Bu çalışma fıkıh-siyaset ilişkisi bağlamında ele alınması gereken bir ceza olarak siyaseten katli incelemeyi hedeflemektedir. Had ve kısas dışında idârecilerin takdirine bırakılan cezaları ifade eden taʻzîrin bir türünü de devlet başkanının verdiği ölüm cezaları oluşturmaktadır. Siyaseten katlin bu cezalar içerisinde özel bir yerinin olduğu söylenebilir. Siyaseten katil kamunun genel faydasının gözetilmesi yahut da olağanüstü tedbirler alınmasının gerektiği durumlarda yapılan düzenlemelerden biri olarak değerlendirilebilir. Dört büyük mezhep temelde taʻzîr cezalarının sayı ve şiddet bakımından had cezalarını aşamayacağını kabul etmiş olsalar da siyaseten katil bu küllî kabulün istisnalarından biri hâline gelmiştir. Türk-İslam devletlerinde eski Türk-Moğol geleneğinin bir devamı olarak uygulama bulan siyaseten katil cezası en uç yönüyle Osmanlı Devleti’nde kardeş katline verilen cevâzı da kapsamaktadır. Elinizdeki bu araştırma siyaseten katli, İslam hâkimiyeti boyunca müslümanların en geniş topraklara ulaştıkları ve müesses bir nizâm kurdukları Bâbürlüler Devleti (1526-1858) özelinde ele almayı hedeflemektedir. Bâbürlü hükümdârlarının bu cezayı verme nedenleri ve cezanın tatbiki konuları üzerinde durulmaya çalışılacaktır.
This study aims to examine political slaughter as a punishment that should be handled in the context of the relationship between fiqh and politics. One of the types of ta'zīr, which refers to the punishments left to the discretion of the rulers other than ḥadīth and qisas, is the death penalty imposed by the head of state. It can be said that political murder has a special place among these punishments. Political assassination can be considered as one of the arrangements made in cases where the general public interest is pursued or extraordinary measures are required. Although the four major sects basically accepted that ta'zīr punishments cannot exceed ḥadīth punishments in terms of number and severity, political murder has become one of the exceptions to this universal acceptance. The penalty of political murder, which found application in the Turkish-Islamic states as a continuation of the old Turko-Mongolian tradition, includes, in its most extreme aspect, the authorisation given to fratricide in the Ottoman Empire. This study aims to examine political murder in the context of the Bāburean Empire (1526-1858), where Muslims reached the largest territories and established an established order during the Islamic rule. The reasons why the Bābürid rulers imposed this punishment and the implementation of this punishment will be discussed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 4, 2025 |
Publication Date | April 8, 2025 |
Submission Date | January 14, 2025 |
Acceptance Date | March 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 1 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала