırmalarının Tarihçesine Bakış. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (42), 58-76.
- Uzun, T. & Ayık, A. (2016). Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Müdürlerinin Sözsüz İletişim Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi: Bir Öncü Çalışma. İletişim ve Araştırma Dergisi, (43), 150-167.
- Yılmaz, A. & Ceylan, Ç. B. (2011). İlköğretim Okul Yöneticilerinin Liderlik Davranış Düzeyleri ile Öğretmenlerin İş Doyumu İlişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(2), 277-394.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.