Bu çalışma, Azerbaycan'da ortaokul 5 ila 9. sınıflar için hazırlanan “Dünya Bilgisi” ders kitaplarında çokkültürlülüğün nasıl temsil edildiğini araştırmaktadır. Azerbaycan kendisini çok kültürlü bir toplum olarak tanıtmaktadır, ancak bu kimlik eğitim sistemine ne kadar yansımaktadır? Bu araştırma, nitel içerik analizi yoluyla ırk, etnik köken, çeşitlilik ve ayrımcılık gibi temel çokkültürlü kavramları ve bunların bu ders kitaplarına nasıl entegre edildiğini incelemektedir. Bulgular, ders kitaplarının hoşgörü ve ulusal birliği vurgularken, etnik azınlıklara, kültürel çeşitliliğe ve kapsayıcılığın karmaşıklıklarına sadece sınırlı bir şekilde yer verdiğini göstermektedir. İslam belirgin bir şekilde öne çıkarılırken, diğer dinler ve kültürler çok az ilgi görmektedir. Ayrımcılık ve önyargı üzerine eleştirel tartışmalara büyük ölçüde yer verilmeyerek sosyal adalet konusunda daha derin düşünmeyi teşvik etme fırsatı kaçırılmaktadır. Genel olarak bu çalışma, Azerbaycan ders kitaplarının çokkültürlülüğe olumlu bir bakış açısını teşvik etmekle birlikte, ülkenin çeşitlilik içeren toplumunu daha iyi yansıtmak için daha kapsayıcı ve ayrıntılı bir yaklaşımdan faydalanabileceğini vurgulamaktadır.
This study explores how multiculturalism is represented in Azerbaijani-medium secondary school "Knowledge of the World" textbooks for grades 5 to 9. Azerbaijan presents itself as a multicultural society, but how well does this identity reflect in its education system? Through qualitative content analysis, this research examines key multicultural concepts—such as race, ethnicity, diversity, and discrimination—and how they are integrated into these textbooks. The findings show that while the textbooks emphasize tolerance and national unity, they provide only limited coverage of ethnic minorities, cultural diversity, and the complexities of inclusion. Islam is prominently featured, while other religions and cultures receive little attention. Critical discussions on discrimination and prejudice are largely absent, missing an opportunity to encourage deeper thinking about social justice. Overall, the study highlights that while Azerbaijani textbooks promote a positive view of multiculturalism, they could benefit from a more inclusive and detailed approach to better reflect the country’s diverse society.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Turkish Society and Community |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | February 24, 2025 |
Publication Date | April 8, 2025 |
Submission Date | November 6, 2024 |
Acceptance Date | January 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 1 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала